بهترین درمان سرماخوردگی

0 36

سرماخوردگی یک عفونت بینی، سینوس ها، گلو و نای است. سرماخوردگی به‌راحتی به‌ویژه در خانه‌ها، کلاس‌های درس و محل کار گسترش می‌یابد. بیش از 200 ویروس مختلف می توانند باعث سرماخوردگی شوند. هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد، اما معمولا در عرض یک هفته تا 10 روز از بین می رود. اگر ظرف 10 روز احساس بهتری نکردید، به یک درمانگاه یا بیمارستان مراجعه کنید.

سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی یک عفونت مسری دستگاه تنفسی فوقانی است که بینی، گلو، سینوس ها و نای را تحت تاثیر قرار می دهد. شاید شنیده باشید که سرماخوردگی یک نوع ویروس کرونا است. در واقع، بیش از 200 نوع مختلف از ویروس ها می توانند باعث سرماخوردگی شوند. شایع ترین ویروس سرماخوردگی، راینو ویروس است.

ما سرماخوردگی را “بیماری شایع” می نامیم، زیرا همانطور که از نامش پیداست، گسترده است. احتمالا بیشتر از هر بیماری دیگری در طول زندگی سرماخورده اید. بزرگسالان دو تا سه بار در سال سرما می‌خورند، در حالی که کودکان خردسال چهار بار یا بیشتر در سال سرما می‌خورند.در ادامه مقاله همراه ما باشید تا بهترین درمان سرماخوردگی را برای شما بیان کنیم.

علائم سرماخوردگی :

اولین علامت سرماخوردگی اغلب گلودرد است. سایر علائم اولیه ممکن است شامل آبریزش بینی، عطسه و سرفه باشد.
علائم سرماخوردگی معمولاً در مراحل مختلف ظاهر می شوند. مراحل سرماخوردگی شامل مراحل اولیه، فعال و دیرهنگام است.

مرحله اول: اولیه (روزهای 1 تا 3)

در عرض یک تا سه روز پس از ابتلا به ویروس سرماخوردگی، ممکن است متوجه غلغلک در گلوی خود شوید. حدود نیمی از افراد مبتلا به سرماخوردگی گزگز یا گلودرد را به عنوان اولین علامت خود گزارش می کنند. سایر علائم سرماخوردگی که ممکن است در این مرحله اولیه تجربه کنید عبارتند از:

• گرفتگی بینی (احتقان بینی)
• گرفتگی صدا
• عطسه کردن
• آبریزش بینی
• سرفه

مرحله دوم: فعال (روز 4 تا 7)

علائم معمولاً در این مرحله بدتر می شوند یا به اوج خود می رسند. علاوه بر علائم مرحله 1، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:
• تب (در کودکان شایع تر است)
• آبریزش چشم و بینی
• بدن درد
• سردرد
• خستگی

مرحله سوم: دیرهنگام (روزهای 8 تا 10)

سرماخوردگی معمولاً در این مرحله شروع به کاهش می کند. ممکن است در این مرحله حالتان بهتر باشد و انرژی خود را بدست بیاورید اما برخی از علائم ممکن است باقی بماند. برخی افراد دچار سرفه آزاردهنده می شوند که می تواند تا دو ماه پس از عفونت تنفسی ادامه یابد.

اگر علائم شما بدتر شد و یا تب شما برگشت، به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است عفونت یا عارضه دیگری مانند برونشیت، سینوزیت یا ذات الریه داشته باشید.

شما میتوانید به راحتی با خرید تب سنج دمای بدن خود یا کودک خود را در خانه اندازه گیری کنید.

بهترین درمان سرماخوردگی
علائم سرماخوردگی

علت سرماخوردگی چیست؟

راینوویروس ها باعث 50 درصد سرماخوردگی های معمولی می شوند. بیش از 100 راینوویروس مختلف وجود دارد. اما انواع دیگر ویروس ها مانند ویروس کرونا نیز می توانند باعث سرماخوردگی شوند و درواقع بیش از 200 ویروس مختلف می توانند باعث سرماخوردگی شوند.

آیا سرماخوردگی مسری است؟

بله. سرماخوردگی به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. برای اینکه شما آلوده شوید، ویروس باید به یکی از غشاهای مخاطی یعنی پوشش مرطوب سوراخ های بینی، چشم ها یا دهان برسد. این زمانی اتفاق می افتد که سطحی را لمس کنید یا هوای مرطوب حاوی ویروس سرماخوردگی را تنفس کنید.

به عنوان مثال، وقتی فردی که بیمار است عطسه یا سرفه می‌کند، قطرات مایع حاوی ویروس سرماخوردگی را در هوا پخش می کند. اگر شما از آن قطرات تنفس کنید، ویروس سرماخوردگی در بینی شما ریشه می کند، همچنین اگر ذرات ویروس روی سطوحی که بیمار لمس کرده نشسته باشد و شخص دیگری آن سطوح را لمس کرده و سپس سوراخ های بینی، چشم ها یا دهان را لمس کند، ویروس می تواند وارد بدن او شود.

سرماخوردگی تا چه زمانی مسری است؟

فرد مبتلا می تواند تا دو هفته ویروس را پخش کند. حتی یکی دو روز قبل از بروز علائم سرماخوردگی هم شخص، حامل ویروس است، اما زمانی که علائم بیمار در بالاترین حالت قرار دارند (یعنی دو الی سه روز اول بیماری) امکان سرایت از همه بیشتر می شود.

بهترین درمان سرماخوردگی
بهترین درمان سرماخوردگی

دوره کمون سرماخوردگی چیست؟

دوره کمون زمانی بین زمانی که شما آلوده شده اید تا زمانی که علائم برای اولین بار ظاهر می شود است. دوره کمون سرماخوردگی بین 12 ساعت تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس است.

چه آزمایشاتی برای تشخیص سرماخوردگی انجام می شود؟

به طور معمول، یک معاینه فیزیکی برای تشخیص سرماخوردگی کافی است. اگر ارائه دهنده مشکوک به کووید-19، آنفولانزا یا بیماری دیگری باشد، ممکن است نیاز به آزمایش های دیگری داشته باشید. پزشک ممکن است برای بررسی این ویروس ها یک آزمایش سواب بینی (پنبه ای که داخل بینی شما مالیده می شود) به شما بدهد. اشعه ایکس قفسه سینه می تواند سایر بیماری ها مانند برونشیت یا ذات الریه را رد کند.

بهترین درمان سرماخوردگی

هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد اما بهترین درمان سرماخوردگی این است که با استراحت کردن و استفاده از دمنوش های خانگی و داروهای بدون نسخه (OTC) ، شما اجازه دهید بیماری مسیر خود را طی کند. بیشتر سرماخوردگی ها طی هفت تا 10 روز خود به خود از بین می روند و به چیز جدی تری تبدیل نمی شوند. بهترین داروی سرماخوردگی معمولی شامل داروهای بدون نسخه (OTC) است که به کاهش علائم کمک می کند. در پایان مقاله به معرفی تعدادی از این داروها می پردازیم.

بهترین درمان سرماخوردگی
بهترین درمان سرماخوردگی

چرا آنتی بیوتیک ها نمی توانند سرماخوردگی را درمان کنند؟

آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که با عفونت های ناشی از باکتری ها مبارزه می کنند. از آنجایی که ویروس ها باعث سرماخوردگی می شوند، آنتی بیوتیک ها برای سرماخوردگی موثر نیستند. گاهی اوقات، کودکان ممکن است دچار عوارض ناشی از باکتری، مانند عفونت گوش یا ذات الریه شوند و پزشکان ممکن است در این حالت برای درمان این بیماری ها آنتی بیوتیک تجویز کنند.

چه داروهایی علائم سرماخوردگی را تسکین می دهند؟

بسیاری از گزینه های داروهای سرماخوردگی معمولی OTC برای درمان علائم سرماخوردگی وجود دارد. اما برخی از این داروها برای کودکان بی خطر نیستند. قبل از دادن داروهای OTC به کودک خود حتما با پزشک مشورت کنید. مراقب باشید داروهایی را که علائم متعدد را درمان می کنند را با هم مصرف نکنید. شما ممکن است مقدار زیادی از برخی مواد را دریافت کنید، که می تواند باعث سایر مشکلات سلامتی، از جمله آسیب اندام شود.

آیا می توان از سرماخوردگی پیشگیری کرد؟

برای جلوگیری از سرماخوردگی می‌توانید اقدامات مختلفی انجام دهید، از جمله:
شستن دست ها: دست های خود را به طور مکرر بشویید، به خصوص قبل از غذا خوردن یا هنگام تهیه غذا، پاک کردن بینی یا تماس با فردی که سرماخورده است.

از دست زدن به صورت خودداری کنید: ویروس های سرماخوردگی از دست ها به چشم ها، بینی و دهان منتقل می شوند.
تمیز کردن سطوحی که اغلب استفاده می‌شوند: ویروس‌ها می‌توانند روی دستگیره‌های درها و مکان‌هایی که مردم اغلب آنها را لمس می‌کنند، زندگی کنند.

استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های دست: وقتی نمی‌توانید دست‌های خود را با آب و صابون بشویید، از ضدعفونی‌کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن: به اندازه کافی بخوابید، رژیم غذایی سالم داشته باشید و ورزش کنید تا بدن شما برای مبارزه با میکروب ها آماده باشد.

در خانه ماندن: برای اطمینان از اینکه سرما را به دیگران نمی دهید، وقتی مریض هستید در خانه بمانید.

سوالات متداول

آیا سرماخوردگی بر بارداری تاثیر می گذارد؟

سرماخوردگی در دوران بارداری معمولاً خطرناک نیست. اما باید مراقب باشید که چه داروهایی برای درمان سرماخوردگی مصرف می کنید.

اگر فکر می کنید ممکن است آنفولانزا داشته باشید یا تب دارید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشید.

بیشتر بخوانید : درمان سرماخوردگی کودکان

بهترین درمان سرماخوردگی
بهترین درمان سرماخوردگی

چرا سرماخوردگی در زمستان اتفاق می افتد؟

شما می توانید در هر زمانی از سال سرما بخورید، اما در ماه های سردتر بیشتر احتمال دارد. در زمستان، افراد در خانه می مانند و با یکدیگر در تماس نزدیک تر هستند. مطالعه اخیر روی موش ها نشان می دهد که دمای سرد ممکن است بر پاسخ سیستم ایمنی بدن نیز تأثیر بگذارد. سیستم ایمنی موش مانع از تکثیر ویروس راینوویروس می‌شود. همین امر ممکن است در مورد انسان نیز صادق باشد.

تفاوت سرماخوردگی و کووید در چیست؟

کرونا ویروس ها گروهی از ویروس ها هستند که می توانند باعث عفونت دستگاه تنفسی فوقانی شوند. در حالی که راینوویروس ها بیشتر باعث انواع سرماخوردگی می شوند، کروناویروس ها باعث برخی از آنها می شوند. اکثر مردم به سرعت از سرماخوردگی های معمولی بهبود می یابند.

ویروس‌های کرونا نیز ممکن است به ریه‌های شما بروند و منجر به ذات‌الریه و سایر عوارضی شوند که می‌توانند کشنده باشند. کروناویروس جدید (جدید) که در سال 2019 کشف شد باعث بیماری خاصی به نام COVID-19 می شود. علائم اولیه ای که COVID-19 را از سرماخوردگی متمایز می کند عبارتند از:
• از دست دادن چشایی یا بویایی (آنوسمی)
• تنگی نفس (تنگی نفس)
• لرز و لرزش
• اسهال
• تب

با این حال، نوع omicron کووید-19 علائم کمی خفیف‌تر ایجاد می‌کند و اشتباه گرفتن آن را با سرماخوردگی آسان‌تر می‌کند. علائم Omicron مشابه سرماخوردگی عبارتند از:
• آبریزش بینی
• گرفتگی بینی
• گلو درد
• سردرد
• سرفه

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا ؟

تشخیص سرماخوردگی یا آنفولانزا دشوار است زیرا بسیاری از علائم مشابه هستند. هر دو در ماه های سردتر شایع هستند و بر سیستم تنفسی فوقانی شما تأثیر می گذارند. اما ویروس های مختلف باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند. آنفولانزا از ویروس آنفولانزا منشأ می گیرد، در حالی که بسیاری از انواع دیگر ویروس ها باعث سرماخوردگی می شوند.

تفاوت اصلی بین سرماخوردگی و آنفولانزا این است که احتمال ابتلا به تب و لرز با آنفولانزا بیشتر است. بزرگسالان معمولاً با سرماخوردگی تب نمی‌کنند، اگرچه کودکان گاهی اوقات تب می‌کنند.

آنفولانزا همچنین باعث بدن درد و علائم شدیدتر از سرماخوردگی می شود؛ اگرچه سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو می توانند منجر به عوارض شوند، اما عوارض آنفولانزا می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

سرماخوردگی با برونشیت چه تفاوتی دارد؟

سرماخوردگی قفسه سینه یا برونشیت کوتاه مدت (حاد) باعث تحریک و تجمع مخاط در ریه ها می شود. زمانی که ویروس از بینی و گلو به ریه ها می رسد، سرماخوردگی معمولی به سرماخوردگی قفسه سینه تبدیل می شود. گاهی اوقات، باکتری ها باعث سرماخوردگی قفسه سینه می شوند.

شما می توانید با سرماخوردگی معمولی یا برونشیت سرفه کنید. اما برونشیت باعث ایجاد سرفه مرطوب می شود، به این معنی که ممکن است خلط را احساس کرده و سرفه کنید. علامت های دیگر این بیماری به شرح زیر است:
• سرفه ای که شما را تمام شب بیدار نگه می دارد
• سینه درد شدید
• تنگی نفس

بهترین درمان سرماخوردگی
بهترین درمان سرماخوردگی

پیشنهاد داروخانه آنلاین داروکار به شما عزیزان داروهای کاهش دهنده علائم سرماخوردگی است.

محلول خوراکی ایموستیم گل دارو

محلول خوراکی ایموستیم گل دارو حاوی شیرابه تازه اندام هوائی گیاه اکیناسه قرمز(سرخارگل) می باشد که جهت تقویت قدرت دفاعی بدن در برابر عفونتهای میکروبی و ویروسی به ویژه عفونتهای مجاری تنفسی، ادراری و همچنین سرماخوردگی. تقویت کننده سیستم ایمنی بدن درهنگام انجام ورزش های سنگین و خستگی های مفرط مورد استفاده قرار می گیرد.

شربت برونشی پرت بیونوریکا

شربت برونشی پرت بیونوریکا یک داروی سرماخوردگی گیاهی است که در درمان سرماخوردگی‌هایی که دستگاه تنفس را تحت تاثیر قرار می‌دهند، استفاده می‌شود.

شربت برونشی پرت بیونوریکا جهت درمان برونشیت حاد همراه با سرفه به دنبال سرماخوردگی که با احتقان مخاطی بیش از حد مشخص می‌شود، کاربرد دارد.

این شربت حاوی عصاره گیاه آویشن و گیاه پیچک است. آویشن گیاهی طبی و خوش رایحه است و در داروهای گیاهی کاربرد فراوانی دارد. به طور کلی گیاه آویشن معروف به داشتن خواص آنتی باکتریال، ضدالتهابی، ضداحتقان و ضددرد است. همچنین آویشن تا حدودی ضد نفخ و ادرارآور و ضد قارچ است.

یکی از فواید آویشن موجود در ترکیبات شربت برونشی پرت بیونوریکا، تسکین گلودرد است. شما می توانید از آویشن برای درمان برونشیت استفاده کنید و علت آن داشتن فلاوونوئیدهاست. مطالعه ای نشان داده ترکیبی از عصاره گرفته شده از برگ های آویشن با پیچک می تواند سرفه و برونشیت را درمان کند؛ زیرا فلاوونوئیدهای این ترکیب، عضلات درگیر در علائم این عارضه را شُل کرده و التهاب را کاهش می دهند.

شربت سینوپرت

شربت سینوپرت بیونوریکا یک داروی سرماخوردگی عالی است که با دارا بودن ترکیبات موثر گیاهی اثری بسیار سریع و پایدار برای از بین بردن عامل ایجاد رینیت و درمان علائم این بیماری و همچنین سینوزیت پارانازال دارد.

شربت سینوپرت بیونوریکا از ترکیب گیاهانی همچون ریشه ژنتیان، گیاه شاه پسند، گیاه ترشک، گل‌های آقطی سیاه و گل‌های پامچال تشکیل شده است. با اثرات این ترکیبات التهاب غشای مخاطی از بین می‌رود و شما به راحتی و آزادانه می توانید نفس بکشید و سردرد شما نیز از بین خواهد رفت.

این شربت نه تنها علائم بیماری را بهبود می‌بخشد بلکه اثر درمانی در برابر پاتوژنها (باکتری و ویروسها ) را نیز دارد. همچنین خلط را رقیق، پاک و از بین می‌برد.

این دارو در زمان عفونی شدن بیماری نیز در کنار آنتی‌بیوتیک قابل استفاده است و طول درمان را به شدت کاهش می‌دهد.

شربت سینوپرت بیونوریکا پرطرفدارترین دارو بین پزشکان و داروسازان برای درمان علایم رینیت و سینوزیت است.

شربت برنکو باریج

شربت برونکو باریج اسانس یک داروی سرماخوردگی گیاهی دیگر است که حاوی عصاره آویشن شیرازی و عصاره ختمی است و برای درمان سرفه های حاد استفاده می شود. این فرآورده خلط آور است و در رفع علائم سرفه و نزله های مجاری فوقانی تنفسی بسیار مؤثر است.

مطالعات انجام شده توسط شرکت داروسازی باریج بر روی اثر آویشن شیرازی و ختمی، نشان می دهند که هم افزایی این دو گیاه با در اختیار داشتن ترکیبات ضد باکتری، ضد قارچ و آنتی اکسیدان های قوی، اثرات خیلی خوبی در رفع عوامل عفونی در گلو، بینی، سینوس ها و دستگاه گوارش دارند. در نتیجه مصرف شربت برونکو باریج سبب بهبود گرفتگی بینی، تب، سرفه های همراه با اسپاسم و برونشیت شده و دوره نقاهت سرماخوردگی را کوتاه می کند.

شربت اسماویت

شربت سوسپانسیون آسماویت ویتابیوتیکس با ترکیبات ویژه ایی که دارد جهت کاهش علائم ناشی از بیماری ها و عفونت های سیستم تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد.

شربت آسماویت ویتابیوتیکس حاوی بیوفلاونیدهای مرکبات که به ویتامین P و یا سیترین نیز معروف می باشد به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی عمل کرده و با از بین بردن رادیکال های آزاد، باعث تقویت قدرت تنفسی در کودکان و بزرگسالان می شود. علاوه برآن، بیوفلاونیدهای مرکبات به همراه ویتامین C باعث بهبود گردش خون در مویرگ ها و رفع انقباضات نای و نایژه ها نیز می شوند.

در صورتی که در مورد مقاله “بهترین درمان سرماخوردگی” پرسشی داید در ذیل همین مقاله در قسمت کامنت ها بنویسید تا دکتر داروساز داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشد. (پیروز و سربلند باشید)
منبع:
https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/12342-common-cold

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.