علل ناباروری در زنان و مردان چیست؟

0 348

چه روشهایی می تواند علل ناباروری در زنان و مردان را کاهش دهد؟ در این مقاله به چگونگی استفاده از روشهای باروری طبیعی و مصنوعی اشاره خواهیم کرد.

به عدم توانایی در باردار شدن پس از یکسال ازدواج و نزدیکی بدون استفاده از روش‌های پیشگیری ناباروی گفته می‌شود. حدود 10الی15 درصد زوجین از ناباروری رنج می‌برند که در این میان 40 درصد عامل بروز ناباروری در زنان، 40 درصد در مردان و 20 درصد در هر دو زوج است.

علل ناباروری در زوجین متعدد است که در ادامه به توضیح در این رابطه می پردازیم:

علل ناباروری در مردان چیست؟

عوامل متعددی موجب ناباروری مردان می شوند که این عوامل وابسته به مشکلات تولید اسپرم و یا انتقال آن می‌باشد. اولین تستی که در این خصوص به مراجعین توصیه می‌شود بررسی مایع منی می‌باشد.

تولید اسپرم ممکن است تحت تاثیر علل هورمونی، بیماری‌های مزمن، جراحی قبلی، بیماری‌های دوران کودکی و فاکتورهای محیطی و شیوه خاص زندگی قرار گیرد. از جمله علل ناباروی مردان می توان به انسداد مسیر اسپرم، عفونت‌های منتقله از راه جنسی، بیماری‌های مزمن، اختلال در نعوذ، اختلال در تولید اسپرم، تماس با مواد مخرب و آسیب‌رسان نظیر مس، کادمیوم و جیوه، اکسید اتیلن، کلرید وینیل، مواد رادیو اکتیو و اشعه، عدم نزول بیضه‌ها، ضربه به ناحیه تناسلی، آسیب به علت سرطان و درمان‌های آن رادیوتراپی و شیمی‌ درمانی، واریکوسل، مصرف بعضی از داروها و استعمال دخانیات و الکل به میزان زیاد اشاره نمود.

علل ناباروری در زنان چیست؟

زنان نیز مانند آقایان به دلایل مختلفی دچار ناباروی می شوند؛ لیست طولانی از این علل وجود دارد که به صورت خلاصه می توان به اختلالات تخمک‌گذاری (سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، فعالیت‌های ورزشی شدید، دیابت، کاهش وزن شدید، چاقی، استرس‌های روحی)، انسداد لوله‌های رحمی به علت انجام اعمال جراحی بر روی لگن و لوله‌ها، بیماری‌های التهابی لگن و آندومتریوز، ناهنجاری‌های مادرزادی شامل اختلالات سیستم تناسلی، سن بالای 35 سال (کاهش تعداد فولیکول‌های تخمدان، کاهش کیفیت تخمک‌ها، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌ها در سنین بالا‌تر، افزایش احتمال سقط)، اختلالات هیپوتالاموس، غده هیپوفیز، آدرنال و تیروئید و یائسگی زودرس اشاره نمود.

در میان این عوامل مشکلات تخمک‌گذاری شایع‌ترین عامل ناباروری در زنان شناخته شده است.

بعد از اینکه با مشکلات ناباروری و دلایل آن در میان مردان و زنان آشنا شدیم در ادامه به بررسی برخی از روشهای طبیعی جهت افزایش باروری آشنا می شویم:

خوشبختانه چند راه طبیعی برای افزایش باروری وجود دارد. در واقع، انتخاب غذا و تغییر سبک زندگی می تواند به افزایش باروری کمک کند.

از چه روشهایی برای کمک به درمان ناباروری در زنان و مردان استفاده کنیم؟

16روش طبیعی برای افزایش باروری :

1-  استفاده از غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان :

آنتی اکسیدان هایی مانند فولات و روی ممکن است باروری را برای مردان و زنان بهبود بخشند. آنها رادیکال های آزاد را در بدن شما غیرفعال می کنند که می تواند به اسپرم و سلول های تخمک آسیب برساند.

یک مطالعه در سال 2012 روی مردان جوان و بالغ نشان داد که خوردن 75 گرم گردو غنی از آنتی اکسیدان در روز کیفیت اسپرم را بهبود می بخشد.

از سوی دیگر مطالعه‌ بر روی ۲۳۲ زن نشان داد که مصرف بیشتر فولات با نرخ بالاتر لانه‌گزینی، بارداری بالینی و تولد زنده مرتبط است.

غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل و غلات مملو از آنتی اکسیدان های مفید مانند ویتامین C و E، فولات، بتا کاروتن و لوتئین هستند. خوردن بیشتر این غذاهای سالم نباید به این تلاش آسیب برساند.

2- خوردن صبحانه کامل :

خوردن یک صبحانه قابل توجه ممکن است به زنان مبتلا به مشکلات باروری کمک کند.

یک مطالعه نشان می دهد که خوردن صبحانه کامل تر ممکن است اثرات هورمونی سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را که یکی از دلایل اصلی ناباروری است، بهبود بخشد.

برای زنان با وزن متوسط ​​مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، خوردن بیشتر کالری در وعده صبحانه باعث کاهش سطح انسولین 8 درصد و سطح تستوسترون تا 50 درصد می شود. سطوح بالای هر دو می تواند به ناباروری کمک کند.

در پایان این مطالعه 12 هفته ای، این زنان بیش از زنانی که صبحانه کوچکتر و شام بیشتری می خوردند تخمک گذاری داشتند که نشان دهنده بهبود باروری است.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که افزایش حجم صبحانه بدون کاهش حجم وعده غذایی عصر احتمالاً منجر به افزایش وزن می شود.

3- از چربی های ترانس بالا بپرهیزید :

خوردن چربی های سالم هر روز برای تقویت باروری و سلامت کلی مهم است.

با این حال، چربی‌های ترانس بالا به دلیل اثرات منفی بر حساسیت به انسولین، با افزایش خطر ناباروری تخمک‌گذاری مرتبط هستند.

چربی‌های ترانس بالا معمولاً در روغن‌های گیاهی هیدروژنه، در برخی از مارگارین ها، غذاهای سرخ‌شده، محصولات فرآوری‌شده و محصولات پخته شده وجود دارند.

مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی با چربی های ترانس بالا در مقابل چربی های اشباع نشده بیشتر با ناباروری در مردان و زنان مرتبط است.

4- در صورت ابتلا به PCOS مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید :

پیروی از یک برنامه غذایی کم کربوهیدرات (که در آن کمتر از 45 درصد کالری از کربوهیدرات تامین می شود) به طور کلی برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) توصیه می شود.

چندین مطالعه نشان داده اند که مدیریت مصرف کربوهیدرات اثرات مفیدی بر برخی از جنبه های PCOS دارد.

رژیم های کم کربوهیدرات علاوه بر حفظ وزن سالم، کاهش سطح انسولین و تشویق از دست دادن چربی به منظم بودن دوران قاعدگی کمک می کند.

بیشتر بخوانید : 8 راهکار برای کاهش دردهای دوران قاعدگی

5- کربوهیدرات های تصفیه شده کمتری مصرف کنید :

فقط میزان کربوهیدرات ها مهم نیستند، بلکه نوع آن نیز مهم هستند.کربوهیدرات های تصفیه شده ممکن است بخصوص مشکل ساز باشند. کربوهیدرات های تصفیه شده شامل غذاها و نوشیدنی های شیرین و غلات فرآوری شده از جمله ماکارونی سفید، نان و برنج است.

این  نوع کربوهیدرات ها خیلی سریع جذب می شوند و باعث افزایش سطح قند خون و انسولین می شوند. کربوهیدرات های تصفیه شده همچنین دارای شاخص گلیسمی (GI) بالایی هستند. شاخص گلیسمی به شما می گوید که آیا یک غذای پرکربوهیدرات قند خون شما را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد یا خیر.

انسولین از نظر شیمیایی شبیه به هورمون های تخمدانی می باشند. این هورمون ها به بالغ شدن تخمک های ما کمک می کنند. افزایش مداوم انسولین می تواند باعث شود بدن هورمون های تولید مثلی کمتری تولید کند زیرا فکر می کند به آن نیاز ندارد. این می تواند به عدم بلوغ تخمک و تخمک گذاری کمک کند.

با توجه به اینکه PCOS با سطوح بالای انسولین مرتبط است، کربوهیدرات های تصفیه شده می توانند آن را حتی بدتر کنند.

6- فیبر بیشتری بخورید :

فیبر به بدن کمک می کند تا از شر هورمون های اضافی خلاص شود و قند خون را متعادل نگه می دارد. انواع خاصی از فیبر می توانند به حذف استروژن اضافی با اتصال به آن در روده کمک کنند. سپس استروژن اضافی به عنوان یک ماده زائد از بدن خارج می شود.

غذاهای پرفیبر شامل غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و لوبیا هستند. مصرف روزانه توصیه شده فیبر برای زنان 25 گرم در روز و 31 گرم برای مردان است.

تحقیقات نشان می دهد خوردن 10 گرم فیبر غلات بیشتر در روز با 44 درصد کاهش خطر ناباروری تخمک گذاری در زنان بالای 32 سال مرتبط است.

7- منابع پروتئین را تعویض کنید :

جایگزینی برخی پروتئین های حیوانی (مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ) با منابع پروتئین گیاهی (مانند لوبیا، آجیل و دانه ها) با کاهش خطر ناباروری مرتبط است.

مطالعات نشان می دهند وقتی 5 درصد از کل کالری از پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی تأمین می شود، خطر ناباروری تخمک گذاری بیش از 50 درصد کاهش می یابد.

یک مطالعه در سال 2018 به این نتیجه رسید که خوردن ماهی بیشتر با احتمال بیشتر تولد زنده پس از درمان ناباروری مرتبط است.

جایگزینی برخی از پروتئین های رژیم غذایی خود را با پروتئین های سبزیجات، لوبیا، عدس، آجیل و ماهی کم جیوه در نظر بگیرید.

8-  لبنیات پرچرب را انتخاب کنید :

مصرف زیاد لبنیات کم چرب ممکن است خطر ناباروری را افزایش دهد، در حالی که غذاهای لبنی پرچرب ممکن است آن را کاهش دهد.

یک مطالعه بزرگ در سال 2007 به اثرات خوردن لبنیات پرچرب بیش از یک بار در روز یا کمتر از یک بار در هفته پرداخت.

نتایج نشان داد زنانی که یک یا چند وعده لبنیات پر چرب در روز مصرف می‌کنند، 27 درصد کمتر در معرض ناباروری هستند.

برای بهره مندی از این فواید، سعی کنید یک وعده لبنیات کم چرب در روز را با یک وعده لبنیات پرچرب، مانند یک لیوان شیر کامل یا ماست پرچرب جایگزین کنید.

9- یک مولتی ویتامین اضافه کنید :

در صورتی که زنان 3 یا بیشتر مولتی ویتامین در هفته مصرف کنند، ممکن است از 20 درصد منبع مطمئن ناباروری تخمک گذاری جلوگیری شود. ریز مغذی های موجود در ویتامین ها نقش اساسی در باروری دارند.

برای زنانی که سعی در باردار شدن دارند، مولتی ویتامین حاوی فولات ممکن است به ویژه مفید باشد. با پزشک خود در مورد مکمل ها از جمله هر گونه مولتی ویتامین که می تواند به شما در نزدیک شدن به بارداری کمک کند، صحبت کنید.

10 فعالیت خود را بیشتر کنید :

ورزش فواید زیادی برای سلامتی شما دارد، از جمله افزایش باروری. افزایش فعالیت بدنی متوسط ​​اثرات مثبتی بر باروری زنان و مردان به ویژه افراد چاق دارد.

اما اصل مهم در این ترفند اعتدال است. ورزش با شدت زیاد و بیش از حد، با کاهش باروری در برخی زنان مرتبط دانسته است.

ورزش بیش از حد ممکن است تعادل انرژی در بدن را تغییر دهد و بر سیستم تولید مثل شما تأثیر منفی بگذارد. اگر قصد دارید فعالیت خود را افزایش دهید، آن را به تدریج افزایش دهید .

11- از استرس دوری کنید :

با افزایش سطح استرس، شانس بارداری کاهش می یابد و این احتمالاً به دلیل تغییرات هورمونی است که هنگام احساس استرس رخ می دهد.

تحقیقات در مورد ارتباط بین استرس و باروری در منابع مورد اعتماد وجود دارد، اما شواهدی وجود دارد که استرس می تواند باروری را سرکوب کند.

12- مصرف کافئین را قطع کنید :

ارتباط بین کافئین و باروری به صورت قطعی تایید نشده است .

یک مطالعه قدیمی در سال 1997 نشان می دهد که زنانی که روزانه بیش از 500 میلی گرم کافئین مصرف می کنند تا 9 و نیم ماه بیشتر طول می کشد تا باردار شوند. با این حال، منبع معتبر ارتباط قوی بین مصرف کافئین و افزایش خطر ناباروری موجود نیست.

تلاش کنید مصرف کافئین خود را به یک یا دو فنجان قهوه در روز محدود کنید تا مطمئن شوید مصرف کافئین بر روی باروری شما تاثیر نمی گذارد.

13- داشتن  وزن سالم را هدف قرار دهید :

وزن یکی از عوامل موثر در باروری در مردان و زنان است. در واقع، کمبود یا اضافه وزن با افزایش ناباروری همراه است.

این به این دلیل است که میزان چربی ذخیره شده در بدن شما بر عملکرد قاعدگی تأثیر می گذارد. چاقی به ویژه با عدم تخمک گذاری و بی نظمی قاعدگی و همچنین با اختلال در رشد تخمک همراه است.

برای افزایش شانس باردار شدن، تلاش کنید تا اگر اضافه وزن دارید، وزن خود را کاهش دهید و اگر وزن کم دارید، وزن خود را افزایش دهید.

14- سطح آهن خون خود را بررسی کنید :

تحقیقات نشان می دهند مصرف آهن هِم (از منابع حیوانی) هیچ تأثیری بر باروری ندارد و آهن غیر هِم (منابع گیاهی) فقط برای زنانی که قبلاً کمبود آهن داشتند، فوایدی دارد.

جذب منابع آهن غیر هم برای بدن دشوارتر است، بنابراین سعی کنید آنها را همراه با غذاها یا نوشیدنی های حاوی ویتامین C مصرف کنید تا جذب را افزایش دهید. در صورتی که سطح آهن خونتان خوب است برای استفاده از آهن بیشتر با پزشکتان مشورت کنید.

15- از مصرف زیاد الکل بپرهیزید :

مصرف الکل می تواند بر باروری تاثیر منفی بگذارد. با این حال، مشخص نیست که چه مقدار الکل برای ایجاد این اثر مورد نیاز است.

مطالعات نشان می دهند مصرف بیش از 14 نوشیدنی الکلی در هفته با زمان بیشتری برای باردار شدن مرتبط است.در کل پرهیز از مصرف زیاد الکل جهت سلامتی عمومی بدن توصیه می شود.

16- مصرف مکمل های طبیعی :

برخی از مکمل های طبیعی با افزایش باروری به ویژه در مطالعات حیوانی مرتبط شده اند.

از جمله مکمل های طبیعی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

ماکا : کمک به بدن برای کنار آمدن با استرس و ترشح هورمون‌ها می‌تواند از مزایای اساسی استفاده از ماکا در احتمال بهبود بارداری می باشد. تحقیقات نشان می دهند که استفاده از ماکا می‌تواند افسردگی و اضطراب را کاهش دهد.  به طور خاص، ماکا از سیستم غدد درون ریز پشتیبانی کرده، ارتباط بین هیپوتالاموس و غده هیپوفیز را تنظیم می‌کند‌. این امر به تعادل تولید هورمون‌ها کمک می‌کند.

گرده زنبور عسل: گرده زنبور عسل با بهبود ایمنی، باروری و تغذیه کلی مرتبط است. همچنین مصرف گرده زنبور عسل با بهبود کیفیت اسپرم و باروری مردان مرتبط است.

بره موم زنبور عسل: مصرف بره موم زنبور عسل دو بار در روز منجر به 40 درصد بیشتر شانس باردار شدن پس از 9 ماه می شود.

ژل رویال: ژل رویال که توسط زنبورها نیز تهیه می شود، مملو از اسیدهای آمینه، لیپیدها، قندها، ویتامین ها، اسیدهای چرب، آهن و کلسیم است. تحقیقات امکان بهبود باروی با ژل رویال را تایید می کنند.

بهترین روش طبیعی برای کمک به باردار شدن چیست؟

تغذیه خوب برای بدن سالم و سیستم تناسلی و کمک به باردار شدن ضروری است.

داشتن یک رژیم غذایی مغذی و ایجاد تغییرات مثبت در شیوه زندگی می تواند به تقویت باروری و آماده سازی بدن شما برای بارداری کمک کند.

اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، مهم است که از همین امروز شروع به انتخاب تغذیه سالم و سبک زندگی کنید. اما اجازه ندهید استرس و نگرانی شما را از بین ببرد.

حال که با روشهای طبیعی جهت افزایش باروری آشنا شدیم بهتر است با روشهای کمک باروری نیز بیشتر آشنا شویم:

انواع راه‌های درمان ناباروری در زنان :

درمان مشکلات باروری در زنان معمولا به علت سن، مدت زمان ناباروری و سبک زندگی شخصی خانم بستگی دارد. اصولا ناباروری یک اختلال پیچیده است و درمان آن نیز متاسفانه علاوه بر زمان زیادی که می گیرد هزینه های هنگفتی نیز بر خانواده ها تحمیل می کند.

معمولا انواع درمان مشکلات باروری در زنان شامل درمان دارویی، جراحی یا نهایتا لقاح مصنوعی یا آزمایشگاهی است که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم:

روش‌های متداول درمان ناباروری :

برای درمان ناباروری با توجه به علت اصلی ناباروری، گزینه‌های متفاوتی وجود دارد. درمان‌ها معمولاً با روش‌هایی که ریسک تهاجمی کمتر دارد شروع شده و در صورت نتیجه نگرفتن سایر روش‌ها نیز بررسی می شود. پزشک با بررسی آزمایش‌های ناباروری زوج، در انتخاب بهترین روش درمانی زوجین به آنها مشورت خواهد داد. در ذیل به بررسی برخی از روشهای متداول درمان ناباروری می پردازیم :

تحریک تخمک‌گذاری با داروهای باروری :

استفاده از داروهای باروری درمان اصلی برای خانم‌هایی است که به ‌دلیل اختلالات تخمک‌گذاری نابارور شده‌اند. این داروها معمولاً مانند هورمون‌های طبیعی، برای تحریک تخمک‌گذاری عمل نموده و گاهی برای افزایش احتمال باروری در زنان سالم نیز استفاده می‌شوند.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که مصرف این داروها می‌تواند با خطر چند قلوزایی، سندرم تحریک بیش ‌از حد تخمدان (OHSS) و بروز خطرات طولانی‌ مدت تومورهای تخمدان را به همراه داشته باشد. کلومیفن سیترات (اوومید)، گنادوتروپین منوپوزال انسانی یا hMG (پرگونال) ، آنالوگ هورمون آزاد‌کننده‌ گنادوتروپین (Gn-RH)، متفورمین (گلوکوفاژ) و بروموکریپتین برخی از داروهای رایجی است که برای کمک به درمان ناباروری بانوان استفاده می شود.

جراحی :

در حال حاضر چندین روش جراحی وجود دارد که می‌توانند انواع مشکلات باروری در زنان را اصلاح کنند و در نتیجه قدرت باروری را بهبود بخشند. با این‌ حال به دلیل موفقیت سایر روش‌های درمانی و عوارض احتمالی، این روزها انجام درمان‌های جراحی برای مشکلات باروری در زنان کمتر شده است. از این روش‌های جراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جراحی لاپاراسکوپی یا هیستروسکوپی: با استفاده از این نوع جراحی می توان ناهنجاریهای داخل رحم را برطرف نموده تا شانس بارداری افزایش یابد. معمولا لاپاراسکوپی شامل اصلاح شکل غیر طبیعی رحم، برداشتن پولیپ‌های آندومتر و برخی از انواع فیبروم‌های رحمی که حفره رحم را بدشکل می‌کنند یا باعث چسبندگی‌های لگن یا رحم می‌شوند و برداشتن کیست‌های تخمدان درصورتی‌که به درمان دارویی پاسخ ندهند، می باشد.

جراحی لوله‌های رحمی: در صورتی که لوله‌های رحمی مسدود یا پر از مایع شده باشد (هیدروسالپینکس)، پزشک ممکن است جراحی لاپاراسکوپی را برای از بین بردن چسبندگی، گشاد شدن لوله یا ایجاد یک دهانه جدید برای لوله توصیه کند. اما امروزه اکثر پزشکان به‌ جای این جراحی به سراغ روش IVF یا لقاح آزمایشگاهی می‌روند زیرا احتمال وقوع حاملگی با آن بیشتر است. در مورد شرایط هیدروسالپینکس، پس از برداشتن لوله‌ها یا مسدود کردن لوله‌های نزدیک رحم، لقاح آزمایشگاهی انجام می‌شود.

در صورتی که روشهای رایج پاسخ گو نباشند و بارداری صورت نگیرد چه باید کرد؟

تلقیح داخل رحمی (IUI) : قرار دادن نمونۀ اسپرم درون رحم در زمان مناسب می‌تواند شانس باردار شدن فرد را بهبود بخشد. به این روش، تلقیح داخل رحمی اسپرم یا IUI  می‌گویند. در مواردی که اسپرم توان رسیدن به تخمک را نداشته باشد، معمولاً این روش پیشنهاد می‌شود. در این روش، نمونۀ اسپرم مرد توسط ابزاری از طریق واژن زن به داخل رحم وارد می‌شود. این روش را می‌توان با استفاده از داروهای باروری برای تحریک تخمک‌گذاری یا بدون آنها انجام داد.

فناوری لقاح آزمایشگاهی  (IVF): این روش نوین موثرترین فناوری کمک‌ باروری است و در طی آن تخمک‌های بالغ زن برداشت شده و در ظرف آزمایشگاهی با اسپرم مرد لقاح داده می‌شوند و سپس به ‌صورت دستی در رحم قرار می‎گیرند تا با کاشت مناسب جنین تشکیل شود. چرخه IVF چند هفته طول می‌کشد و به آزمایش‌های مکرر خون و تزریق روزانه هورمون نیاز دارد.

درمان ناباروری مردان :

دارو درمانی :

داروهای مورد استفاده برای درمان عقیمی در مردان بستگی به علت ناباروری آنها دارد. در مواردی تعادل نداشتن در ترشح هورمون‌ها و ضعیف بودن اسپرم‌ها علت ناباروی است که استفاده از داروهایی مانند کلومیفن سیترات، لتروزول، بروموکریپتینق و ایمی پرامین نمونه ایی از داروهایی است که برای درمان ناباروری آقایان مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان ناباروری مردان با جراحی :

در صورتی که استفاده از دارو درمانی برای ناباروری آقایان موثر نباشد روش جراحی پیشنهاد می شود. با روش‌های جراحی اسپرم مستقیم از بیضه یا لوله‌ اپیدیدیم خارج می‌شود و در روش‌های کمک باروری استفاده می‌شود.

روش‌های مختلف درمان ناباروری در آقایان با جراحی شامل موارد زیر است.

  • وازووازکتومی یا وازووازوستومی
  • وازواپیدیدیموستومی یا VEA
  • کشیدن اسپرم از اپی‌دیدیم به صورت زیر پوستی یا PESA
  • کشیدن اسپرم از بیضه یا  TESA  
  • استخراج اسپرم از لوله‌های اپی‌دیدم یا  MESA
  • استخراج میکروسکوپی اسپرم از بیضه یا میکروتسه
  • واریکوسلکتومی
  • استخراج اسپرم از بیضه یا تسه (TESE)

در کنار تمام روشهای ذکر شده مانند روشهای طبیعی و روشهای دارویی و جراحی ها استفاده از مکمل های دارویی علاوه بر تقویت قوای جنسی و باروری مردان و زنان می توانند حس نشاط و شادابی را به رابطه جنسی زوجین را القا نماید.

در ادامه به معرفی چند نمونه از مکمل های تقویت جنسی و باروری می پردازیم :

معرفی قرص ایکس اید گلدن لایف؛ بهترین مکمل افزایش قدرت باروری و قوای جنسی

قرص ایکس اید گلدن لایف Golden Life X-Ade مکمل مفید برای درمان اختلالات جنسی و افزایش میل جنسی آقایان و خانم ها می باشد. این قرص دارای ویتامین های مانند  B2، B3 و B6، مواد معدنی و داروهای مفید گیاهی است.

با استفاده از این قرص گردش خون و خون رسانی به ناحیه تناسلی افزایش یافته و این امر باعث افزایش هیجان، توان و انرژی درنتیجه افزایش میل جنسی در فرد می شود. از شایع ترین علت های مشکل جنسی در آقایان استرس، فشار کاری زیاد و کمبود تغذیه ای است.

مطالعات نشان می دهند با مصرف مولتی ویتامین ها و مکمل های تقویت میل جنسی می توان جلوی این مشکلات را گرفت. قرص ایکس اید گلدن لایف از بهترین انتخاب هاست. قرص ایکس اید گلدن لایف هیچ گونه عوارض و خطری ندارد چرا که در ترکیبات آن از جینسینگ کره ای که برای افزایش توان جنسی و جینسینگ سیبری برای افزایش قدرت جسمی و تریبولوس استفاده شده است.

قرص ایکس اید گلدن لایف، افزایش قدرت باروری و قوای جنسی

کپسول فرتیل اید فیرهیون هلث آقایان :

افزایش تعداد اسپرم و تحرک اسپرم از مزایای استفاده از کپسول فرتیل اید فیرهیون هلث آقایان است. این مکمل سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی بوده و به افزایش قدرت باروری آقایان کمک می‌کند. مصرف این کپسول بیشتر به آقایانی توصیه می‌شود که در آینده نزدیک قصد بچه‌دار شدن دارند. جینسینگ آسیایی، عصاره هسته انگور و پودر ریشه ماکا از ترکیبات گیاهی موثر در این محصول می باشند.

کپسول فرتیل اید فیرهیون هلث آقایان
قرص فرتیلمن بی بی استارت :

انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه در قرص فرتیلمن بی بی استارت وجود دارند. بسیاری از مشکلات مربوط به اسپرم از جمله تعداد کم اسپرم و کم تحرکی آنها را می‌توان به کمک این محصول برطرف نمود.

قرص فرتیلمن بی بی استارت
کپسول فرتیل اید فیرهیون هلث بانوان :

در کپسول فرتیل اید فیرهیون هلث بانوان کلیه ویتامین ها و املاح مورد نیاز بانوان، برای بالانس هورمونی و بازیابی توان جنسی جمع آوری شده است.

کپسول فرتیل اید شامل انواع ویتامین ها و مواد معدنی، اسید فولیک، آهن و ید است و برای افزایش قدرت باروری و پس از آن برای حفظ سلامتی بارداری بانوان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین حاوی بتا کاروتن، ویتامین E و ویتامین C است که به عنوان آنتی اکسیدان ها شناخته می شوند.

کپسول فرتیل اید فیرهیون هلث بانوان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.