تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل سرما

0 47

سیستم ایمنی، سیستم نظارتی بدن ماست که 24 ساعته برای شناسایی و از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌هایی که ما را بیمار می‌کنند، درحال فعالیت اند. سیستم ایمنی یک سیستم پیچیده است و از اندام ها، سلول ها و پروتئین های مختلف تشکیل شده است. از جمله پوست، قرنیه چشم، مخاط دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش و سیستم لنفاوی.

رژیم غذایی نامناسب، استرس مزمن و کمبود خواب و همچنین برخی شرایط پزشکی می تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد. در این مقاله ما قصد داریم راهکارهایی را برای تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا بیان کنیم. پس با ما همراه شوید.

1- برای تقویت سیستم ایمنی بدن واکسن آنفولانزا بزنید:

ویروس آنفولانزا می تواند بدن هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، حتی افراد سالم و تندرست را. بنابراین مهم است، برای محافظت و همچنین جلوگیری از گسترش بیماری در فصل سرما، واکسن آنفولانزا به صورت سالانه تزریق شود. واکسن آنفولانزا به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

اگر افراد به اندازه کافی واکسینه شده باشند، می توانند به محافظت از کسانی که نمی توانند واکسینه شوند، مانند افرادی که دارای نقص ایمنی دارند یا نوزادان خردسال زیر 6 ماه، کمک کنند.

2- برای تقویت سیستم ایمنی دستان خود را بشویید:

اکثر مردم دست های خود را به درستی نمی شویند، به خصوص نواحی اطراف ناخن های دست و بین انگشتانشان را. ویروس‌ها می‌توانند برای مدتی خارج از بدن انسان زنده بمانند و این به این معنی است که شما می‌توانید با دست دادن فرد بیمار یا لمس سطوح پر تردد مانند دستگیره در یا درب یخچال و سپس لمس صورت خود بیمار شوید.

شستن دست ها یکی از بهترین راهکارهایی است که می توانید برای جلوگیری از بیماری استفاده کنید. لازم به ذکر است که شستن دست ها باید حداقل 20 ثانیه طول بکشد و حتما باید بعد از رفتن به توالت، قبل و بعد از غذاخوردن، با آب گرم و شوینده مناسب، دست های خود را بشویید و سپس دستان تان را خشک کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن
تقویت سیستم ایمنی بدن

3- مرطوب نگه داشتن فضای خانه برای تقویت سیستم ایمنی:

در صورت وجود رطوبت در هوا، ماندگاری ویروس ها در هوا دشوارتر می شود. بنابراین با مشورت داروساز یا پزشک در مورد محصولات مناسب برای مرطوب نگه داشتن هوای خانه یا محل کار خود صحبت کنید. سرم نمکی همچنین می تواند به هیدراته نگه داشتن مجاری بینی کمک کند و در صورت سرماخوردگی و آنفولانزا احساس خفگی را از بین ببرد.

4- تقویت سیستم دفاعی با خواب کافی:

نداشتن خواب کافی و همچنین خواب کم کیفیت می تواند بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر بگذارد. سیتوکین ها پروتئین هایی هستند که در طول خواب آزاد می شوند و نقش مهمی در توانایی بدن شما برای مبارزه با عفونت ها ایفا می کنند. جالب است بدانید اختلالات خواب در برخی کشورها مانند استرالیا بسیار شایع بوده و بیش از 8 درصد از جمعیت مبتلا به آپنه خواب( وقفه تنفسی در خواب )هستند. اگر آپنه خواب دارید، حتما برای درمان اقدام کنید.

5- نوشیدن آب کافی برای تقویت سیستم ایمنی:

نوشیدن آب زیاد به دفع سموم از بدن کمک می کند و مخاط را در مجرای تنفسی رقیق نگه می دارد. زمانی که به سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا می شوید، مخاط برای مبارزه با عفونت افزایش می یابد و رقیق نگه داشتن مخاط می تواند به خروج سموم از بدن  از طریق سرفه یا آبریزش بینی کمک کند.

6- رژیم غذایی سالم و تقویت سیستم ایمنی بدن:

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که سرشار از غذاهای کامل، میوه ها و سبزیجات تازه، آجیل و دانه ها است برای همه افراد ضروری می باشد و برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم بسیار مهم است. جالب است بدانید که بخش بزرگی از سیستم ایمنی در دستگاه گوارش قرار دارد، بنابراین ضروری است که پوشش روده خود را سالم نگه دارید و عملکرد خوبی داشته باشید. اگر نگران کمبود مواد مغذی رژیم غذایی خود هستید حتما با کارشناس تغذیه یا پزشک مشورت کنید و در برنامه غذایی خود از مصرف مولتی ویتامین ها غافل نشوید.

خرید آنلاین و مستقیم: مولتی ویتامین های مینرال

تقویت سیستم ایمنی بدن
تقویت سیستم دفاعی بدن

7- تقویت سیستم ایمنی در فصل سرما با ورزش کردن:

ورزش ملایم و منظم هم برای سیستم ایمنی و هم برای سلامت روان مفید است. ورزش جریان خون را افزایش می دهد که سبب گردش گلبول های سفید خون در اطراف بدن می شود، گلبول های سفید بخشی از سیستم ایمنی و اولین خط دفاعی بدن هستند، آنها از طریق خون و بافت های بدن به دنبال مهاجمان خارجی مانند قارچ ها، ویروس های انگل و باکتری ها می گردند و آن ها را نابود میکنند.

8- وقت گذارنی در فضای باز برای تقویت سیستم ایمنی:

قرار گرفتن در داخل ساختمان های گرم شده با هوای چرخشی در زمستان می تواند به انتشار ویروس ها کمک کند. سعی کنید زمانی را برای استراحت به بیرون بروید و از هوای تازه استفاده کنید و ذخیره ویتامین D خود را از نور خورشید پر کنید.

9- تقویت سیستم ایمنی با کاهش استرس:

روانشناسانی که در زمینه روان-ایمونولوژی کار می کنند معتقدند وضعیت ذهنی می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد. مدیریت استرس، به ویژه استرس طولانی مدت، ممکن است به افراد در مبارزه با میکروب ها کمک کند. اگر در تلاش برای مقابله با مشکلی هستید یا احساس افسردگی می کنید، حتما به روانشناس یا مشاور مراجعه کنید.

10- برای تقویت سیستم ایمنی از محرک ها دوری کنید:

شما می توانید با پرهیز از محرک هایی مانند نوشیدنی های انرژی زا، نوشابه های حاوی کافئین بیش از حد و نیکوتین، سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. سیگار کشیدن می تواند با سرکوب آنتی بادی های ایجاد شده توسط بدن برای مبارزه با ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا، سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن
برای تقویت سیستم دفاعی بدن از محرک ها دور بمانید

پیشنهاد داروخانه آنلاین داروکار برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان:

شربت ایمیونیس ویتابیوتیکس

شربت ایمیونس یا ایمیونیس با یک فرمول عالی و منحصر به فرد شامل آنتی اکسیدان های قوی و مؤثر جهت حفاظت از عملکرد بهینه سیستم ایمنی و محافظت طولانی مدت از سلول ها در برابر ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا فرموله شده است.

شربت سانستول

شربت مولتی سانستول پلاس زینک، کمک شایانی به بهبود اختلالات در رشد قدی کودکان، در تمرکز کودکان، ADHD، افسردگی، بی ‌اشتهایی عصبی، اسهال‌های مزمن و حاد، التهابات پوستی انجام می دهد شربت مولتی ویتامین سانستول مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن کودکان را در زمان رشد و نمو فراهم می کند.

شربت مولتی ویتامین لیکوئید ویواکیدز

شربت مولتی ویتامین لیکوئید ویواکیدز، با فرمولاسیون منحصر به فرد خود به رشد و حفظ سلامتی کودکان کمک کرده و سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت می کند.

بیشتر بخوانید: راههای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان

پیشنهاد داروخانه آنلاین داروکار برای تقویت سیستم ایمنی بدن بزرگسالان:

قرص دیلی ویتال دایونیکس فارما

قرص دیلی ویتال دایونیکس فارما با مخلوط گیاهان جینسینگ، رویال ژلی، منیزیم، ویتامین‌های گروه ب و ویتامین C به تقویت قوای جسمی و ذهنی و تقویت سیستم ایمنی کمک بسزایی می‌کند. این محصول علاوه بر آزادسازی انرژی در بدن با کمک منیزیم موجود در آن به افزایش مقاومت بدن در برابر خستگی نیز کمک می‌کند. در واقع می توان گفت این مکمل همزمان هم به ذهن و هم به بدن کمک می کند.

قرص ماکسیکر ایکس گلدن لایف

قرص ماکسیکر ایکس گلدن لایف به علت داشتن روی و ویتامین C، باعث افزایش تولید و فعالیت گلبول‌های سفید بدن شده و طول دوره ی درمان بیماری‌های عفونی به خصوص آنفولانزا و سرماخوردگی را کاهش می یابد.

قرص ماکسی کر ایکس از برند گلدن لایف دارای روی به فرم گلوکونات است که تنها ملح موثر جهت پیشگیری و کوتاه کردن دوره سرماخوردگی است و ویژگی مثبت آن، این است که فاقد هرگونه عوارض گوارشی مانند دل پیچه و تهوع است.

از دیگر مزیت های وجود روی در این محصول افزایش رشد، استحکام، درخشندگی مو، رشد و استحکام ناخن، حفظ سلامت پوست  و درمان جوش و آکنه های پوستی است. ویتامین C نیز به دلیل نقش در سنتز کلاژن، سبب حفظ انعطاف پذیری، ترمیم و رطوبت پوست می‌شود.

کپسول مولتی دیلی آلفا ویتامینز

کپسول مولتی دیلی آلفا ویتامینز نیاز بدن انسان را به انواع ویتامین ها و املاح را کاملا تأمین کرده و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. این کپسول شامل ویتامین‌های A، C، D ، آهن و روی  است که به حفظ عملکرد مناسب مغز و بهبود سیستم هورمونی کمک می کند.

در صورتی که در مورد مقاله تقویت سیستم ایمنی در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا پرسشی دارید در ذیل همین مقاله در قسمت کامنت ها بنویسید تا دکتر داروساز داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشد. (پیروز و سربلند باشید)

منبع:

https://www.findapharmacy.com.au/advice/10-strategies-to-strengthen-your-immune-system-during-cold-and-flu-season
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.