فواید آویشن برای سلامتی

0 44

آویشن گیاهی از خانواده نعناع است و یکی از مواد اصلی آشپزی است. فواید آویشن برای سلامتی بسیار زیاد است، مانند مبارزه با آکنه، تنظیم مخاط، مبارزه با عفونت‌ها، درمان سرماخوردگی، ضد سرفه و …. می باشد.

همچنین آویشن سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است و دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. آویشن شامل چندین ترکیب مفید است که به بهبود سلامت کلی بدن کمک شایانی می کند.

فواید آویشن برای سلامتی

آویشن برای سلامتی فواید متعددی دارد به فواید این گیاه ارزشمند در ادامه مطلب دقت کنید:

آویشن مشکلات تنفسی را درمان می کند

آویشن به عنوان یک عامل خلط آور و ضد التهاب و ضد باکتری عمل می کند. این گیاه به عنوان ترکیب اصلی در داروهای درمان کننده برونشیت، آسم مداوم، احتقان، درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، سینوس‌های مسدود شده، گلودرد، یا آلرژی‌های فصلی استفاده می شود.

آویشن بلغم و مخاط را از مجاری تنفسی حذف می‌کند، التهاب را کاهش می‌دهد تا تنفس راحت‌تر شود و از رشد باکتری‌هایی که می‌تواند منجر به بیماری شود، نیز جلوگیری می‌کند.

دم کردن برگ‌های آویشن در چای غلیظ مؤثرترین روش برای تسکین مشکلات تنفسی است. چای آویشن می تواند گلو را تسکین دهد و به عنوان یک ضد سرفه عمل می کند.

آویشن سطح فشار خون و کلسترول را کاهش می دهد

آویشن دارای اثرات ضد فشار خون است، بنابراین یک انتخاب گیاهی عالی برای افرادی است که علائم فشار خون بالا دارند.

یک مطالعه روی حیوانات نشان می دهد که عصاره آویشن ولگاریس ممکن است به طور چشمگیری ضربان قلب افراد مبتلا به فشار خون را کاهش دهد. این عصاره سطح کلسترول کم چگالی و تری گلیسیرید را کاهش داده و از سوی دیگر سطح کلسترول با چگالی بالا را افزایش می دهد.

فواید آویشن برای سلامتی

آویشن گردش خون را بهبود می بخشد

آهن بالای آویشن و سایر مواد معدنی حیاتی موجود در آن موجب سنتز گلبول های قرمز خون می شود، بنابراین گردش خون و اکسیژن رسانی به سیستم اندام های حیاتی بدن افزایش پیدا می کند.

آویشن از قلب محافظت می کند

قلب از ترکیب غنی آویشن از آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین ها به طرق مختلف سود می برد، اما پتاسیم و منگنز از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

پتاسیم یک گشادکننده عروق است، به این معنی که به شل شدن رگ‌های خونی و کاهش فشار خون کمک می‌کند و استرس بر سیستم قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. این می تواند با کاهش آترواسکلروز و جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و بیماری عروق کرونر قلب، به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید.

درمان کم خونی با اویشن

آویشن منبع عالی آهن است.آهن برای رشد و نمو گلبول های قرمز بدن مورد نیاز است. از آنجایی که کمبود آهن می تواند منجر به کم خونی شود، گنجاندن آویشن در رژیم غذایی منظم می تواند به جلوگیری از آن کمک کند.

آویشن سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

یکی از فواید آویشن برای سلامتی تاثیر آن بر دستگاه گوارش است. آویشن تولید گازهای اضافی و نفخ را کاهش می دهد و سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد، که به دلیل روغن های فرار موجود در این گیاه است که دارای خواص ضد نفخ (کاهنده گاز) است. آویشن به عنوان یک ضد اسپاسم عمل می کند و درد روده را تسکین می دهد. چای آویشن اغلب توسط متخصصان به افراد مبتلا به سوء هاضمه و نفخ توصیه می شود. روغن های فرار آویشن می توانند به تسکین گرفتگی روده کمک کنند.

فواید آویشن برای سلامتی

آویشن دارای خواص آنتی اکسیدانی بالقوه است

آویشن دارای بالاترین محتوای آنتی اکسیدانی در بین همه ی گیاهان دارویی است.آنتی اکسیدان های فنولی آویشن از جمله لوتئین، زآگزانتین و تیمونین به خنثی سازی و از بین بردن رادیکال های آزاد در سراسر بدن کمک می کنند. رادیکال های آزاد محصولات جانبی مضر متابولیسم سلولی هستند که می توانند باعث آپوپتوز یا جهش خود به خود در سلول های سالم شوند.

این آنتی اکسیدان ها به پیشگیری از استرس اکسیداتیو در اندام ها، مسیرهای مغزی، قلب، چشم ها و پوست کمک می کنند.

بیشتر بخوانید : رادیکال آزاد چیست؟

آویشن به کاهش وزن کمک می کند

چای تهیه شده از آویشن معمولاً به عنوان چای کاهش وزن شناخته می شود. این داروی گیاهی می تواند اشتها را سرکوب کند و به طور بالقوه منجر به کاهش پرخوری و میان وعده بین وعده های غذایی شود. تیمول شیمیایی موجود در این چای می تواند متابولیسم را بهبود بخشد و به چربی سوزی و کاهش وزن کمک کند.

آویشن سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد

آویشن به سلامت استخوان ها کمک می کند زیرا سرشار از ویتامین K، آهن، کلسیم و منگنز است. مواد مغذی موجود در آویشن مهم باعث تشکیل استخوان می شوند و خطر ابتلا به اختلالات استخوانی را کاهش می دهند.

اویشن به طور طبیعی دردهای قاعدگی را تسکین می دهد

چای آویشن به دلیل اثرات ضد اسپاسم در اجزای فعال خاص خودش به کاهش دردهای قاعدگی کمک می کند. علاوه بر این، این چای ممکن است به کاهش درد و ناراحتی قاعدگی و همچنین تسکین سایر عوارض جانبی مانند نوسانات خلقی کمک کند.

آویشن سیستم ایمنی را تقویت می کند

یکی دیگر از فواید آویشن برای سلامتی تقویت سیستم ایمنی بدن است.سطوح بالای ویتامین C این گیاه آن را به یک تقویت کننده طبیعی سیستم ایمنی بدن تبدیل می کند. ویتامین C باعث رشد گلبول های سفید خون می شود که به عنوان اولین خط دفاعی بدن در سیستم ایمنی عمل می کنند. ویتامین C در ساخت کلاژن که برای تشکیل و ترمیم سلول‌ها، ماهیچه‌ها، بافت‌ها و رگ‌های خونی لازم است، مهم است.

اویشن ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند

ترکیبات فعال این گیاه ممکن است بتواند از رشد تومورهای بدخیم جلوگیری کند. کارواکرول جزئی از اسانس آویشن است که دارای خواص ضد سرطانی است و آویشن را به یک رژیم غذایی مناسب برای مبارزه با سرطان تبدیل می کند. بر اساس مطالعات جدید منتشر شده، در داروهای ضد سرطان، کارواکرول رشد و مهاجرت دو رده سلولی سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. به طور کلی، شواهد نشان می دهد که کارواکرول هم برای پیشگیری و هم برای درمان سرطان کولون، نوید درمانی دارد. (در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری است)

فواید آویشن برای سلامتی

آویشن دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد میکروبی است

تیمول فعال ترین جزء موجود در آویشن است. این جزء شیمیایی دارای طیف گسترده ای از اثرات بر روی بدن است، از جمله توانایی مبارزه با عفونت های قارچی و ویروسی، کاهش فشار سیستم ایمنی. چندین مطالعه گزارش کرده اند که اسانس آویشن دارای فعالیت ضد باکتریایی در برابر باکتری هایی مانند E. coli، سالمونلا، و استافیلوکوکوس اورئوس و مخمرهایی مانند Candida albicans است.

اویشن سیستم عصبی را آرام می کند

آویشن به دلیل داشتن ترکیبی به نام کارواکرول به ایجاد اثرات مطلوب بر روی سیستم عصبی کمک می کند و به طور طبیعی اثر آرام بخش و حمایتی بر روی سیستم عصبی دارد.

تاثیر آویشن بر بهبود شناخت

مطالعات نشان می دهند که آویشن باعث افزایش سطح هورمونی می شود که می تواند شروع بیماری های عصبی و روانپزشکی مانند بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر، اسکیزوفرنی و افسردگی را به تاخیر بیندازد.

آویشن حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری

آویشن همراه با آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی از جمله ویتامین‌های A و C، مس، فیبر، آهن و منگنز را فراهم می‌کند که همگی تا حدی در شکل چای آن وجود دارند. ویتامین های A و C می توانند توانایی بدن در مبارزه با عفونت را افزایش دهند. آویشن به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا با پاتوژن های ویروسی که باعث عفونت هایی مانند مونونوکلئوز، آنفولانزا، زونا، ویروس پاپیلومای انسانی، تبخال تناسلی یا دهانی، هپاتیت و غیره می شوند، مبارزه کند.

اویشن از مسمومیت غذایی جلوگیری می کند

آویشن می تواند غذاهایی که قبلاً آلوده شده اند را ضد عفونی کند و به جلوگیری از آلودگی مواد غذایی کمک می کند.

محققان در آزمایش‌های متعددی که انجام دادند،کشف کردند که اسانس این گیاه می‌تواند ماندگاری گوشت و محصولات پخته شده را بهبود بخشد.

فواید آویشن برای سلامتی

اویشن از سلامت دهان و دندان محافظت می کند

عصاره آویشن در محصولات دندانپزشکی مانند خمیر دندان و دهان شویه استفاده می شود. ترکیبات این گیاه می تواند با کاهش پلاک و پوسیدگی به پیشگیری از عفونت در دهان و حفظ سلامت دندان ها کمک کند.

آویشن درماتیت آتوپیک را کاهش می دهد

آویشن دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که با سرکوب مولکول های التهابی به نام سیتوکین ها به کاهش لایه های پوستی و اپیدرمی بزرگ مرتبط با درماتیت کمک می کند. تیمول موجود در ترکیبات آویشن در پیشگیری از عفونت های ثانویه ناشی از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس موثر است.

آویشن درمان برفک دهان

روغن آویشن با آب از دیرباز برای درمان بوی بد دهان و پیشگیری از التهاب لثه و بیماری های لثه استفاده می شده است. ممکن است برای درمان برفک دهان، یک بیماری شایع ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکنس استفاده شود.

بهبود بینایی با آویشن

آویشن باعث بهبود بینایی سالم می شود زیرا سرشار از ویتامین A است، یک ویتامین محلول در چربی و آنتی اکسیدانی که رادیکال های آزاد در چشم را خنثی می کند، شروع دژنراسیون ماکولا را کند می کند و از آب مروارید جلوگیری می کند.این ترکیبات سلامت بافت های چشمی را بهبود می بخشد.

آویشن استرس را کاهش می دهد

یکی از ویتامین های موجود در آویشن (B6) است که تأثیر زیادی بر انتقال دهنده های عصبی در مغز دارد که مستقیماً با هورمون های استرس مرتبط هستند. آویشن، زمانی که به طور منظم در رژیم غذایی شما گنجانده شود، می تواند به افزایش خلق و خوی شما و آرامش ذهن شما در هنگام بروز افکار مضطرب کمک کند.

مبارزه با عفونت های باکتریایی منتقله از غذا با آویشن

مرکز مطالعات علوم دامی و دامپزشکی در پرتغال کشف کرد که خواص ضد باکتریایی روغن آویشن، حتی در مقادیر کم، این پتانسیل را دارد که به عنوان یک نگهدارنده غذای طبیعی در برابر چندین میکروب رایج موجود در غذا که باعث بیماری انسان می شوند، استفاده شود.یک مطالعه لهستانی گزارش داد که روغن آویشن در برابر اشکال مقاوم باکتری های استافیلوکوک، انتروکوک، اشریشیا و سودوموناس موثر است.

اویشن از فاسد شدن غذا جلوگیری می کند

ویژگی های ضد میکروبی آویشن غذا را برای مدت طولانی تری تازه نگه می دارد. آویشن می تواند از رشد باکتری ها جلوگیری کرده و انگل هایی را که باعث مشکلات گوارشی می شوند را از بین ببرد.

با مطالعه مطلب بالا پی بردیم که گیاه اویشن چه ویژگی های منحصر به فردی برای سلامتی بدن ما دارد. آویشن را می توان در غذا، چای، دمنوش و … استفاده کرد و یا به عنوان مکمل های دارویی برای درمان برخی از بیماریها مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و … استفاده نمود.

فواید آویشن برای سلامتی

پیشنهاد داروخانه آنلاین داروکار معرفی چند نمونه از شربت های حاوی آویشن جهت جلوگیری از سرفه و درمان سرماخوردگی است.

شربت برونشی پرت بیونوریکا

شربت برونشی پرت بیونوریکا یک داروی گیاهی است که در درمان سرماخوردگی‌هایی که دستگاه تنفس را تحت تاثیر قرار می‌دهند، استفاده می‌شود.

شربت گیاهی آویشن برونشی پرت بیونوریکا جهت درمان برونشیت حاد همراه با سرفه به دنبال سرماخوردگی که با احتقان مخاطی بیش از حد مشخص می‌شود، کاربرد دارد.

این شربت گیاهی حاوی عصاره گیاه آویشن و گیاه پیچک است. آویشن گیاهی طبی و خوش رایحه است و در داروهای گیاهی کاربرد فراوانی دارد. به طور کلی گیاه آویشن معروف به داشتن خواص آنتی باکتریال، ضدالتهابی، ضداحتقان و ضددرد است. همچنین آویشن تا حدودی ضد نفخ و ادرارآور و ضد قارچ است.

شربت سینه توسیان گل دارو

شربت آویشن توسیان گل دارو حاوی عصاره مايع برگها و سرشاخه های گلدار آويشن، یک ضد سرفه گیاهی می باشد که به بهبود سرفه، برونشیت، سیاه سرفه، لارنژیت و تنگی نفس کمک شایانی می‌کند.

عصاره آویشن حاوی فنل‌ها و فلاونوئیدهای می باشد که این فنل‌ها شامل: تیمول، کارواکرول، سینئول، بورنئول، ژرانیول، لینالول، بورنیل و استات لینالیل و فلاونوئیدها شامل: اپی ژنین، لوتئولین، تیمونین، نارین ژنین است.

شربت تیمکس ایران داروک

شربت تیمکس ایران داروک حاوی آویشن باغی می باشد که برای درمان سرماخوردگی بسیار مؤثر است. این شربت گیاهی با ترکیبات گیاهی که دارد، خلط آور بوده و از سرفه ‌جلوگیری می‌کند.

شربت تیمکس پلاس ایران داروک

شربت آویشن تیمکس پلاس ایران داروک حاوی آویشن باغی و عسل می باشد که برای درمان سرماخوردگی بسیار مؤثر است. این شربت گیاهی با ترکیبات گیاهی که دارد، خلط آور بوده و از سرفه ‌جلوگیری می‌کند.

شربت تیماسین دارو گستر یاسین

شربت آویشن تیماسین ساخت شرکت داروسازی مهدارو طوبی به سفارش شرکت دارو گستر یاسین، یک شربت گیاهی است که از عصاره هیدروالکلی مرزنجوش و آویشن تهیه شده است و در درمان سرفه های خشک و مزمن و رفع علائم سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد، کمک به درمان برونشیت و ناراحتی های تنفسی (آسم) مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورتی که در مورد مقاله فواید آویشن برای سلامتی پرسشی دارید در ذیل همین مقاله در قسمت کامنت ها بنویسید تا دکتر داروساز داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشد. (پیروزو سربلند باشید)

منبع:

https://www.medicinenet.com/what_is_thyme_good_for/article.htm
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.