سلامت قبل از بارداری

0 12

سالم بودن قبل از بارداری می تواند به افزایش شانس باردار شدن کمک کند. همچنین می تواند به جلوگیری از عوارض بارداری در هنگام باردار شدن کمک کند. سلامت قبل از بارداری شامل انجام معاینات قبل از بارداری و صحبت با پزشک متخصص در مورد شرایط سلامتی است که می تواند بر بارداری شما تأثیر بگذارد. همچنین شامل مصرف اسید فولیک برای کمک به جلوگیری از نقایص مادرزادی و ایجاد تغییراتی در زندگی شما می شود که ممکن است در زمان بارداری بر سلامت کودک شما تأثیر بگذارد.

اگر به باردار شدن فکر می کنید یکی از مهم ترین پارامتر ها سلامت قبل از بارداری است، حداقل 3 ماه قبل از شروع تلاش برای باردار شدن، روی سلامتی خود تمرکز کنید. اگر شرایط ویژه ایی دارید که ممکن است بر بارداری تأثیر بگذارد، ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشید تا بدن خود را برای بچه دار شدن آماده کنید.

چکاپ سلامت قبل از بارداری چیست؟

چکاپ قبل از بارداری یک معاینه پزشکی است که قبل از بارداری انجام می شود. این به پزشک شما کمک می کند تا مطمئن شود که شما سالم هستید و بدن شما برای بارداری آماده است. معاینه به پزشک شما کمک می کند تا شرایط سلامتی را که ممکن است بر بارداری شما تأثیر بگذارد را درمان کند و گاهی از آن پیشگیری کند. برای مثال، پزشک شما بررسی می‌کند تا مطمئن شود واکسن‌های شما به‌روز هستند و هر آنچه را که قبل از بارداری نیاز دارید به شما می‌دهد.

هر زمان که بخواهید می توانید یک چکاپ قبل از بارداری انجام دهید. حتی اگر قبلاً بچه دار شده اید، این کار را انجام دهید. ممکن است سلامت شما از آخرین باردار شدن شما تغییر کرده باشد.

سلامت قبل از بارداری

سابقه سلامت خانوادگی شما چیست و چرا قبل از بارداری مهم است؟

سابقه سلامت خانوادگی شما می تواند بر سلامت بارداری شما تاثیر بگذارد. سابقه سلامت خانوادگی سابقه ای از هر گونه شرایط بهداشتی و درمانی است که شما، همسرتان و همه اعضای خانواده خود داشته اید. این ایده خوبی است که قبل از باردار شدن، سابقه خانوادگی خود را جمع آوری کنید تا بتوانید آن را در معاینه با پزشک خود در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید : 7 مکمل مورد نیاز دوران بارداری

سابقه سلامت خانواده شما می تواند به پزشک شما کمک کند:

شرایط بهداشتی که در خانواده یا شریک زندگی شما وجود دارد را شناسایی کنید. برخی از شرایط ژنتیکی، مانند بیماری داسی شکل و بیماری تای ساکس، ممکن است در شجره یک خانواده دیده و بر سلامت بارداری تاثیر بگذارد.

علت وضعیتی را که در بارداری قبلی داشتید را نیز به پزشک خود ارائه دهید. پزشک ممکن است از آزمایشاتی مانند آزمایش خون یا سونوگرافی برای کمک به یافتن علت بیماری که در بارداری قبلی داشته اید، استفاده کند. دریافت درمان می تواند احتمال ابتلا به همان عارضه را در بارداری بعدی کاهش دهد.

برخی از بیماری‌های مزمن (طولانی) می‌توانند منجر به مشکلات بارداری و گاهی اوقات نقایص مادرزادی شوند. انجام درمان قبل از بارداری برای شرایطی مانند دیابت، فشار خون بالا، لوپوس و PKU می تواند شانس شما را برای داشتن یک بارداری سالم و یک کودک سالم افزایش دهد.

سلامت قبل از بارداری

نقش اسید فولیک بر بارداری

اسید فولیک یا فولات (B9) یکی از ویتامین های گروهB  است که بر سلامت بارداری تاثیر زیادی می گذارد.اسید فولیک بیشتر در سبزیجات سبز تیره مانند بروکلی و اسفناج، حبوبات مانند لوبیا و نخود و غلات غنی شده یافت می شود.

فواید اسید فولیک چیست؟

زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند باید حداقل 400 میکروگرم (0.4 میلی گرم) اسید فولیک را 3 ماه قبل از لقاح و حداقل 3 ماه پس از آن دریافت کنند. مطالعات نشان می دهد که این امر خطر نقص جدی لوله عصبی نوزاد را تا حد زیادی کاهش می دهد.

نقص لوله عصبی در بارداری چیست؟

نقص لوله عصبی نقایص مادرزادی است که شامل رشد ناقص مغز و نخاع می شود. شایع ترین نقایص لوله عصبی عبارتند از:

انسفالوسل: زمانی که بافت مغز از طریق سوراخی در جمجمه به سمت پوست بیرون زده است

اسپینا بیفیدا: زمانی که نخاع و ستون فقرات به طور کامل بسته نمی شوند

آنسفالی: زمانی که جمجمه، پوست سر و مغز به درستی تشکیل نمی شوند

این نقایص در طول 28 روز اول بارداری اتفاق می‌افتد، معمولاً قبل از اینکه یک زن بفهمد باردار است.

به همین دلیل است که برای همه زنان در سنین باروری بسیار مهم است که اسید فولیک (FOE-lik) کافی دریافت کنند، نه فقط آنهایی که در تلاش برای باردار شدن هستند. نیمی از بارداری ها برنامه ریزی نشده اند، بنابراین هر فردی که می خواهد باردار شود باید مطمئن شود که اسید فولیک کافی دریافت می کند.

مشخص نیست که چرا اسید فولیک چنین تأثیر عمیقی در پیشگیری از نقص لوله عصبی دارد. اما کارشناسان می دانند که برای توسعه DNA حیاتی است. در نتیجه اسید فولیک نقش زیادی در رشد و تکامل سلولی و همچنین تشکیل بافت دارد.

سلامت قبل از بارداری
نقش اسید فولیک بر بارداری

چگونه اسید فولیک کافی دریافت کنم؟

در شرایط عادی استفاده از غذاهای غنی از اسید فولیک مانند آجیل، سبزیجات سبز برگ، نان ها و غلات غنی شده و میوه ها می ‌توانند نیاز یک زن را تامین کنند. اما برای اکثر زنان، خوردن غذاهای حاوی اسید فولیک کافی نیستند و برای رسیدن به سطح توصیه شده روزانه، احتمالاً به مکمل اسید فولیک نیاز دارند و در دوران بارداری، نسبت به قبل از بارداری به مواد مغذی ضروری بیشتری نیاز است.

ویتامین های دوران بارداری نباید جایگزین یک رژیم غذایی متعادل شوند. اما مصرف آن‌ها می‌تواند به بدن شما و کودک شما ویتامین و مواد معدنی بیشتری بدهد. برخی از پزشکان مصرف مکمل اسید فولیک را علاوه بر ویتامین دوران بارداری توصیه می کنند. در مورد میزان مصرف روزانه اسید فولیک با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است یک مکمل تجویزی، یک مکمل بدون نسخه یا هر دو را توصیه کنند.

همچنین اگر قبلاً حاملگی با نقص لوله عصبی داشته اید یا اگر خودتان یا همسرتان یکی از این موارد را داشته اید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک ممکن است توصیه کند که دوز بیشتری از اسید فولیک مصرف کنید (حتی قبل از بارداری).

پیشنهاد داروخانه انلاین داروکار به شما مادران آینده استفاده از بهترین مکمل های اسید فولیک زیر است:

قرص فرورال گلدن لایف

قرص فرورال گلدن لایف علاوه بر تامین آهن و اسید فولیک مورد نیاز روزانه بدن و همچنین در پیشگیری و درمان کم‌خونی در دوران بارداری بسیار موثر است.

قرص فرورال گلدن لایف یک مکمل غذایی برای سلامت بارداری است که جهت تامین آهن و اسید فولیک مورد نیاز بدن است و به پیشگیری و درمان کم‌ خونی به خصوص در دوران بارداری و شیردهی کمک می‌کند.

ملح آهن موجود در این محصول فروس فومارات است که دارای بهترین جذب و کمترین عوارض گوارشی است.

قرص روکش دار فموبرا الحاوی

قرص روکش دار فموبرا الحاوی حاوی فولیک اسید، ید و ویتامین‌های ضروری است که نیازهای مورد نیاز قبل از بارداری و حین بارداری تا پایان هفته ۱۲ را تامین می‌کند.

این قرص می‌تواند تمام نیازهای تغذیه ای بدن را در زمان بارداری و قبل از آن را تامین نموده و یک بارداری بدون مشکل را برای شما رقم بزند.

قرص پرگناکر کانسپشن ویتابیوتیکس

قرص پرگناکر کانسپشن ویتابیوتیکس با دارا بودن انواع ویتامین ها، مواد معدنی و ریز مغذی ها کمک شایانی برای تأمین مواد مورد نیاز خانم‌هایی که قصد باردار شدن دارند می باشد.

خانم‌هایی که قصد دارند در آینده نزدیک باردار شوند باید قبل از شروع بارداری ذخایر ریز مغذی‌های بدن خود را کامل کنند تا سلامت بارداری حود را تضمین کنند و در طول پروسه بارداری بدنشان دچار کمبود نشود. با استفاده از قرص پرگناکر کانسپشن ویتابیوتیکس می‌توان اطمینان حاصل کرد که بدن اسید فولیک و سایر مواد مغذی را به میزان کافی دریافت می‌کند. مصرف این مکمل به ویژه در خانم‌هایی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند بسیار حائز اهمیت است چرا که مصرف این قرص‌ها با متابولیسم فولات و ویتامین‌های B6 و B12 تداخل دارد.

قرص پرگناکر کانسپشن یکی از محبوب ترین مکمل‌ها در دوران بارداری و قبل از آن بوده که برای تقویت رژیم غذایی زنان باردار یا زنانی که در حال برنامه ریزی برای باردار شدن هستند، مناسب است. این محصول حاوی 19 نوع مختلف از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن بانوان باردار است.

کپسول سیدرال فورت فارمانوترا

کپسول سیدرال فورت فارمانوترا علاوه بر تأمین آهن مورد نیاز بدن، به دلیل سیدرال بودن، مشکلات گوارشی ناشی از مصرف آهن را برطرف نموده و به جذب بالای آهن در بیماری های گوارشی نظیر سلیاک و بیماری های التهابی روده کمک می کند.

کپسول سیدرال فورت فارمانوترا در کم خونی ناشی از فقر آهن شدید به ویژه برای استفاده طولانی مدت در موارد ناشی از بیماری های مزمن کلیوی، همودیالیز، مشکلات خونی در بیماران دچار بدخیمی، در زمان رادیوتراپی به منظور بهبود اکسیژن رسانی به بافت، در خونریزی های گوارشی یا بیماران مشمول عمل برداشتن معده و یا در سایر موارد کاهش شدید هموگلوبین مورد استفاده قرار می گیرد. این کپسول علاوه بر داشتن آهن، حاوی ویتامین C نیز می باشد که به افزایش جذب آهن بسیار کمک می کند. کمبود ویتامین C باعث کاهش جذب آهن از طریق دستگاه گوارش شده و سبب بروز کم خونی ناشی از فقر آهن می شود.

کپسول فرودین هولیستیکا

کپسول فرودین هولیستیکا با ترکیبات منحصر به فرد خود جهت افرادی که از کم خونی، کمبود آهن، کمبود اسید فولیک و ویتامین B۱۲ رنج می برند فرموله شده است.

کپسول فرودین هولیستیکا با ترکیبات ویژه آهن به شکل فروس بیس گلیسینات، اسید فولیک، ویتامین B12، ویتامین C  فرموله شده است.

این مکمل مخصوص بانوان در دوران قاعدگی، قبل از بارداری، در دوران بارداری، سلامت بارداری برای پیشگیری از ناهنجاری های نقص لوله عصبی در جنین و در دوران شیردهی بسیار مناسب می باشد. همچنین مصرف این مکمل می تواند باعث تقویت یادگیری، حافظه و تفکر در کودکانِ دچار فقر آهن شود. افرادی که از رژیم های گیاهخواری پیروی می کنند، ورزشکاران و افرادی که به دلیل کمبود آهن به مشکل ریزش مو دچار هستند نیز می تواند از فواید این فرآورده به خوبی بهره مند شوند.

کوتاه سخن:

یکی از نکات مهم برای باردار شدن، سلامت قبل از بارداری است. اینکه مادر با یک چکاپ کامل از سلامت خود مطمئن شود تا دردوران بارداری دچار مشکل نشود می تواند حائز اهمیت باشد. یکی از مواردی که بسیار اهمیت دارد استفاده از مکمل های اسید فولیک جهت جلوگیری از نقص لوله عصبی در بارداری است که تا حدی در این مقاله با آن آشنا شدید . پس اگر تصمیم به بارداری دارید بهتر است زیر نظر یک پزشک متخصص مصرف اسید فولیک را شروع کنید.

در صورتی که در مورد مقاله سلامت قبل از بارداری پرسشی دارید آن را ذیل همین مقاله درج نمایید تا دکتر داروساز داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشد. (پیروز و سربلند باشید)

منابع:

https://www.marchofdimes.org/find-support/topics/planning-baby/getting-ready-pregnancy-preconception-health https://kidshealth.org/en/parents/preg-folic-acid.html

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.