یک مسواک خوب و مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

0 227

افراد به‌راحتی می‌توانند با رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان‌، دچار عفونت‌های لثه‌ای و مشکلات دندانی مانند پوسیدگی دندان نشوند. عفونت‌های لثه‌ای و دندانی را نباید کم‌اهمیت دانست؛ چراکه عفونت‌های مربوط به لثه‌ و دندان‌ها محدود به دهان نشده و ممکن است از طریق خون، به قسمت‌های دیگر بدن مانند قلب رسیده و باعث آسیب‌دیدگی سایر قسمت‌های بدن نیز بشوند. برای داشتن دندان‌هایی سالم، مراقبت صحیح از دندان‌ها باید از همان ابتدای کودکی آغاز شود.

لذا نقش پدر و مادر در آموزش رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها به فرزندانشان بسیار اهمیت دارد. لازم است افراد در هر سنی با داشتن دندان‌های طبیعی یا دندان‌های مصنوعی، بهداشت دهان و دندان‌هایشان را رعایت کنند. شایان ذکر است دهان پاکیزه و دندان‌های سالم، لذت خوردن و آشامیدن که نیاز اولیه و ضروری هر فردی است را چند برابر می‌کند. اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان به دلایل زیر بسیار حائز اهمیت است:

  • عدم دوری دوستان و آشنایان از شما به دلیل بوی بد دهان به دلیل عفونت دهان و دندان
  • جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان بعد از کاشت دندان
  • جلوگیری از پوسیدگی و از بین رفتن دندان
  • ظاهر زیبا، کمک و اصلاح طرح لبخند
  • جلوگیری از لزوم هزینه پزشکی  بالا
  • جلوگیری از رشد باکتری‌ها دردهان
  • جلوگیری و رفع بوی بددهان

سلامت دندان ها چه اهمیتی دارند؟

دندان ها یکی از اجزای اصلی و بسیار مهم داخل دهان بوده و در جویدن و بخش ابتدایی هضم غذا نقش بسیار موثری دارند. دندان ها در حفظ زیبایی ظاهری و داشتن یک لبخند زیبا بسیار مهم بوده و از این رو توجه به مشکلات و تلاش در حفظ سلامت آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد. علاوه بر اینکه دندان درد و هزینه های سنگین دندان پزشکی می تواند ما را به مراقبت بیشتر از دندان های خود ترقیب کند.

در میان مراقبتهای دندانی مانند مراجعه سالانه به دندان پزشک، استفاده از نخ دندان بعد از هر وعده غذایی و استفاده از دهانشویه برای ضد عفونی کردن دهان یکی از مهم ترین مواردی که به سلامت دهان و دندان ما کمک بسزایی می کند استفاده از یک مسواک خوب و مناسب است.

مسواک زدن منظم، مکرر، صحیح و اصولی یکی از اقدامات اولیه و بسیار مهم در زمینه حفظ سلامت دندان ها به شمار می آید. اما در این میان باید توجه داشت که انتخاب یک مسواک مناسب و اصولی اهمیت فراوانی داشته و از ایجاد آسیب و صدمات خارجی به لثه و دندان ها پیشگیری خواهد نمود.

پیش از هرچیزی باید توجه داشت که یک مسواک خوب و مناسب، به مسواکی گفته می شود که به دندان های عقبی دسترسی کامل داشته باشد و امکان حرکت دادن آن در دهان برایمان آسان باشد. مسواک خوب، بوی بد دهان را از بین برده و قادر به تمیز نمودن جرم های سطحی دندان ها به ویژه قسمت پشتی دندان ها نیز می باشد.

اصول اصلی مسواک زدن

گاهی پیش‌آمده که شما به‌طور مرتب از مسواک استفاده می‌کنید و به مسواک زدن اهمیت می‌دهید؛ اما بازهم بعد از مدتی متوجه می شوید که دندان های شما آسیب دیده و دهانتان بو می دهد و احساس می‌کنید آن‌طور که باید دندان‌های شما تمیز نشده‌اند و این نشان‌دهنده این است که شما زحمت مسواک زدن را کشیده‌اید؛ اما این کار را به‌درستی و با اصول مناسب انجام نداده‌اید؛ در مسواک زدن به نکات زیر دقت فرمایید:

  • همیشه قبل از مسواک زدن دهان خود را خیس کنید.
  • از سالم بودن مسواک و موهای مسواک خود مطمئن باشید.
  • مسواک شما زیاد نرم و یا خیلی سفت نباشد.
  • در هنگام مسواک زدن، باید مسواک را روی سطح جونده دندان‌های خود به‌صورت رفت و برگشتی حرکت داده و در سطوح خارجی با زاویه‌ای 45 درجه نسبت به لثه خود مسواک را دست بگیرید.
  • هرگز سطوح داخلی دندان‌های خود را فراموش نکنید.
  • حتماً روی سطح زبان خود را نیز با مسواک کشیدن، تمیز کنید تا از بوی بد دهان رها شوید.
  • مدت‌زمان استاندارد برای مسواک زدن بین 2 الی 5 دقیقه است.
  • هیچ‌گاه مسواک را روی دندان‌های خود فشار ندهید؛ زیرا این کار باعث عقب رفتن لثه‌ها و بالا رفتن حساسیت دندان‌ها خواهد شد.
  • بعد از مسواک زدن حتماً به‌خوبی مسواک خود را تمیز بشویید و درجایی خشک نگهداری کنید.
  • از خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده فرمایید.

مسواک زدن صحیح و اصولی یکی از مهم ترین راه های حفظ سلامت دهان و دندان ها از سنین کودکی تا بزرگسالی می باشد. اطلاع از ویژگی های یک مسواک خوب و مناسب، اهمیت بسیار زیادی داشته و رعایت این اصول و ویژگی ها می تواند در کمک به حفظ سلامت دهان و دندان ها بسیار موثر باشد. در این مقاله به بررسی ویژگی های یک مسواک خوب و مناسب پرداخته و دغدغه های خرید یک مسواک خوب را برایتان مرتفع خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

یک مسواک خوب و مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
یک مسواک خوب و مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

چرا باید انتخاب مسواک خوب و مناسب را جدی بگیریم؟

شما نمی‌توانید اهمیت زیاد بهداشت دهان و دندان را نه فقط برای سلامت دندان بلکه برای سلامتی کلی بدن خودتان دست‌کم بگیرید. در واقع می توان گفت بیماری لثه یک عامل خطرناک برای توسعه مشکلات جدی سلامت از جمله بیماری‌های قلبی و دیابت است.

مسواک خوب می‌تواند عادت‌های بهداشتی بد را به عادات بهداشت دهان و دندان خوب تغییر دهد. بدون مسواک زدن و نخ دندان روزانه ممکن است دندان‌ها و لثه‌ به‌ویژه در برابر پوسیدگی دندان، پلاک، جرم دندان و حتی بیماری‌های لثه آسیب‌پذیر شوند.

تنوع در محصولات دندانپزشکی و انواع مسواک و خمیر دندان و نخ دندان آنقدر زیاد است که فرد در هنگام خرید این محصول گیج می شود و نمی داند کدام محصول را انتخاب کند. حتی در میان مسواک ها نیز مسواک های طبیعی وجود دارند که از نظر زیست ‌محیطی مناسب هستند. شما ممکن است در مورد مسواک‌هایی به نام مسواک طبیعی با مویی که از ریشه درخت آراک ساخته‌شده است شنیده باشید.

انواع دیگر مسواک‌های طبیعی حاوی پرزهای قهوه‌ای نیز وجود دارند که به نظر می‌رسد نرم‌تر از پرز نایلونی هستند. گاهی موقع هم حتی ممکن است شما کنجکاو شوید که مسواک طبیعی را امتحان کنید اما باید به یاد داشته باشید که تحقیقات کمی در مورد اثربخشی یا حتی مضر بودن این دسته از مسواک ها  انجام‌شده است. مسواک طبیعی همچنین ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد و سریع‌تر از مسواک‌های استاندارد خراب شوند.

جهت آشنایی با انواع مسواک خوب و مناسب در داروخانه آنلاین داروکار کلیک کنید.

یک مسواک خوب و مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

ویژگی‌های خاصی وجود دارد که باید برای انتخاب هر نوع مسواک، چه مسواک دستی و چه برقی، در نظر بگیرید.

اندازه:

بهترین مسواک برای شما مسواکی است که اندازه‌ی سر آن به‌گونه‌ای باشد که اجازه دسترسی آسان به تمام سطوح دندان‌هایتان را می‌دهد. برای اکثر بزرگسالان مسواکی که سر آن حدود 1 سانتیمتر عرض و 2.5 سانتیمتر طول داشته باشد مؤثرترین و ساده‌ترین مسواک برای استفاده است. اگرچه مسواک‌هایی با سربزرگ نیز در دسترس هستند اما با یک‌بار استفاده از آن‌ها درمی‌یابید که دسترسی به برخی از مناطق مانند دو طرف و پشت دندان‌ها برای مسواک زدن سخت است. طول دسته‌ی مسواک نیز باید به‌اندازه کافی بلند باشد تا بتوانید آن را به‌راحتی در دست نگه‌دارید.

انواع پرز مسواک:

مسواک های موجود در بازار بر اساس نوع پرزها و الیافشان به سه گروه نرم، سخت و متوسط تقسیم بندی می شوند.

مسواک های سخت

مسواک سخت، به مسواک هایی با الیاف و دندانه های کوتاه و خیلی ضخیم گفته می شود. بر خلاف باور عامیانه که معتقد هستند این مسواک ها با قدرت بیشتر سطح دندان ها را تمیز نموده و جرم موجود در آن ها را از بین خواهند برد، اما انتخاب این مدل از مسواک ها خیلی صحیح و اصولی به نظر نمی آید؛ زیرا الیاف ضخیم این نوع از مسواک ها می تواند آسیب های جدی و جبران ناپذیری به لثه ها و فضای بین دندان ها وارد نموده و منجر به ایجاد زخم و بریدگی در آن ها گردد.

ضخامت بیش از حد الیاف در این مسواک ها مانع از انعطاف و حرکت سریع و آسان آن ها شده و این یکی از بدترین ویژگی های یک مسواک مناسب به شمار می آید. مسواک های ضخیم به سختی در دهان حرکت می کنند و قادر به تمیز کردن سطح پشتی و دندان های عقبی به خوبی نمی باشند. توصیه می شود افرادی که دارای لثه های حساس و ظریف هستند از استفاده از این نوع مسواک ها اجتناب نموده و مسواک دیگری را جایگزین نمایند، زیرا استفاده از این نوع مسواک ریسک خونریزی و زخم های لثه ای در این افراد را به شدت افزایش خواهد داد.

مسواک های نرم

این مدل از مسواک ها دارای الیاف یا دندانه های نازک، بلند و ظریف هستند. تمامی موارد مذکور از ویژگی های یک مسواک خوب و مناسب را دارا بوده و می تواند تمامی سطوح داخلی و خارجی دندان را تمیز نماید. توجه داشته باشید مسواک های نرم مقاومت کمتری داشته و احتیاج به تعویض سریع تر خواهند داشت. دندانه های این نوع از مسواک ها به سرعت فشرده و اصطلاحا له شده و قدرت پاک کنندگی خود را از دست می دهند. از جمله ویژگی های مثبت این نوع از مسواک ها، توانایی چرخش سریع و آسان مسواک در فضای داخل دهان است.

مسواک دوتایی پرفکت وایت تریزا با برس نرم

مسواک ایپوچ مدل پرودنتال نرم

مسواک های متوسط

این نوع از مسواک ها دارای ویژگی های یک مسواک خوب و مناسب بوده و از انتخاب های مطمئن و بسیار مناسب به شمار می آیند. الیاف این نوع از مسواک ها در حالت متوسط قرار داشته و به خوبی می تواند دندان ها را تمیز و براق نماید. این نوع از مسواک ها به لثه و فضای بین دندانی آسیب وارد نکرده و قادر به تمیز نمودن فضاهای بین دندانی نیز می باشند. بیشتر دندانپزشک ها توصیه به انتخاب این نوع از مسواک نموده و آن را به دلیل داشتن ویژگی های یک مسواک مناسب، انتخابی عالی می دانند.

مسواک ایپوچ مدل اولترا کلین متوسط

مسواک ایپوچ مدل کلاسیک متوسط

مسواک ایپوچ مدل اسمارت متوسط

توصیه ‌شده توسط متخصص:

برای اطمینان از اینکه مسواک شما تحت آزمایشات دقیق کنترل کیفیت از نظر بهداشت و ایمنی قرارگرفته است، از دندانپزشک خود بخواهید تا مارک خوبی را پیشنهاد کند.

برای مسواک‌های دستی وجود مهر و موم تضمین می‌کند که برس های مسواک ایمن هستند، دسته مسواک برای استفاده‌ی روزانه مناسب است و موی مسواک در هنگام مسواک روزانه از روی مسواک نمی‌افتد و در مراحل اولیه استفاده از مسواک پلاک دندان و بیماری لثه کاهش می‌یابد.

مسواک دستی یا برقی، کدام مناسب هستند؟

تا زمانی که دندان‌های خود را به‌طور مرتب با استفاده از تکنیک‌های صحیح تمیز کردن مسواک می‌کنید، باید بتوانید با استفاده از مسواک دستی یا برقی پلاک دندان را از بین ببرید و لثه‌ها را سالم نگه دارید. اما مطالعات نشان داده‌اند که بین مسواک دستی و مسواک برقی تفاوت چندانی وجود نداشته و هر دو نوع اگر به‌طور صحیح مورد استفاده قرار گیرند می‌توانند مؤثر و کارآمد باشند.

مسواک برقی اگر نادرست استفاده شود، می‌تواند بی‌اثر باشد. با این‌حال مسواک برقی ممکن است در بعضی شرایط، بعنوان مثال برای افرادی که دارای مهارت کمتری هستند یا افرادی که استفاده از مسواک دستی برای آنها دشوار است، مناسب باشد. مسواک برقی می‌تواند برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید شدید و یا کسانی که از سکته مغزی بهبود می‌یابند مناسب باشد.

در ادامه مواردی وجود دارد که باید در مورد انتخاب یک مسواک برقی خوب و مناسب به آنها توجه کنید:

هزینه:

اگرچه مسواک برقی‌های مقرون ‌به ‌صرفه نیز در بازار وجود دارد اما به ‌هرحال هزینه مسواک برقی چندین برابر بیشتر از مسواک دستی است. علاوه بر هزینه اولیه مسواک برقی، شما باید سر مسواک را نیز مانند مسواک دستی خود چند وقت یک‌بار جایگزین کنید. البته استفاده از مسواک برقی به شما کمک می‌کند که تمیز کردن دندان‌هایتان را بهتر انجام دهید و در واقع هزینه‌ی پرداختی با کاهش هزینه‌های دندانپزشکی جبران می‌شود.

علاقه فردی:

بهترین مسواک برای شما می‌تواند مسواکی باشد که بیشتر آن را دوست دارید و از آن بهترین استفاده را می‌کنید. بعضی از افراد ممکن است احساس ارتعاشی مسواک را دوست نداشته باشند و دیگران مسواک برقی را برای تمیز کردن تمام سطوح دندان راحت‌تر بدانند به‌ویژه برای افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند آرتریت دردناک که تحرک را محدود می‌کنند. برخی از انواع مسواک‌های برقی طراحی‌شده دارای یک تایمر داخلی هستند تا به شما زمانی که برای مسواک زدن اختصاص داده‌اید را اطلاع دهند.

اثربخشی:

به‌طورکلی اختلاف معنی‌داری بین مسواک برقی و دستی در توانایی آن‌ها در حذف پلاک و جلوگیری از بیماری لثه وجود ندارد. اما شواهد نشان می‌دهد که نوع خاصی از مسواک برقی به نام مسواک چرخشی طراحی‌شده که مؤثرتر از مسواک دستی است.

ایمنی:

اگر عادت دارید که دندان‌هایتان را محکم و با شدت مسواک بزنید باید بدانید که این کار به لثه‌ها و دندان‌ها آسیب می‌رساند. بنابراین استفاده از مسواك برقی باعث می‌شود مسواک زدن دندان‌ها و لثه‌ها ملایم‌تر باشد، از آن‌ها حفاظت کنید و درعین‌حال آن‌ها را تمیز كنید.

از سوی دیگر برخی مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از مسواک برقی باعث می‌شود مقدار باکتری در جریان خون بیش‌تر از زمانی شود که از یک مسواک دستی استفاده می‌شود. این امر برای افراد سالم با سیستم ایمنی طبیعی و قلب سالم خطر ندارد اما برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی خاص می‌تواند عفونت بالقوه خطرناک را در قلب ایجاد نموده و احتمال خطر را افزایش دهد. در این زمینه تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این موضوع باید باعث نگرانی شود یا خیر موردنیاز است.

یک مسواک خوب و مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
یک مسواک خوب و مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

نحوه‌ی استفاده از مسواک های برقی

قبل از آَشنایی با مسواک های برقی باید اشاره کنیم که نحوه مسواک زدن بسیار مهم است شما چه از مسواک عادی استفاده کنید چه مسواک برقی باید ابتدا نحوه صحیح مسواک زدن را بلد باشید. بعض از مسواک های برقی قابلیت های بیشتری دارند برای مثال اگر شما فشار زیادی به دندان وارد کنید مسواک شروع به اخطار دادن می کند. 

استفاده از مسواک برقی

  • روی هر دندان حداقل۴ ثانیه مسواک را نگه دارید
  • چندماه یکبار سری مسواک را عوض کنید
  • اطمینان داشته باشید که شارژ دارد
  • به تایمر مسواک دقت کنید

بهترین مسواک برای کودکان

هنگامی‌که موضوع انتخاب بهترین مسواک برای کودک پیش می‌آید، مهم است مسواکی را انتخاب کنید که او را برای زدن مسواک ترغیب کند. در میان انواع مسواک کودکان، گزینه‌های دستی و برقی برای کودکان وجود دارد و آن‌ها در رنگ‌های مختلف موجود هستند و اغلب از شخصیت‌های مورد علاقه کودکان از داستان‌های کلاسیک و کارتون‌های محبوب بر روی آن‌ها استفاده می‌کنند. بعضی از انواع مسواک‌ها حتی موسیقی پخش می‌کنند تا به کودک شما کمک کنند تا بداند برای چه مدت باید مسواک بزند. برای انتخاب یک مسواک خوب برای کودک خود، پیشنهادات زیر را امتحان کنید:

  • اگر فرزند شما به‌اندازه کافی بزرگ شده از او بخواهید تا مسواک خود را انتخاب کند. درگیر کردن فرزند در فرایند انتخاب مسواک جدید برای او هیجان‌انگیز است و مسواک زدن را کاری لذت‌بخش‌تر می‌کند.
  • اگر به دنبال ترغیب کودکتان برای مسواک زدن هستید، توصیه می شود از مسواک های شکل دار عروسکی و کارتونی استفاده نموده و در انتخاب الیاف آن نیز توجه کافی داشته باشید.
  • یک مسواک با اندازه‌ی کوچک و برس نرم را انتخاب کنید.

بهترین مسواک هنگام داشتن ارتودنسی یا دندان‌های ناردیف

اگر دندان‌هایتان را ارتودنسی کرده‌اید می‌توانید از مسواک مخصوص ارتودنسی که دارای برس های V شکل هستند استفاده کنید. این مسواک‌ها به گونه ایی طراحی‌شده‌اند که اطراف سیم‌ها و بریس ها را کاملاً  تمیز می‌کنند. نوعی مسواک نیز به نام مسواک End – Tuft وجود دارد که دارای سر بسیار کوچکی با چند برس گرد نایلونی می‌باشد و می‌تواند برای تمیز کردن اطراف بریس، دندان‌های ناهموار، ریشه‌های قابل‌رؤیت دندان‌های آسیاب و بریج‌های دندانی و ایمپلنت مورد استفاده قرار گیرد. این مسواک باید به‌عنوان یک مکمل بعد از مسواک کردن عادی استفاده شود.

بریس‌هایی که در ارتودنسی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دندان‌ها را به شدت در معرض پوسیدگی و تغییر رنگ قرار می‌دهند. نوع پرزهای به کار رفته در مسواک ارتودنسی به شکلی است که به شما این امکان را می‌دهد که از زوایا و فشارهای مختلفی استفاده کنید. پرزهای مسواک به براکت ارتودنسی گیر نمی‌کنند و مشکلی ایجاد نخواهد شد.

ظاهر اکثر مسواک‌های ارتودنسی شبیه عدد ۷ بوده و نازک و ظریف طراحی می‌شود. در مسواک ارتودنسی پرزهای دو طرف مسواک بلندتر از پرزهای میانی آن هستند. از مسواک برقی نیز برای تمیز کردن دندان‌های ارتودنسی شده می‌توان استفاده کرد.

مسواک دو منظوره ایمپلنت و ارتودنسی TePe

ویژگی های یک مسواک مناسب چیست؟

مسواک مناسب برای دندان های مصنوعی :

مسواک دندان مصنوعی مختص تمیزکردن دندان‌های مصنوعی طراحی شده و برس‌های آن با شکل دندان مصنوعی متناسب می‌باشند. طراحی ارگونومیک دسته یک مسواک خوب دندان مصنوعی موجب شده گرفتن مسواک در دست و حرکت آن برای تمیزکردن دندان مصنوعی راحتر باشد. مسواک زدن دندان مصنوعی ممکن است از 2 دقیقه‌ای که معمولا توصیه می‌شود بیشتر طول بکشد.

مسواک دنچر براش مخصوص دندان مصنوعی

ویژگی های یک مسواک مناسب چیست؟

مسواک زبان شوی و لثه شوی

بهتر است مسواکی را انتخاب کنید که گزینه‌های زبان‌شوی و لثه‌شوی نیز در آن رعایت شده باشد. تمیز کردن مداوم زبان از رشد باکتری‌هایی که ممکن است عامل بوی بد دهان باشند، جلوگیری می‌کند. قسمت زبان‌شوی مسواک‌ها در پشت سری آنها قرار دارد. مسواکی که لثه‌شوی داشته باشد، در کناره‌های مسواک دارای براش‌های بسیار نرم جهت ماساژ دادن است.برخی از شرکت ها مسواک هایی مخصوص زبان شوی تولید کرده اند که به مسواک زبان پاک کن معروف هستند.

مسواک زبان پاک کن جی یو ام کد 760

مسواک زبان پاک کن جی یو ام کد 760

حال که با انواع مسواک و نمونه های مختلف آن آشنا شدیم، بهتر است بدانیم چگونه از مسواک خود مراقبت کنیم.

نکات مهم در مورد نحوه ی نگهداری از مسواک 

  • مسواک را در محیط های خشک نگهداری کنید. مسواک را داخل حمام یا هر جایی که هوای آنجا مرطوب است، نگهداري نکنید؛ چون الیاف آن نرم می شوند و خاصیت ارتجاعی مانند خود را از دست می دهند و از آن گذشته میکروب ها بر سطح آب روی مسواک تجمع می کنند.
  • مسواک های کهنه و از کارافتاده می توانند به لثه و دندان های شما آسیب برساند و از نظر بهداشتی به رشد باکتری ها کمک کرده و از مخاطره انداختن دهان شما دریغ نمی کنند.
  • واضح است که دیگران نمی توانند از مسواک شخصی شما استفاده کنند و حتی توصیه می‌شود که مسواک خود را در مجاورت مسواک‌های دیگر قرار ندهید، زیرا باکتری ها بین آنها منتقل می‌شوند.
  • عمر مناسب یک مسواک خوب نهایتا سه ماه است! زمان استاندارد تعویض یک مسواک برای فرد سالم یک ماه است و پس از سه ماه رشد باکتری ها روی سطح الیاف مسواک به حداکثر می رسد.
  • در انتخاب مسواک بهتر است به مواردی که کنترل بیشتری در دست داشته باشند دقت کنید (سایزبندی هایی که متناسب با سایز دست و راحتی شما باشند).
  • بعد از خشک شدن مسواک، آن را درون درپوش بگذارید؛ زیرا در جلوگیری از نشستن گرد و غبار و آلودگی محیط بر سطح مسواک کمک می کند.
  • پس از هر بار استفاده از مسواک آن را شسته و به صورت دستی باقی مانده خمیر دندان از لای الیاف آن خارج کنید.
  • مسواک خیس را درون درپوش قرار ندهید چون در محیط مرطوب باکتری ها و قارچ ها سریع تر رشد می کنند.
  • در بیماران مبتلا به مشکلات خاص پزشکی هر ۳-۱ هفته یکبار باید مسواک های مصرفی تعویض شوند.
  • حتما از مسواکی استفاده کنید که درپوش داشته باشد تا از برس مسواک محافظت به عمل آید.
  • زاویه بین دسته مسواک و سر آن باید به قدری کم باشد که با شیبی ملایم به سر آن برسد.
  • مسواک هایی که الیاف بیشتري دارند، دندان ها را بهتر تمیز می کنند.
  • حداقل ۲ بار در روز و هر بار ۲ دقیقه باید مسواک بزنید.

نخ دندان یکی از مهم‌ترین اصول بهداشت دهان و دندان

در کنار مسواک زدن صحیح، یکی از مهم‌ترین اصولی که می‌تواند بسیار در بهداشت دهان و دندان شما مؤثر باشد، استفاده صحیح از نخ دندان است که البته زیاد توجه خاصی به آن نمی‌شود؛ بین دندان‌ها محل مناسبی است برای باقی ماندن مواد غذایی و بعد از آن رشد انواع باکتری که با فعالیت این باکتری‌ها اسیدی تولید می‌شود که روی دندان‌ها و بوی دهان بسیار تأثیر بدی دارد و می‌تواند در سطح دندان‌ها حفره‌هایی را ایجاد نماید.

شما با استفاده از نخ دندان بعد از هر وعده غذایی و یا در پایان روز، می‌توانید از این اثرات مخرب و از پوسیدگی دندان‌های خود جلوگیری نمایید. البته امروزه برس های بین دندانی جای خود را به نخ دندان های قدمی داده اند که استفاده از آنها بسیار راحتر از نخ دندان است.

جهت خرید نخ دندان یا برس بین دندانی از داروخانه آنلاین داروکار کلیک کنید.

خمیر دندان

خمیر دندان در کنار مسواک جزء جدایی‌ناپذیری از برنامه رعایت بهداشت دهان و دندان است که به صورت خمیر، ژل یا پودر وجود دارد و کاربرد آن از بین بردن پلاک یعنی فیلم باکتریایی است که روی دندان‌ها و لثه‌ها جمع می‌شود. خمیردندان قدرت تمیزکنندگی و شستشوی مکانیکی مسواک را افزایش می‌دهد.

انواع خمیر داندان

خمیردندان ضد پوسیدگی حاوی ترکیبات فلورایدی مانند سدیم فلوراید (NaF)، فلوراید قلع (SnF2 ) یا مونوفلوئورو فسفات (MFP2)  است. اگر غلظت فلوراید 1000 ppm (ذره در میلیون) یا بیشتر باشد، خمیردندان به جلوگیری از پوسیدگی کمک می‌کند.

خمیردندان ضد حساسیت با دارا بودن مواد فعال تشکیل دهنده، علائم ناشی از حساسیت عاج دندان را به دو طریق کاهش می‌دهد. نخست این که واکنش نورون‌ها به محرک درد را متوقف می‌کند و دوم این که توبول‌های عاجی دندان را مسدود می‌کند.

خمیر دندان ضد حساسیت اپیچ سنسیتیو 100 میلی لیتر

خمیر دندان ضد حساسیت اپیچ سنسیتیو 100 میلی لیتر

خمیردندان ضد پلاک از جمع شدن پلاک جلوگیری می‌کند و با کاهش دادن اثرهای سم باکتریایی روی بافت‌های اطراف دندان احتمال بروز بیماری‌های لثه را پایین می‌آورد. خمیردندان‌های ضد پلاک مختلفی حاوی مواد فعال تشکیل دهنده گوناگون در بازار در دسترس است.

خمیردندان سفید کننده حاوی مواد ساینده‌ای است که دندان‌ها را با زدودن لکه‌ها از روی سطح دندان، سفید و درخشان می‌کند.

خمیر دندان اپیچ توتال 100 میلی لیتر

خمیر دندان اپیچ توتال 100 میلی لیتر

کوتاه سخن :

مسواک یکی از ضروری‌ترین ابزارهایی است که استفاده از آن برای سلامت دهان و دندان الزامی است. مسواک‌ها در انواع دستی و برقی تولید شده‌اند و شما می‌توانید براساس ویژگی مسواک مناسب و نوع حساسیت دندان‌ها و لثه‌هایتان، بهترین نوع آن را انتخاب کنید. در زمان انتخاب یک مسواک مناسب، شما سه نوع محصول با پرزهای نرم، معمولی و سفت را در اختیار خواهید داشت که دو نوع اول محبوبیت بیشتری دارند.

با این حال، در کنار مزیت‌های مسواک‌های دستی، محصولات برقی نیز وجود دارند که براساس تحقیقات، برای افرادی با دندان‌های ارتودنسی شده مناسب هستند. در این مقاله ما تلاش کردیم تا شما را با اهمیت بهداشت دهان و دندان، نحوه صحیح مسواک زدن، نگهداری مسواک، انتخاب یک مسواک خوب و مناسب آشنا کنیم. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید می توانید در ذیل مقاله آنرا درج نمایید تا کارشناسان داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما همراهان باشند. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.