فواید اکیناسه یا سرخارگل برای سلامتی

0 39

نام های رایج: اکیناسه، گل مخروط بنفش، گل مخروط، گل مخروط آمریکایی، گیاه سرخارگل

نام های لاتین: اکیناسه پورپوره، اکیناسه آنگوستیفولیا، اکیناسه پالیدا

اکیناسه چیست؟

اکیناسه، یک گل بنفش است که معمولا در جنگل ها و مزارع آمریکای شمالی رشد می کند. بومیان آمریکا در غرب میانه ایالات متحده بیش از 400 سال است که از اکیناسه به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می کنند. سرخپوستان از اکیناسه برای مشکلات مختلف از دندان درد گرفته تا مارگزیدگی استفاده می کردند.

گیاه اکیناسه هنوز هم امروزه به عنوان یک مکمل غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. 9 گونه اکیناسه وجود دارد، اما تنها 2 گونه از آنها، اکیناسه پورپوره و اکیناسه آنگوستیفولیا، معمولاً در مکمل ها استفاده می شوند. اگرچه مکمل‌های اکیناسه بیشتر به شکل قرص یافت می‌شوند، اما این گیاه را می‌توان در چای، آب‌میوه‌ها و کرم‌ها نیز یافت.

اکیناسه حاوی چندین ماده شیمیایی است که دارای فواید زیادی برای سلامتی است. محققان بر این باورند که به طور خاص دو ماده شیمیایی، پلی ساکاریدها و گلیکوپروتئین ها، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. سیستم ایمنی بدن به شما کمک می کند تا با میکروب هایی که باعث عفونت می شوند مبارزه کنید. در ادامه قصد داریم در مورد فواید اکیناسه یا سرخارگل برای سلامتی صحبت کنیم . پس ما را همراهی کنید.

فواید اکیناسه یا سرخارگل برای سلامتی

اگرچه شواهد محکمی مبنی بر تمام جوانب اکیناسه یا گیاه سرخارگل بر سلامتی وجود ندارد، اما از اکیناسه بیشتر برای درمان سرماخوردگی استفاده می شود. اما برخی تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مکمل‌های اکیناسه ممکن است مزایای سلامتی بیشتری نیز داشته باشند.

درمان سرماخوردگی با اکیناسه

اکیناسه ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و به شما در مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزای ناشی از ویروس ها یا باکتری ها کمک کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که گیاه اکیناسه حاوی مواد شیمیایی است که به بدن شما در ایجاد گلبول های سفید خون کمک می کند. هنگامی که دستگاه تنفسی فوقانی شما (بینی، دهان و گلو) عفونی می شود، این گلبول های سفید در سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با عفونت کار می کنند.

بیشتر بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل سرما

فواید اکیناسه یا سرخارگل برای سلامتی
اکیناسه از سرماخوردگی جلوگیری می کند

اکیناسه عفونت را درمان می کند

از فواید اکیناسه می توان به درمان عفونت ها اشاره کرد. اکیناسه ممکن است در مبارزه با عفونت های مختلف نقش داشته باشد. برخی از داده ها نشان می دهد که اکیناسه می تواند عفونت های دستگاه ادراری، عفونت گوش و زخم ها یا بریدگی هایی را که دیر التیام می یابند را درمان کند. اگرچه گاهی اوقات اکیناسه ممکن است به ناپدید شدن عفونت های جزئی کمک کند، اما در صورت ادامه مشکل باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان اگزما با اکیناسه

یکی از از فواید اکیناسه درمان اگزماست. برای افراد مبتلا به اگزما، التهاب پوست، کرم حاوی عصاره اکیناسه می تواند کمک کند. تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده روزانه از کرم اکیناسه به تسکین سوزش ناشی از اگزما کمک کرده و به ساخت لایه بیرونی محافظ پوست کمک می کند. اما شما باید مراقب واکنش های آلرژیک احتمالی باشید، زیرا برخی افراد مبتلا به اگزما معمولاً آلرژی و آسم دارند.

منع مصرف اکیناسه

اکیناسه ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد و معمولاً عوارض جانبی ایجاد نمی کند. با این حال، در برخی موارد، استفاده از مکمل های اکیناسه ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

تداخل با سایر داروها

افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی (سرکوب کننده های ایمنی) مصرف می کنند نباید اکیناسه مصرف کنند، زیرا مکمل های اکیناسه ممکن است با دارو تداخل داشته باشند. این شامل افراد مبتلا به سل، لوسمی، دیابت، اچ‌آی‌وی یا ایدز و هر بیماری خودایمنی دیگر و کسانی که پیوند عضو دریافت کرده‌اند نیز می‌شود.

عکس العمل های آلرژیتیک به اکیناسه

اگرچه نادر است، اکیناسه باعث واکنش های آلرژیک شود، واکنش‌ها ممکن است خفیف باشند، اما در موارد شدید، اکیناسه می‌تواند باعث آنافیلاکسی (یک واکنش تهدیدکننده زندگی) شود. افرادی که آسم یا سایر آلرژی ها دارند در معرض خطر بالایی هستند، به ویژه آنهایی که به گیاهان خانواده گل مینا حساسیت دارند. اگر آلرژی یا آسم دارید، قبل از مصرف اکیناسه با پزشک خود صحبت کنید.

اثرات جانبی اکیناسه

هنگامی که اکیناسه در دوزهای معمولی مصرف شود، عوارض جانبی کمی ایجاد می کند. برخی از افراد علائمی مانند ناراحتی معده، سردرد، گلودرد، خواب آلودگی و بثورات را گزارش کرده اند.

فواید اکیناسه یا سرخارگل برای سلامتی
اثرات جانبی اکیناسه

مقدار مصرف اکیناسه

هیچ دوز استاندارد توصیه شده ای برای اکیناسه وجود ندارد زیرا مکمل های اکیناسه به اشکال مختلفی مانند قرص، آب میوه یا کرم وجود دارند. تمام دستورالعمل های روی برچسب محصول را دنبال کنید یا قبل از استفاده از پزشک خود سوال کنید. اکیناسه را بیش از 2 هفته مصرف نکنید مگر اینکه پزشکتان توصیه کند. اگر مکمل های شما باعث ناراحتی معده می شود، آن را با غذا و آب مصرف کنید.

برخی از مکمل های اکیناسه دوز بالاتری نسبت به سایرین دارند. همیشه فرمولاسیون مکمل ها را با پزشک خود چک کنید تا مطمئن شوید که دوزهای موجود در آنها برای شما مناسب است.

خرید محصولات اکیناسه ساخت شرکت های معتبر. برای انتخاب منبع قابل اعتماد اکیناسه با پزشک خود صحبت کنید.

چه مقدار اکیناسه باید مصرف کنید؟

دوزهای توصیه شده اکیناسه بسته به محصول بسیار متفاوت است. رایج ترین آماده سازی مورد استفاده در ایالات متحده عصاره مایع ریشه E. purpurea است. دوز معمولی چنین آماده سازی 3 میلی لیتر هر 3-4 ساعت برای 1-2 روز اول بیماری تنفسی فوقانی، سپس سه بار در روز برای هفته بعدی است.

فواید اکیناسه یا سرخارگل برای سلامتی
چه مقدار اکیناسه باید مصرف کنید؟

پیشنهاد داروخانه آنلاین داروکار تعدادی از مکمل های دارویی حاوی گیاه اکیناسه یا سرخارگل است برای کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا می توانید استفاده کنید.

شربت پروپولیس پلاس ساپلاس مدز

شربت پروپولیس پلاس ساپلاس مدز با ترکیبات گیاهی فوق العاده ایی که دارد به درمان آلرژی و سرماخوردگی، التهابات دستگاه تنفسی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

وجود عصاره‌گیاهانی همچون پروپولیس، سرخارگل یا اکیناسه، مریم گلی، آویشن باغی، خرگوشک، اقطی سیاه، کاج جنگلی، پامچال، بارهنگ و ختمی دارویی در این محصول موجب تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها می‌شوند.

اسانس گیاهی و عسل موجود در این محصول موجب شده تا طعم شربت برای مصرف کننده خوش آیند باشد. همچنین این محصولِ بدون عارضه برای افراد بالای 6 سال مناسب می باشد.

یکی از مهمترین دلایل ابتلا به بیماریهایی همچون سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا، ضعف سیستم ایمنی بدن است. مصرف این شربت با دارا بودن گیاه اکیناسه و جلوگیری از ورود ویروس به داخل سلول‌ها، تا حد قابل ملاحظه‌ای از ابتلا به آنفولانزا و کرونا جلوگیری نموده و مانع ابتلای کودکان به عفونت‌های مجاری تنفسی می‌شود.

کپسول ایمونستیم طلایی گل دارو

کپسول ایمونستیم طلایی حاوی پودر اندام هوائی سرخارگل و پودر ریشه مهر طلائی (هیدراستیس) می باشد که جهت تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرما خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد.

از وظایف مهم سیستم ایمنی بدن شناسایی میکروب های بیگانه و متجاوز است که با از بین بردن آنها در حفظ سلامت بدن نقش مهمی ایفا می کند. سیستم ایمنی بدن از غدد لنفاوی، غده تیموس، مغز استخوان، لوزه ها، مجرای معدی روده ای و بخش هایی از طحال تشکیل شده است که توسط گلبول های سفید با میکروب ها و آنتی ژن های حمله کننده به بدن مبارزه نموده و آنها را از بین می برد. در نتیجه سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت بسزایی دارد.

با پایین آمدن عملکرد سیستم ایمنی بدن و ضعیف شدن آن، عفونت ها و میکروب ها می توانند به راحتی وارد بدن شده و به سختی نیز از بین می روند و همین باعث بیمار شدن افراد می گردد.

شرکت داروسازی گیاهی گل دارو در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن و فعال کردن آن و همچنین پیشگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی و عوارض آن ها کپسول ایمونستیم طلایی را تهیه کرده است که این کپسول از اندام هوایی سرخارگل و ریشه مهر طلایی (هیدراستیس) ساخته شده است.

قرص روکش دار فیتوکلد گل دارو

قرص روکش دار فیتوکلد گل دارو حاوی پودر خشك گلبرگ آقطي، پودر خشك اندام هوائي اكيناسه و پودر خشك ريشه ختمي می باشد که موجب پیشگیری و درمان سرماخوردگی ویروسی شده و همچنین دارای اثر پیشگیری کننده و درمان کننده عفونت‎ها می باشد.

قرص روکش دار فیتوکلد گل دارو، نرم‎کننده سینه و خلط‎ آور بوده و آبریزش بینی را نیز برطرف کرده و درمان سینوزیت‎ها نیز مؤثر است.

شربت فیتوگریپ گل دارو

شربت فیتوگریپ گل دارو متشکل از عصاره خشك ميوه آقطي، زنجبيل، بومادران، بابونه، نعناع و اكيناسه به عنوان یک محصول کاملا گیاهی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به بهبود و پیشگیری از سرماخوردگی کمک می کند.

در صورتی که در مورد مقاله بالا پرسشی دارید آن را ذیل همین مقاله درج نمایید تا دکتر داروساز داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشند. (پیروز و سربلند باشید)

https://www.webmd.com/diet/health-benefits-echinacea
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.