ویتامین سی و کاهش علائم سرماخوردگی

1 24

هنگامی که فصل سرما فرا می رسد، بسیاری از افراد با مصرف ویتامین ها، نوشیدن آب پرتقال یا استفاده از مکمل های حاوی ویتامین C سعی در پیشگیری و یا کاهش علائم سرماخوردگی می کنند. سال‌هاست که این دارو به عنوان درمانی برای سرماخوردگی مورد مطالعه قرار گرفته است، حال سوالی که ذهن ما را درگیر می کند این است که آیا ویتامین C می تواند از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری کند؟ آیا مصرف ویتامین C به درمان سرماخوردگی کمک می کند؟

در جواب این سوالات باید بگوییم بله ویتامین C می تواند هم شدت بیماری را کاهش داده و هم طول دوران سرماخوردگی را کوتاه تر کند. در ادامه مطلب در مورد رابطه ویتامین سی و کاهش علائم سرماخوردگی بیشتر توضیح می دهیم.

ویتامین سی و کاهش علائم سرماخوردگی
ویتامین سی و کاهش علائم سرماخوردگی

ویتامین C چه نقشی در بدن ایفا می کند؟

ویتامین C یا همان اسید‌ اسکوربیک، یک ویتامین محلول در آب است که بدن انسان قادر به تولید آن نمی باشد همین مسئله آن را به یک ریز مغذی ضروری برای بدن انسان تبدیل می‌کند که باید آن را از طریق رژیم غذایی روزانه تأمین نماید. ویتامین C در بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و از سلولها در برابر آسیب ناشی از مواد شیمیایی مضر موسوم به رادیکال‌های آزاد محافظت می‌نماید.

رادیکال‌های آزاد در اثر سوخت و ساز درون سلولی، آلودگی هوا، سیگار کشیدن و اشعه ماوراء بنفش در بدن تولید می شود که ویتامین C وظیفه دارد از بدن در برابر آسیب ناشی از آن‌ها محافظت نماید. علاوه بر این ویتامین C به عملکرد بهتر سایر آنتی اکسیدانها مانند ویتامین E و A در بدن نیز کمک می‌کند.

ویتامین سی یا اسید اسکوربیک از طریق مجاری گوارش جذب شده و از کلیه ها به‌ صورت متابولیت و مقدار خیلی کمی نیز به‌ صورت تغییر نیافته دفع می‌شود. پیوند این دارو به پروتئین کم بوده و متابولسیم اسید آسکوربیک کبدی است.

اسید آسکوربیک برای تشکیل کلاژن و ترمیم بافت‌های بدن ضروری است. این ویتامین در متابولیسم فنیل آلانین، تیروزین، اسید فولیک، نور اپی نفرین، هیستامین، آهن و بعضی از سیستم‌های آنزیمی دارو، مصرف کربوهیدرات‌ها، ساخت لیپیدها، پروتئین‌ها و کارنیتین دخالت داشته و برای عملکرد سیستم ایمنی و جلوگیری از شکنندگی عروق خون لازم و ضروری است.

کمبود ویتامین سی در بدن منجر به بیماری اسکروی با علائم خستگی عضلانی، تورم و خونریزی لثه‌ها، از دست دادن دندان، خونریزی زیر پوستی و افسردگی می شود. در صورت کمبود ویتامین ث، زخم‌ها به آسانی التیام نمی‌یابند. در بعضی شرایط نظیر الکلیسم، سوختگی، ابتلا به ایذر، عفونت، تب، سرطان و …. نیاز بدن به ویتامین ث افزایش پیدا می کند.

ویتامین سی و کاهش علائم سرماخوردگی
ویتامین C چه نقشی در بدن ایفا می کند؟

ویتامین سی و کاهش علائم سرماخوردگی

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی در بدن است که سموم و رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند. رادیکال های آزاد اتم های ناپایداری هستند که می توانند به سلول ها آسیب برسانند و باعث بیماری و پیری شوند. ویتامین C با خنثی کردن این رادیکال‌های آزاد شدت و مدت سرماخوردگی را کاهش می دهد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین C می‌تواند از جدی‌تر شدن سرماخوردگی مانند ذات‌الریه یا عفونت‌های ریه جلوگیری کند.

چه غذاهایی حاوی ویتامین C هستند؟

همه وقتی به ویتامین C فکر می کنند به غذاهای مرکباتی فکر می کنند، اما در واقع، پرتقال بالاترین میزان ویتامین C را ندارد. فلفل دلمه ای دارای بالاترین میزان ویتامین C است.

همراه با فلفل دلمه ای، افراد می توانند ویتامین C را از کلم بروکلی، گوجه فرنگی، کیوی و توت فرنگی نیز دریافت کنند. مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C برای مردان 90 میلی گرم و برای زنان 50 میلی گرم است.

افرادی که به اندازه کافی میوه و سبزیجات نمی خورند باید مصرف مکمل ها را در رژیم غذایی خود بگنجانند، اما اگر رژیم غذایی غنی از ویتامین C دارید، نیازی به مصرف مکمل ندارید.

بیشتر بخوانید: سریعترین راه درمان آنفولانزا

ویتامین سی و کاهش علائم سرماخوردگی
ویتامین سی و کاهش علائم سرماخوردگی

آیا مصرف زیاد قرص ویتامین سی خطرناک نیست؟

به طور کلی، اگر ویتامین C را با خوردن غذاهایی مانند میوه ها و سبزیجات دریافت کنید، به شما آسیبی نمی رساند و مصرف مکمل ها نیز به مقدار توصیه شده برای اکثر افراد، مشکلی ایجاد نمی کند، اما دوزهای بالای ویتامین C (بیش از 2000 میلی گرم در روز برای بزرگسالان) ممکن است باعث سنگ کلیه، حالت تهوع و اسهال شود. (RDA یا مقدار توصیه شده روزانه ویتامین سی، 90 میلی گرم برای مردان و 75 میلی گرم برای زنان است. )

ویتامین سی و کاهش علائم سرماخوردگی

پیشنهاد داروخانه آنلاین داروکار به شما عزیزان استفاده از قرص های جوشان حاوی ویتامین سی از بهترین برند ها می باشد.

یکی از نمونه های مکمل های پرمصرف ویتامین C قرص های جوشان هستند که در بین کودکان نیز محبوبیت ویژه ایی دارند. در زیر به معرفی چند نمونه از قرص های جوشان ویتامین سی که توسط شرکت های معتبری تولید می شوند، می پردازیم :

قرص جوشان ویتامین سی 500 های هلث

قرص جوشان ویتامین سی 500 های هلث ویتامین سی مورد نیاز روزانه بدن را تأمین کرده که همین امر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بروز بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا در فصول سرد سال جلوگیری می کند.

قرص جوشان ویتامین ث 1000 میلی گرم های هلث

قرص جوشان ویتامین ث 1000 میلی گرم های هلث، ویتامین ث مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند.

قرص جوشان ویتامین ث ۱۰۰۰ هلث اید

قرص جوشان ویتامین ث ۱۰۰۰ هلث اید، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی موجب حفظ سلامت عمومی بدن می‌شود. استفاده از این محصول به خصوص در فصول سرد سال موجب پیشگیری از بروز سرماخوردگی می‌شود.

قرص جوشان ویتامین سی 2000 میلی گرم نیچرز پلنتی

قرص جوشان ویتامین سی 2000 میلی گرم نیچرز پلنتی علاوه بر تأمین ویتامین سی مورد نیاز بدن با دوز بالا ، سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و و ریسک ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با فواید ویتامین سی و معرفی چند نمونه از قرص های جوشان این ویتامین آشنا کنیم. در صورتی که بخواهید با نمونه های دیگر مکمل های ویتامین سی آشنا شوید سری به داروخانه آنلاین داروکار بزنید.

در صورتی که در مورد مقاله ویتامین سی و کاهش علائم سرماخوردگی پرسشی داید در ذیل همین مقاله در قسمت کامنت ها بنویسید تا دکتر داروساز داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشد. (پیروزو سربلند باشید)

منابع:

https://www.webmd.com/cold-and-flu/vitamin-c-for-common-cold
https://www.nebraskamed.com/primary-care/health/conditions-and-services/can-vitamin-c-help-treat-a-cold
1 نظر
  1. فاطمه صالحی می گوید

    ممنون مفید بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.