درمان سرماخوردگی کودکان

0 19

یکی از دغدغه های ما بزرگترها در فصل سرما، سرماخوردگی کودکان است که می تواند بسیار اذیت کننده باشد. چرا که بیش از اینکه کودک اذیت شود مادران اذیت می شوند. شب بیداریها، تب کردن ها و سرفه های شبانه، هر مادری را نگران می کند. بیشتر بزرگسالان هر از گاهی سرما می‌خورند، اما کودکان ممکن است ۸ بار در سال یا حتی بیشتر سرما بخورند.در این مقاله قصد داریم درمورد راه های درمان سرماخوردگی کودکان و نوزادان صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

اما چه چیزی باعث سرماخوردگی کودکان می شود؟

بیشتر سرماخوردگی ها توسط ویروس هایی ایجاد می شوند که معروف به راینو ویروس ها هستند و در قطرات نامرئی در هوا یا چیزهایی که ما لمس می کنیم حمل می شوند. این ویروس ها می توانند به پوشش محافظ بینی و گلو نفوذ کنند و باعث گلودرد، سردرد و مشکل در تنفس از طریق بینی شود.

هوای خشک (داخل یا خارج) می تواند مقاومت در برابر عفونت توسط ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند را کاهش دهد.

نپوشیدن ژاکت در هوای سرد، بازی کردن در هوای سرد، با موهای خیس بیرون رفتن، رفتن به مهد کودک و دبستان همه از دلایلی هستند که ممکن است کودکان سرما بخورد.

درمان سرماخوردگی کودکان
چه چیزی باعث سرماخوردگی کودکان می شود؟

علائم و نشانه های سرماخوردگی کودکان چیست؟

اولین علائم سرماخوردگی اغلب غلغلک در گلو، آبریزش یا گرفتگی بینی و عطسه است. کودکان مبتلا به سرماخوردگی نیز ممکن است احساس خستگی زیادی کنند و گلودرد، سرفه، سردرد، تب خفیف، دردهای عضلانی و از دست دادن اشتها داشته باشند. مخاط بینی ممکن است زرد یا سبز غلیظ شود.

آیا سرماخوردگی کودکان مسری است؟

سرماخوردگی شایع ترین بیماری عفونی در همه ی دنیاست. به خصوص در 2 تا 4 روز اول پس از شروع علائم. حتی تا چند هفته پس از شروع احساس بیماری در فردی ممکن است ویروس ها پخش شوند.

سرماخوردگی از طریق تماس فرد به فرد یا با تنفس ذرات ویروس منتقل می‌شود، این ذرات می‌توانند در هنگام سرفه یا عطسه فرد مبتلا به سرماخوردگی تا 3 الی 4 متر در هوا حرکت کنند. دست زدن به دهان یا بینی پس از تماس با سطح آلوده نیز می تواند سرماخوردگی را گسترش دهد. به همین دلیل است که کودکتان با رفتن به کودکستان یا مدرسه بیشتر دچار سرماخوردگی می شوند.

علائم سرماخوردگی کودکان و نوزادان چگونه است؟

علائم سرماخوردگی در کودکان و نوزادان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• آبریزش بینی (ترشحات ممکن است واضح شروع شوند، بعداً غلیظ تر می شوند و ممکن است خاکستری، زرد یا سبز شوند)
• تب 101 تا 102 درجه فارنهایت (38.3 تا 38.9 درجه سانتیگراد)
• افزایش ترشح آب دهان به دلیل گلودرد و مشکل در بلع
• از دست دادن اشتها
• متورم شدن غدد
• تحریک پذیری
• عطسه کردن
• سرفه

درمان سرماخوردگی کودکان
علائم سرماخوردگی کودکان و نوزادان چگونه است؟

علائم سرماخوردگی کودکان و نوزادان چه تفاوتی با عفونت های شدیدتر در نوزادان و کودکان دارد؟

اگر کودک شما هر یک از علائم زیر را دارد، با پزشک تماس بگیرید. این علائم می تواند به این معنی باشد که کودک شما چیزی جدی تر از سرماخوردگی دارد:
• مشکل در تنفس (به خصوص اگر سوراخ های بینی کودک با هر نفس باز می شود)
• نخوردن یا ننوشیدن، که می تواند منجر به کم آبی بدن باشد
• سرفه ای که بیش از 3 هفته طول بکشد
• گیجی یا خواب آلودگی بیش از حد
• دنده ها با هر نفس نمایان شوند
• تب در نوزاد 2 ماهه یا کمتر
• تنفس سریع یا سخت
• خس خس سینه
• گوش درد
• لب آبی

چرا کودکان و نوزادان بیشتر دچار سرماخوردگی می شوند؟

سرماخوردگی در کودکان و نوزادان بیشتر اتفاق می افتد زیرا آنها به اندازه بزرگسالان در معرض ویروس ها قرار نگرفته اند. سیستم ایمنی آنها باید یاد بگیرد که چگونه میکروب های جدید را تشخیص دهد و با آن ها مبارزه کند.

قبل از 2 سالگی، یک نوزاد می تواند 8 تا 10 بار در سال سرما بخورد. زمانی که بالغ می شود، سرماخوردگی های زیادی را تجربه کرده است و در نتیجه شناسایی و حمله به ویروس های مشابه برای سیستم ایمنی آسان تر می گردد.

علاوه بر این، کودکان در تماس نزدیک با کودکان دیگر هستند. کودکان معمولاً سرفه و عطسه خود را نمی‌پوشانند یا دست‌های خود را قبل از دست زدن به صورت خود نمی‌شویند و در کل اقداماتی که از انتشار ویروس جلوگیری کند را انجام نمی دهند.

ویروس های سرماخوردگی می توانند چندین ساعت روی اجسام زندگی کنند. کودکان اغلب اشیایی را که سایر کودکان لمس کرده اند برمی دارند. اگر کودک چیزی را لمس کند که میکروب های سرد روی آن وجود داشته باشد، سپس دهان، چشم یا بینی خود را لمس کند، میکروب می تواند او را آلوده کند.

بیشتر بخوانید: راههای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان

درمان سرماخوردگی کودکان و نوزادان؟

به جز داروهایی که توسط پزشک تجویز شده باشد، به نوزاد خود هیچ داروی سرفه یا سرماخوردگی بدون نسخه ندهید. برای درمان سرماخوردگی کودکان و نوزادان موارد زیر را انجام دهید:

اجازه دهید استراحت کند، به او مایعات بدهید. برای نوزادان 6 ماهه یا کمتر، اجازه دهید شیر مادر یا شیر خشک بنوشند. در 6 ماهگی، کودک شما می تواند مقداری آب نیز بخورد.

از آنجایی که اکثر کودکان تا حدود ۴ سالگی نمی توانند بینی خود را فین کنند، روش های زیر ممکن است به کاهش گرفتگی بینی کودک شما کمک کند:

سرم نمکی و مکش: حدود 15 دقیقه قبل از شیر دادن، از قطره های نمکی (آب نمک) بدون نسخه برای شل کردن مخاط سوراخ بینی کودکتان استفاده کنید. مایع و مخاط را چند دقیقه بعد با یک حباب لاستیکی یا دستگاه مکش خارج کنید زیرا این کار باعث می شود که مخاط از بینی کودک شما پاک شود و به او اجازه تنفس و مکیدن همزمان را می دهد.

از دستگاه بخور استفاده کنید: هوای اتاق کودک خود را با یک دستگاه بخور یا بخارساز مرطوب کنید. غبار تمیز و خنک به مرطوب شدن هوا و کاهش خشک شدن مجرای بینی و گلوی کودک شما کمک می کند. رطوبت ساز را قبل از استفاده به طور کامل تمیز و خشک کنید تا باکتری ها یا کپک هایی که ممکن است در دستگاه جمع شده اند از بین بروند. از داشتن فیلتر مناسب اطمینان حاصل کنید و بررسی کنید که آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر. به دلیل خطر سوختگی از بخارساز آب گرم استفاده نکنید.

حمام آب گرم: اگر دستگاه مرطوب کننده ندارید، کودک خود را به حمام ببرید. آب گرم را باز کنید، در را ببندید و حدود 15 دقیقه کنار هم در انجا بنشینید. کودک خود را تنها نگذارید و حواستان به کودک تان باشد و از تراکم بیش از حد بخار آب جلوگیری کنید.

درمان سرماخوردگی کودکان
درمان سرماخوردگی کودکان و نوزادان چگونه است؟

چگونه می توان از سرماخوردگی در کودکان و نوزادان پیشگیری کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از سرماخوردگی کودک و یا نوزاد، دور نگه داشتن او از افرادی است که سرماخورده هستند. در صورت امکان کودک خود را در خانه نگه دارید. ویروسی که باعث ایجاد یک بیماری خفیف در یک کودک بزرگتر یا یک بزرگسال می شود، می تواند باعث بیماری جدی تری شود.

پیشنهاد داروخانه آنلاین داروکار به شما مادران عزیز شربت سرماخوردگی کودکان است. در ذیل به چند نمونه از این شربت ها اشاره کرده ایم:

شربت کالیک اطفال نوتک فار 120 میلی لیتر

شربت کالیک اطفال نوتک فار یک شربت سرماخوردگی کودکان است که کاملا گیاهی بوده و در درمان سرفه و علائم سرماخوردگی کودکان و نوزادان و همچنین در درمان تب و آنفولانزا آنها می توان از آن بهره گرفت.

شربت سرماخوردگی کودکان کالیک حاوی گیاه شیرین بیان، آویشن و عسل می باشد که در درمان گلودرد، لارنژیت و برونشیت بسیار موثر می باشد.

شیرین بیان از سالیان دور تا به حال در طب چینی و طب سنتی ایران به عنوان یک خلط آور خوب، ضد سرفه قوی و درمان برونشیت، گلو درد، سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شده است. در طب مدرن گیاهی نیز این موارد تایید شده است.

شربت سرماخوردگی کودکان

شربت آیورامی اهورا دارو

شربت آیورامی اهورا دارو حاوی عصاره خشک برگ عشقه می باشد که برای بهبود و درمان سرفه ناشی از بیماری‌های برونشیتی و التهاب حاد و مزمن مجاری تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول هم برای کودکان و هم بزرگسالان فرموله شده است.

شربت آیورامی اهورا دارو یک شربت سرماخوردگی کودکان دیگر است که، سرفه‌های ناشی از بیماری‌های برونشیتی و التهاب حاد و مزمن مجاری تنفسی را بهبود بخشیده و با ممانعت از ایجاد مخاط غلیظ و باز کردن مجاری دستگاه تنفسی میل به سرفه را کاهش می دهد و تنفس را آسان می‌نماید. این فرآورده به صورت خاص با برونشیت مبارزه کرده و آن را نابود می‌کند.

ترکیبات فعال موجود در برگ عشقه یا پیچک انگلیسی دارای خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد التهابی می باشد. تری ترپن ساپونین‌ها و فلاونوئیدهای موجود در این گیاه باعث حذف توکسین (سم) ایجاد شده توسط ویروس و باکتری‌ها موجود در بدن شده و به سیستم ایمنی در مبارزه با عوامل عفونی گلو کمک می‌کنند.

همچنین ترکیبات موجود در برگ عشقه، التهاب ایجاد شده در نتیجه آلرژی را کاهش داده و با کاهش تحریکات گلو، سرفه خشک و برونشیت را از بین می‌برند.

شربت سرماخوردگی کودکان

شربت توسیان گل دارو، مخصوص کودکان

شربت توسیان گل دارو، برای درمان سرفه و علائم برونشیت و خلط آور، ویژه کودکان فرموله شده است و فاقد الکل، رنگ و طعم دهنده مصنوعی می باشد.
این شربت سرماخوردگی کودکان کاملا گیاهی است و از عصاره مایع و برگ ها و سرشاخه های گلدار آویشن (Thymus vulgaris) ساخته شده است.

شربت سرماخوردگی کودکان

شربت پدی کاف دینه، مخصوص کودکان

شربت پدی کاف دینه یک نمونه ی دیگر از شربت سرماخوردگی کودکان است که حاوی عصاره برگ عشقه، ختمی و آویشن می باشد که در درمان سرفه و علائم برونشیت و خلط آور، ویژه کودکان فرموله شده است و فاقد الکل، رنگ و طعم دهنده مصنوعی است.
این شربت سرماخوردگی کودکان دارای خواص ضد التهاب، ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس نیز می باشد.

شربت سرماخوردگی کودکان

کوتاه سخن:

سرماخوردگی کودکان امری اجتناب ناپذیر است و از سوی دیگر همین سرماخوردگی ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن دلبندانتان می شود، پس نگران نباشید و در هنگام بیماری کودکتان با استفاده از مواردی که در این مقاله ذکر شد مانند استفاده از دستگاه بخور و حمام آب گرم و یا استفاده از شربت سرماخوردگی کودکان به فرزندتان برای طی شدن این دوره کمک کنید.
در صورتی که در مورد مقاله “درمان سرماخوردگی کودکان” پرسشی دارید در ذیل همین مقاله در قسمت کامنت ها بنویسید تا دکتر داروساز داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشد. (پیروزو سربلند باشید)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.