آیا کم خونی می تواند باعث پریودهای نامنظم شود؟

0 108

آیا کم خونی می تواند باعث پریودهای نامنظم شود؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، بین کم خونی فقر آهن و پریودهای نامنظم رابطه وجود دارد. کم خونی را می توان به عنوان یک وضعیت پزشکی بیان کرد که در آن غلظت هموگلوبین یا تعداد گلبول های قرمز خون در جریان خون کمتر از حد طبیعی گزارش می شود.

وظیفه ی هموگلوبین حمل اکسیژن محلول است و نداشتن هموگلوبین کافی یا گلبول های قرمز غیرطبیعی و ناکافی منجر به کاهش ظرفیت خون برای حمل اکسیژن به بافت های بدن می شود. این به نوبه خود ممکن است منجر به علائمی مانند خستگی، ضعف، سرگیجه و تنگی نفس و بسیاری شرایط دیگر شود.

برخی از شایع ترین علل کم خونی کمبودهای تغذیه ای، (به ویژه کمبود آهن، کمبود فولات، کمبود ویتامین های B12 و A) ، اختلالات ارثی یا ژنتیکی گلوبین و بیماری های عفونی مانند HIV، مالاریا، سپتی سمی، عفونت های انگلی، سل و آرتریت روماتوئید است که طول عمر گلبول های قرمز را کاهش می دهد.

سازمان جهانی بهداشت بیان می کند که کم خونی به یک مشکل جدی بهداشت عمومی جهانی تبدیل شده است که به ویژه کودکان خردسال و زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد و تخمین می زند که 42 درصد از کودکان زیر 5 سال و 40 درصد از زنان باردار در سراسر جهان از کم خونی رنج می برند.

آیا کم خونی می تواند باعث پریودهای نامنظم شود؟

در واقع بین کم خونی و پریودهای نامنظم رابطه وجود دارد. محرک اولیه کم خونی کمبود آهن است. این کمبود آهن که به عنوان کم خونی فقر آهن نیز شناخته می شود، می تواند باعث پریودهای نامنظم شود. این به یک چرخه معیوب تبدیل می‌شود، زنانی که دوره‌های سنگینی را تجربه می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کمبود آهن قرار می‌گیرند و در عین حال، زنانی که کمبود آهن دارند با مشکلاتی در چرخه قاعدگی خود مواجه می‌شوند.

از دست دادن خون در دوران قاعدگی باعث کاهش قابل توجه آهن در بدن زنان و در نتیجه افزایش خطر کمبود آهن می شود. با این حال، اصلاً لازم نیست که این یک بار در ماه همیشه منجر به کمبود شود. دلیل اصلی چنین کمبودی از دست دادن آهن است که به اندازه کافی با مقدار آهن مصرفی از رژیم غذایی آنها جایگزین نمی شود. علاوه بر این، کمبود آهن نیز به دلیل نیاز زیاد به مواد مغذی در بدن، یک علامت رایج در دوران بارداری است.

آیا کم خونی می تواند باعث پریودهای نامنظم شود؟
آیا کم خونی می تواند باعث پریودهای نامنظم شود؟

علائم کم خونی

نگاهی گذار داشته باشیم به کم خونی و دلایل آن . بر اساس تخمین، از هر پنج زن در حال قاعدگی، یک زن کم خون است، که می تواند اثرات نامطلوبی بر الگوهای چرخه قاعدگی و به طور کلی سیستم تولید مثل آن داشته باشد. برای تشخیص کم خونی باید به علائم زیر توجه کرد:

 خستگی: این شایع ترین علائم کم خونی است. رسیدن اکسیژن کمتر به بافت های عضلانی به معنای خستگی شدید است.

 سرگیجه و تنگی نفس: با کاهش سطح هموگلوبین، قلب مجبور است برای پمپاژ مقادیر خون مورد نیاز برای گردش در بدن سخت‌تر کار کند و ممکن است مغز اکسیژن کافی دریافت نکند و منجر به سرگیجه شود.

 تاخیر در بهبودی: کاهش غلظت هموگلوبین حامل اکسیژن در جریان خون می تواند روند بهبود بیماری را کُند کند. زیرا بافت ها برای بازسازی به اکسیژن نیاز دارند.

 زردی: وقتی گلبول های قرمز می میرند، هموگلوبین به ترکیبی به نام بیلی روبین تجزیه می شود که رنگ پوست و حفره های چشم را زرد می کند.

غذاهای غنی از آهن برای مبارزه با کم خونی

برای تامین مواد مغذی از دست رفته بدن در طول ماه، به خصوص در طول 3 تا 5 روز قاعدگی، تامین مواد غذایی غنی از آهن برای بدن بسیار مهم است:

مرغ، ماهی و گوشت گوسفند: اگر غذاهای غیر گیاهی مصرف می کنید، مصرف مرغ، ماهی و گوشت گوسفند می تواند به شما کمک کند سطح آهن خود را در محدوده سالم نگه دارید. با این حال، این غذاها فقط باید در حد اعتدال مصرف شوند.

سبزیجات سبز برگ: سبزیجات سبز برگ یکی از سالم ترین منابع آهن هستند. اسفناج، برگ شنبلیله، برگ خردل و غیره به دلیل محتوای غنی آهن خود شناخته شده اند.

غلات: غلات کامل که سرشار از فیبر هستند باید مصرف شوند تا سطح آهن شما سالم بماند. ارزن، جو دوسر و غیره گزینه های عالی برای گنجاندن در رژیم غذایی شما هستند.

خرما: خرما یکی از غنی ترین منابع آهن است و به همین دلیل است که معمولاً مصرف آن در دوران بارداری توصیه می شود. خرما را به عنوان یک دسر سالم یا میان وعده به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

کشمش: کشمش همچنین از نظر آهن بسیار غنی است. می توانید کشمش را به غذا، دسرهای خود اضافه کنید یا فقط به عنوان میان وعده مصرف کنید تا میزان آهن موجود در بدنتان جبران شود.

بیشتر بخوانید: آیا پریود می تواند باعث کم خونی شود؟

آیا کم خونی می تواند باعث پریودهای نامنظم شود؟
آیا کم خونی می تواند باعث پریودهای نامنظم شود؟

چرا پریودی های نامنظم دارم؟

قاعدگی های نامنظم ممکن است ارتباطی با سلامت پزشکی شما داشته باشد، برخی داروها، شیوه زندگی و شرایط پزشکی فعلی شما می توانند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارند که از روز اول یک قاعدگی تا اولین روز قاعدگی دوره بعدی محاسبه می شود. اکثر خانم ها هر 21 تا 35 روز یک بار پریود می شوند که حدود دو تا هفت روز طول می کشد.

سیکل شما ممکن است منظم باشد و در یک بازه زمانی مشابه اتفاق بیفتد و تقریباً در همان مدت زمان هر ماه طول بکشد یا تا حدودی نامنظم باشد، قاعدگی شما ممکن است سنگین یا سبک، دردناک یا بدون درد، طولانی یا کوتاه باشد و همچنان طبیعی در نظر گرفته شود. .

برای بررسی پریود نامنظم، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید بارداری است، زیرا، حتی در مورد پریودهای نامنظم، هنوز احتمال تخمک گذاری مداوم وجود دارد. پس از رد بارداری، بررسی سابقه سلامتی با پزشک ضروری است. در صورتی که قاعدگی های نامنظم را در گذشته تجربه کرده باشید، این الگو ممکن است طبیعی باشد. اما اگر قاعدگی منظم بوده و سابقه مشکلات تخمدانی مانند کیست تخمدان وجود دارد، ممکن است نیاز به بررسی دقیق‌تری داشته باشید.

کیست های تولید کننده هورمون نیز می توانند باعث قاعدگی نامنظم شوند. همچنین، مشورت با پزشک در مورد ارتباط هر گونه دارو و قاعدگی نامنظم، مفید خواهد بود. به عنوان مثال، برخی از داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد اضطراب می توانند بر قاعدگی تأثیر بگذارند.

سبک زندگی و عوامل محیطی نیز می تواند بر پریودها تأثیر بگذارد. در برخی موارد، سطوح بالای استرس ممکن است چرخه قاعدگی را مختل کند. ورزش بیش از حد می تواند باعث توقف قاعدگی برای مدتی شود و کاهش وزن شدید و اختلالات خوردن نیز می تواند بر چرخه ها تأثیر بگذارد.

اگر سابقه پزشکی هیچ سرنخی ارائه نمی دهد، گام بعدی این است که پزشک یک بیماری زمینه ای را بررسی کند. برخی از اختلالات تیروئید ممکن است منجر به پریودهای نامنظم شوند و سطوح بالای هورمون پرولاکتین نیز می تواند منبع این مشکل باشد. در برخی موارد، پرولاکتینوما، یک تومور غیر سرطانی غده هیپوفیز در مغز، ممکن است منجر به تولید بیش از حد پرولاکتین شود. انواع دیگر اختلالات نیز می توانند باعث پریودهای نامنظم شوند، از جمله کم خونی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، اندومتریوز، بیماری التهابی لگن و فیبروم رحم.

اگر ارزیابی پزشکی مشکلی را نشان ندهد، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند هورمون پروژسترون را برای شروع پریود مصرف کنید. اگر پاسخی نداشته باشید، ممکن است در دوران پیش از یائسگی باشید یا ممکن است مشکلی در تخمدان‌های شما وجود داشته باشد که منجر به کمبود استروژن می‌شود. هر دو شرایط نیاز به توجه دارند زیرا یائسگی زودرس و سطوح پایین استروژن می تواند بر سلامت طولانی مدت شما، به ویژه سلامت استخوان شما تأثیر بگذارد. با این حال، اگر بدن شما به پروژسترون پاسخ می دهد و شما پریود شده اید، کمبود استروژن ندارید. در این صورت، احتمالاً هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

آیا کم خونی می تواند باعث پریودهای نامنظم شود؟

در چه مواقعی باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد؟

همانطور که گفته شد دلایل مختلفی وجود دارد که باعث بروز قاعدگی نامنظم و اختلال در چرخه قاعدگی در خانم‌ها می‌شود. مواقعی که می‌بایست به پزشک متخصص مراجعه کرد:

قاعدگی که بیش از سه ماه متوقف شود و فرد باردار نباشد.

قاعدگی به‌طور ناگهانی نامنظم شود.

قاعدگی که بیش از ۷ روز به‌طول انجامد.

در صورتی که خونریزی به‌حدی باشد که در یک ساعت بیش از یک پد بهداشتی استفاده شود.

در طول دوره قاعدگی احساس درد شدیدی وجود داشته باشد.

دوره قاعدگی کمتر از ۲۱ روز یا بیش از ۳۵ روز باشد.

 بین دوره‌های قاعدگی لکه بینی وجود داشته باشد.

علائم دیگر مانند ترشحات یا تب را تجربه کنید.

هنگام مراجعه به پزشک، در خصوص سابقه بیماری‌های شما سوال خواهد شد:

میزان فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید.

تغییرات وزنی که اخیراً داشته‌اید.

هرگونه استرس و مسائل عاطفی که به تازگی تجربه کرده‌اید.

آیا سابقه بیماری‌های مقاربتی داشتید یا خیر.

بیشتر بخوانید: 8 راهکار برای کاهش دردهای دوران قاعدگی

آیا کم خونی می تواند باعث پریودهای نامنظم شود؟
آیا کم خونی می تواند باعث پریودهای نامنظم شود؟

معرفی دو نمونه مکمل گیاهی برای تنظیم دوران پریودی

کپسول گیاهی پریمنتا نوتراکس

کپسول گیاهی پریمنتا نوتراکس یک فراورده طبیعی برگرفته از شش گیاه شناخته شده است که نقش بسزایی در تنظیم سیکل نامنظم قاعدگی، بهبود علائم پیش از قاعدگی و علائم یائسگی ایفا می کند.

کپسول پریمنتا نوتراکس فاقد سویا، شیر، گندم، گلوتن، تخم مرغ، هرگونه شیرین کننده و نگهدارنده است.

نوتراکس پریمنتا با بهره‌مندی از مواد طبیعی برای گیاهخواران نیز مناسب بوده و خواص بیشماری دارد که در ادامه به توضیح مختصری در مورد ترکیبات این محصول می پردازیم.

مکانیسم اثر ترکیبات کپسول گیاهی پریمنتا نوتراکس:

گیاه نخل اره ای سرشار از فیتوسترول با عملکرد آنتی استروژنی است که در بهبود سندرم پیش از قاعدگی و دوران یائسگی بانوان مانند کرامپ، درد و پیچش عضلات رحمی بسیار موثر است.

گیاه ویتکس یا پنج انگشت گونه‌ای از خانواده نعناع است که با جلوگیری از نوسانات استروژنی و پرولاکتینی، علائم سندروم پیش از قاعدگی و یائسگی از جمله افسردگی، اضطراب، سردرد و درد ناحیه سینه را کاهش می‌دهد.

گیاه خار مریم با دارا بودن خاصیت ضد انقباض طبیعی موجب کاهش انقباضات و اسپاسم‌ها و در نتیجه کاهش دردهای قاعدگی می‌شود. این گیاه به عنوان کاهنده ظرفیت تام استروژنی خود و با حفظ تعادل هورمونی، یکی از عمومی‌ترین گیاهان جهت کنترل علائم پیش از یائسگی است.

گیاه قاشقک به عنوان خواب آور، تسکین دهنده ملایم التهابات، سر درد، معده درد ناشی از نفخ و انقباضات قاعدگی شناخته شده است. گیاه عرقچین یا بشقابی در کاهش اضطراب در بانوان یائسه نیز نقش بسزایی دارد.

گیاه تمشک قرمز غنی شده از ویتامین‌ها و مواد معدنی به خصوص ویتامین B، کلسیم و منیزیم بوده و به عنوان تسکین دهنده گرفتگی عضلات و موثر در رفع علائم پیش از قاعدگی و یائسگی شناخته شده است.

یام وحشی گیاهی موثر در رفع نوسانات خلق و خو، اضطراب و بی قراری بوده و جهت درمان التهابات کولون، کرامپ، درد کلیوی و بیماری‌های روماتیسمی کاربرد دارد.

روش مصرف کپسول گیاهی پریمنتا نوتراکس  :

روزانه ۲ بار، هربار ۲ عدد کپسول پریمنتا و یا طبق دستور پزشک، با معده خالی و همراه با یک لیوان آب مصرف شود. جهت حصول نتیجه بهتر، مصرف فراورده باید برای یک دوره ۴ هفته‌ای به طور متوالی ادامه یابد و این دوره را می‌توان تکرار کرد.

قرص اوزیل دکتر گیل، 60 عدد:

قرص اوزیل دکتر گیل با دارا بودن ترکیبات موثر به درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک کمک نموده و نقش بسزایی در بهبود عملکرد تخمدان‌ها، بهبود باروری زنان و تنظیم چرخه قاعدگی دارد.

قرص اوزیل دکتر گیل ساخت ایران یک مکمل تغذیه‌ای بسیار موثر بوده که فواید بسیاری برای سلامتی و تقویت بدن بانوان دارد. این قرص با ترکیبات ارزشمند میواینوزیتول و فولات نقش بسزایی در بهبود عملکرد تخمدان‌ها، بهبود باروری زنان، برقراری تعادل هورمونی در زنان و تنظیم چرخه قاعدگی دارد.

قرص اوزیل دکتر گیل علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک را از بین برده و سبب افزایش تخمک گذاری در زنان می‌شود. همچنین این قرص برای سلامت سیستم عصبی جنین، تنظیم چرخه قاعدگی، تامین فولات مورد نیاز بدن، پیشگیری از اختلال در تشکیل جنین و رفع کمبودهای دوران بارداری مورد استفاده قرار می گیرد.

روش مصرف قرص اوزیل دکتر گیل :

روزانه ۱ تا ۳ قرص یا طبق تجویز پزشک یا داروساز مصرف نمایید.

کوتاه سخن:

قاعدگی‌های نامنظم می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که برخی از آنها از اهمیت زیادی برخوردار نیستند و تنها با مصرف دارو در مدت کوتاهی می‌توانید مشکل خود را برطرف کنید. اما برخی از علائم غیرطبیعی و نامنظم بودن پریود می‌تواند نشان از خطرات جدی برای سلامتی شما باشد.

به هر حال در مواقعی که عدم تعادل در قاعدگی وجود دارد، باید با پزشک درمیان بگذارید تا علت دقیق چنین مشکلی را جویا شود. به‌طور کلی داشتن یک رژیم غذایی مناسب، انجام تمرینات ورزشی روزانه و کاهش استرس در طول زندگی می‌تواند تأثیر زیادی در درمان شما داشته باشد.

در صورتی که در مورد مقاله بالا پرسشی دارید ذیل همین مقاله آن را درج نمایید تا دکتر داروساز داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشد. (پیروز و سربلند باشید)

منبع:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.