بهترین مولتی ویتامین‌های افزایش قد کودکان

0 1,759

یکی از دغدغه های والدین که همیشه آنها را نگران می کند چگونگی رشد فرزندشان است. همیشه والدین با سوالاتی روبرو هستند که آیا فرزندم خوب رشد می کند؟ آیا تغذیه مناسبی دارد؟ آیا به مصرف مکمل های تقویتی نیاز دارد و هزاران سوال دیگر. در این مقاله ما سعی کرده ایم در مورد اینکه رشد قد کودکان به چه عواملی بستگی دارد و آیا والدین در بهبود رشد قدی کودکان خود می توانند تاثیر گذار باشند صحبت کنیم. البته در مقاله بهترین مولتی ویتامین‌های افزایش قد کودکان در مورد عوامل تاثیرگذار در وزن گیری کودکان نیز صحبت خواهیم کرد.

مطالعات نشان می دهد رشد قد کودکان صرفا مربوط به مسائل ژنتیک نمی شود .به همین دلیل کودکان در سن رشد باید سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرند. البته ممکن است با مصرف مواد غذایی مفید حتی بعد از سنین رشد نیز چند سانتی به قد افراد اضافه شود. اما بهتر است از همان سنین کودکی به فکر افزایش قد کودک بود.

تغذیه مناسب بر روی رشد و نمو و سلامت قدی کودک در دوران رشد نقش مستقیم داشته و می تواند باعث بلند قدتر شدن کودک و غلبه بر نقش ژنتیک در رشد قد کودکان شود و برعکس اگر کودک برنامه غذایی بی کیفیتی داشته باشد، به اندازه قدی لازم نمی رسد و از استانداردهای رشدی خود عقب می ماند.

طبق مطالعات میدانی می توان مشاهده کرد در کشورهایی که درگیر جنگ هستند و یا از نظر تغذیه دچار سوء تغذیه هستند، اولین گروهی که آسیب می بینند کودکان هستند، چرا که در سنین رشد میزان مناسب مواد غذایی را دریافت نکرده اند و در رشد و نمو آنها اختلال ایجاد شده و رشد مناسبی نخواهند داشت.

تا چه سنی افزایش قد داریم؟

بعد از پایان دوران بلوغ، مرحله رشد قدی کودک متوقف شده و کودک به قد مناسب در دوره بزرگسالی می رسد. رازهای متعددی درباره رشد وجود دارد. برخی افراد معتقدند که طناب زدن و بسکتبال در مقایسه با دیگر ورزش ها می تواند کودکان را قدبلندتر کند. برخی نیز براین باور هستند که کودکان تا سن 25 سالگی به رشدشان ادامه می دهند. اما تاکنون هیچ سند علمی برای اثبات این گونه باورها ارائه نشده است.

حقیقت این است که مواد مغذی خوب، ترشح هورمون رشد و انجام فعالیت بدنی (نه زیاد و نه کم) قد نهایی را به حداکثر می رساند. در کنار مواد ذکر شده بعضی افراد برای اینکه کودکشان بلند قد شود به استفاده از هورمون های رشد روی می آورند که باید به این نکته اشاره کرد تنها استفاده از هورمون رشد برای درمان کمبود هورمون رشد به شکل تزریقی است و لازم است توسط پزشک اطفال متخصص غدد تجویز شود.

تزریق این هورمون رشد به کودک دچار کمبود هورمون رشد کمک می کند تا به قد طبیعی در دوره بزرگسالی برسد. پزشک اطفال بخصوص پزشک متخصص غدد می تواند رشد طبیعی کودک را ارزیابی کند. اگر رشد کودک غیرطبیعی باشد یا با ژنتیک سازگاری نداشته باشد، آزمایش خون یا عکسبرداری از استخوان می تواند به شناسایی دلیل کوتاه قدی کودک کمک کند.

برای آشنایی بیشتر با روش های افزایش وزن کودکان کلیک کنید.

چه عواملی بر افزایش قد کودکان می توانند تاثیرگذار باشند؟

نقش مهم ژنتیک در افزایش قد کودکان :

رشد قدی کودک معیار خوبی برای ارزیابی رشد و سلامت آن است و امروزه کوتاهی قد به یکی از علل شایع مراجعه به متخصصان غدد و اطفال تبدیل شده است. جالب است بدانید قد هر فرد نه فقط بر روی سلامت روانی و اجتماعی وی بلکه بر روی رفاه اجتماعی اش در دوره بزرگسالی نیز تاثیر گذار خواهد بود. طبق نظر پزشکان و متخصصان، این ویژگی های ژنتیکی هر کودک است که رشد قدی وی را در آینده رقم میزند.

رشد قدی از دوران جنینی آغاز شده و تا زمان بلوغ ادامه دارد. با فرا رسیدن دوران بلوغ صفحات استخوانی به تدریج بسته شده و رشد قدی نیز متوقف می شود. به طور متوسط در زمان بلوغ یا دوران رشد حدود 30 تا 35 سانتی متر به قد پسرها و حدود 20 تا 25 سانتی متر به قد دختر ها اضافه می شود.

نکته قابل توجه در اینجاست که تاثیر عوامل ژنتیکی بر رشد قدی آنقدر زیاد است که بعضی ها متوسط رشد قدی کودک را بر اساس قد والدینش تخمین می زنند. در واقع فرمول ساده ای برای این کار وجود دارد.

فرمول محاسبه قد افراد بر اساس قد پدر و مادر

از آنجا که سهم ژنتیک در تعیین قد، سهم مهم و اساسی در تعیین طول قد می باشد، می توان حدود قد کودکان در بزرگسالی را به کمک روابط زیر تعیین کرد:

پسران : قد پدر به سانتی متر + ( قد مادر به سانتی متر + ۱۳) [÷ ۲ ]

دختران : قد مادر به سانتی متر + ( قد پدر به سانتی متر _ ۱۳ )[ ÷ ۲ ]

نقش هورمون رشد در افزایش قد کودکان :

هر چند ژنتیک عامل مهمی در رشد قدی است اما مطالعات متعدد نشان می دهند عوامل دیگری نیز می توانند بر رشد قدی فرد موثر باشند. بر اساس یکی از این مطالعات، بعضی از هورمون ها می توانند رشد 26 استخوان و بخش غضروفی 62 استخوان دیگر را تحریک کنند، بنابراین تحریک غده هیپوفیز که در تولید این هورمون ها نقش دارد می تواند بر افزایش قد تاثیر داشته باشد.

هورمون های متعدد مانند هورمون رشد و هورمون های تیروئید، رشد کودک را تنظیم می کنند. کودکانی که دچار کمبود هورمون رشد هستند، قد کوتاهتری داشته و رشد کندی دارند. هورمون های جنسی با هورمون رشد، هورمون تیروئید و مواد مغذی کار می کنند که این منجر به رشد سریع در طول دوره نوجوانی می شود.

نقش تغذیه در افزایش قد کودکان :

مواد مغذی کافی از جمله مواد پرانرژی، پروتئین ها، مواد معدنی و ویتامین ها مانند ویتامین دی، فسفر، کلسیم و روی برای رشد کودکان ضروری هستند. این مواد مغذی باهم کار می کنند تا رشد را تقویت کنند و به کودک در رسیدن به قد مناسبی که از طریق ژنتیک به ارث برده اند، کمک کند.کمبود موادمغذی، رشد جسمی کودک را به تاخیر می اندازد.

نقش ورزش در افزایش قد کودکان :

مطالعات نشان می دهد که کودکان ورزشکار اندکی بلند قدتر از سایر کودکان هستند. چرا که با ورزش کردن ساعات متمادی مصرف انرژی، زمان خواب را افزایش داده و در نتیجه زمینه ای مناسب برای تولید هورمون رشد به وجود آید. اما باید دقت کرد ورزش کردن به میزان مناسب برای بلندی قد خوب است. چرا که ورزش باعث وارد آمدن فشارهایی بر بدن می شود که این فشارها روی صفحات رشد اثر می گذارند.

اگر این فشارها شدید نباشد، باعث تحریک صفحات رشدی و رشد بهتر استخوان در نتیجه افزایش قد می شود ولی اگر این فشارها بیش از حد باشد، موجب تخریب صفحات رشدی و بسته شدن این صفحات خواهدشد. بنابراین فرد رشد نخواهد کرد، نه اینکه قدش کوتاه شود.

به عنوان مثال، اگر قد نوجوانی 150 سانتی متر باشد و دچار تخریب صفحات رشدی شود، قد او به 149 سانتی متر کاهش نمی یابد بلکه در همان 150 سانتی متر باقی خواهد ماند و دیگر رشد نخواهدکرد. البته این موضوع تا سن 18 تا 20 سالگی صادق است و پس از این سن صفحات رشدی به حداکثر رشد خود می رسند و دیگر رشدی نخواهند داشت.

اگر کودکی 6 روز در هفته و هر روز بیش از 3 ساعت به یک فعالیت ورزشی شدید مانند فوتبال یا دو و میدانی بپردازد، فشار شدیدی بر صفحات رشدش وارد می شود اما اگر کودک روزانه 30 دقیقه یا هفته ای 5-4 بار به مدت 1 ساعت ورزش های دو، والیبال، بسکتبال یا فوتبال انجام دهد، باعث تحریک صفحات رشدی اش می شود و به رشدش کمک می کند.

در کل، ورزش کردن کاری بسیار مهم و حیاتی است که باید زیر نظر متخصصان علوم ورزشی انجام شود؛ به خصوص در رده های سنی زیر 18 سال و بالای 40 سال.

 افزایش قد کودکان

نقش بیماریهای مزمن بر افزایش قد کودکان :

بیماری‌های مزمن و اختلالات سیستمی که سیستم عصبی، سیستم گردش خون یا دستگاه گوارش را درگیر می‌کنند و یا بیماری‌های اختلالات مربوط به کبد، کلیه‌ها، ریه‌ها یا بافت همبند می توانند از دلایل نارسایی رشد در کودکان باشند.

چگونه به کوتاه قدی فرزندمان پی ببریم؟

ارزیابی منظم رشد کودک در دوران رشد، بهترین راه برای تشخیص کوتاه قدی و پیگیری این مشکل در مراحل اولیه است. بنابراین وزن و قد کودکتان را با دقت اندازه گیری کنید و آن را با نمودار رشد استاندارد مقایسه کنید. در صورتی که رشد کودک کمتر از شاخص طبیعی است و یا طبق منحنی رشد، رشد نزولی را نشان می دهد، والدین باید نسبت به آن توجه بیشتری کنند.

راه های ساده و مفید برای افزایش قد کودکان

یکی از عواملی که در بالا به آن اشاره کردیم نقش تغذیه بر افزایش قد کودکان بود. اکنون سعی داریم در این قسمت بیشتر به این نکته بپردازیم.

بیشتر بخوانید : روش های بالا بردن سطح سیستم ایمنی بدن کودکان کدامند؟

تاثیر تغذیه بر افزایش قد کودک چگونه است؟

همانطور که اشاره کردیم استفاده از روش تغذیه ای مناسب بر رشد و نمو و سلامت قدی کودک نقش مستقیم دارد، یعنی می تواند باعث بلند قدتر شدن کودک و رسیدن به پتانسیل قدی منجر به ژنتیک شود و بلعکس اگر کودک برنامه غذایی بی کیفیتی داشته باشد، به اندازه قدی لازم نمی رسد و از استانداردهای رشدی خود عقب می ماند.

حال این سوال پیش می آید که از چه زمانی باید مراقب تغذیه کودکمان باشیم ؟

مراقبت از تغذیه نوزاد باید از همان زمان جنینی آغاز شود. مادارن باردار باید بدانند شیوه تغذیه آنها از همان ابتدای دوران بارداری بر سلامت فرزندش تاثیر می گذارد. اگر خانم باردار از لحاظ برخی ریز مغذی ها دچار سوء تغذیه شود، ممکن است ناخواسته بر طول قد فرزندش اثر منفی بگذارد. یعنی این مسئله بر حداکثر پتانسیل رشد کودک بعد از تولد موثر است.

صفر تا 2 سالگی نیز محدوده سنی بسیار مهمی برای رشد کودک به حساب می آید زیرا بنا به منحنی های استاندارد رشد در بخش هایی از این محدوده شاهد افزایش سرعت رشد هستیم. همچنین در محدوده 4 تا 6 سالگی در برهه های زمانی خاصی سرعت رشد در کودکان افزایش می یابد. بنابراین اگر کودک در این سه دوره بحرانی دچار سو تغذیه شود، رشد قدی او به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

کودکم در دوران رشد به چه مواد غذایی نیاز دارد؟

در مرحله‌ی اول بدن برای ترمیم، ادامه فعالیت و سلامت بافت ها نیاز به انرژی دارد و در مرحله‌ی دوم این انرژی را صرف رشد می نماید. اما کودکانی که دچار کمبود انرژی دریافتی هستند شاید حتی انرژی مورد نیاز برای تامین انرژی بدن نیز به سختی در دسترس بافت ها خصوصا بافت های با مصرف انرژی بالا قرار گیرد. در نتیجه انرژی کافی رشد فقط به صورت مقطعی و در مواقعی خاص تامین گردیده و منجر به کاهش رشد و توقف نمودار رشدی می گردد.

انرژی از طریق پروتئین ها، کربوهیدرات (قندها) و چربی ها دریافت می گردد. پس برای کسب رشد مناسب و افزایش قد در دوران رشد بیش از هر چیزی کودک شما نیاز به دریافت انرژی از منابع مناسب و به اندازه ی مناسب دارد. مثلا دریافت زیاد مواد غذایی چرب و شیرین بیشتر سبب افزایش وزن و چاقی کودک می گردد تا افزایش قد. بنابراین با دریافت مناسب و به اندازه گروه های غذایی زیر نظر متخصص تغذیه می توانید رشد کودک خود را بهبود بخشیده و اصلاح نمایید.

مواد غذایی سالم و طبیعی برای افزایش قد کودک کدامند؟

شیر یا ماست

محصولات لبنی دارای مواد مغذی مفیدی مانند کلسیم، آهن و پروتئین می باشند که برای رشد از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

نوجوانی مهمترین دوره رشد در ساخت اسکلت بدن است. بنابراین در این دوره باید کلسیم بیشتری جذب شود. یعنی اینکه روزانه 5 مرتبه مواد غذایی حاوی کلسیم مانند ماست یا پنیر و غیره مصرف شود. با همین کار ساده علاوه بلند قد بودن می توانید از پوکی استخوان زودرس جلوگیری کنید.

گوشت و ماهی

پروتئین های حیوانی به تقویت سیستم ایمنی بدن، کنترل هورمون ها، ساخت سلول های تشکیل دهنده ی عضلات و پوست شما کمک می کنند. پروتئین های گیاهی مانند عدس، نخود و لوبیا نیز تأثیر زیادی در افزایش جذب پروتئین دارند. در سن نوجوانی بدن به آهن بیشتری نیاز دارد و با مصرف مواد غذایی پروتئینی آهن مورد نیاز بدن به خوبی تامین می شود.

مصرف سبزیجات

فیبرها از ترکیبات مفید موجود در سبزیجات هستند که برای هضم بهتر غذا لازم هستند. این ترکیبات مغذی در حین رشد و طول زندگی برای تغذیه ی عضلات و مغز و همچنین داشتن بدنی سالم مورد نیاز خواهند بود.

بنابراین برای بلند قد بودن و مهم تر از آن سالم بودن از دوازده سالگی مصرف مواد غذایی سرشار از آهن و فیبرها مانند بروکلی، اسفناج، نخود، عدس و نخودفرنگی و غیره را افزایش دهید.

میوه یا آب میوه

میوه ها یا آب میوه های طبیعی برای رشد و بلند قد شدن بسیار مفید هستند. این مواد غذایی سرشار از ویتامین C و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند که موجب افزایش قد کودکتان می شود.

افزایش قد کودک با استفاده از مغزها و دانه ها

مغز ها و دانه ها یک انتخاب خوب برای استفاده به عنوان میان وعده در رژیم غذایی برای افزایش قد هستند، مغز ها و دانه ها سرشار از مواد معدنی ضروری و اسید های چرب امگا ۳ هستند که هر دو برای رشد قد کودک ضروری هستند، شما میتوانید این مواد را در وعده های غذایی به صورت پودر شده و یا به عنوان میان وعده در برنامه غذایی افزایش قد استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه کم خونی کودکان را درمان کنیم.

افزایش قد کودک با کاهش یا قطع مصرف تنقلات نامناسب

تنقلاتی مانند چیپس و پفک و سایر تنقلات شور به نوعی آفت قد کودکان محسوب می گردند. این مواد سبب افزایش سدیم خون می گردند. دفع سدیم اضافی سبب دفع متعاقب کلسیم و کاهش باز جذب آن از کلیه می گردد که ادامه این روند سبب تامین نشدن کلسیم مورد نیاز برای رشد استخوانی کودک می گردد. از سوی دیگر نوشیدنی های گازدار و شیرین مثل نوشابه ها به دلیل داشتن اسید فسفریک سبب اختلال در چرخه فسفر-کلسیم که تحت تنظیم هورمون های پاراتورمون، کلسیتونین و ویتامین D است شده و جذب کلسیم را کاهش داده و دفع آن را می افزاید.

با به حداقل رساندن میان وعده ها ، اسنک ها و تنقلات شور و نوشیدنی های شیرین و گازدار و جانشینی آن ها با میان وعده های با ارزش مانند نان، پنیر، گردو، آلوچه ها و لواشک های بهداشتی می توانید سبب افزایش قد کودک شوید.

 افزایش قد کودکان

کدام ویتامین ها و مواد معدنی در رشد قد کودکان موثر هستند ؟

تا به اینجا گفتیم که جدا از ساختار ژنتیکی هر فرد، کیفیت تغذیه نیز در تعیین قد کودکان بسیار مهم است. با داشتن رژیم غذایی مناسب می‌توان تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم جهت رشد را برای بدن تامین کرد. اما گاهی مواقع اتفاق می افتد بنا به هر دلیلی ویتامین های مورد نیاز بدن کودک تامین نمی شود و یا با وجود داشتن تغذیه مناسب باز هم کمبود ویتامین‌ها و املاح معدنی در بدن کودک دیده می‌شود. در چنین صورتی با صلاحدید پزشک باید به سراغ مصرف مکمل‌های غذایی رفت.

مهم ترین ریز مغذی های موثر در افزایش قد کودکان :

کلسیم

یکی از مهم‌ترین مواد معدنی جهت سرعت بخشیدن به رشد استخوان‌ها کلسیم است. مصرف منظم کلسیم می‌تواند طول عمر و استحکام استخوان‌ها را افزایش دهد. ساخت استخوان در بدن فقط محدود به دوران کودکی نمی‌شود اما رشد طولی استخوان‌ها فقط در کودکی و نوجوانی صورت می‌گیرد و بدون مصرف کلسیم مقدور نیست. کلسیم در محصولات لبنی، انواع ماهی مثل ماهی ساردین، تخم مرغ و گیاهان برگ سبز به وفور یافت می‌شود. متاسفانه کمبود کلسیم در بسیاری از کودکان دیده می‌شود.

روی

روی یکی دیگر از ریزمغذی های مهمی است که در غده هیپوفیز و در گرانول های مترشحه هورمون رشد وجود دارد و کمبود آن نه فقط سیستم عصبی مرکزی و ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه سیستم عضلانی-اسکلتی را مختل کرده و باعث کاهش رشد و کوتاه قدی می شود. این ریز مغذی در ماهی ها و غذاهای دریایی، جوانه ها، عدس، لبنیات، نخود فرنگی، گوشت قرمز، غلات کامل و … به وفور یافت می شود.

ویتامین D

ویتامین D یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن است که برای جذب و استفاده سلول های بدن از کلسیم به شدت به ویتامین دی وابسته است. ماهی آزاد یا تن، جگر، پنیر، تخم مرغ و … از منابع خوب این ویتامین می باشند. اما نور آفتاب حرف اول را در تامین ویتامین D مورد نیاز بدن می زند.

منیزیم

کلسیم، برای فعالیت، به ویتامین D نیاز دارد و عملکرد ویتامین D هم در نبود منیزیم، مختل می شود. منیزیم، یکی از اجزای اصلی استخوان سازی است. در واقع می‌توان گفت وجود منیزیم، کلسیم و ویتامین دی در یک چرخه حیاطی جهت سلامت استخوان ها علی الخصوص در دوران رشد کودکان اهمیت دارد. آرد کامل گندم، برنج سبوس دار، تخمه آفتابگردان، مغز دانه ها و … از منابع مهم منیزیم هستند. متاسفانه مصرف بالای نمک و سدیم که در رژیم غذایی کودکان امروزی بسیار شایع است باعث دفع منیزیم از بدن می گردد.

ویتامین A

این ویتامین نه فقط در فرایند بینایی و عملکرد صحیح سیستم ایمنی بلکه در رشد و ترمیم استخوان ها نیز دخالت دارد. البته مصرف مکمل این ویتامین بدون دستور پزشک نه فقط کمکی به رفع کوتاهی قد نمی کند بلکه ممکن است باعث مسمومیت کودک شود.

این نکته مهم را نیز به خاطر داشته باشید که بهترین سن برای مراجعه به متخصصان تغذیه برای افزایش قد حوالی 8 سالگی در دختران و حوالی 12 سالگی در پسران است.

معرفی بهترین مولتی ویتامین برای افزایش رشد قدی کودکان

شربت‌ها و مولتی ویتامین‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، حاوی اصلی‌ترین مواد مغذی جهت افزایش قد کودکان بوده و در بهبود رشد تاثیر بسزایی دارند:

شربت مولتی ویتامین سانستول

شربت مولتی ویتامین سانستول ترکیبی خوش طعم از مولتی ویتامین ها حاوی ویتامین A، ویتامینB1، ویتامین B2، ویتامینB6 ، ویتامین C، ویتامین E، ویتامینD3 ، نیکوتینامید، پانتنول، کلیسم گلوکونات و کلسیم فسفولاکتات می باشد که مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن کودکان را در دوران رشد و نمو فراهم می کند. این شربت مناسب بزرگسالان نیز می باشد و نیازهای آن ها جهت تقویت و ایجاد انرژی بدنشان را تأمین می کند.

شربت مولتی ویتامین سانستول با طعم خوبی که دارد مورد توجه کودکان قرار گرفته و کمبودهای تغذیه ایی کودکان را به مولتی ویتامین ها و مواد معدنی جبران می کند.

شربت مولتی سانستول پلاس زینک

بیش از ۱۰ ویتامین در کنار ماده معدنی زینک در شربت مولتی سانستول پلاس زینک وجود دارد که در طول دوران رشد کودک می‌تواند مورد استفاده قرار گرفته و رشد را تسریع کند. تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت پوست و مو و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها از دیگر ویژگی های این شربت است. این فرآورده بسیار خوش‌طعم بوده و کودکان با رغبت به سراغ مصرف آن می‌روند. شربت مولتی ویتامین سانستول پلاس می‌تواند با جبران کمبود مواد مغذی در افزایش قد کودکان و نوجوانان موثر واقع شود.

محلول خوراکی استئوکر ویتابیوتیکس

محلول خوراکی استئوکر ویتابیوتیکس در تقویت استحکام استخوان ها، دندان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان و همچنین سلامت قلب، ماهیچه‌ها و اعصاب مورد استفاده قرار می گیرد.

شربت تالفکتور ویتامدیک، 240 میلی لیتر

شربت مولتی ویتامین تالفکتور ویتامدیک با دارا بودن آمینو اسید ال آرژنین علاوه بر کمک به افزایش ترشح هورمون رشد در دوران رشد، نقش مهمی در افزایش قد کودکان ایفا کرده و در تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن آنان نیز تاثیر بسزایی دارد.

ال آرژنین موجود در شربت تالفکتور یکی از اسیدآمینه‌های ضروری بدن است که نقش اساسی در بهبود رشد کودکان دارد. همچنین این اسیدآمینه با استفاده از قندهای بدن، منبع انرژی لازم جهت رشد کودکان را فراهم می‌ آورد. ال آرژنین در بسیاری از واکنش‌های فیزیولوژیکی مرتبط با تکامل و عملکرد بدن انسان از جمله رشد استخوان و عضلات نقش اساسی دارد.

شربت آرژیتال هلث اید مکمل رشد کودک

شربت مولتی ویتامین آرژیتال هلث اید مکمل رشد کودک از مکمل‌های حاوی ال آرژینین یا همان هورمون رشد است. آرژینین یک اسید آمینه نیمه ضروری است که در سنتز سایر اسیدهای آمینه و پروتئین ها نقش اساسی دارد و همچنین برای به انجام رسیدن بسیاری از فرآیندهای مربوط به فیزیولوژی عضلات لازم است.

پاکسازی رادیکال‌های آزاد از خون، بهبود عملکرد سیگنال‌های سلول‌های عضلانی، رهاسازی هورمون رشد، حمایت از کلسترول خوب و تنظیم متابولیسم چربی و سطح نمک در بدن از دیگر وظایف ال آرژینین به حساب می آید.

شربت آرژیتال هلث اید می‌تواند در دوران رشد به ترشح بهتر هورمون رشد در کودکان کمک کند که منجر به رشد بهتر استخوان و افزایش قد آنها خواهد شد. آرژینین در آجیل مانند بادام زمینی، بادام و همچنین در شکلات و کشمش نیز موجود است.

کوتاه سخن

در مقاله “بهترین مولتی ویتامین‌های افزایش قد کودکان ” در مورد عواملی که باعث رشد قدی کودکان می شوند و مواد غذایی مورد نیاز بدن آنها صحبت کردیم. همچنین شما را با  بهترین مکمل هایی که می توانند کمبود مواد غذایی مورد نیاز بدن کودکان را جبران کنند آشنا کردیم. اما نکته قابل تامل این است که کارایی مولتی ویتامین‌ها به منظور جبران کمبود مواد مغذی است و هیچ مولتی ویتامینی نمی‌تواند رشد قدی کودک را به بیش از قدی برساند که در نهایت با در نظر گرفتن عوامل ژنتیکی قرار است به آن دست یابد.

بنابراین در استفاده از مولتی ویتامین‌ها و مینرال ها برای فرزند خود مقدار مصرف را حتما در نظر گرفته و تصور نکنید که کودک هرچه ویتامین بیشتری بخورد، قد بلندتری خواهد داشت. مصرف بی‌رویه مولتی ویتامین‌‎ها در دوزهای بالا ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه شما می‌توانید با درج سوال در پایین همین مقاله با پزشکان فعال داروخانه آنلاین داروکار مشورت نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.