10 مورد از شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان

0 42

وقتی فصل پاییز فرا می رسد، افزایش برخی بیماری ها دور از انتظار نیست. بسیاری از بیماری ها در فصل پاییز و زمستان به اوج خود می رسند مانند: آلرژی، سرماخوردگی معمولی، نورویروس ها، گلودرد، عفونت گوش، چشم صورتی، آنفولانزا و… . دانستن بیماری های رایج فصل پاییز و زمستان بسیار مهم است تا از گسترش آنها جلوگیری شود.

در اینجا به 10 مورد از شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان که باید از آنها آگاه باشید اشاره شده است:

1- سرماخوردگی یکی از شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان

سرماخوردگی یکی از رایج ترین بیماریهای فصل پاییز و زمستان است. سرماخوردگی یک عفونت دستگاه تنفس فوقانی است که توسط راینوویروس ها ایجاد می شود.

در ماه های پاییز و زمستان، تقریباً هر فردی که ملاقات می کنید دچار آبریزش یا گرفتگی بینی، خستگی، بدن درد و عطسه های مداوم است. سرماخوردگی و آنفولانزا ممکن است با هیدراته ماندن، غرغره کردن با آب نمک، مصرف عسل با آب گرم، استفاده از مرطوب‌کننده برای کاهش سرفه‌های شدید و پرهیز از آب سرد یا مواد غذایی مانند بستنی و در خانه ماندن، درمان شود. اما اگر عفونت شدید باشد بهتر است با پزشک عمومی مشورت کنید.

سرماخوردگی به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و می تواند از چند روز تا چند هفته ادامه یابد. سرماخوردگی می تواند هر فرد را به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، سرماخوردگی معمولاً شدت کمتری نسبت به آنفولانزا دارد.

برخی از علائم سرماخوردگی عبارتند از: آبریزش بینی، تب با درجه پایین، سرفه کردن، عطسه کردن، گلو درد و سردرد.

بیشتر بخوانید: بهترین درمان سرماخوردگی

شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان
سرماخوردگی یکی از شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان

2- آلرژی یکی از شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان

محرک های مختلفی برای آلرژی در فصل پاییز وجود دارد. یکی از عوامل آلرژی کپک است. کپک هم می تواند در خانه باشد و هم در فضای باز.

برخی از علائم آلرژی عبارتند از: آبریزش بینی، چشمان اشک آلود، خارش چشم، عطسه کردن، سرفه کردن و سردرد.

3- آنفولانزا یکی از شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان

ویروس آنفولانزا در فصل پاییز بسیار شایع است. آنفولانزا که آنفوآنزا نیز نامیده می شود، عفونتی است که توسط ویروس ها ایجاد می شود. آنفولانزا می تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر ازطریق سرفه و عطسه سرایت کند زیرا قطرات ریز ویروس در هوا پخش می شوند.

گاهی اوقات تشخیص تفاوت بین سرماخوردگی و آنفولانزا دشوار است، به همین دلیل مهم است که یک قرار ملاقات با پزشک خود تعیین کنید.

برخی از علائم آنفولانزا عبارتند از:تب یا لرز، گلو درد، آبریزش یا گرفتگی بینی، سرفه، دردهای عضلانی یا بدن درد، سردرد و خستگی.

برخی از افراد نیز استفراغ و اسهال را تجربه می کنند، با این حال، این در کودکان شایع تر است.

بیشتر بخوانید: سریعترین راه درمان آنفولانزا

4- ذات الریه یکی از شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان

ذات الریه، یک عفونت ریه است که توسط باکتری ها یا ویروس ها ایجاد می شود و ممکن است در پاییز و زمستان نیز بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار دهد. لازم است بدانید که علائم ذات الریه، اگر به موقع درمان نشود، ممکن است به عوارض جدی تبدیل شود و به ریه ها، مغز و سایر اندام های بدن آسیب برساند.

برخی از علائم ذات الریه عبارتند از: تب حدود ۴۰ درجه به همراه لرز، سرفه عادی یا سرفه خلط دار به رنگ سبز و زرد و یا خونی، در برخی موارد احساس کم آوردن نفس به خصوص در زمان تحرک بالا، کاهش اشتهای فرد، خستگی زیاد، احساس درد تیز و خنجری در قفسه سینه، بالا رفتن میزان تعریق و کبود شدن ناخن ها و لب و همچنین تند شدن تعداد تنفس و نبض فرد.

شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان
بیماری های رایج فصل پاییز

5- عفونت گلو (فارنژیت یا لارنژیت) یکی از شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان

عفونت گلو به دلیل عفونت مداوم یا هوای خشک یکی دیگر از رایج ترین بیماریهای فصل پاییز و زمستان است. از علائم این عفونت می توان به خارش گلو اشاره کرد. با این حال، این وضعیت معمولاً خفیف است و هیچ تهدید جدی برای سلامت کلی بدن ایجاد نمی کند. درمان‌های خانگی مانند کمتر صحبت کردن، مصرف عسل با چای و سیر با آب گرم ممکن است به درمان عفونت کمک کند.

علائم بیماری فارنژیت چیست؟ علائم اصلی فارنژیت شامل خشکی، خارش و گلو درد است. سایر علائم وابسته به نوع عفونت، مانند علائم سرماخوردگی یا آنفلوانزا، ظاهر می‌شوند. نشانه‌ها و علائم فارنژیت ویروسی عبارتند از : سرفه، سردرد، گلو درد، تب و لرز، بدن درد، عطسه، آبریزش بینی، احتقان یا گرفتگی بینی، تورم غدد لنفاوی، خستگی و زخم‌های دهان.

6- برونشیولیت یکی از شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان

برونشیولیت یا برونشیت یک عفونت ویروسی است که بر مجرای هوا در ریه ها تأثیر می گذارد. این بیماری به عنوان یک سرماخوردگی معمولی شروع می شود اما در نهایت منجر به مشکلات تنفسی می شود. علائم دیگر شامل سرفه، استفراغ، تنفس سریع و خس خس سینه است. دریافت کمک پزشکی در مراحل اولیه ممکن است به جلوگیری از شدید شدن وضعیت کمک کند.

علایم شاخص این بیماری عبارتند از: آبریزش بینی، تند نفس کشیدن، سرفه، خس‌خس سینه، کراکل و کشیده شدن پره‌های بینی به همراه استفاده از عضلات فرعی تنفس.

6-  آنفولانزای معده یکی از شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان

علیرغم باور عمومی، شما می توانید در ماه های زمستان نیز به آنفولانزای معده یا گاستروانتریت مبتلا شوید. استفراغ، احساس تشنگی، مدفوع سبز رنگ، تب، اسهال، بی اشتهایی و درد معده از علائم شایع این بیماری هستند. درمان‌های خانگی که ممکن است برای آنفولانزای معده مفید باشد عبارتند از: نوشیدن آب و مایعات، خوردن غذاهای سبک، پرهیز از غذاهای تند و اسیدی، شستن دست‌ها، تمیز کردن سبزیجات و ظروف قبل از پخت و پز و استراحت کافی.

مصرف مکمل های زینک ممکن است شدت این بیماری را کاهش دهد. علاوه بر این، دوری از محصولات لبنی، نوشیدنی های کافئین دار، شیرین کننده های مصنوعی و الکل نیز ممکن است به درمان اولیه کمک کند. در صورتی که عفونت برای روزها ادامه داشته باشد، بهتر است به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

علائم آنفولانزای معده شامل اسهال آبکی، درد شکمی، تهوع یا استفراغ و گاهی تب می‌باشد.

شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان
 آنفولانزای معده یکی از شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان

7 – نوروویروس یکی از شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان

نوروویروس یکی از رایج ترین بیماریهای فصل پاییز و زمستان است که بسیار هم مسری است و افراد می توانند از طریق غذا، آب یا سایر سطوحی که ممکن است به ویروس آلوده شده باشند، به آن مبتلا شوند. علائم نوروویروس معمولاً یک تا سه روز طول می کشد و اکثر آنها بدون هیچ درمانی بهبود می یابند. با این حال، برخی از افراد ممکن است به شدت دچار کم آبی بدن شوند و نیاز به مراقبت های پزشکی داشته باشند.

برخی از علائم نوروویروس عبارتند از:درد معده، گرفتگی عضلات، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، تب با درجه پایین.

8- گلودرد استرپتوکوکی یکی از بیماری های رایج فصل پاییز و زمستان

گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی است که پشت گلو و لوزه ها را درگیر می کند. به طور معمول افراد در هوای سردتر احساس خراش یا درد در گلوی خود می کنند. استرپتوکوک حتی قبل از بروز علائم بسیار مسری است. به همین دلیل رعایت بهداشت دست ها و ضدعفونی کردن سطوحی که اغلب استفاده می شود بسیار مهم است.

برخی از علائم گلودرد استرپتوکوکی عبارتند از: مشکل در بلع، تورم غدد لنفاوی، صدای خشن، تب و سردرد.

شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان
گلودرد استرپتوکوکی یکی از بیماری های رایج فصل پاییز و زمستان

9- عفونت گوش یکی از شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان

عفونت گوش در اثر التهاب یا گاهی ویروس در قسمت میانی گوش ایجاد می شود و بیشتر در فصل پاییز اتفاق می افتد. به طور معمول عفونت گوش پس از ابتلای کودک به سرماخوردگی یا سایر بیماری های دستگاه تنفس فوقانی ایجاد می شود. عفونت گوش میانی حاد شایع ترین نوع عفونت گوش میانی است. این جایی است که مایع پشت پرده گوش به دام می افتد و سپس گوش میانی عفونی و متورم می شود.

برخی از علائم عفونت گوش عبارتند از: تب، سردرد، خروج مایع از گوش.

شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان
عفونت گوش یکی از شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان

10- ورم ملتحمه (چشم صورتی) یکی از شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان

فصل پاییز و زمستان نیز اوج فصل چشم صورتی و یکی از رایج ترین بیماریهای فصل پاییز و زمستان است که در کودکان بیشتر از بزرگسالان دیده می شود. چشم کودکان از تماس مستقیم با یک عفونت ویروسی یا باکتریایی خاص دچار رنگ صورتی می شوند. این امر باعث می شود که چشم خارجی متورم و قرمز شود و از آن ترشح خارج شود. زمانی که ترشحات داخل و اطراف چشم وجود داشته باشد، چشم صورتی مسری ترین است.

برخی از علائم چشم صورتی عبارتند از: قرمزی در سفیدی چشم، تورم چشم خارجی، افزایش تولید اشک، خارش یا سوزش چشم.

شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان
ورم ملتحمه (چشم صورتی) یکی از شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان

همه این بیماری ها در فصول پاییز و زمستان به اوج خود می رسند. اگر شما یا کودکتان، احساس بیماری کردید و هر یک از علائم بالا را مشاهده کردید، در اسرع وقت با پزشکتان یک وقت ملاقات بگذارید.

علاوه بر موارد فوق، بیماری هایی مانند شعله ور شدن آسم، مفاصل دردناک نیز در فصل پاییز و زمستان بسیار شایع هستند.

یک معاینه کامل سلامت بدن قبل از شروع پاییز یا زمستان ممکن است به جلوگیری از خطر ابتلا به این بیماری ها کمک کند. می‌توانید با یک پزشک عمومی مشورت کنید تا در مورد آزمایش‌هایی که ممکن است به شما در انجام اقدامات پیشگیرانه در برابر بیماری‌های بالقوه پاییز و زمستان کمک کند مطلع شوید.

پیشنهاد داروخانه آنلاین داروکار به شما برای احتقان وگرفتی بینی در فصل پاییز و زمستان اسپرهای بینی و دهانی کلداماریس است.

اسپری بینی کلداماریس فلو پلاس سیگما فارم

اسپری بینی کلداماریس فلو پلاس سیگما فارم رطوبت طبیعی بینی را تأمین نموده و از خشکی مخاط بینی جلوگیری می‌کند. از این اسپری جهت پیشگیری از سرماخوردگی و تخفیف علائم عفونت‌های ویروسی مجاری تنفسی نیز استفاده می‌شود.

این فرآورده بر روی مخاط بینی یک غشاء مرطوب ایجاد نموده و این لایه بدون آسیب رساندن به عملکرد طبیعی مخاط بینی مانند یک سد فیزیکی در مقابل ذرات خارجی عمل می‌کند. مخاط بینی از ورود ویروس‌های بیماری‌زا همچون سرماخوردگی، آنفلونزا و کووید ۱۹(کرونا) به بدن جلوگیری می‌نماید. بر همین اساس عملکرد طبیعی آن بسیار حائز اهمیت است.

اسپری بینی کلداماریس پروفیلاکتیک سیگما فارم

اسپری کلداماریس پروفیلاکتیک سیگما فارم محصولی جهت پیشگیری از گسترش عفونت سرماخوردگی در دستگاه تنفسی فوقانی فرموله شده است.

اسپری کلداماریس پروفیلاکتیک زیگما فارم به کاهش علائم اختلالات ناشی از خشکی و التهاب مخاط بینی از جمله: رینیت حاد، انواع سینوزیت حاد التهابی و سندرم سیکا کمک قابل توجهی می کند.

اسپری دهانی کلداماریس تروت سیگما فارم

اسپری دهانی کلداماریس تروت سیگما فارم از غشاء مخاطی در برابر محرک‌های خارجی، گسترش و تکثیر ویروس‌ها و عوامل بیماری‌ زا محافظت می‌نماید.

کارژلوز یا کاراژینان موجود در این اسپری از نوعی جلبک قرمز معروف به خزه ایرلندی گرفته شده است که باعث تثبیت رطوبت طبیعی غشای مخاطی ریه و تثبیت رطوبت بر روی غشای مخاط دهانی و گلو می‌شود. این محصول دارای یک عملکرد حفاظتی فیزیکی است و در برابر عفونت های خارجی بسیار مقاوم است.

در صورتی که در مورد مقاله ” شایع ترین بیماری های فصل پاییز و زمستان ” پرسشی دارید در ذیل همین مقاله در قسمت کامنت ها بنویسید تا دکتر داروساز داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشد. (پیروزو سربلند باشید)

https://www.docgenie.in/blogs/5-common-autumn-and-winter-diseases/
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.