بهترین مولتی ویتامین‌های افزایش وزن کودکان

0 4,516

سلامتی کودک یکی از مهم ترین دغدغه های والدین است. شما به عنوان پدر و مادر وظیفه دارید تغذیه مناسب را برای فرزند خود فراهم نموده تا دچار مشکلات جسمی و حتی ذهنی نشود. متاسفانه در دنیای امروز استفاده از غذاهای فرآوری شده موجب شده است تا کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در بین کودکان بیشتر شایع شود. پس در درجه اول ما به عنوان پدر و مادر باید نظارت بیشتری بر نوع تغذیه فرزند خود داشته باشیم و نحوه غذا خوردن و نوع غذای کودک خود را اصلاح کنیم.

استفاده از مواد غذایی تازه، سبزیجات، میوها، انواع مغزها و در کنار آن جلوگیری کردن و یا کاهش دادن استفاده از تنقلات، آب میوه های صنعتی و غذای فست فود را در سبک زندگی خود بگنجانیم. در درجه بعد در صورت کمبود مواد غذایی مورد نیاز بدن کودکمان می توانیم از مکمل هایی دارویی استفاده کنیم. اما آیا شما می‌دانید کدام ویتامین‌ها به طور مستقیم روی وزن کودک اثرگذار است؟ در این مقاله ما تلاش کرده ایم تا بهترین مولتی ویتامین‌های مورد نیاز کودک دلبند شما را معرفی کنیم.

ویتامین‌ های ضروری برای افزایش وزن نوزادان و کودکان

با تغذیه مناسبی که همه درشت‌مغذی‌ها و ریزمغذی‌های مفید را در بر بگیرد، همه ویتامین‌های ضروری برای رشد و افزایش وزن کودکان فراهم می شود. تا 6 ماهگی، شیر مادر یا یک شیر خشک مناسب پاسخگوی نیاز بدن کودک است. اما وقتی کودک بزرگ‌تر می‌شود، در برنامه غذایی وی حتما باید میوه و سبزیجات به مقدار کافی گنجانده شوند تا بدن وی با کمبود مواد مغذی مواجه نشود.

البته به مصرف پروتئین‌ها، لبنیات و چربی‌های مفید نیز حتما باید توجه لازم صورت گیرد. به طور کلی می‌توان گفت که کودکان به همه ویتامین‌ها و مواد معدنی جهت وزن‌گیری مناسب نیاز دارند. بنابراین ویتامین‌های A، B، C، D، E ، K ، آهن، زینک، کلسیم، منیزیم و دیگر املاح معدنی هر روز در برنامه غذایی کودک باید گنجانده شوند.

اگر فرزند شما بد غذا است یا به هر دلیل وزن مناسب برای سن خود را ندارد، می‌‎توانید از مولتی ویتامین کودکان برای کمک به جبران کمبود مواد مغذی کمک بگیرید. چرا که این روند می‌تواند به سوءتغذیه منجر شود و در آینده باعث بروز مشکلات جدی در مراحل رشد و بلوغ کودک به وجود آورد. عوارضی مانند کوتاه‌قدی، قائدگی زودرس، کاهش درصد هوش، افت تحصیلی و غیره که گاهی قابل جبران نیستند.

تغذیه صحیح در کودکان خردسال با بزرگسالان متفاوت است. چرا که بسیاری از مواد غذایی سالم که مصرف آن‌ها برای بزرگسالان توصیه نمی‌شود؛ برای افزایش وزن کودک نوپا و خردسال مناسب است. مثلا کودکان خردسال به ویژه کودکان زیر ۲ سال، باید بیشتر انواع چربی بخصوص چربی‌های سالم مصرف کنند تا به سرعت رشد کنند.

بیشتر بخوانید : چگونه کم خونی کودکان را درمان کنیم.

اما از ۵ سالگی به بعد، کودک شما باید یک رژیم غذایی سالم و کم‌چرب مانند رژیم غذایی توصیه شده برای بزرگسالان داشته باشد. از طرفی با توجه به اینکه معده کودکان کوچکتر است؛ بهتر است به جای ۳ وعده در روز به آن‌ها ۶ وعده کوچک اما مقوی داده شود.

دادن غذاهای پرکالری اما ناسالم مانند فست‌فود، چیپس، شکلات، کیک، نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای چرب اگرچه ممکن است به شما در چاق شدن کودکان لاغر کمک کند؛ اما ممکن است علاوه بر عدم دریافت مواد مغذی و ویتامین‌های کافی، برعکس باعث چاقی شود و نیاز به شروع رژیم جدیدی برای کاهش وزن باشد!

از سوی دیگر داشتن کمی فعالیت بدنی با تحریک ترشح هورمون‌های شادی و اشتهاآور به رفع بی‌اشتهایی کودک کمک می‌کند. در صورتی که با تلاش بسیار به نتیجه دلخواه نرسیدید؛ ممکن است ناشی از وجود اختلال در بدن کودک یا یک بیماری مزمن باشد که منجر به سوء جذب مواد مغذی می شود. پس حتما با پزشک کودکان مشورت کنید.

یک رژیم غذایی مناسب برای افزایش وزن کودکان چه رژیمی است؟

در زمان تهیه غذای کودک سعی کنید بیشتر به سراغ کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی، نان، برنج و ماکارونی بروید.

در هفته سه روز را برای پخت غذاهای حاوی پروتئین‌هایی مانند حبوبات، ماهی، مرغ، تخم مرغ و گوشت اختصاص دهید. هر روز یک یا دو میان‌وعده سالم حاوی انواع مغزجات، میوه‌ها و سبزیجات به کودک بدهید. چرا که فیبر زیادی دارند و باعث تقویت سیستم گوارشی کودک می‌شوند. در این صورت احتمال بروز یبوست و بی‌اشتهایی ناشی از آن نیز بسیار کاهش می یابد. در کنار آن اضافه کردن مواد مغذی پرانرژی و دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند شیر، عسل، آواکادو، غلات کامل، ماست طعم‌دار و کره بادام زمینی را نیز فراموش نکنید.

آب و شیر گاو بعد از ۱۲ ماهگی بهترین نوشیدنی برای کودکان خردسال هستند. پس روزانه ۶ تا ۸ لیوان انواع مایعات بخصوص آب و شیر به کودک خود بدهید. از دادن نوشیدنی‌های کم‌انرژی یا فاقد انرژی مانند نوشابه‌های رژیمی پرهیز کنید. دقت کنید که آب میوه‌ها به دلیل داشتن قند و اسید فراوان ممکن است به دندان‌های کودک آسیب برسانند. پس بهتر است کمی آنها را با آب رقیق کنید.

مصرف نوشیدنی‌ها را در زمان صرف غذا محدود کنید تا کودک شما سریع سیر نشود و غذای بیشتری بخورد. در ابتدای این رژیم غذایی ممکن است کودک بداخلاقی کند اما شما صبور باشید تا کودکتان به رژیم غذایی جدیدیش عادت کند.

جهت آشنایی با بهترین مولتی ویتامین‌های افزایش قد کودکان کلیک کنید.

چه دلایلی باعث نیاز کودک به مصرف مکمل ها می شود؟

1- کودکان بد غذا و بد اشتها که به هر دلیلی وعده های غذایی منظم و متعادل که حاوی تمام ویتامین ها و مواد معدنی کامل هستند را نمی خورند.

2- کودکانی که به دلایل بیماری مانند آسم یا مشکلات گوارشی و مصرف دارو، شرایط جسمی خوبی ندارند و نمی توانند به اندازه کافی غذا بخورند.

3- کودکانی که به فست فودها و غذاهای آماده علاقه زیادی دارند و در هفته چند وعده از این غذاها استفاده می کنند.

4- بچه هایی که رژیم گیاهخواری یا وگان دارند. این گونه کودکان ممکن است با کمبود آهن، کلسیم و پروتئین رو به رو باشند.

5- کودکانی که مقدار زیادی نوشابه گازدار و دلستر می نوشند که ممکن است مواد معدنی را از بدن آنها خارج کند نیز باید از مولتی ویتامین کودکان استفاده کنند.

6- کودکانی که به خوردن تنقلاتی مانند چیپس، پفک، بستنی و شکلات وابسته شده اند و متاسفانه مصرف اینگونه تنقلات با ایجاد سیری کاذب جلوی اشتهای کودک را می گیرد.

افزایش وزن کودکان
چه دلایلی باعث نیاز کودک به مصرف مکمل ها می شود؟

ترکیبات ضروری و مفید در مولتی ویتامینها جهت افزایش وزن کودکان :

کودکان ( 1-12 سال) و نوجوانان (12 تا 18 سال) به ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری برای رشد و نمو احتیاج دارند. بنابراین بهترین مکمل مولتی ویتامین برای کودکان محصولی است که حاوی ترکیباتی مانند: کلسیم، ید، آهن، منیزیم، فسفر، ویتامینهای A-D-E-C-K و خانواده گروه B باشند.

ویتامین A

ویتامین A که به ویتامین رشد و نمو مشهور است باعث ترمیم بافت و استخوان، پوست، چشم و پاسخ های ایمنی بالا در کودک می شود به همین دلیل باید مولتی ویتامین کودک حاوی این ویتامین مهم باشد.

ویتامین B

خانواده ویتامین های B  (B2, B3, B6 ,B12) به سوخت و ساز بدن، تولید انرژی، گردش خون و سیستم عصبی کمک زیادی می کند.

ویتامین D و کلسیم برای افزایش وزن کودکان

 ویتامین D برای کودک اهمیت زیادی دارد چرا که باعث تشکیل و استحکام استخوان و دندان شده و در جذب کلسیم نیز کمک زیادی می کند. از آنجایی که منبع طبیعی جذب ویتامین D نور خورشید می‌باشد و از آنجایی که نمی توان به اندازه کافی این ویتامین را جذب بدن کرد، در نتیجه باید از مولتی ویتامین کودکان استفاده نماییم تا فرزندمان از دوران کودکی استخوان های محکمی داشته باشد.

طبق آکادمی اطفال آمریکا مصرف ویتامین D به صورت روزانه برای نوزادان و کودکان خردسال ضروری است. کلسیم نیز ماده اصلی سازنده استخوانها است که علاوه بر جلوگیری از پوکی استخوان در کودکان می‌تواند به رشد قدی بهتر کودکان نیزکمک کند، از طرفی می‌تواند باعث سلامت دندان کودکان گردد .اما نکته جالب اینجاست که برای جذب کلسیم نیاز به ویتامینD  می باشد .

آهن

مصرف آهن برای عضله سازی و گلبول های قرمز خون ضروری می‌باشد. همچنین آهن به افزایش انرژی کودک و جلوگیری از ریزش مو نیز کمک شایانی می‌کند. مصرف چند وقت یکبار از مکملهای حاوی آهن برای سلامتی کودک بسیار مفید است. متاسفانه اغلب نوجوانان با کمبود آهن مواجه هستند و کمبود آهن در دختران نوجوان، بعد از شروع دوران قاعدگی خطرناک است.

زینک

زینک در کودکان باعث سلامت پوست و مو و ناخن شده و از ریزش مو و ضعیف شدن موهای آنها جلوگیری می کند. از طرفی اکثر کودکان به دلیل بازیگوشی و سایر دلایل دارای اشتهای کم و کم غذایی هستند و طبیعتا دچار کاهش وزن و لاغری می گردند، زینک یکی از ترکیباتی است که با افزایش متابولیسم بدن باعث افزایش اشتها در کودک شده و در نتیجه وزن کودک را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید : روش های بالا بردن سطح سیستم ایمنی بدن کودکان کدامند؟

به کودکان باید قطره مولتی ویتامین داده شود یا شربت؟

تمامی داروها و مکمل هایی که برای اطفال زیر یکسال تولید می شوند، به صورت قطره هستند. این قضیه در مورد مکمل های مولتی ویتامین نیز صدق می کند. اکثر مولتی ویتامین ها برای افراد زیر یکسال به صورت قطره هستند چرا که بیشترین سازگاری را با بدن اطفال زیر یکسال دارند. مواد و ویتامین هایی که در قطره وجود دارند، برای کودکان زیر یکسال مناسب تر هستند و بدن آن ها بهتر می تواند این مواد را جذب کند.

نوزاد تا شش ماهگی تمام مواد معدنی و ویتامین های لازم را از طریق شیر مادر دریافت می کند. تنها آهن و ویتامین D به اندازه کافی از شیر مادر به نوزاد نمی رسد و قطره ویتامین A+D زودتر از بقیه مولتی ویتامین ها شروع می شود.

برنامه مصرف آهن در نوزادان از پایان 6 ماهگی شروع شده و تا پایان 24 ماهگی ادامه دارد و باید روزانه حداکثر 15 قطره آهن به نوزاد داده شود. بعد از یک سالگی کودکان می‌توانند از شربتهای مولتی ویتامین استفاده کنند.

افزایش وزن کودکان
به کودکان باید قطره مولتی ویتامین داده شود یا شربت؟

برای نوجوانان شربت مناسب است یا قرص؟

به طور کلی برای کودکان و نوجوانان زیر 12 سال بهتر است که از شربت ها استفاده شود زیرا بسیاری از کودکان زیر 12 سال هنوز هم ممکن است که مشکل بلع داشته باشند و امکان خوردن قرص برای آن ها سخت باشد. به همین خاطر توصیه می شود که کودکان زیر 12 سال از شربت استفاده کنند.

معرفی بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن کودکان

در این قسمت به منظور افزایش وزن کودک چند مولتی ویتامین را به شما معرفی می‌کنیم:

پودر گین مخصوص کودکان دوبیس

برای کودکان بالای ۲ سال از پودر گین مخصوص کودکان دوبیس می‌توانید استفاده کنید. در این پودر در کنار ۱۲ نوع ویتامین و ماده معدنی از پروتئین آب پنیر (whey)، کربوهیدرات‌های پیچیده و مجموعه‌ای از آنزیم‌ها نیز استفاده شده است. مصرف این پودر هم به افزایش وزن کودک کمک می‌کند و هم افزایش قد. کودکانی که دچار سوء تغذیه هستند به کمک این محصول می‌توانند کمبود مواد مغذی در بدن خود را جبران نمایند.

این مکمل پروتئین و انرژی روزانه کودکانی که دچار سوء تغذیه هستند، کودکانی که نمی توانند نیازهای بدن خود را از طریق غذا دریافت کنند و همچنین کودکان کم وزن تأمین می کند.

شربت میم اورنج مایر ویتابیوتیکس

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم ویتامین‌های گروه ب در میان همه ویتامین‌ها موثرترین نقش را در افزایش اشتها و تنظیم سوخت و ساز بدن دارند. شربت مولتی ویتامین میم اورنج ویتابیوتیکس سرشار از ویتامین‌های B می باشد. به همین دلیل این شربت در رده بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن کودک قرار می‌گیرد. آهن، زینک و مس از املاح معدنی موجود در این شربت هستند. با مصرف این شربت سیستم ایمنی کودک قوی‌تر شده و در برابر عوامل بیماری‌زا مقاومت بهتری از خود نشان خواهد داد. مقدار مصرف برای کودکان روزانه ۲ بار و هر بار ۵ میلی‌لیتر است. این شربت نیز طعم پرتقالی دارد.

شربت مولتی سانستول پلاس زینک بهترین شربت افزایش وزن کودکان

بیش از ۱۰ نوع ویتامین و ماده معدنی در شربت مولتی سانستول پلاس زینک وجود دارند. این شربت به تقویت سیستم ایمنی کمک نموده و سرشار از ترکیباتی همچون زینک می باشد که در افزایش اشتهای کودک نیز فوق‌العاده عمل می‌کند.

به منظور بهبود سلامت استخوان و دندان و همچنین سلامت پوست و مو می‌توان شربت مولتی ویتامین سانستول پلاس زینک را مورد استفاده قرار داد. طعم این شربت بسیار دلپذیر است و معمولا کودکان به خوردن آن رغبت نشان می‌دهند.

شربت زینک پلاس یوروویتال

شربت زینک پلاس یوروویتال برای تمام سنین مناسب بوده و تامین کننده ویتامین‌های مورد نیاز برای سلامت پوست، مو و ناخن است و یکی از بهترین شربت های چاق کننده کودکان است. این شربت مولتی ویتامین با دارا بودن ویتامین‌های C و B و همچنین روی به رشد جسمی و ذهنی کودکان در سنین رشد کمک می‌نماید. همچنین این محصول مکملی عالی جهت افزایش وزن کودکان است و به عنوان شربت چاقی کودکان نیز شناخته می شود.

شربت مولتی ویتامین و مینرال + رویال ژلی، رویال – ویت، رها

شربت مولتی ویتامین و مینرال + رویال ژلی، رویال – ویت، رها حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین 75 میلی گرم رویال ژلی نیز در هر 5 میلی لیتر آن موجود است که به رشد بهتر کودکان کمک می‌کند. مصرف این شربت مولتی ویتامین مینرال پس از 2 سالگی برای کودکانی که با مشکل کمبود اشتها و کمبود وزن مواجه هستند، پیشنهاد می شود.

این دسته ازکودکان با مصرف این فرآورده می‌توانند اشتهای بهتری داشته باشند و در نتیجه وزنشان افزایش یابد. استفاده از عطر و طعم میوه‌های استوایی در این محصول سبب شده تا کودک را به خود جلب کرده و سبب رضایت کودک از مصرف این فرآورده شود .

شربت اشتها آور اپتایت پدیابست، 150 میلی لیتر

شربت اشتها آور اپتایت پدیابست با دارا بودن ترکیبات موثر موجب افزایش اشتها و تحریک اشتها شده و به بهبود رشد و وزن گیری و افزایش سطح انرژی کودکان کمک شایانی می کند.

شربت پدیا بست اپتایت فاقد گلوتن و الکل است و طعم دلنشین سیب، باعث قبول بهتر این محصول برای کودکان می‌شود. می‌توان گفت شربت پدیابست اپتاویت یکی از بهترین مکمل های اشتها آور کودکان است. این شربت اشتها آور برای کودکان و بزرگسالانی مناسب است که مشکل اشتها دارند.

شربت ریاپت ردوکس، 120 میلی لیتر

شربت مولتی ویتامین ریاپت ردوکس با دارا بودن ترکیباتی همچون عصاره شنبلیله، عصاره زرد چوبه، عصاره زنجبیل، آهن و ویتامین D3 علاوه بر رفع کم خونی در کودکان، موجب افزایش اشتها و افزایش وزن کودکان می شود و همین امر این شربت اشتها آور را به محصولی اثر بخش تبدیل کرده است.

قطره مولتی ویتامین ویواکیدز

قطره مولتی ویتامین ویواکیدز با ترکیبی از ویتامین A، ویتامینD3، ویتامین C، ویتامینE، ویتامین B1، ویتامین B2، نیاسین، پانتوتنیک اسید، ویتامین B6، ویتامینB12، فولیک اسید و بیوتین فرموله شده است و نقش مهمی در رشد و سلامت کودکان ایفا می کند.

این محصول تمام نیازهای بدن کودک را به مواد مغذی و ویتامین ها برطرف می سازد.

شربت اشتها آور اپتایزر استار ویت، 200 میلی لیتر

شربت اشتها آور اپتایزر استار ویت با دارا بودن عصاره‌های گیاهی، ویتامین D3، ید و آهن جزو بهترین شربت های اشتها آور برای کودکان شناخته شده و به افزایش اشتها در کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند.

شربت اشتها آور استارویت به واسطه دارا بودن ویتامین D3 در بهبود عملکرد سیستم ایمنی نیز تاثیرگذار است. همچنین این شربت باعث افزایش انرژی در طول روز شده و در کاهش خستگی تاثیر چشمگیری دارد. این شربت کاملا گیاهی بوده و فاقد ترکیبات شیمیایی و سیپروهپتادین است.

کوتاه سخن

همان طور که در طول مقاله به آن اشاره شد متاسفانه امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی، عادات غذایی و تنوع بالای خوراکی های کارخانه ای کم ارزش، تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز به ویژه در نوجوانان و کودکان بسیار دشوار شده است. کاهش وزن کودک نشان دهنده این است که او کالری لازم را از رژیم غذایی دریافت نمی‌کند. در صورت عدم رسیدگی به این موضوع، پیامدهایی مانند تاخیر در رشد سلامت کودک را تهدید می‌کند. بنابراین تشخیص علل، معالجه و سپس درمان کودک کم وزن بسیار حائز اهمیت است.

مشورت با پزشک متخصص برای بررسی علل اصلی کمبود وزن کودک امری ضروری است. پزشک ممکن است که تغییراتی در رژیم غذایی کودک بدهد یا مکمل‌های مولتی ویتامینی که به وزن گرفتن کودک کمک کند، تجویز نماید. بهترین مکمل برای افزایش وزن کودک مکملی است توسط پزشک متخصص تایید شده باشد.

هنگام مراجعه به پزشک یا متخصص تغذیه، اگر فکر می‌کنید کودک شما ممکن است دچار آلرژی غذایی باشد، حتما اطلاع دهید. به عنوان مثال، اگر کودک شما قادر به خوردن لاکتوز (نوعی قند طبیعی در شیر و لبنیات) نمی باشد، متخصص می‌تواند به شما مصرف محصولات لبنی بدون لاکتوز را پیشنهاد دهد.

در صورتی که در مورد مقاله بالا نیاز به مشاوره دارید می‌توانید سوالات خود را در پایان این مطلب درج نموده و منتظر پاسخ پزشکان فعال در داروخانه آنلاین داروکار باشید تا به صورت کاملا تخصصی پاسخگوی شما باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.