راههای درمان درماتیت سبورئیک

0 66

درماتیت سبورئیک یک بیماری پوستی شایع است که باعث ایجاد بثورات خارش دار با پوسته های پوسته پوسته ، قرمزی پوست روشن و لکه های روشن در پوست های تیره می شود که به آن شوره سر، کلاهک گهواره، سبوره، اگزمای سبورئیک و پسوریازیس سبورئیک نیز می گویند.

درماتیت سبورئیک یا درماتیت سبوره ای یک بیماری پوستی است که می تواند باعث ایجاد بثورات در هر نقطه از بدن شما شود و ممکن است شبیه پسوریازیس، اگزما و یا آلرژی باشد.

واکنش درماتیت سبورئیک معمولاً روی پوست سر شما اتفاق می‌افتد، اما می‌توانید آن را در هر جایی از بدن خود نیز ببینید.

در این مقاله ما قصد داریم به برخی از راههای درمان درماتیت سبورئیک بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

تفاوت درماتیت سبورئیک در مقابل شوره سر

درماتیت سبورئیک و شوره سر هر دو باعث ایجاد پوسته های خارش دار و خشک یا چرب می شوند. شوره سر را می توان خفیف ترین شکل درماتیت سبورئیک در نظر گرفت. هر دو بیماری را می‌توان به یک روش درمان کرد، اما در صورت ابتلا به درماتیت سبورئیک، پزشک ممکن است درمان‌های بیشتری را پیشنهاد کند.

برخلاف درماتیت سبوره ای، شوره سر فقط روی پوست سر شما اتفاق می افتد اما درماتیت سبورئیک ممکن است هر کجای از بدن ایجاد شود. تفاوت دیگر این است که درماتیت سبورئیک باعث تورم و تغییر رنگ پوست می شود، اما شوره سر اینطور نیست.

راههای درمان درماتیت سبورئیک
راههای درمان درماتیت سبورئیک

علل درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک ممکن است به دلیل مخمر مالاسزیا، چربی اضافی در پوست یا مشکلات سیستم ایمنی بدن به وجود آید. این بیماری مسری نیست اما کارشناسان دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث آن می شود.

برخی از محرک‌های درماتیت سبورئیک عبارتند از:

تغییر فصل، یا هوای سرد و خشک

برخی شرایط پزشکی و داروها

خستگی

فشار

عوامل خطر درماتیت سبورئیک

نوزادان و بزرگسالان 30 تا 60 ساله بیشترین احتمال ابتلا به درماتیت سبوره ای را دارند. در مردان بیشتر از زنان و در افرادی که پوست چرب دارند شایع تر است.

این شرایط همچنین می تواند خطر ابتلا را برای شما افزایش دهند:

  • بهبودی از یک وضعیت پزشکی استرس زا مانند حمله قلبی یا سکته مغزی
  • شرایط سیستم عصبی مانند بیماری پارکینسون
  • اختلالات سیستم ایمنی مانند عفونت HIV
  • داشتن یک بیماری روانی مانند افسردگی
  • گیرنده پیوند عضو بودن
  • اعتیاد به الکل
  • آکنه
راههای درمان درماتیت سبورئیک
راههای درمان درماتیت سبورئیک

علائم درماتیت سبورئیک

علائم شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بثوراتی که ممکن است در افراد با پوست قهوه ای یا سیاه تیره تر یا روشن تر به نظر برسد و در افرادی که پوست سفید دارند قرمزتر است.
  • لکه های پوست چرب پوشیده از پوسته یا پوسته سفید یا زرد پوسته پوسته شده
  • بثورات حلقه ای شکل (به این درماتیت سبورئیک پتالوئید می گویند)
  • تکه های پوست در سبیل یا ریش
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • خارش

درماتیت سبورئیک می تواند شبیه سایر بیماری های پوستی باشد. برای تشخیص و برنامه درمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

محل درماتیت سبورئیک

نوزادان 3 ماهه و کوچکتر اغلب کلاه گهواره ای دارند: پوسته های زرد یا قهوه ای پوسته پوسته روی پوست سرشان که معمولاً قبل از رسیدن به یک سالگی از بین می‌رود، اگرچه ممکن است زمانی که به سن بلوغ می‌رسند مجددا بازگردد. والدین ممکن است درماتیت سبورئیک را با راش پوشک اشتباه بگیرند.

به عنوان یک بزرگسال: شما می توانید درماتیت سبوره ای را در صورت خود، به خصوص در اطراف بینی، در ابروها، روی پلک ها یا پشت گوش های خود ببینید. ممکن است آن را روی پوست زیر ریش یا سبیل خود ببینید. یا می تواند در سایر قسمت های بدن مانند؛ قسمت میانی سینه، دور ناف، روی باسن، در چین های پوستی زیر بازوها و روی پاها، در کشاله ران و یا زیر سینه ظاهر شود.

تشخیص درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک تهدید کننده زندگی نیست، اما مزمن است و می تواند ناراحت کننده باشد. گاهی ممکن است پوسته پوسته شدن، خارش و قرمزی اذیت کننده باشد، به خصوص اگر در صورت یا قسمت بالایی بدن ظاهر شده باشد.

پزشک در مورد سابقه پزشکی شما می پرسد و پوست شما را بررسی می کند. آنها ممکن است کمی از پوست را بتراشند و زیر میکروسکوپ به آن نگاه کنند تا شرایطی را که روی پوست شما تأثیر می گذارد را رد کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین و موثرترین راه های مراقبت از پوست

راههای درمان درماتیت سبورئیک
راههای درمان درماتیت سبورئیک

راههای درمان درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک گاهی خود به خود برطرف می شود. اما اغلب، این یک مسئله مادام العمر است که ممکن است برای مدتی برطرف شود و مجددا شعله ور شود. اما معمولاً می توانید با مراقبت خوب از پوست آن را کنترل کنید.

در این مورد با پزشک خود در مورد برنامه درمانی صحبت کنید. احتمالاً به شما خواهند گفت که با داروهای بدون نسخه و داروهای خانگی شروع کنید.

اگر درماتیت سبورئیک روی پوست سر خود دارید، از شامپو شوره سر بدون نسخه استفاده کنید.

اگر کودک شما کلاه گهواره ای دارد، هر روز پوست سر او را با آب گرم و شامپو بچه بشویید. شامپوی شوره سر می‌تواند پوست آن‌ها را تحریک کند، بنابراین قبل از امتحان با پزشک اطفال خود در مورد شامپوهای دارویی صحبت کنید. برای نرم کردن لکه های ضخیم، روغن معدنی را روی آن ناحیه بمالید و با برس موی کودک به آرامی برس بزنید تا پوسته ها از بین بروند.

اگر درماتیت سبورئیک در صورت و بدن خود دارید، نواحی آسیب دیده را تمیز نگه دارید و هر روز با آب و صابون بشویید.

نور خورشید ممکن است رشد ارگانیسم های مخمری را که باعث این مشکل می شوند متوقف کند، بنابراین حضور در فضای باز می تواند به از بین رفتن بثورات کمک کند. حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.

استفاده از شامپو درماتیت سبورئیک

ممکن است پزشک شما استفاده از شامپوی دارویی با کتوکونازول 2 درصد یا سیکلوپیروکس 1 درصد (لوپراکس) را به شما پیشنهاد دهد. اما توجه داشته باشید که کتوکونازول می‌تواند موهای شما را خشک‌تر کند، در صورت خشکی زیاد مو، بیش از یک بار در هفته از شامپو استفاده نکنید و از نرم کننده و مرطوب کننده استفاده کنید. می توانید از شامپوهای دارویی دیگر یک بار در روز یا دو تا سه بار در هفته به مدت چند هفته استفاده کنید. بگذارید چند دقیقه قبل از آبکشی روی پوست سرتان بماند. هنگامی که علائم شما از بین رفت، می توانید هر هفته یک یا الی دو هفته یکبار از آن برای جلوگیری از عود استفاده کنید.

آیا درماتیت سبورئیک به خودی خود بهبود می یابد؟

برای نوزادان، درماتیت سبورئیک (کلاه گهواره) خود به خود در عرض چند ماه از بین می رود. برای نوجوانان و بزرگسالان، ممکن است خود به خود از بین برود، اما احتمالاً به درمان نیاز خواهید داشت. ممکن است در طول زندگی شما عود درماتیت سبورئیک را داشته باشید.

راههای درمان درماتیت سبورئیک
راههای درمان درماتیت سبورئیک

عوارض درماتیت سبورئیک

عوارض درماتیت سبورئیک بسیار نادر است. در برخی موارد، ممکن است عفونت های باکتریایی ثانویه در مناطقی از بدن که تحت تأثیر این بیماری پوستی قرار دارند، ایجاد شود. اینها شامل پلک در بزرگسالان و نواحی پوشک در نوزادان است.

ممکن است مقداری ریزش مو داشته باشید، اما این ریزش مو ناشی از خارش و مالش پوست سر و سایر نواحی تحت تاثیر درماتیت سبورئیک است، نه خود این بیماری. خارش شدید می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند، که می تواند رشد طبیعی موهای شما را مختل کند و باعث ریزش موهای شما شود.

درمان های خانگی درماتیت سبورئیک

تغییرات سبک زندگی و درمان های خانگی ممکن است به شما در کنترل درماتیت سبوره ای کمک کند. بهترین درمان شما بستگی به نوع پوست، شیوه های نظافت و علائم بیماریتان دارد. اما قبل از استفاده از مکمل های غذایی یا سایر درمان های جایگزین، با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از درمان های خانگی که ممکن است امتحان کنید عبارتند از:

برای از بین بردن پوسته ها از روغن استفاده کنید. از روغن معدنی، روغن بادام زمینی یا روغن زیتون به مدت 1 تا 3 ساعت روی پوست سر خود استفاده کنید. سپس موهای خود را شانه یا برس بزنید و بشویید.

پوست خود را بشویید. از آب گرم و نه داغ و یک صابون ملایم یا پاک کننده غیر صابونی استفاده کنید. به طور کامل آبکشی کنید. در حالی که پوستتان هنوز مرطوب است، از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

از محصولات حالت دهنده مو خودداری کنید. از اسپری مو، ژل یا سایر محصولات حالت دهنده مو استفاده نکنید.

از محصولات پوست و مو با الکل خودداری کنید. اینها می توانند وضعیت شما را بدتر کنند.

پلک های خود را تمیز کنید. اگر پلک های شما پوسته پوسته است، هر روز آنها را بشویید. چند قطره شامپو بچه را با دو لیوان آب گرم مخلوط کنید. پوسته ها را با یک تکه پنبه پاک کنید. پارچه‌های گرم و مرطوب که روی پلک‌های شما فشار داده می‌شوند نیز ممکن است کمک کنند.

از آلوئه استفاده کنید. ژل آلوئه را روی ناحیه آسیب دیده خود بمالید. شما می توانید یک محصول پوست حاوی آلوئه را انتخاب کنید یا به طور مستقیم از برگ گیاه آلوئه استفاده کنید.

معرفی چند نمونه از بهترین محصولات بهبود دهنده علائم درماتیت سبوروئیک

تغییرات سبک زندگی و درمان های خانگی ممکن است به شما در کنترل درماتیت سبورئیک کمک کنند. اما درمان های اصلی درماتیت سبورئیک شامپوها، کرم ها و لوسیون های دارویی هستند.

کرم درماتیت سبورئیک سبوهیل ناندل، 30 میلی لیتر

کرم درمان درماتیت سبوروئیک ناندل یکی از محصولات عالی در بهبود علائم درماتیت سبوروئیک است که جهت کاهش علائم و بهبود عوارض ناشی از بیماری سبوروئیک؛ مانند التهاب، خارش، بثورات جلدی، پوسته پوسته شدن و قرمزی تهیه و تولید شده است.

کرم درماتیت سبورئیک سبوهیل ناندل دارای خواص ضد قارچ است که با تنظیم ترشح چربی، خاصیت تسکین دهندگی و آرامش بخشی در کنترل درماتیت سبورئیک موثر است. این کرم مرطوب کننده و لایه بردار نیز هست و به ترمیم بافت پوست می‌پردازد.

کرم ترمیم کننده پوسته های بدن سریتا

کرم ترمیم کننده پوسته های بدن سریتا به واسطه ماده مؤثره کورکومین جهت تسکین سریع التهاب، رفع خارش و قرمزی پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

کرم ترمیم کننده پوسته های بدن سریتا با رطوبت رسانی ۲۴ ساعته برای پوست، سبب تحریک بازسازی سلولی و سنتز کلاژن ترمیم و افزایش انعطاف پذیری پوست می‌شود. این کرم رطوبت و چربی را در لایه‌های مختلف پوست حفظ می‌کند و باعث رفع و بهبود سریع پلاک‌های پوستی پسوریازیس می‌شود.

شامپو کنترل کننده پوسته سر سریتا مناسب انواع مو

شامپو کنترل کننده پوسته سر سریتا با داشتن فرمولاسیون ویژه پوسته های خارش دار پوست را از بین می برد و تأثیر بسزایی در بهبود عوارض ناشی از پسوریازیس دارد.

ساختار این شامپو با PH پوست سر هماهنگ بوده و مواد به کار رفته در آن اثر ضد میکروبی دارند. استفاده از شامپو کنترل کننده پوسته سر سریتا التهاب، قرمزی، خارش و سوزش پوست را کاهش داده و از بین می برد.

شامپو کنترل کننده پوسته سر سریتا خاصیت لایه برداری نیز دارد و پوسته ها و پلاک های فلسی پوست را از بین می برد. بعلاوه ترکیبات ویتامینه استفاده شده در این شامپو، پوست را ترمیم و آبرسانی کرده و رطوبت و انعطاف پذیری پوست و مو را حفظ می کند. این شامپو فاقد مواد مضری همچون کورتون، کول تار و پارابن می باشد.

شامپو مناسب موهای چرب و دارای شوره (کراتوریچ دی اس) بایوریچ

شامپو مناسب موهای چرب و دارای شوره (کراتوریچ دی اس) بایوریچ به دلیل داشتن ترکیبات ضد قارچ و ضد باکتری جهت درمان شوره های مقاوم و چرب، خارش و پوسته ریزی بسیار مؤثر می باشد.

ترشح بیش از اندازه غدد چربی باعث تجمع چربی در اطراف فولیکول مو شده و همین امر مانع رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به تار موها شده  و به مرور زمان ریزش مو اتفاق می افتد. مصرف این شامپو در کنترل ترشح چربی و کاهش چربی سر کمک شایانی می کند. استفاده از شامپوی ضد شوره چرب با کنترل ترشح چربی و کاهش چربی سر علاوه بر کاهش شوره سر مانع از ریزش موها نیز می شود.

شامپو مناسب موهای خشک و دارای شوره (کراتوریچ دی) بایوریچ

شامپو مناسب موهای خشک و دارای شوره (کراتوریچ دی) بایوریچ به دلیل داشتن ترکیبات لایه بردار قوی در درمان شوره های خشک و مقاوم، از بین برنده پوسته های ناشی از فعالیت قارچی و همچنین درمان قرمزی و التهاب ناشی از خارش کف سر مورد استفاده قرار می گیرد.

کوتاه سخن:

چگونه از شر درماتیت سبورئیک خلاص شویم؟ ممکن است این بیماری خود به خود از بین برود، اما درمان های اصلی درماتیت سبورئیک شامپوها، کرم ها و لوسیون های دارویی هستند و درکنار آنها درمان های خانگی نیز ممکن است کمک کنند.

آیا می توانید درماتیت سبورئیک را برطرف کنید؟ درمان نمی تواند درماتیت سبورئیک را درمان کند، اما می تواند علائمی مانند خارش و تورم را تسکین دهد.

در صورتی که در مورد مقاله “ راههای درمان درماتیت سبورئیک“پرسشی دارید می توانید در قسمت کامنت ها آن را بنویسید تا کارشناسان پوست و مو و دکتر داروساز داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشد. (پیروز و سربلند باشید)

منبع:

https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/seborrheic-dermatitis-medref
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.