مکمل های کاهش دهنده علائم افسردگی

0 89

تحقیقات نشان داده است که افسردگی تحت تأثیر تعدادی از فرآیندهای درون بدن از جمله التهاب، استرس اکسیداتیو و غیره رخ می دهد. به همین دلیل، چندین دهه است که از مکمل‌های خاصی برای کمک به درمان علائم افسردگی استفاده می‌شود، چه همراه با داروهای ضد افسردگی یا به تنهایی .

در حالی که هیچ جایگزینی برای درمان حرفه ای پزشکی توسط روانشناسان، روانپزشکان و درمان های پزشکی حرفه ای توسط ارائه دهندگان دارای مجوز وجود ندارد، اما شواهدی وجود دارد که مکمل های دارویی مانند ویتامین ها یا مکمل های غذایی ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کنند. قبل از اینکه نگاهی دقیق به مکمل های خاص برای افسردگی بیندازیم که ممکن است بخواهید آنها را امتحان کنید، اجازه دهید افسردگی را به طور کلی بررسی کنیم.

افسردگی چیست؟

افسردگی یک اختلال خلقی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. از نظر فنی، افسردگی اصطلاحی است که برای تعریف چندین اختلال خلقی مشابه، گاهی مرتبط، اما از نظر بالینی متفاوت استفاده می‌شود. با توجه به تعریف مؤسسه ملی بهداشت و راهنمای آماری تشخیصی اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا، ویرایش پنجم (DSM-5)، افسردگی بدینصورت طبقه بندی می شود:

اختلال افسردگی اساسی (MDD)

اختلال بی نظمی خلقی مخل

اختلال افسردگی مداوم

اختلال ناخوشی پیش‌قاعدگی

اختلال افسردگی ناشی از شرایط پزشکی دیگر

موسسه ملی بهداشت در ادامه توضیح می دهد که همه این طبقه بندی ها علائم مشترکی دارند، از جمله :غمگینی، پوچی و خلق و خوی تحریک پذیر که “با تغییرات جسمی و شناختی همراه است که به طور قابل توجهی بر ظرفیت عملکرد فرد تأثیر می گذارد.” همانطور که در زیر به آن خواهیم پرداخت، این طیف از تشخیص ها و علائم است که کشف درمان های طبیعی برای افسردگی را چالش برانگیز می کند.

افسردگی عمیقاً گسترده است. موسسه ملی بهداشت نشان می دهد که تنها در ایالات متحده، افسردگی 17 میلیون بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد، اما آنها هشدار می دهند که این آمار آنچنان دقیق نیست چرا که به دلیل تصورات نادرست، نزدیک به 60 درصد از افراد مبتلا به افسردگی به دنبال کمک پزشکی نیستند.

برای کسانی که به دنبال کمک پزشکی هستند، تعدادی گزینه درمانی برای افسردگی وجود دارد که موثرترین آنها به طور کلی شامل ترکیبی از درمان، دارو و تغییرات سبک زندگی (از جمله استفاده از مکمل های کاهش دهنده علائم افسردگی) است.

افسردگی چه علائمی دارد؟

علائم افسردگی عبارتند از:

احساس غم و اندوه یا ناامیدی

ناامیدی و تحریک پذیری

از دست دادن علاقه به سرگرمی ها یا فعالیت هایی که معمولاً باعث لذت می شوند

مشکلات خواب، چه خواب زیاد یا بی خوابی

خستگی

تغییرات در اشتها

مشکل در تمرکز

افکار مرگ یا خودکشی

و علائم فیزیکی از جمله سردرد و کمردرد

پزشکان معتقدند که فرد باید حداقل 5 مورد از این علائم را تا حدی مخرب به مدت حداقل 2 هفته تجربه کند تا معیارهای تشخیص افسردگی را برآورده کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر فردی هر یک از این علائم را به حدی احساس کرد که در زندگی روزمره او ایجاد اختلال کرد، باید از پزشک خود کمک بگیرد.

داروها و درمان ها می توانند به فردی که افسردگی را تجربه می کند، کمک کند. اما در این زمینه به مردم توصیه می شود که به گیاهان یا مکمل ها به عنوان یک خط درمانی مستقل اعتماد نکنند.

مکمل های کاهش دهنده علائم افسردگی
مکمل های کاهش دهنده علائم افسردگی

مکمل های کاهش دهنده علائم افسردگی

مطالعات متعددی نقش مکمل ها را در درمان افسردگی ارزیابی کرده اند. با این وجود، همه مطالعات از کیفیت یکسانی برخوردار نیستند و مهم است که یافته‌های مطالعات دقیق منتشر شده در مجلات با کیفیت بالا را در نظر بگیرید. یک تحلیل وابسته به دانشگاه هاروارد که در مجله آمریکایی روانپزشکی منتشر شد، یک ارزیابی جامع از مطالعات موجود (به نام متاآنالیز) را تکمیل کرد، که روشی فشرده و قابل اعتماد برای بررسی آنچه کار می کند ارائه می دهد. آنها نتایج مطالعات موجود را در 16 مکمل مختلف مرتبط با افسردگی تجزیه و تحلیل کردند تا مشخص کنند کدام مکمل‌ها شواهد کافی برای کمک به کاهش علائم افسردگی در هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی را دارند.

تاثیر ویتامین ها بر سلامت روان

شرایط مختلف سلامت روان می تواند تأثیرات نامطلوبی بر سبک زندگی شما داشته باشد. از جمله افسردگی که شایع ترین وضعیت سلامت روان است با کمبود برخی ویتامین ها همراه است.

رژیم غذایی حاوی ویتامین B کمپلکس به تقویت سلامت روان کمک می کند. کمبود ویتامین B می تواند بر عملکرد حافظه شما تأثیر منفی بگذارد و باعث اختلالات شناختی و زوال عقل شود. ویتامین B به پیچیدگی علائم افسردگی کمک می کند.

سطوح پایین فولات با افسردگی مرتبط است. مکمل‌های ویتامینی مانند اسید فولیک (شکل مصنوعی فولات که به عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می‌شود) همراه با داروهای ضد افسردگی می‌تواند آرامش را در زنان افزایش دهد. اسید فولیک به بدن در ساخت گلبول های قرمز سالم کمک می کند.

اسید فولیک را از کجا پیدا کنیم اسید فولیک را می توان در سبزیجات برگ سبز، مرکبات، لوبیا، نان غنی شده و غلات یافت. از آنجایی که مکمل های ویتامینی به عنوان یک راه حل مستقل برای مشکلات سلامت روان کار نمی کنند، مهم است که این غذاها را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. با اسید فولیک، شما فقط باید روزانه حدود 1 میلی گرم مصرف کنید. در زیر در مورد ویتامین و مکمل هایی که به کاهش علائم افسردگی کمک می کنند بیشتر توضیح خواهیم داد:

ویتامین های گروه  B

شواهد فراوان نشان می دهد که ویتامین های B می توانند به افسردگی کمک کنند. ویتامین های B مواد شیمیایی مهمی را در مغز شما تولید می کنند که بر افسردگی و تنظیم خلق و خو تاثیر می گذارد. فولات، B12  و B6 برای تولید و تنظیم انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین، گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) و دوپامین مورد نیاز هستند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین‌ها ممکن است خطر افسردگی را افزایش دهد و «درمان با فولات و یا ویتامین B12 نمره‌های مقیاس افسردگی را کاهش می‌دهد، بهبودی را افزایش می‌دهد و از شروع علائم بالینی مهم افسردگی در افراد در معرض خطر جلوگیری می‌کند.

بنابراین وقتی به دنبال ویتامین‌هایی هستید که به افسردگی کمک می‌کنند، ویتامین‌های B ارزش دارد که با پزشک خود صحبت کنید.

ویتامینB1  (تیامین) و نقش آن بر سلامت روان

در میان ویتامین های گروه B می توان گفت ویتامین B1نقش پررنگی را بر عهده دارد. چرا که مشکلات سلامت روان مانند از دست دادن حافظه، اضطراب، افسردگی، تحریک پذیری و بی خوابی با کمبود ویتامین B1 مرتبط هستند. مغز از این ویتامین برای تبدیل گلوکز یا قند خون به انرژی استفاده می کند. این بدان معناست که بدون آن، مغز ممکن است انرژی کافی برای عملکرد طبیعی نداشته باشد. کمبود ویتامین B1 نیز ممکن است منجر به خستگی، از دست دادن اشتها و اختلالات گوارشی شود.

کپسول بنفوتیامین 150 میلی گرم برونسون، 60 عددی

کپسول بنفوتیامین 150 میلی گرم برونسون یک مکمل غذایی است که برای تشکیل مواد مغذی محلول در چربی به بدن کمک می‌کند و در نتیجه کارایی و عملکرد بدن را افزایش می‌دهد.

کپسول بنفوتیامین 150 میلی گرم برونسون حاوی بنفوتیامین (شکل محلول در چربی ویتامین B1) است که جذب بالاتر و سریع تری در بدن دارد و سمیت آن از خود تیامین محلول در آب، کمتر است. بنفوتیامین در سلول ها، تبدیل به تیامین می شود.

بنفوتامین یکی از مشتقات محلول در چربی تیامین (ویتامین B1) می باشد. حلالیت در چربی بنفوتامین باعث شده است تا به راحتی در سلول‌های عصبی نفوذ پیدا کند. بنفوتامین پس از مصرف خوراکی (به صورت قرص)، نسبت به دوز خوراکی تیامین محلول در آب، با سرعت بیشتری جذب بدن می‌شود. در نتیجه، بنفوتامین گزینه‌ای مناسب‌تر برای درمان کمبود تیامین که محلول در آب است، می باشد.

تیامین چیست؟ تیامین، که به عنوان ویتامین B1 نیز شناخته می‌شود، نقشی حیاتی در سوخت انرژی و تخریب قندها و اسکلت کربن دارد، علاوه برآن تیامین در ارتباطات عصبی و فعال‌سازی سیستم ایمنی دخیل است. ارتباط تیامین با این عملکردهای حیاتی، آن را تبدیل به یک ماده مغذی مهم در رژیم غذایی کرده است.

کمبود ویتامین B1 یا تیامین در بدن انسان سبب بروز بیماری “بری بری” شده که معمولا با عوارض قلبی – عروقی و عوارض عصبی همراه است. عوارض قلبی – عروقی شامل تپش قلب، تنگی نفس و هیپرتروفی قلب است که به تدریج منجر به احتقان قلب، کبد، ریه و پیدایش خیز می‌شود.

ضعف عضلانی و بی اشتهایی، بی خوابی، مشکلات حافظه، کم شدن حرکات معده، حالت تهوع، تب و لاغری توام با اختلالات گوارشی و عوارض پوستی از علائم دیگر بیماری بری بری می باشد.

ویتامین B12 و کاهش علائم افسردگی

ویتامین B12 یک جزء کلیدی در تشکیل گلبول های قرمز خون است. کمبود آن می تواند منجر به مشکل انتقال اکسیژن در خون شود که به کم خونی خطرناک معروف است. این اختلال ممکن است باعث مشکلاتی مانند نوسانات خلقی، پارانویا، تحریک پذیری، گیجی، زوال عقل و توهم (یا شیدایی) شود.

هنگامی که مکمل های ویتامین B12 با فولات ترکیب می شوند، تولید سروتونین و دوپامین را افزایش می دهند. این دو ویتامین هر دو نقش مهمی در تنظیم و حفظ سلامت روان را دارند. لازم به ذکر است که افراد مسن بیشتر مستعد کمبود ویتامین B12 هستند.

ویتامین B12 را از کجا تهیه کنیم؟ ویتامین B12 را می توان به مقدار زیادی در محصولات حیوانی مانند ماهی، گوشت بدون چربی، مرغ، تخم مرغ و شیر کم چرب و بدون چربی یافت. غلات صبحانه غنی شده نیز منبع خوبی از B12 و سایر ویتامین های B هستند.

قرص ویتامین B12 یوروویتال

قرص ویتامین B12 یوروویتال با تأمین ویتامین B12 مورد نیاز بدن، در تکثیر گلبول‌های قرمز، تقویت سیستم عصبی، افزایش انرژی و عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی ایفا می کند.

علائم کمبود این ویتامین در بدن با بی حسی، گزگز، سوزش، سفتی و ضعف عمومی در پاها، اختلالات فکری و افسردگی خود را نشان می دهد. این ویتامین با تنظیم سطح هموسیستئین خون می‌تواند در پیشگیری از بیماری قلبی – عروقی مؤثر باشد. همچنین حفظ مقادیر کافی ویتامین B12 به سلامت استخوان‌ها کمک می نماید. مصرف این ویتامین در طول دوران بارداری جهت حفظ سلامت مغز و سیستم عصبی جنین ضروری می باشد چرا که کمبود آن محدودیت رشد جنینی، نقص لوله عصبی و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در کودک به دنبال خواهد داشت.

قرص روفولیک پلاس رگولار عبیدی :

مکمل خوراکی روُفولیک، ترکیبی نوآورانه از فولات است که در سه زیر محصول پریناتال، مکس و رگولار تهیه و تولید شده است.

قرص روفولیک پلاس رگولار عبیدی با فرمولاسیونی ویژه حاوی فولات (به صورت کلسیم-ال-متیل فولات) 400 میکروگرم و ویتامین B12 به میزان 50 میکروگرم، در بهبود کم خونی ناشی از فقر فولات و ویتامین B12 نقش بسزایی ایفا می کند.

کمبود فولات و ویتامین ب۱۲ در بدن موجب بروز نشانه‌هایی همچون ضعف و تپش قلب، خستگی زودرس و عدم توانایی در انجام فعالیت‌های روزمره است.

با توجه به شیوع گسترده فقر فولات در میان بانوان، علی الخصوص مادران باردار، رِوُفولیک نقش بسزایی در بهبود سلامتی زنان، مادران باردار و سلامتی نوزادان ایفا می کند.

قرص رافولیت رها

قرص رافولیت رها حاوی ویتامین B6، B12  و فولیک اسید که به بهبود عملکرد قلب و عروق کمک کرده، سطح خونی هوموسیستئین را کنترل کرده و کاهش می دهد و در متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین ها به انرژی نقش مؤثری ایفا می کند.

ویتامین B6 یا پیریدوکسین از خانواده ویتامین های گروه B، ویتامینی محلول در آب می باشد که برای سلامت ذهن و بدن مفید است و نقش بسزایی در بالانس کردن تغییرات هورمونی زنان دارد. 

زود رنجی، عصبی شدن و بی خوابی، ضعف عمومی بدن، تغییرات پوستی از جمله درماتیت و آکنه، آسم و آلرژی با کمبود سطح پیریدوکسین ارتباط مستقیم داشته که با علائمی همچون ناخن های شکننده، زبان ملتهب شده و تغییرات در استخوان های بدن از جمله استئوپروز و آرتریت یا ایجاد سنگ های کلیوی بروز می کند. افرادی که داروهای ضد افسردگی و یا قرص ضد بارداری مصرف می کنند يا تحت هورمون درمانی می باشند، بیش از دیگران به این ویتامین نیاز دارید.

ویتامین دی و کاهش علائم افسردگی

بدن ما ویتامین D را به طور طبیعی با قرار گرفتن در معرض آفتاب کافی تولید می کند. با این حال، مطالعات نشان داده اند که اکثر مردم در واقع سطوح ناکافی دارند، به ویژه آنهایی که در عرض های جغرافیایی شمالی زندگی می کنند و کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند. افرادی که سطح ویتامین D پایینی دارند، مستعد ابتلا به میزان بالاتر افسردگی هستند. گیرنده های ویتامین D در بخش هایی از مغز وجود دارد که با افسردگی مرتبط است و ممکن است در ایجاد انتقال دهنده های عصبی خاص نقش داشته باشد.

تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به افسردگی بیشتر احتمال دارد ویتامین D کم یا کمبود داشته باشند. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند نسبت به جمعیت عمومی سطح ویتامین D کمتری دارند و افرادی که پایین ترین سطح را دارند بیشتر علائم افسردگی را نشان می دهند.

ویتامین D ممکن است از طریق مکانیسم‌های مختلفی از جمله کاهش التهاب، تنظیم خلق و خو و محافظت در برابر اختلالات عصبی-شناختی با افسردگی مبارزه کند.

بررسی سال 2019 از چهار کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده نشان داد که مکمل‌های ویتامین D منجر به مزایای بالینی در افراد مبتلا به افسردگی شدید می‌شود.

شواهد نشان می دهد که مکمل های ویتامین D برای افسردگی ممکن است کمک بزرگی در مبارزه با علل و علائم آن داشته باشد.

مکمل های کاهش دهنده علائم افسردگی
مکمل های کاهش دهنده علائم افسردگی

قرص ویتامین D3 1000 iu هلث پلاس :

قرص ویتامین D3 1000 iu هلث پلاس با فراهم کردن ویتامین دی مورد نیاز بدن و کمک به جذب کلسیم، از عوارض ناشی از کمبود این ویتامین از جمله پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و ضعف سیستم ایمنی جلوگیری می‌کند.

قرص ویتامین D3 1000 iu هلث پلاس علاوه بر بالا بردن میزان جذب کلسیم و فسفر و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن به استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها کمک نموده و باعث پیشگیری از برخی بیماری‌ها می‌شود.

سافت ژل ویتامین D3 ابورنز :

سافت ژل ویتامین D3 ابورنز با بالا بردن سطح افزایش جذب کلسیم در استحکام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها نقش داشته و ریسک ابتلا به پوکی استخوان را تا میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

وجود ویتامین دی در ترکیبات سافت ژل ویتامین D3 1000 واحد ابورنز موجب افزایش تراکم استخوان در بدن شده و خونرسانی را بهبود می‌بخشد.

سافت ژل ویتامین D3 باریویتال :

سافت ژل ویتامین D3 باریویتال به بهبود جذب کلسیم و فسفر کمک نموده و سبب سلامتی استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.

ویتامین دی یکی از ویتامین‌های ضروری برای بدن است که نقش مهمی برای آن ایفا می‌کند. این ویتامین نه تنها سبب سلامت استخوان‌ها شده بلکه باعث پیشگیری از بیماری‌ها نیز می شود.

قرص ویتامین D3 1000 iu هلث اید :

قرص ویتامین D3 1000 iu هلث اید با داشتن ویتامین D3 به جذب کلسیم و فسفر و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. ویتامین D به استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها کمک کرده و باعث پیشگیری از برخی بیماری‌ها می‌شود.

عوارض ناشی از کمبود ویتامین D

اکثر ایرانی‌ها بنا به دلایلی مانند ژنتیک، آپارتمان نشینی، شرایط آب و هوایی، آلودگی هوا و نوع پوشش، دچارکمبود ویتامین D می شوند. کمبود شدید ویتامین D می‌تواند به پوکی و نرمی استخوان‌ها (بیماری راشیتسیم) منجر شود. به همین دلیل کودکان هم به ویتامین D برای جلوگیری از نرمی استخوان احتیاج دارند.

همچنین کمبود ویتامین D سبب افزایش خطر شکستگی استخوان می‌شود که در مجموع کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مصرف کافی ویتامین D باعث کاهش مرگ و میر زودرس می‌شود و احتمال گرفتار شدن به بیماری‌های قلبی – عروقی و سرطان را کاهش می‌دهد. پروتئینی که توسط ویتامین D در بدن فعال می‌شود، می‌تواند در ترمیم آسیب‌های سلول‌های عصبی و در درمان بیماری ام اس مؤثر واقع شود. میزان دریافتی ویتامین D در سنین مختلف و در دوران زندگی هر فرد متفاوت است. به گونه ایی که هم کودکان و هم بزرگسالان نباید بیش از دو هزار واحد بین المللی ویتامین D در روز دریافت کنند.

روغن ماهی یا امگا 3

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که کلیدی برای عملکردهای خاص مغز است و ممکن است به کاهش التهاب مرتبط با افسردگی کمک کند. دو نوع امگا 3 در روغن ماهی وجود دارد: EPA و DHA. محققان دریافتند که EPA بیشترین کمک را در مورد افسردگی دارد.

سافت ژل امگای تغلیظ شده 1000 میلی گرم دانا :

سافت ژل امگای تغلیظ شده 1000 میلی گرم دانا با دارا بودن دو نوع امگا 3 با مقادیری بیش از فرمولاسیون‌های معمول به سلامت قلب و عروق، کاهش کلسترول و کاهش التهاب کمک موثری می‌نماید.

سافت ژل امگا 3 تغلیظ شده 1000 میلی گرم دانا حاوی دو نوع عمده اسید چرب امگا ۳ یعنی ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) می باشد که جهت کمک به سلامت قلب و عروق توصیه شده و برای کاهش کلسترول بدن نیز می توان از آن بهره گرفت.

سافت ژل امگا3 باریویتال :

سافت ژل امگا3 باریویتال مکملی منحصر به فرد می باشد که اسیدهای چرب بدن را تأمین نموده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی را کاهش می دهد.

اسیدهای چرب از مواد ضروری برای سلامتی به شمار می روند و به حفظ سلامت قلب و عروق کمک شایانی می کنند. البته این نکته قابل توجه است که بدن توانایی ساخت اسیدهای چرب را ندارد و تأمین اسیدهای چرب از طریق رژیم غذایی بسیار حائز اهمیت است. استفاده از کپسول نرم امگا 3 باریویتال در کنار رژیم غذایی مناسب این ماده مهم را تأمین نموده و سبب ارتقا سطح سلامتی بدن می گردد.

کپسول نرم امگا ۳ (فلکسید اویل) باریج اسانس :

کپسول نرم امگا ۳ (فلکسید اویل) باریج اسانس حاوی روغن بذرکتان می باشد که این روغن منبع گیاهی فوق العاده از اسیدهای چرب ضروری به ویژه اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ بوده و در حفظ سلامت قلب و عروق و پیشگیری از بیماری‌های مربوط به آن نظیر فشار خون، نقش بسیار مؤثری ایفا می کند.

کپسول روغن ماهی 1000 میلی گرم ترید فورما :

مصرف کپسول روغن ماهی 1000 میلی گرم ترید فورما  اثرات مفیدی در حفظ و سلامت قلب، تنظیم فشار خون، بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و تمرکز، بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی دارد.

همچنین کپسول روغن ماهی 1000 میلی گرم ترید فورما علاوه بر تقویت سیستم بینایی، از چشم‌ها در برابر عارضه‌های مختلف محافظت می‌کند.

ال-متیل فولات (نوع خاصی از اسید فولیک) و تاثیر آن بر کاهش علائم افسردگی

برخی از افراد در بدنشان یک ساختار ژنتیکی وجود دارد که در واقع استفاده آنها از اسید فولیک در فرآیندهای سلولی را مختل می کند، که ممکن است با افسردگی مرتبط باشد. مکمل ال-متیل فولات می تواند به پر کردن این شکاف و حفظ حرکت فرآیندهای سلولی کمک کند. در واقع، در حال حاضر یک فرم مورد تایید FDA از L-methylfolate وجود دارد که پزشکان برای افرادی که در ابتدا به درمان ضد افسردگی پاسخ نمی دهند، تجویز می کنند.

مکمل های کاهش دهنده علائم افسردگی
مکمل های کاهش دهنده علائم افسردگی

SAM-e (S-آدنوزیل متیونین) و نقش آن در کاهش علائم روان

برخی از مکمل ها اثرات امیدوارکننده ای بر علائم افسردگی نشان داده اند. با این حال، بسیاری از تحقیقاتی که مزایای آنها را تایید می‌کنند، کیفیت پایینی دارند.

SAMe مخفف S-adenosyl methionine است. این یک شکل مصنوعی از یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد.

در سال 2016، محققان تمام کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده را برای استفاده از SAMe برای درمان افسردگی در بزرگسالان بررسی کردند. آنها تفاوت معناداری بین اثرات SAMe بر علائم افسردگی و اثرات دارونما پیدا نکردند.

با این حال، آنها همچنین دریافتند که SAMe تقریباً همان اثربخشی داروهای ضد افسردگی رایج ایمی پرامین یا اسیتالوپرام را دارد. علاوه بر این، زمانی که محققان SAMe را با داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین انتخابی مخلوط کردند، بهتر از دارونما بود.

مانند بسیاری از مطالعات دیگر در مورد گیاهان و مکمل ها، تحقیقات در مورد ایمنی و اثربخشی SAMe از کیفیت پایینی برخوردار است. تحقیقات بیشتری برای تعیین اثر دقیق آن ضروری است.

در یک بررسی دیگر که نتایج آن در ژورنال روانپزشکی آمریکا منتشر شده‌است، جرج پاپکوستاس، سرپرست این پژوهش و روانپزشک در دانشکده پزشکی هاروارد، مکمل SAMe را به تعدادی از افراد مبتلا به اختلال افسردگی عمده که با درمان ضدافسردگی بهبود نیافته بودند، دادند. نتایج این پژوهش نشان داد که افزودن مکمل اس-آدنوزیل متیونین، یا SAMe به درمان دارویی ضدافسردگی در بیماران مبتلا به افسردگی عمده، نسبت به بیمارانی که علاوه بر داروهای معمول‌شان یک داروی بی‌اثر (دارونما) دریافت می‌کردند، باعث بهبودی بیشتر بیماران گروه اول شد.

بیشتر بخوانید : راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز

تاثیر فلز روی یا زینک بر افسردگی

روی یک ماده معدنی طبیعی است که برای سلامت مغز و تنظیم مسیرهای انتقال دهنده عصبی حیاتی است. همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. مهمتر از آن، این ماده معدنی است که ارتباط نزدیکی با افسردگی دارد.

دکتر امیلی دینز، در Psychology Today، تحقیقاتی را در مورد رابطه بین روی و افسردگی دنبال کرده است. برخی از یافته های کلیدی عبارتند از:

“هرچه فردی افسرده تر باشد، سطح روی بدنش پایین تر است.”

تحقیقات نشان می دهند که مکمل روی دارای اثرات ضد افسردگی در انسان است. درمان موفقیت آمیز با داروهای ضد افسردگی باعث افزایش سطح روی سرم می شود.

در حالی که تحقیقات روی به عنوان یک مکمل طبیعی برای افسردگی هنوز در حال ظهور است و برای دانستن تأثیر کامل آن به اطلاعات بیشتری نیاز است، منطقی است که ایده خوبی است که با پزشک خود در مورد افزودن مکمل‌های روی به برنامه درمان افسردگی خود صحبت کنید.

کپسول زینک پلاس 10 میلی گرم ویتاول :

کپسول زینک پلاس ۱۰ میلی گرم ویتاول با دارا بودن ترکیبات منحصر به فردی همچون روی، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C ،نیاسین و پنتوتنیک اسید به سلامت پوست، مو و ناخن و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌نماید.

این محصول در سلامت پوست، مو و ناخن، ترمیم زخم‌ها، تقویت سیستم عصبی و حافظه فرد نقش بسزایی دارد. میزان زینک موجود در این محصول ۱۰ میلی گرم بوده که البته این محصول در شکل زینک پلاس ۵ میلی گرم ویتاول نیز تهیه و تولید شده است.

قرص کلمگزینک هلث اید :

قرص کلمگزینک هلث اید حاوی سه ماده بسیار مهم برای بدن یعنی کلسیم، روی و منیزیم می باشد که سلامتی استخوان‌ها و دندان را تضمین می‌کند، همچنین مصرف این فرآورده به تقویت عمومی بدن کمک شایانی می کند.

وجود منیزیم در فرمولاسیون این محصول باعث افزایش جذب کلسیم، فسفر و ویتامین C می‌شود. این فرآورده از جهت داشتن کلسیم، منیزیم و روی می‌تواند موجب سلامتی استخوان‌ها و دندان‌ها شود و از پوکی استخوان جلوگیری کند. بعلاوه در کلیه ها رسوب نمی‌کند و انتخاب مناسبی برای افرادی است که استخوان های ضعیفی دارند.

قرص زینک 30 میلی گرم ایکس مارت :

زینک یا همان روی یک ماده معدنی ضروری است که در تمام اندام ها، بافت ها و مایعات بدن یافت می شود و به عنوان دومین ماده معدنی فراوان در بدن پس از آهن، نقش مهمی در فرآیندهای بیولوژیکی دارد.

زینک نقش مهمی در تثبیت ساختارهای سلولی و ارگان ها، عملکرد ایمنی، بهبود زخم، تقسیم سلولی، رشد، لخته شدن خون، عملکرد تیروئید، بینایی، چشایی و بویایی ایفا می کند.

قرص زینک پلاس سوپرابیون

قرص زینک پلاس سوپرابیون با داشتن ترکیبات ویژه شامل: روی، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B12، بیوتین، اسید فولیک، نیکوتینامید، پانتوتنیک اسید، ویتامین B6 نقش مهمی در تسریع رشد سلولی و سنتز پروتئین‌های بدن داشته و موجب تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت پوست، مو و ناخن و بهبود رشد ذهنی و جسمی می‌شود.

منیزیم و تاثیر آن بر سلامت روان

یکی دیگر از مواد معدنی حیاتی که ممکن است کاهش دهنده ی علائم افسردگی باشد، منیزیم است. مانند روی، تحقیقات در مورد منیزیم کمی پراکنده است، اما چندین مطالعه بزرگ نشان داده‌اند که مکمل‌های منیزیم می‌توانند علائم افسردگی را کاهش دهند. مانند روی، همان مطالعات به این نتیجه رسیده اند که کمبود منیزیم یک ویژگی رایج در افراد مبتلا به افسردگی است.

ساشه منیزیم مگترا نیچرز اونلی :

ساشه منیزیم مگترا نیچرز اونلی حاوی منیزیم حل شونده در دهان است. منیزیم یک مکمل ضروری جهت سلامت و فعالیت ماهیچه ها، استخوان ها، قلب ، پیشگیری از دیابت، عملکرد عصبی و کمک به بهبود علائم PMS مورد استفاده قرار می گیرد.

وجود منیزیم برای سلامت قلب، عضله و کلیه مهم و مؤثر است. همچنین برای آرام نگه‌داشتن گردش خون در بدن، کمک به مقابله با استرس، حفظ سلامت و بهداشت روانی در برابر افسردگی و تغییرات احساسی مفید می باشد. علاوه بر این منیزیم موجب خواب بهتر شده و بی‌خوابی را کاهش می‌دهد. منیزیم در بهبود کیفیت خواب و همینطور کمک به پیشگیری از حمله های میگرنی نیز تأثیرگذار است. منیزیم درتنظیم فشار خون نقش مهمی را ایفا می کند. رژیم های غذایی که حاوی مقدار زیادی سبزی و میوه باشند منیزیم و پتاسیم را در حد کافی تأمین کرده و باعث کاهش فشار خون بالا می شوند .

کپسول مگویت 250 میلی گرم ویتان :

کپسول مگویت 250 میلی گرم ویتان به واسطه دارا بودن ۲۵۰ میلی گرم منیزیم اکساید شده، موجب تسکین اعصاب شده و در حفظ سلامت قلب، عضله و کلیه بسیار مهم و مفید است.

کپسول مگویت ۲۵۰ میلی گرم ویتان یک مکمل تغذیه‌ای جهت کمک به تامین منیزیم مورد نیاز بدن و حفظ سلامت شناخته شده است.

منیزیم جهت آرام نگه داشتن گردش خون، حفظ سلامت و بهداشت روانی در برابر افسردگی، مقابله با استرس و تغییرات احساسی به صورت چشمگیری کارامد است.

مصرف کپسول مگویت می‌تواند منجر به خواب بهتر شده و ساعات بی خوابی را نیز کاهش دهد. همچنین این محصول به پیشگیری از حمله‌های میگرنی کمک کرده و نقش مهمی در تنظیم فشار خون ایفا می‌کند.

ساشه منیزیم 400 مگا مگ فرش مورنینگ :

ساشه منیزیم 400 مگا مگ فرش مورنینگ به عنوان یک مکمل غذایی اثر بخش محصولی مناسب جهت حفظ عملکرد طبیعی عضلات و سیستم عصبی می باشد.

در این مکمل از مواد مؤثری نظیر منیزیم، فولیک اسید، ویتامین B12، B6 بهره گرفته شده است به همین علت مصرف این ساشه انرژی را در بدن بالا برده و نقش بسیار مهمی در جلوگیری از خستگی دارد. استفاده از این ساشه به افرادی که کارهای سنگین بدنی و یا ذهنی انجام می دهند و برای انجام کارهایشان به انرژی زیادی احتیاج دارند، توصیه می شود. این محصول به راحتی از طریق دهان جذب شده و نیاز ندارد که آن را در آب حل کنید و میل نمایید.

آیا می توانم برای درمان افسردگی فقط از مکمل ها استفاده کنم؟

پزشکان از ارزش درمانی مداخله غذایی در مقابله با افسردگی و سایر اختلالات روانی حمایت می کنند. اگرچه کمبود ویتامین ها با مشکلات سلامت روان مرتبط است، اما توجه به این نکته مهم است که مکمل های ویتامین نمی توانند جایگزین داروهای درمان بیماری روانی شوند.

حفظ یک رژیم غذایی سالم ممکن است به شما کمک کند از کمبودهای تغذیه ای که باعث مشکلات سلامت روان می شود جلوگیری کنید. تلاش برای حفظ یک برنامه غذایی سالم می تواند بسیار سخت باشد. اجتناب از مصرف الکل، سیگار کشیدن، قندهای تصفیه شده و کافئین ممکن است به حفظ سلامت روان کمک کند. اگر نگران سلامت روان خود هستید، قبل از مصرف مکمل های ویتامین با یک متخصص مشورت کنید.

قبل از مصرف هر گونه مکمل غذایی باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر مشکلات روانی دارید، از یک متخصص کمک بگیرید. همیشه در مورد مکمل هایی که می توانید همراه با داروهای تجویز شده برای بیماری خود مصرف کنید، با پزشک خود مشورت کنید. این می تواند خطر ابتلا به سایر مشکلات سلامتی را به حداقل برساند.

مکمل های کاهش دهنده علائم افسردگی
مکمل های کاهش دهنده علائم افسردگی

کاهش علائم افسردگی با استفاده از مکمل های غذایی!

تحقیقات نشان داده است که مکمل ها می توانند ابزاری طبیعی و موثر برای مدیریت علائم افسردگی باشند. دکتر Jacob Behrens، پزشک Brightside و مشاور بالینی، می‌گوید: «مکمل‌ها می‌توانند بخشی ثابت و طبیعی از یک برنامه درمان افسردگی مؤثر باشند.»

در حالی که تحقیقات مثبت در مورد این مکمل ها برای افسردگی دلگرم کننده است، مهم است که به خاطر داشته باشید که این نتایج کامل یا قطعی نیستند. کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که به نظر می رسد به اندازه کافی در مورد ایمنی و اثربخشی بالقوه این مکمل ها به عنوان بخشی از یک برنامه درمان افسردگی به ما می گویند، اما برای نتیجه گیری، مطالعات بیشتری لازم است. ما باید به تحقیقات انجام شده تا کنون به عنوان یک نقطه شروع محکم فکر کنیم. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که هر یک از مکمل ها به صورت مجزا مورد مطالعه قرار گرفتند و ترکیب آنها می تواند نتایج متفاوتی ایجاد کند.

اگر مکمل هایی را برای کمک به مبارزه با افسردگی در نظر می گیرید، مهم است که با پزشک داروساز در مورد آنچه برای شما مناسب است صحبت کنید.

این مقاله جایگزین توصیه های یک متخصص روانپزشک نمی شود و فقط برای اهداف اطلاعاتی و آموزشی در نظر گرفته شده است.

در صورتی که در مورد مقاله ” مکمل های کاهش دهنده علائم افسردگی ” پرسشی دارید ذیل همین مقاله آن را درج نمایید تا دکتر داروساز داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشند. (پیروز و سربلند باشید)

منابع:

https://www.brightside.com/blog/the-four-supplements-to-consider-for-help-with-depression/
https://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/what-to-know-about-vitamins-and-mental-health
https://www.medicalnewstoday.com/articles/314421#the-bottom-line
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.