آیا پریود می تواند باعث کم خونی شود؟

0 31

بسیاری از زنان تعجب می‌کنند که از دست دادن خون در طول دوره قاعدگی طبیعی است و این از دست دادن خون می‌تواند سلامتی آنها را تضمین کند. اما اینکه چقدر از دست دادن خون طبیعی است؟ و آیا این از دست دادن خون می تواند مربوط به شرایطی مانند کم خونی باشد؟ جای بحث و بررسی دارد. در این مقاله ما قصد داریم در مورد اینکه آیا پریود می تواند باعث کم خونی شود؟ صحبت کنیم، پس ما را همراهی کنید.

ابتدا بیایید آنچه را که در زمان شروع قاعدگی اتفاق می افتد را با هم مرور کنیم. هر ماه بدن یک سری تغییرات هورمونی را پشت سر می گذارد تا برای بارداری احتمالی آماده شود. اگر این بارداری اتفاق نیفتد، رحم پوشش داخلی خود را در طول دوره قاعدگی می ریزد، یعنی همان خون و بافتی که در طول قاعدگی از دست می دهید .

برای اکثر افراد، مقدار خون از دست رفته در طول یک دوره به سلامتی فرد آسیبی نمی زند. اما در برخی موارد، ممکن است از دست دادن خون به اندازه کافی قابل توجه باشد که شما را در معرض خطر کم خونی قرار دهد. قبل از اینکه به توضیح آن بپردازیم، اول ببینیم کم خونی چیست، علل مختلف آن کدام است و چه علائمی دارد؟

آیا پریود می تواند باعث کم خونی شود؟

کم خونی چیست و چه عواملی باعث بروز کم خونی می شود؟

در هر دقیقه، قلب حدود 4 تا 6 لیتر خون را در سراسر بدن پمپاژ می کند. این خون عملکردهای مهم بسیاری در بدن دارد مانند حمل مواد مغذی و اکسیژن، مبارزه با عفونت ها و تنظیم دمای بدن.

کم خونی یک اختلال خونی است که در آن بدن گلبول های قرمز (RBC) کافی ندارد. گلبول های قرمز وسیله نقلیه هموگلوبین در بدن هستند، (پروتئینی که اکسیژن را حمل می کند) وقتی گلبول های قرمز بدن کم باشد، بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کند و احتمالاً احساس خستگی می کنید یا علائم دیگری را تجربه خواهید کرد .

دلایل زیادی برای کم خونی وجود دارد. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که بدن شما گلبول های قرمز کافی تولید نکند، آنها را از بین ببرد یا تعداد زیادی از آنها را از دست بدهد. معمولاً اگر کم خونی مربوط به قاعدگی باشد، در دسته از دست دادن بیش از حد گلبول های قرمز قرار می گیرد. این زمانی اتفاق می‌افتد که در طول دوره قاعدگی خون زیادی از دست می‌رود، که می‌تواند باعث کاهش آهن در بدن شود و منجر به تولید ناکافی گلبول‌های قرمز (که برای تولید هموگلوبین به آهن نیاز دارند). این معمولاً به عنوان کم خونی فقر آهن شناخته می شود و نسبتاً رایج است.

بیشتر بخوانید : 8 راهکار برای کاهش دردهای دوران قاعدگی

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که قاعدگی های سنگین تنها دلیل کم خونی نیستند. کمبود نه تنها آهن، بلکه اسید فولیک یا فولات و ویتامین B12 نیز می تواند باعث کم خونی شود. همچنین دریافت ناکافی مواد مغذی یا سایر بیماری ها مانند بیماری سلیاک، می تواند باعث سوء جذب این مواد مغذی شود . علاوه بر این، بعضی از دارو، شرایط ژنتیکی و غیر ژنتیکی وجود دارد که می‌تواند بر تعداد، شکل و عملکرد گلبول‌های قرمز تأثیر گذاشته و منجر به کم‌خونی شود.

پس متوجه شدیم که قاعدگی یکی از عوامل رایج کم خونی ناشی از فقر آهن است. زنان در سنین باروری به دلیل از دست دادن خون در دوران قاعدگی و افزایش تقاضا برای تامین خون در دوران بارداری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این نوع کم خونی هستند.

زنانی که از قاعدگی‌های سنگین رنج می‌برند، بیشتر مستعد ابتلا به انواع کم خونی هستند که در آن گلبول‌های قرمز خون به دلیل خونریزی از بین می‌رود. زنان مبتلا به کم خونی ناشی از  دست دادن خون ممکن است احساس خستگی، ضعف و احتمالاً حتی تنگی نفس داشته باشند. یکی از نشانه های قاعدگی سنگین این است که هر ساعت یکبار و برای چند ساعت متوالی از تامپون یا پد استفاده می کنید.

سایر علائم شامل عبور لخته های خونی بزرگ و خونریزی برای بیش از هفت روز متوالی است. اگر هر یک از این شرایط را تجربه می کنید، باید با پزشک خود در مورد آزمایش کم خونی صحبت کنید.در ادامه مقاله در مورد علائم قاعدگی سنگین بیشتر توضیح خواهیم داد.

افرادی که از کم خونی فقر آهن رنج می برند ممکن است هوس های عجیبی مانند خوردن کاغذ، خاک یا یخ را داشته باشند.

برخی از علائم کم خونی چیست؟

علائم رایج کم خونی شامل بی حالی، سرگیجه، رنگ پریدگی پوست و ضربان قلب سریع غیرطبیعی است. همچنین تنگی نفس، تحریک پذیری، اختلال در تمرکز، اختلال عملکرد جنسی و بی خوابی. البته این علائم بسته به شکل کم خونی، شدت آن و علت آن متفاوت خواهد بود. اگر علائم متعددی را تجربه می کنید و از قاعدگی شدید رنج می برید، حتما با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما می‌تواند آزمایش‌های بیشتری را برای تعیین اینکه آیا از کم خونی رنج می‌برید انجام دهد.

آیا پریود می تواند باعث کم خونی شود؟

در پاسخ این سوال می توانیم بگوییم بله. پریودهای سنگین می توانند باعث کم خونی شوند. حال از کجا بفهمیم که پریود سنگین داریم؟ مانند بسیاری از موارد مربوط به قاعدگی، طیف وسیعی از موارد طبیعی وجود دارد. برخی از افراد جریان های سنگین تری را تجربه می کنند و برخی دیگر جریان های سبک تری. به طور معمول، محدوده طبیعی برای مقدار خون از دست رفته در طول دوره حدود 2-3 قاشق غذاخوری (یا 10 تا 35 میلی لیتر) است و خونریزی حدود 4-5 روز طول می کشد. از سوی دیگر، خونریزی شدید قاعدگی که به آن منوراژی نیز گفته می شود دارای علائم سنگینی هستند.

بنابراین، چگونه متوجه می شوید که خونریزی شدید قاعدگی دارید؟ علائم پریودهای سنگین عبارتند از:

  • نیاز به تعویض پد یا تامپون هر ساعت برای ساعت‌های متوالی
  • برای جذب جریان قاعدگی باید پدها را دو برابر کنید
  • نیاز به تعویض پد یا تامپون در طول شب
  • خونریزی قاعدگی که 7 روز یا بیشتر طول می کشد
  • عبور توده ها یا لخته های خون
  • احساس ضعف یا خستگی در هنگام پریود شدن
  • ناتوانی در انجام کارهایی که معمولاً انجام می دهید
  • از دست دادن بیش از 80 میلی لیتر خون (یا 16 پد خیس شده) در یک چرخه
آیا پریود می تواند باعث کم خونی شود؟
آیا پریود می تواند باعث کم خونی شود؟

اگر خونریزی شدید یا علائم کم خونی دارید چه باید بکنید؟

اگر علائم خونریزی شدید قاعدگی یا کم خونی دارید، ایده خوبی است که با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید چه اتفاقی در حال رخ دادن است. آنها یک آزمایش خون برای ارزیابی شمارش کامل خون (CBC) یا سطح هموگلوبین خون برای تعیین اینکه آیا شما کم خونی دارید انجام می دهند. آزمایش‌هایی برای اندازه‌گیری کمبود آهن، فولات، ویتامین B12 و التهاب اغلب اضافه می‌شوند تا به تأیید علت اصلی کم‌خونی کمک کنند.

خبر خوب این است که، در بسیاری از موارد، درمان کم خونی ناشی از قاعدگی های سنگین بسیار ساده است: مصرف روزانه یا متناوب مکمل آهن اغلب برای رساندن سطح آهن به سطوح سالم کافی است. با این حال، اگر یک علت زمینه‌ای برای خونریزی شدید قاعدگی وجود داشته باشد، این موضوع چیزی است که پزشک شما بیشتر با شما صحبت خواهد کرد، زیرا ممکن است به خودی خود نیاز به مداخله داشته باشد.

در نهایت، تغییرات رژیم غذایی نیز می تواند به افزایش سطح آهن شما کمک کند. گنجاندن غذاهایی مانند عدس، اسفناج، مرغ، گوشت گاو، آجیل و دانه ها در رژیم غذایی به حمایت از سطح آهن سالم کمک می کند.در کنار داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از آهن استفاده از مکمل های آهن می تواند شما را برای جلوگیری از خطرات کمبود آهن بیشتر کمک کند. در زیر به معرفی تعدادی از بهترین مکمل های حاوی آهن می پردازیم.

معرفی تعدادی از بهترین مکمل های حاوی آهن برای جلوگیری از کم خونی دوران قاعدگی:

در بالا در مورد اینکه یکی از علت های کم خونی ، پریودهای سنگین است به طور کامل توضیح دادیم و گفتیم که خوشبختانه با مصرف مکمل های حاوی آهن می توانیم جلوی مشکلاتی که کم خونی می تواند به وجود آورد را بگیریم. در ادامه به معرفی بهترین مکمل های حاوی آهن می پردازیم.

کپسول فرو کامپلیت سوپرابیون

کپسول فرو کامپلیت سوپرابیون با دارا بودن ویتامین‌ها و عناصر ضروری بدن، موجب تشکیل هموگلوبین و گلبول قرمز در بدن شده ، انرژی بدن را افزایش داده و خستگی و بی‌حالی را برطرف خواهد کرد.

آهن، اسید فولیک، ویتامینB12 ، ویتامینB6 ، ویتامینC ، روی و مس ترکیبات تشکیل دهنده کپسول سوپرابیون فرو کامپلیت می باشند که هم افزایی این ترکیبات با یکدیگر میزان اثربخشی محصول را دو چندان می کنند.

قرص رافولیت رها

قرص رافولیت رها حاوی ویتامین B6، B12 و فولیک اسید به بهبود عملکرد قلب و عروق کمک کرده، سطح خونی هوموسیستئین را کنترل کرده و کاهش می دهد و در متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین ها به انرژی نقش مؤثری ایفا می کند.

ویال خوراکی نیوهم چوا فارم

ویال خوراکی نیوهم چوا فارم حاوی آهن، منگنز و مس می باشد که محصولی مناسب برای کمک به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن می باشد. این محصول برای درمان کم خونی دوران بارداری، شیردهی و آلودگی انگلی بسیار مفید است. ویال خوراکی نیوهم استقامت بدن را بالا برده و برای کسانی که فعالیت های جسمی و فکری انجام می دهند اهمیت زیادی دارد.

کپسول آیروکپ عبیدی

کپسول آیروکپ عبیدی به صورت کپسول‌های انتریک کوتد خوراکی حاوی پلت انتریک کوتد فروس گلایسین سولفات یعنی معادل 30 میلی گرم آهن دو ظرفیتی می باشد که از کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری کرده و به تأمین آهن مورد نیاز بدن کمک می‌کند.

کپسول آیروویت ویتان

کپسول آیروویت ویتان در پیشگیری و درمان کم خونی های ناشی از کمبود آهن و اسید فولیک مورد استفاده قرار می گیرد.

این محصول در دوران بارداری در جهت تأمین آهن مورد نیاز بدن مادر و رشد بهتر جنین بسیار مناسب است. کپسول آیروویت با دارا بودن میزان قابل توجهی آهن همراه با اسید فولیک با فرمولاسیون آهسته رهش خود، به عنوان یکی از مهم ترین ترکیبات مؤثر در خون سازی می باشد، که عوارض و ناراحتی های بسیار کمتری نسبت به سایر محصولات مشابه خود، ایجاد می کند.

کپسول سیدرال فورت فارمانوترا

کپسول سیدرال فورت فارمانوترا علاوه بر تأمین آهن مورد نیاز بدن، به دلیل سیدرال بودن، مشکلات گوارشی ناشی از مصرف آهن را برطرف نموده و به جذب بالای آهن در بیماری های گوارشی نظیر سلیاک و بیماری های التهابی روده کمک می کند.

کپسول سیدرال فورت فارمانوترا در کم خونی ناشی از فقر آهن شدید به ویژه برای استفاده طولانی مدت در موارد ناشی از بیماری های مزمن کلیوی، همودیالیز، مشکلات خونی در بیماران دچار بدخیمی، در زمان رادیوتراپی به منظور بهبود اکسیژن رسانی به بافت، در خونریزی های گوارشی یا بیماران مشمول عمل برداشتن معده و یا در سایر موارد کاهش شدید هموگلوبین مورد استفاده قرار می گیرد.

این کپسول علاوه بر داشتن آهن، حاوی ویتامین C نیز می باشد که به افزایش جذب آهن بسیار کمک می کند. کمبود ویتامین C باعث کاهش جذب آهن از طریق دستگاه گوارش شده و سبب بروز کم خونی ناشی از فقر آهن می شود.

کپسول فرودین هولیستیکا

کپسول فرودین هولیستیکا با ترکیبات منحصر به فرد خود جهت افرادی که از کم خونی، کمبود آهن، کمبود اسید فولیک و ویتامین B۱۲ رنج می برند فرموله شده است.

کپسول فرودین هولیستیکا با ترکیبات ویژه آهن به شکل فروس بیس گلیسینات، اسید فولیک، ویتامین B12، ویتامین C  فرموله شده است.

این مکمل مخصوص بانوان در دوران قاعدگی، قبل از بارداری، در دوران بارداری برای پیشگیری از ناهنجاری های نقایص لوله عصبی در جنین و در دوران شیردهی بسیار مناسب می باشد. همچنین مصرف این مکمل می تواند باعث تقویت یادگیری، حافظه و تفکر در کودکانِ دچار فقر آهن شود. افرادی که از رژیم های گیاهخواری پیروی می کنند، ورزشکاران و افرادی که به دلیل کمبود آهن به مشکل ریزش مو دچار هستند نیز می تواند از فواید این فرآورده به خوبی بهره مند شوند.

قرص اکتی آیرون لیبرتی سوئیس

قرص اکتی آیرون لیبرتی سوئیس با فرمولاسیون منحصر بفرد خود برای تأمین انواع ویتامین ها و مواد معدنی و مخصوصا تأمین سطح آهن مورد نیاز بدن انسان مورد استفاده قرار می گیرد و نقش مهمی را در ایجاد انرژی از طریق مواد مغذی ایفا می کند.

کپسول فروگلوبین ویتابیوتیکس

کپسول فروگلوبین ویتابیوتیکس حاوی ترکیبات ویژه از جمله روی، مس، اسید فولیک و ویتامین های B6 و B12 می باشد که جهت جلوگیری از ایجاد کم خونی در دوران بارداری و شیردهی، بهبود ضعف عمومی و خستگی مفرط، بهبود کارایی، تمرکز و افزایش انرژی در بزرگسالان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این مکمل مناسب برای رفع ضعف بدن پس از دوران نقاهت بسیار مناسب است.

کپسول آهسته رهش فروگلوبین ویتابیوتیکس به گونه ای فرموله شده است كه مواد مؤثر خود را به صورت تدریجی و طی مدت معینی رها ساخته و غلظت دارو را تا ساعت ها در خون ثابت نگه می دارد. این مکمل با آزاد سازی مداومش از ایجاد کم خونی در دوران بارداری و شیردهی جلوگیری می کند.

قرص آیرون بیس گلیسینات هلث اید

قرص آهسته رهش آیرون بیس گلیسینات هلث اید حاوی آهن با ملح بیس گلیسینات به همراه ویتامین C می باشد. قرص آیرون بیس گلیسینات هلث اید جدیدترین و در عین حال مؤثرترین فرم آهن است که برای جذب بیشتر، ویتامین C هم به آن افزوده شده است.

استفاده از این مکمل در جهت پیشگیری و یا درمان کم خونی ناشی از فقر آهن در افراد بسیار سودمندتر و مؤثرتر نسبت به سایر ترکیبات موجود با ملح دیگر آهن است.

کپسول ایزی آیرون نچرال ورلد

کپسول ایزی آیرون نچرال ورلد برای رفع نیاز بدن به آهن و کمک به درمان کم خونی ناشی از رژیم های لاغری و گیاه خواری، اهدای منظم خون، دوران قاعدگی، دوران بارداری و شیردهی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

این محصول دارای 4 برابر جذب بیشتر آهن نسبت به فروس سولفات بوده و دارای حداقل عوارض گوارشی از جمله تهوع و یبوست می باشد.

کوتاه سخن:

کم خونی یک بیماری با علل و علائم متعدد است، بنابراین پریود شما تنها یک عامل است. با این حال، خونریزی شدید قاعدگی ارتباط زیادی با سطوح پایین آهن در بدن دارد، در نتیجه توجه به این علائم به جای نادیده گرفتن آنها مهم است.

عادی شدن علائم قاعدگی مانند درد قابل توجه قاعدگی یا خونریزی شدید توسط اطرافیان ما معمول است، اما فقط به این دلیل که چیزی رایج است به این معنی نیست که طبیعی است. مهم است که در مورد هر گونه نگرانی با پزشک خود صحبت کنید تا هر موردی را رد کنید.

در نهایت، اگر می‌خواهید باردار شوید و می‌دانید که کم‌خونی فقر آهن را تجربه می‌کنید، بسیار مهم است که بفهمید آیا هر ماه تخمک‌گذاری می‌کنید، زیرا آهن در تخمک‌گذاری و باروری نقش مهمی ایفا می کند.

در صورتی که در مورد مقاله بالا پرسشی دارید ذیل همین مقاله آن را درج نمایید تا دکتر داروساز داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشد. (پیروز و سربلند باشید)

منابع

https://www.inne.io/en/blog/article/period-anaemia
https://www.healthline.com/health/why-is-my-period-heavy#3-Yoga-Poses-to-Relieve-Cramps
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.