رادیکال آزاد چیست؟

0 48

اصطلاح «رادیکال‌های آزاد» در جامعه پزشکی و زیبایی بسیار رایج است. دلیل خوبی دارد. رادیکال های آزاد مسئول شکستن کلاژن پوست ما هستند و در نتیجه عوارض پوستی نامطلوبی مانند چین و چروک، لکه های تیره، خطوط ریز و افتادگی پوست ایجاد می شود.

در حالی که برای توضیح رادیکال‌های آزاد باید برخی تعاریف شیمی اولیه را یادآوری کنیم، این اطلاعات مهم به شما کمک می‌کند تا بفهمید رادیکال‌های آزاد چیست، از کجا می‌آیند و چگونه می‌توانند به طور بالقوه به پوست شما آسیب برسانند. این به شما کمک می کند تا بهتر آگاه شوید و تنظیمات مناسب را برای محافظت از پوست و حفظ سلامت آن انجام دهید.

رادیکال آزاد چیست؟

قبل از اینکه مستقیماً به توضیح رادیکال‌های آزاد بپردازیم، به یادآوری سریع برخی از تعاریف شیمی اولیه نیاز داریم. دنیای ما از مولکول ها ساخته شده است و مولکول ها حاوی اتم هستند. آنچه شما باید در مورد اتم ها بدانید این است که اتم ها، الکترون های کوچکی دارند که به دور آنها می چرخند. این الکترون ها دوست دارند جفت باشند. به آن به عنوان یک سیستم دوستان فکر کنید. قانون شماره یک سیستم دوستان این است که هرگز دوست خود را ترک نکنید تا همه در امنیت باشند.

الکترون ها دوست دارند به شدت به سیستم دوستان پایبند باشند و وقتی این کار را انجام می دهند، همه چیز عادی و ایمن است. اما گاهی اوقات، ساختار اتم ها شکسته می شود و این جفت الکترون ها از هم جدا می شوند. این اتم های حاوی الکترون های جفت نشده (الکترون های بدون رفیق) همان رادیکال های آزاد هستند و می توانند بسیار مضر باشند.

رادیکال های آزاد می توانند به طور طبیعی در بدن تولید شوند، اما از منابع بیرونی مانند آلودگی نیز وارد بدن می شوند. آلودگی هوا دلیل بزرگی برای شیوع بیشتر رادیکال های آزاد است. محل زندگی یا کار شما می تواند نقش مهمی در میزان آلودگی هوا که با آن مواجه می شوید و در نتیجه میزان در معرض خطر قرار گرفتن پوست شما داشته باشد. به عنوان مثال، اگر در یک منطقه صنعتی زندگی می کنید، ممکن است به دلیل غلظت بالاتر آلاینده ها در معرض خطر بیشتری قرار بگیرید. بسیاری از انواع آلاینده ها باعث افزایش رادیکال های آزاد می شوند:

  • دود
  • گرد و غبار
  • دود سیگار
  • نظافت منزل
  • آفت کش های کشاورزی

چگونه رادیکال های آزاد به پوست آسیب می رسانند؟

بدن شما تقریباً 60 درصد آب است. این مقدار زیادی H2O است. به یاد داشته باشید که “O” مخفف اکسیژن است. در واقع، بدن شما حاوی میلیاردها اتم اکسیژن است و برخی از این اتم های اکسیژن ممکن است تحت فرآیندی به نام اکسیداسیون قرار گیرند.

اکسیداسیون زمانی اتفادق می افتد که اتم های اکسیژن بدن شما تغییر می کنند و به رادیکال های آزاد تبدیل می شوند. توجه به این نکته مهم است که این یک فرآیند معمولی است و به طور مداوم در بدن ما اتفاق می افتد، حتی در حال حاضر، اما، این چیزی است که ما می خواهیم آن را به حداقل برسانیم.

بنابراین برای بازگشت به سیستم دوستان، اتم‌های اکسیژن اکسید شده باید الکترون‌ها را از هر جایی که می‌توانند پیدا کنند، و جذب کنند تا بتوانند ایمن و متعادل باشند. آنها مانند آهنربا خود را به سمت الکترون های دیگر می کشانند که می تواند اتم های دیگر را ویران کند. متأسفانه، از آنجا که ما در مورد فرآیندی صحبت می کنیم که در بدن ما اتفاق می افتد، آنها گاهی اوقات الکترون های سلول های سالم را می ربایند.

این لحظه حساسی است که سلامت پوست شما در خطر است. وقتی رادیکال‌های آزاد قادر به سرقت یک الکترون موجود از اتم‌های دیگر نباشند، ممکن است شروع به سرقت آن‌ها از سلول‌های ما کنند که در نهایت باعث شکسته شدن DNA پوست می‌شود که می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند زیرا اتم‌های «سالم» الکترون‌هایشان را ربوده‌اند. این آسیب در نهایت به صورت چین و چروک، افتادگی، خشکی، تیرگی و رنگدانه های ناخواسته مانند لکه های پیری و شکستگی رگ های خونی روی پوست ظاهر می شود.

یک تکه سیب را برای لحظه ای در نظر بگیرید، اگر آن را کنار بگذارید، سیب در نهایت قهوه ای می شود. پوست زمانی که در طول زمان به طور مداوم در معرض رادیکال های آزاد قرار می گیرد، پیشرفت مشابهی را تجربه می کند.

رادیکال آزاد چیست؟
چگونه رادیکال های آزاد به پوست آسیب می رسانند؟

آنتی اکسیدان ها قوی ترین دشمنان رادیکال های آزاد

به یاد داشته باشید، الکترون‌ها همیشه می‌خواهند سیستم دوستان خود را حفظ کنند تا بتوانند ایمن و متعادل بمانند. بدون اینکه خود را ناپایدار کنند. این اتم ها به عنوان آنتی اکسیدان شناخته می شوند. برای مبارزه با رادیکال های آزاد، آنتی اکسیدان ها بزرگترین سلاح و زره شما هستند.

شما هر روز در معرض رادیکال های آزاد هستید، بنابراین در حالی که نمی توانید به طور کامل از آنها اجتناب کنید، می توانید به آنتی اکسیدان های قوی برای کمک به محافظت از پوست و سلامت کلی خود روی بیاورید. آنتی اکسیدان ها ویتامین ها و سایر مواد مغذی هستند که به محافظت از سلول ها در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد کمک می کنند. ویتامین های A، C و E برخی از شناخته شده ترین آنتی اکسیدان ها هستند.

هنگامی که آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مواجه می شوند که دارای الکترون های نامتعادل هستند، آنتی اکسیدان ها به آنها متصل می شوند و بلافاصله الکترون اضافی خود را به رادیکال آزاد می رسانند و قبل از اینکه به سلول های شما آسیب برسانند آنها را به حالت تعادل برمی گرداند.

مطمئن نیستید آنتی اکسیدان ها را کجا پیدا کنید؟ ممکن است تعجب کنید که بدانید آنها در بسیاری از غذاها و نوشیدنی هایی که به طور روزانه مصرف می کنید ، مانند؛ کلم پیچ، اسفناج، تمشک، زغال اخته، شکلات تلخ، قهوه و چای وجود دارند. اگر قبلاً آنها را نمی‌خورید، سبزیجات تیره، برگ‌دار و میوه‌های رنگارنگ بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و روزانه یک فنجان چای سبز بنوشید.

استفاده از سرم ویتامین C بر روی پوست راه عالی دیگری برای دریافت آنتی اکسیدان است. سرم ویتامین C به ساخت کلاژن کمک می کند که خطوط و چین و چروک ها را پر می کند. همچنین می تواند به محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر UVB ،تولید کننده رادیکال های آزاد کمک کند.

رادیکال آزاد چیست؟
آنتی اکسیدان ها قوی ترین دشمنان رادیکال های آزاد

پیشنهاد داروخانه آنلاین داروکار استفاده از سرم های حاوی ویتامین سی به جهت دارا بودن آنتی اکسیدان های قوی برای مبارزه با رادیکال های آزاد است.

سرم روشن کننده بوستر اکسکلوسیو

سرم روشن کننده بوستر اکسکلوسیو با دارا بودن ترکیبات منحصر به فرد سبب کاهش چروک و لک، افزایش شفافیت و مقاومت پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد می گردد.

سرم روشن کننده بوستر اکسکلوسیو با دارا بودن ویتامین C به فرم پایدار (در لیپوزوم) جهت مقابله با علائم پیری نظیر چروک و لک، خستگی، استرس و پیری پوست مقابله نموده و رطوبت، شادابی و شفافیت را به پوست های کدر هدیه می دهد.

سرم ویتامین سی 25 درصد برایت مکس

سرم ویتامین سی 25 درصد برایت مکس با دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی، روشن کنندگی، ضد التهاب و ضد چروک، از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید و آلاینده‌هایی که باعث پیری زودرس پوست می‌شوند، محافظت می‌نماید. این محصول برای انواع پوست به ویژه افراد با پوست چرب مناسب است.

سرم ویتامین سی 25 درصد لیپوزومال برایت مکس با استفاده از تکنولوژی لیپوزوم، مقادیر بالایی ویتامین ث را با حداکثر اثربخشی به لایه‌های عمیق‌تر پوست منتقل می‌کند.

ژل مرطوب کننده حاوی ویتامین C درماپلاس

ژل مرطوب کننده حاوی ویتامین C درماپلاس فرموله شده با ترکیباتی همچون عصاره آلوئه ورا، ویتامین C، دکپانسول و روغن آرگان با اثر آنتی اکسیدان تقویت شده، از پوست در برابر عوامل مهاجم خارجی مراقبت و محافظت نموده و موجب کاهش چین و چروک ها و بهبود خاصیت الاستیسیته پوست نیز می گردد.

ژل مرطوب کننده حاوی ویتامین C درما پلاس با تولید ملانین های پوستی، خاصیت روشن کنندگی پوست را دارد. این محصول با دارا بودن خاصیت تسکین دهندگی و ضد التهابی، در درمان علائم آکنه ولگاریس و رزاسه بسیار مؤثر می باشد.

سرم هیالورونیک اسید + B5 درماپلاس

سرم هیالورونیک اسید + B5 درماپلاس علاوه بر دارا بودن ویتامین B5 از هیالورونیک اسید با سه وزن مولکولی کم،متوسط و بالا جهت افزایش نفوذ و آبرسانی در چند عمق و در یک فرمول مبتنی بر آب استفاده شده است.

با اضافه شدن ویتامین B5 به سرم هیالورونیک اسید + B5 درماپلاس، هیدراتاسیون پوست افزایش پیدا می کند و ویژگی هایی چون بهبود آبرسانی عمقی را برای پوست به همراه دارد.

محلول یا سرم هیالورونیک اسید و ویتامینB5  درماپلاس با کمک به مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از خشکی و از دست دادن آب، پوست خشک و کم آب را در طول زمان بازیابی و هیدراته می کند.

کرم آنتی اکسیدان صورت حاوی ویتامین C ورونیک

کرم آنتی اکسیدان صورت حاوی ویتامین C ورونیک با دارا بودن ترکیبات طبیعی منحصر به فرد، رنگ پوست را یکدست نموده، سفتی پوست را بهبود بخشیده و لکه‌های ناشی از پیری را کاهش می‌دهد.

کرم آنتی اکسیدان صورت حاوی ویتامین C ورونیک با محافظت از پوست در برابر آسیب های محیطی موجب می شود تا پوستی سالم و زیبا داشته باشید.

وجود ویتامین C در ترکیبات کرم آنتی اکسیدان صورت ورونیک موجب تحریک کلاژن سازی پوست (فراوان‌ترین پروتئین موجود در پوست کلاژن است) و بازسازی سلول ها می شود.

از سوی دیگر ویتامین C  یک آنتی اکسیدان، ضد چروک، احیا کننده و شفاف کننده پوست بوده که موجب جلوگیری از کاهش لک، قرمزی و آفتاب سوختگی پوست نیز می‌شود.

کوتاه سخن:

متأسفانه رادیکال های آزاد محصول جهان و محیط اطراف ما هستند. خوشبختانه با افزودن آنتی‌اکسیدان‌های بیشتر، با الکترون‌های اضافی‌شان، به رژیم‌های غذایی و مراقبت از پوست، می‌توانید اثرات مخربی که رادیکال‌های آزاد بر بدن و پوست ما می‌گذارند را کاهش دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا مشاوره در مورد شناخت بیشتر آنتی اکسیدان ها محافظت از پوست خود در برابر رادیکال های آزاد و ترمیم آسیب، با تیم کارشناسان پوست و مو و دکتر داروساز داروخانه آنلاین داروکار تماس بگیرید.

https://www.curel.com/en-us/skin-health/skin-science/free-radical-damage-prevention/
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.