مراقبت های سه ماهه اول بارداری

0 30

تبریک می گوییم، شما در شرف مادر شدن هستید! پدر و مادر شدن یک تجربه هیجان انگیز و با ارزش است، اما ممکن است گاهی اوقات احساس خستگی کنید و احتمالاً سؤالات زیادی دارید. این قابل انتظار است و امیدواریم این راهنما همراه مفیدی در طول بارداری شما باشد. در طول 13 هفته اول بارداری یا سه ماهه اول بارداری، بدن شما در حال رشد و تغییر است، و بدن کودک شما نیز همینطور. در اینجا نکاتی است که هنگام شروع این سفر شگفت انگیز به ویژه در سه ماهه اول بارداری باید بدانید.

چه احساسی داری؟

بدن شما در حال آماده شدن برای رشد یک زندگی جدید در شرف تغییرات اساسی است. ممکن است علائمی مانند حالت تهوع یا خستگی را تجربه کنید، یا ممکن است متوجه شوید که سطح انرژی شما افزایش یافته است! به بدن خود توجه دهید و در صورت لزوم، برنامه های روزمره خود را تنظیم کنید. بارداری برای هر مادری متفاوت است و همه علائم یکسانی ندارند.

علائم و نشانه های اولیه بارداری

اولین علامت بارداری، عقب افتادن قاعدگی برای زنانی است که چرخه قاعدگی ماهانه منظمی دارند. گاهی اوقات، خونریزی لانه گزینی ممکن است رخ دهد. این خونریزی بسیار شبیه به دوره خفیف یا لکه بینی است. اگرچه این کاملاً طبیعی است، اما اگر در طول بارداری خود دچار خونریزی شدید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین ممکن است تعدادی از علائم زیر را در اوایل بارداری خود تجربه کنید:

شایع ترین علائم در سه ماهه اول بارداری چیست؟

هر فرد و هر بارداری منحصر به فرد است. افزایش هورمون ها باعث بیشتر علائم بارداری می شود. برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

سینه‌های دردناک:

هورمون‌ها ممکن است سینه‌ها را حساس و بزرگ کنند. معمولاً قبل از پایان سه ماهه اول بارداری به سوتین های بزرگتر نیاز دارید. سیاهرگ های سینه ممکن است قابل توجه باشند زیرا خون بیشتری را حمل می کنند. سایر تغییرات روی سینه‌ها ممکن است شامل تیره شدن آرئول یا تغییر در نوک سینه‌ها باشد.

حالت تهوع:

تهوع صبحگاهی یکی از علائم بارز بارداری اولیه است. سعی کنید وعده های غذایی کوچکتر یا غذاهای ملایم و کم چرب بخورید. برخی از افراد با خوردن غذاهای حاوی زنجبیل تسکین می یابند.

نوسانات خلقی:

هجوم ناگهانی هورمون ها در سه ماهه اول بارداری ممکن است شما را در یک ترن هوایی از احساسات قرار دهد. ممکن است در عرض 30 دقیقه بین احساس اضطراب یا ترس تا هیجان یا گریه متناوب شوید. بهتر است که احساسات خود را با یک دوست یا شریک زندگی خود درمیان بگذارید.

احساس خستگی:

بدن در سه ماهه اول بارداری به سختی کار می کند. این ممکن است باعث شود شما احساس خستگی استثنایی کنید. حتما استراحت کافی داشته باشید. بیشتر افراد در سه ماهه دوم مقداری انرژی دریافت می کنند.

تکرر ادرار:

رحم برای حمایت از بارداری شروع به رشد می کند. ممکن است شروع به فشار دادن روی مثانه کند و باعث شود نیاز به ادرار کردن بیشتر داشته باشید.

آکنه یا سایر تغییرات پوستی:

بالا رفتن سطح هورمون ها علی الخصوص در سه ماهه اول بارداری باعث می شوند پوست در دوران بارداری چربی بیشتری تولید کند. این می تواند منجر به مسدود شدن منافذ و آکنه در برخی افراد شود. بیماری های پوستی دیگری نیز در دوران بارداری ظاهر می شوند، اما بیشتر آنها در سه ماهه دوم یا سوم بارداری ظاهر می شوند.

تنگی نفس خفیف:

ممکن است با فعالیت بدنی سبک احساس تنگی نفس کنید. قلب در دوران بارداری خون بیشتری پمپاژ می کند. این بدان معنی است که نبض ممکن است سریعتر شود و متوجه شوید که انرژی خود را راحت تر از دست می دهید. به میزان تقاضای بارداری برای بدن خود توجه داشته باشید و زمانی که احساس خستگی یا تنگی نفس می کنید، استراحت کنید.

مراقبت های سه ماهه اول بارداری

سه ماهه اول بارداری چه زمانی است؟

بارداری سه تا سه ماهه یا سه مرحله دارد. هر سه ماهه حدود 13 هفته یا سه ماه طول می کشد. بارداری کامل 40 هفته یا بین 9 تا 10 ماه طول می کشد. پزشک شما در مورد رشد جنین بر حسب هفته با شما صحبت خواهد کرد. سه ماهه اول بارداری تا هفته سیزدهم بارداری ادامه دارد.

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما بارداری در واقع از اولین روز آخرین قاعدگی شروع می شود. به این سن حاملگی می گویند. یک پزشک متخصص زنان و زایمان تاریخ زایمان را با اضافه کردن 40 هفته به اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می کند. بنابراین این بدان معناست که تا زمانی که متوجه شوید باردار هستید، در حال حاضر حدود چهار هفته از آن گذشته است. این می تواند بسیار گیج کننده باشد!

بیشتر بخوانید : 7 مکمل مورد نیاز دوران بارداری

چرا سه ماهه اول بارداری بسیار مهم است؟

سه ماهه اول بارداری بسیار مهم است زیرا اکثر اندام ها و سیستم های بدن جنین در حال رشد هستند. سموم، مواد مضر و عفونت می توانند به شدت به رشد و نمو جنین در این دوران آسیب بزنند. این می تواند خطر تولد نوزاد با یک اختلال مادرزادی را افزایش دهد.

در سه ماهه اول بارداری چه آزمایشاتی انجام خواهم داد؟

معاینات، غربالگری ها و سایر آزمایشات در دوران بارداری به سلامت شما و جنین کمک می کند. مراقبت های این دوران معمولا به عنوان مراقبت های دوران بارداری شناخته می شوند. قرار ملاقات های مراقبت های دوران بارداری مهم هستند زیرا پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد آنچه می توانید در طول بارداری و زایمان انتظار داشته باشید بحث می کند، معاینات و غربالگری ها را انجام می دهد و به هر سوالی که دارید پاسخ می دهد.

در اولین ویزیت، پزشک متخصص زنان و زایمان شما تاریخ زایمان شما را محاسبه می کند. همچنین می توانید انتظار داشته باشید که آنها کارهای زیر را انجام دهند:

آزمایش غربالگری برای تشخیص خطر بالای اختلالات کروموزومی مانند سندرم داون

بررسی سطح هورمون، فاکتور Rh، سطح آهن و برخی بیماری ها

آزمایش هایی برای بررسی برخی عفونت های مقاربتی (STIs)

یک معاینه فیزیکی، از جمله بررسی وزن و فشار خون

آزمایش پاپ اسمیر(اگر قرار است انجام دهید)

سونوگرافی برای ضربان قلب جنین

ازمایش قند خون

معاینه لگن

مراقبت های سه ماهه اول بارداری

در سه ماهه اول بارداری چه کارهایی را نباید انجام داد؟

زمانی که متوجه شدید باردار هستید، طبیعی است که مجبور شوید سبک زندگی خود را تغییر دهید. این تغییرات به اطمینان از سلامت همه افراد کمک می کند. در سه ماهه اول بارداری باید از موارد زیر اجتناب کنید:

  • پرهیز از غذاهایی مانند ماهی پر جیوه، گوشت های نپخته یا نیم پز، شیر، پنیر یا آب میوه غیر پاستوریزه.
  • اجتناب از ورزش هایی مانند فوتبال یا فعالیت هایی که به شکم شما فشار می آورند
  • استفاده نکردن از جکوزی و سونا
  • پرهیز از سیگار و تنباکو
  • پرهیز از الکل

چگونه در سه ماهه اول بارداری از خودم مراقبت کنم؟

حفظ سلامت در هر سه سه ماهه بارداری مهم است. در اینجا چند نکته مفید برای سالم ماندن در 13 هفته اول بارداری آورده شده است:

  • تا جایی که می توانید فعال باشید. به بدن خود گوش دهید و اگر در حین ورزش احساس ناراحتی کردید، استراحت کنید. ممکن است لازم باشد برنامه ورزشی خود را در دوران بارداری اصلاح کنید.
  • از انواع غذاهای سالم از جمله میوه ها، سبزیجات، گوشت، تخم مرغ و غلات کامل استفاده کنید.
  • خوردن یک مکمل حاوی اسید فولیک را شروع کنید
  • در تمام قرارهای قبل از زایمان خود شرکت کنید
  • استراحت کافی داشته باشید.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب.

بیشتر بخوانید : نقش اسید فولیک بر بارداری

مراقبت های سه ماهه اول بارداری

آیا خونریزی در سه ماهه اول بارداری طبیعی است؟

خونریزی خفیف یا لکه بینی در دوران بارداری معمولا در چند هفته اول بارداری مشکلی ندارد. برخی از افراد خونریزی لانه گزینی را تجربه می کنند (زمانی که تخمک بارور شده به دیواره رحم شما نفوذ می کند). اگر خونریزی شدید دارید یا خونریزی بیش از یک روز طول کشید، با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا می توانم در دوران بارداری کافئین مصرف کنم؟

اکثر پزشکان توصیه می کنند مصرف کافئین را به کمتر از 200 میلی گرم در روز در دوران بارداری محدود کنید. این حدود 3 فنجان کوچک قهوه است. این به این دلیل است که جنین نمی تواند کافئین را متابولیزه کند، بنابراین می تواند در بدن او جمع شود و عوارضی ایجاد کند.

چه زمانی باید با پزشک خود در سه ماهه اول تماس بگیرم؟

اگر تب دارید( تب بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت یا 38 سانتی گراد)

گرفتگی شدید در شکم، بازوها یا پاها یا درد شکم

تاری دید یا لکه هایی در جلوی چشمان شما

خونریزی شدید یا ترشحات غیرمعمول واژن

تورم در دست ها، انگشتان یا صورت

استفراغ مداوم ویا اسهال

غش کردن یا سرگیجه

مراقبت های سه ماهه اول بارداری

ویتامین های ضروری برای سه ماهه اول بارداری کدامند؟

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در غذای شما (یا ویتامین های دوران بارداری) به حمایت از جنین در حین رشد و تکامل کمک می کند. اکثر ارائه دهندگان توصیه می کنند به محض شروع تلاش برای باردار شدن، یک ویتامین دوران بارداری مصرف کنید. ویتامین‌های حاوی اسید فولیک، آهن و کلسیم به بارداری سالم کمک می‌کنند. اگر مطمئن نیستید که کدام ویتامین قبل از تولد باید مصرف کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

پیشنهاد داروخانه انلاین داروکار به شما مادران عزیز استفاده از بهترین مکمل های بارداری زیر است:

قرص پرگنالایف گلدن لایف

قرص پرگنالایف گلدن لایف، مولتی ویتامین مینرال بارداری ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن مادر و جنین را تأمین کرده و سبب حمایت از رشد و تکامل جنین، افزایش تولید انرژی و تقویت سیستم ایمنی مادر می‌شود.

قرص پرگنالایف گلدن لایف فاقد گلوتن و هر گونه مواد نگهدارنده است.

قرص پرگناکر ویتابیوتیکس اورجینال

قرص پرگناکر ویتابیوتیکس حاوی آهن، اسید فولیک، روی، منیزیم، ویتامین D3 و ویتامین های گروه B، ید، سلنیوم و کاروتنوئیدهای طبیعی می باشد که به حفظ سلامت مادر و جنین در دوران قبل از بارداری، بارداری و شیردهی کمک می کند.

بعلاوه این مکمل به دلیل وجود ترکیبات ویژه ایی که دارد به حفظ سلامت جنین کمک کرده و از تولد نوزادان نارس جلوگیری می کند.

استفاده از این مکمل در دوران بارداری باعث رشد بهتر سیستم عصبی نوزاد شده و موجب تولد نوزاد با قد و وزن بیشتری می شود و خطرات دوران بارداری را کاهش می دهد.

قرص پرینامکس دیورینگ پرگننسی یوروویتال

قرص پرینامکس دیورینگ پرگننسی یوروویتال حاوی ویتامین‌های گروه B و ویتامین C به همراه آهن تمامی نیازهای مادران باردار دردوران بارداری را تأمین می‌کند. این محصول حاوی 60 عدد قرص و 30 عدد کپسول می باشد.

قرص لاکتاول نانو حیات دارو

قرص لاکتاول نانو حیات دارو با دارا بودن انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز مادران شیرده به ترشح شیر غنی از مواد لازم برای نوزاد و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

قرص کلترکس پلاس هلث برست

قرص کلترکس پلاس هلث برست یک مکمل تغذیه ای جهت کمک به سلامت و استحکام استخوان و دندان‌ها است. این محصول علاوه بر کلسیم دارای ویتامین D3 برای جذب بهتر، زینک و منیزیم است.

کوتاه سخن:

بارداری دورانی هیجان انگیز و شگفت انگیزی در زندگی شماست. در طول سه ماهه اول بارداری، بدن به سرعت در حال رشد و تغییر است. جنین نیز در حال رشد و تکامل است. در واقع تا پایان سه ماهه اول، جنین به اندازه یک لیمو است. ممکن است علائم بارداری مانند حالت تهوع، درد سینه یا نیاز به دفع بیشتر ادرار داشته باشید. به محض اینکه متوجه شدید باردار هستید، یک قرار ملاقات با پزشک متخصص زنان و زایمان تعیین کنید. مراقبت های منظم دوران بارداری مهم است تا شما و جنین در دوران بارداری سالم و قوی بمانید.

در صورتی که در مورد مقاله” سه ماهه اول بارداری” پرسشی دارید آن را ذیل همین مقاله درج نمایید تا دکتر داروساز داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشند. (پیروز و سربلند باشید.

منابع:

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/9699-first-trimester
https://www.unicef.org/parenting/pregnancy-milestones/first-trimester
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.