راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز

0 7,024

آیا تا به حال شده است برای لحظه ای نام دوست خود را فراموش کنید یا فراموش کنید سوئیچ ماشینتان را کجا گذاشته اید؟ چیزی که در این لحظات شما را اذیت می کند این است که آیا این فراموشی های لحظه ای باعث می شوند که در آینده دچار آلزایمر شوید. این استرس و ترس همیشه با ما هست و باید قبل از اینکه این استرس آزار دهنده شود به فکر تقویت حافظه ی خود باشیم. ما باید سعی کنیم در کنار تقویت جسممان، فکر و ذهنمان را نیز تقویت کنیم.

ما در این مقاله تلاش کرده ایم راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز را برای شما شرح داده و شما را با تعدادی از مکمل های تقویت حافظه و ذهن آشنا کنیم. پس ما را همراهی کنید.

اختلال حافظه، آلزایمر یا عدم تمرکز همگی می توانند اتفاقات ناراحت کننده ای برای زندگی هر فرد باشند. بجز آلزایمر که در سنین بالا رخ می دهد، مسئله عدم تمرکز و ضعف حافظه نیز وجود دارد که در سنین کمتر رخ می دهد. این مشکل بیشتر در دوره نوجوانی و جوانی رخ می دهد، به همین منظور جوانان در سنین مدرسه و دانشگاه برای مطالعه و تمرکز بهتر بر روی دروس و امتحانات خود به دنبال قرص ویتامین تقویت حافظه هستند.

عدم تمرکز و ضعف در حافظه چیست؟

منظور از تمرکز کردن این است که بتوانیم توجه و اراده خود را باهم همسو کنیم و آن را در کنترل خود داشته باشیم. در این حالت باید قدرت بیرون راندن تمام افکار غیرضروری را داشته باشیم و بتوانیم ایده‌ها و احساسات را از خود دور کنیم. عدم تمرکز همیشه خطرناک نیست، اما ناتوانی در تمرکز می تواند نشان دهنده ی زنگ خطر برای مغز شما بوده و اعلام کند که شما به درمان های پزشکی نیاز دارید.

استرس، کم خوابی، گرسنگی، مشکلات هورمونی، اختلال تیروئید، کم خونی، تلفن همراه و شبکه های اجتماعی، خستگی، افسردگی و عوارض داروها همگی از علل و عوامل عدم تمرکز می باشند و از سوی دیگر نداشتن انرژی جسمی یا ذهنی برای تمرکز کردن، بی دقتی، داشتن فکر های پریشان، عدم توانایی در تصمیم گیری، بی قرار بودن، ناتوانایی در انجام کارهای پیچیده، عدم توانایی در به خاطر سپردن اتفاقات کوتاه مدت همگی از نشانه های عدم تمرکز می باشند.

تا به اینجای مقاله پی بردید که عدم تمرکز و دلایل عدم تمرکز کدامند ؟ در ادامه مقاله قصد داریم تکنیک های تقویت حافظه را به طور ساده بیان کنیم:

سعی کنید تمرینات ذهنی انجام دهید

همان‌طور که ماهیچه‌ها و عضلات شما برای سالم ماندن احتیاج دارند تا از آنها کار بکشید و تمرینات ورزشی انجام دهید، مغز نیز برای حفظ سلامت خود نیاز به استفاده مداوم دارد. تمرینات ذهنی برای به چالش کشیدن مغز موثر بوده و به بهبود حافظه کمک می‌کنند. مطالعات نشان داده است که افرادی که حداقل ۱۵ دقیقه در هفته تمرینات ذهنی انجام می‌دهند، عملکرد مغزی بهتری دارند.

حل کردن جدول، انجام بازی شطرنج، فرا گرفتن یک موسیقی جدید، یاد گرفتن یک زبان خارجی، محاسبات ریاضی به صورت ذهنی، به خاطر سپردن شماره تلفن‌ها و انجام برخی از کارهای روزمره با چشم بسته از بهترین تمرینات ذهنی برای مغز به شمار می آیند.

فعالیت بدنی و تمرینات ورزشی داشته باشید

یکی از راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز داشتن فعالیت بدنی و ورزش است. فعالیت بدنی بر سلامت مغز تاثیر مستقیم دارد. انجام ورزش به صورت منظم خطر بروز کاهش عملکرد شناختی را که معمولا با افزایش سن به وجود می‌آید، کاهش داده و از مغز در برابر تحلیل رفتن محافظت می‌کند.

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که انجام ورزش‌های هوازی به تقویت حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر که در مراحل اولیه بیماری به سر می‌برند کمک می‌کند. ورزش‌های هوازی مثل پیاده‌روی سریع، دویدن و شنا ضربان قلب را افزایش داده و در بهبود عملکرد قلبی نیز موثر هستند.

ورزش نه تنها در سلامت جسمانی مؤثر است، بلکه موجب تقویت حافظه نیز می‌شود. فقط ۲۰ دقیقه ورزش به پردازش اطلاعات و عملکرد حافظه کمک می‌کند. همچنین با ورزش می‌توانید روند تشکیل اتصالات عصبی جدید در مغز را سرعت ببخشید. خلاصه اینکه ورزش به یادگیری سریع‌تر و افزایش سطح هوشیاری می‌انجامد و همگی این فواید فقط با تحرک بدنی حاصل می‌شود.

برای تقویت حافظه مدیتیشن انجام دهید

مدیتیشن به بهبود حافظه کمک کرده، عملکرد مغز را بهبود بخشیده و علائم انحطاط مغز را کاهش می‌دهد. مدیتیشن هم روی حافظه کوتاه‌ مدت تاثیر می‌گذارد و هم حافظه بلند مدت. محققان در مطالعات خود به مقایسه مغز افرادی که مدیتیشن انجام داده و آنهایی که انجام نداده‌اند، پرداخته و دریافتند که انجام مدیتیشن در دراز مدت اثرات مثبتی در مغز خواهد گذاشت که از آن جمله به افزایش پلاستیته مغز جهت حفظ سلامتی می‌توان اشاره کرد.

در یکی از حالت‌های مدیتیشن برای تاثیر بر تقویت حافظه، ابتدا دست‌ها را محکم در بالای سر نگهدارید. سپس 20 نفس عمیق بکشید. به این صورت که هوا را با بینی به داخل ریه بکشید و با دهان بازدم را به بیرون بدهید. حالا تمام حواس خود را روی نگه داشتن دست‌ها و تنفس قرار دهید. این تمرین ساده را در طی روز 10 دقیقه انجام دهید.

خواب کافی داشته باشید

داشتن خواب کافی از راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز است. بهره بردن از خواب کافی و باکیفیت برای سلامت کلی مغز حیاتی است. اختلال در چرخه خواب می‌تواند منجر به اختلالات شناختی شده و باعث شود تا فرایندهای مغز برای به یاد آوردن خاطرات با اشکال مواجه شود. همه بزرگسالان باید هر شب حداقل ۷ تا ۹ ساعت خواب مفید داشته باشند تا به مغز کمک شود خاطرات و رویدادها را به خوبی ایجاد و ذخیره نماید. بهترین و مفیدترین خواب ساعت 9 شب الی 4 صبح می باشد.

تکرار مداوم یک کار جدید

وقتی خودتان را به انجام مداوم یک کار جدید عادت می‌دهید، مسیرهای عصبی جدیدی در مغز شکل می‌گیرند که موجب می‌شوند در انجام کارهای جدید، کارآمدتر و پرسرعت‌تر ظاهر شوید.

حتما دلتان می‌خواهد بدانید چطور می‌توانید مغزتان را به تشکیل مسیرهای عصبی جدید وادار کنید؟ قدم اول این است که انجام هیچ کاری را به تعویق نیندازید. شاید بگویید عادت به تعویق انداختن امور چنان در رفتارتان ریشه کرده که نمی‌توانید ترکش کنید.

اما برای اینکه موتورتان راه بیفتد، پیشنهاد می‌کنیم کاری را انتخاب کنید که معمولا طرفش نمی‌روید. سپس به انجام قسمت کوچکی از این کار مشغول شوید. از آنجایی که این کار کوچک در راستای تکمیل همان کار بزرگ‌تری است که معمولا طرفش نمی‌رفتید، تشکیل مسیرهای عصبی جدید در مغز به تدریج آغاز می‌شود.

یک مهارت جدید یاد بگیرید

بدیهی است که هرچه بیشتر از مغزتان کار بکشید، عملکرد مغز بهبود می‌یابد. مثلا یادگیری یک ساز جدید موجب خواهد شد در تبدیل اطلاعات دیداری (نُت موسیقی) به یک کار عملی (نواختن ساز) مهارت بیشتری پیدا کنید. یا مثلا یادگیری یک زبان جدید، مغزتان را با طرز تفکری متفاوت مواجه خواهد کرد و ناگزیرتان می‌کند خودتان را به شیوه‌ی دیگری ابراز کنید.

خانواده و دوستان خود معاشرت داشته باشید

چنانچه قصد دارید از توانایی شناختی مطلوبی برخوردار شوید، پس حتما سعی کنید در زندگی‌تان روابط معنی‌داری را به وجود آوردید. هم‌صحبتی با دیگران و هم‌نشینی با افرادی که دوست‌ شان دارید، موجب می‌شود واضح‌تر فکر کنید و خُلق‌تان باز شود.

تقویت حافظه با بازی

بازی نه تنها به تقویت حافظه کمک می‌کند بلکه فرصت خوبی برای لذت بردن از اوقات فراغت و معاشرت با دیگران است. بازی‌های حافظه باعث پرورش و هوشیارتر شدن مغز، جلوگیری از بروز بیماری‌های مرتبط با حافظه، بهبود سطح توجه، استدلال و مهارت خواندن می‌شوند. تقویت حافظه با بازی تنوع بسیار زیادی دارد و شما می‌توانید بر اساس سطح توانایی و رنج سنی‌تان آن‌ها را انتخاب کنید. بازی یکی از بهترین راه های تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی است.

به عنوان مثال سودوکو یکی از بازی های قدیمی اعداد است که سالهاست طرفداران خودش را داشته و جزو بازی های اصلی در روزنامه هاست، به همین دلیل تاثیر بسزایی در تقویت هوش و حافظه دارد. اگر به بازی های اعداد و ریاضی علاقه‌مند هستید، سودوکو انتخاب مناسبی است. در این بازی به بازیکن ۹ ماتریس اعداد ۳ در ۳ داده می‌شود و از او می‌خواهد تا فضاهای خالی را با اعداد ۱ تا ۹ تکمیل کند. هر عدد فقط یک بار در هر ماتریس، ستون و سطر ظاهر می‌شود.

تغذیه‌ی سالم داشته باشید

برای تقویت حافظه چه بخوریم؟ این سوالی است که ممکن است ذهن شما را نیز درگیرکرده باشد. علاوه بر راه‌هایی که برای تقویت حافظه و سلامت مغز توصیه می‌شوند باید مصرف خوراکی ‌های مفید برای مغز را هم رعایت کرده تا منجر به تقویت آن شود. خوراکی ‌های مفید برای مغز موادی هستند که کمک می کنند مغز بتواند نقش خود را به‌خوبی ایفا کند.

مغز به گلوکز به‌عنوان یک منبع انرژی، به انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها برای محافظت در برابر آسیب‌ها و به اسیدهای چرب برای عملکرد سلول‌های مغزی نیاز دارد. در این میان خوراکی‌هایی نظیر ماهی، میوه و سبزیجات به عملکرد مطلوب مغز کمک می‌کنند.

راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز
راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز

مصرف قند را در رژیم غذایی خود کاهش دهید

مصرف شیرینی‌جات و غذاهای قندی در دراز مدت می‌تواند در از دست دادن حافظه نقش داشته باشد. تحقیقات نشان می دهند که رژیم غذایی حاوی نوشیدنی‌های شیرین با بیماری آلزایمر رابطه مستقیم دارد. بنابراین اجتناب از شکر اضافی ممکن است بتواند به مقابله با این خطر کمک نماید.

مواد غذایی که به طور طبیعی شیرین هستند، مانند میوه‌ها افزودنی‌های مناسبی برای رژیم غذایی به شمار می‌آیند اما از مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و غذاهای حاوی قندهای فرآوری شده باید خودداری کرد.

از رژیم های پرکالری خودداری کنید

در کنار حذف منابع قندی اضافی، کاهش کالری دریافتی نیز به محافظت از مغز کمک کرده و در تقویت حافظه نقش دارد. محققان بر این باورند که رژیم‌های پرکالری می‌توانند حافظه را مختل نموده و ضمنا موجب چاقی شوند. تاثیر رژیم پر کالری روی حافظه ممکن است به این دلیل باشد که رژیم‌های پرکالری منجر به التهاب در بخش‌های خاصی از مغز خواهند شد.

مصرف کافئین را افزایش دهید

کافئین از منابعی مانند قهوه یا چای سبز ممکن است برای حافظه مفید باشد. در یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۴ مشخص شد که افراد شرکت کننده در این تحقیق که ۲۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کرده بودند، در آزمایش‌های حافظه پس از ۲۴ ساعت امتیاز بهتری نسبت به افرادی که کافئین نخورده بودند، کسب کردند. کافئین همچنین ممکن است در تقویت حافظه کوتاه مدت نیز تاثیر بسزایی داشته باشد. در یک مطالعه دیگر مشخص شد که اشخاصی که به هنگام صبح کافئین مصرف کرده بودند، حافظه کوتاه مدت بهتری نسبت به سایرین داشتند.

برای تقویت حافظه شکلات تلخ بخورید!

بله تعجب نکنید شکلات تلخ به تقویت حافظه کمک می کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که فلاونوئیدهای موجود در کاکائو که ترکیبات فعال موجود در شکلات هستند، به تقویت عملکرد مغز کمک کرده و حافظه را بهبود می‌بخشند. فلاونوئیدهای کاکائو می‌توانند جریان خون را نیز در مغز بهتر کنند. شما باید از شکلات تلخی استفاده کنید که حداقل ۷۲% کاکائو داشته و شکر زیادی به آن افزوده نشده باشد. شکلات تلخ راهکار خوبی برای تقویت حافظه در فصل امتحانات است.

استفاده از کندر برای تقویت حافظه

از قدیم الایام استفاده از کندر یکی از راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز بوده و هست. کندر هم به صورت تازه و هم خشک شده می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. کندر از صمغ نوعی درخت به دست آمده و طعمی تلخ و گس دارد. هم به منظور افزایش هوش و هم با هدف بهبود عملکرد مغز و حافظه می‌توان از کندر استفاده نمود. برخی از تحقیقات نشان داده است که مصرف کندر در زمان بارداری در افزایش ضریب هوشی کودک موثر خواهد بود. شاید شنیده باشید که برای پیشگیری و درمان کرونا نیز کندر را پیشنهاد می‌دهند. اگر به هنگام صرف صبحانه کندر بخورید، در کاهش استرس و اضطراب نیز می‌تواند مفید واقع شود.

نقش ویتامین ها در تقویت حافظه

برخی از ویتامین‌ها و اسیدهای چرب در کند کردن روند از دست دادن حافظه و جلوگیری از تضعیف حافظه نقش دارند. با رژیم غذایی سالم همواره سطح مواد مغذی در بدن باید در حد مناسب حفظ شود تا مشکلات سلامتی کمتر حاصل شوند. مهم‌ترین ترکیبات مغذی برای بهبود عملکرد مغز ویتامین B12، اسیدهای چرب امگا ۳ و مکمل‌های گیاهی مانند جینکوبیلوبا هستند. برای تقویت حافظه در فصل امتحانات سعی کنید خود را با مصرف مکمل ها تقویت کنید.

راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز
راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز

جهت دیدن انواع مکمل های تقویت داروخانه آنلاین داروکار کلیک کنید.

معرفی چند نمونه از بهترین مکمل های تقویت حافظه داروخانه آنلاین داروکار

در ادامه پرفروش‌ترین و بهترین مکمل‌های تقویت حافظه را به شما معرفی می‌کنیم:

قرص نروزان ویتابیوتیکس

این قرص در بهبود عملکرد سیستم عصبی و مغز موثر بوده و در کنار کاهش اضطراب و افسردگی در تقویت حافظه و عملکرد شناختی نیز تاثیرگذار است. در ترکیبات قرص نروزان انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را می‌توانید بیابید. مصرف این قرص از زوال مغز جلوگیری کرده و خلق و خو را نیز بهبود می‌بخشد.

راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز
راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز

قرص روکش دار گیاهی جینکوگل گل دارو

 قرص روکش دار گیاهی جینکوگل حاوی عصاره خشک استاندارد شده برگ جینکوبیلوبا می باشد که در درمان اختلالات و علائم ناشی از محدودیت گردش خون مغزی و زوال عقل و همچنین اختلالات ادراکی، سرگیجه، وزوز گوش بسیار مؤثر است.

راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز
راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز

کپسول جین سین گل دارو

کپسول جین سین گل دارو، حاوی ماده مؤثر گیاه جینسینگ می‎‌باشد که به عنوان تقویت ‎کننده قوای جسمی و فکری شناخته شده است.

علاوه بر این، عصاره جینسینگ موجود در کپسول جین سین گل دارو در بالا بردن یادگیری و حافظه و فعالیت جسمی و کمک به رفع خستگی و کاهش دوران نقاهت به اثبات رسیده است.

راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز
راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز

کپسول فیتوتون گل دارو

کپسول فیتوتون گل دارو حاوی عصاره خشک جینسینگ و عصاره خشک جینكوبیلوبا می باشد که تأثیر بسزایی در بهبود کاهش حافظه و قدرت یادگیری، بهبود کم شدن تمرکز حواس در افراد مسن و میانسال و بهبود علایم آترواسکلروتیک عروق دارد. همچنین این محصول در افزایش میل جنسی در آقایان و بانوان نیز مؤثر است.

راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز
راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز

کپسول گیاهی ممورال گل دارو

کپسول گیاهی ممورال گل دارو، حاوی کندر و پودر ریشه زنجبیل می باشد که در کم شدن حافظه یا اختلالات ادراکی، اختلالات عروق محیطی و زوال عقل (آلزایمر) مورد استفاده قرار می گیرد.

راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز
راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز

قرص نوپتوگر نوپپت هوگر دارو

قرص نوپتوگر نوپپت هوگر دارو گردش خون را در سلول های مغزی بهبود بخشیده و سبب تقویت رشد نورون های مغزی می شود، در نتیجه می توان گفت یک محصول عالی برای تقویت حافظه در افراد بالای 50 سال می باشد.

عملکرد این محصول به گونه ای است که پروتئین های نوروتروفین NGF و BDNF را تحریک نموده و سبب سنتز سلول های عصبی جدید در بدن می شود. این عمل به حفظ سلامت سلول های عصبی کمک می کند.

راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز
راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز

کپسول نورو پلاس یوروویتال 30 عدد

کپسول نورو پلاس یوروویتال با دارا بودن ترکیبات موثر به سلامت سیستم عصبی و بهبود عملکرد مغزی، ذهنی و شناختی کمک موثری می‌نماید.

کپسول نورو پلاس یوروویتال حاوی عصاره جینسینگ، امگا ۳، ویتامین‌ها و مواد معدنی با هدف تقویت حافظه، تمرکز، یادگیری، کاهش اضطراب و خستگی فرموله شده است.

راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز
راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز

قرص جینک اکتیو گلدن لایف 30 عدد

قرص جینک اکتیو گلدن لایف حاوی گیاه دارویی بسیار موثر جینکوبیلوبا می باشد که علاوه بر تقویت عملکرد فکری و حضور ذهن، از اختلالات ذهنی و آسیب‌‌های مغزی در افراد مسن جلوگیری می‌کند.

راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز
راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز

قرص آلفا لیپوئیک اسید مگنوم ویتامینز

قرص آلفا لیپوئیک اسید مگنوم ویتامینز با دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، به حمایت از سلامت سیستم عصبی در بیماران دیابتی کمک می کند.

هر قرص مگنوم ویتامیز آلفا لیپوئیک اسید حاوی 300 میلی گرم آلفا لیپوئیک است که خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و سیستم عصبی بیماران دیابتی را بهبود می بخشد. طبق تحقیقات انجام شده دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که آلفا لیپوئیک اسید می تواند به کاهش سطح قند خون کمک زیادی کند.

توانایی قرص آلفا لیپوئیک اسید مگنوم ویتامینز در از بین بردن رادیکال های آزاد مضر در افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی دیابتی که به دلیل آسیب عصبی دچار درد، سوزش، گزگز، بی حسی در دست ها و پاها می ‌شوند، می تواند بسیار اثر بخش باشد.

این فرآورده تحت امتیاز و لیسانس مگنوم ویتامینز آمریکا، دارنده پروانه و تولید شده توسط داروسازی افق تولید دارو پارس در ایران می باشد.

کپسول بنفوتیامین 150 میلی گرم برونسون

کپسول بنفوتیامین 150 میلی گرم برونسون یک مکمل غذایی است که برای تشکیل مواد مغذی محلول در چربی به بدن کمک می‌کند و در نتیجه کارایی و عملکرد بدن را افزایش می‌دهد.

کپسول بنفوتیامین 150 میلی گرم برونسون حاوی بنفوتیامین (شکل محلول در چربی ویتامین B1) است که جذب بالاتر و سریع تری در بدن دارد و سمیت آن از خود تیامین محلول در آب، کمتر است. بنفوتیامین در سلول ها، تبدیل به تیامین می شود.

کوتاه سخن:

با رعایت آنچه که در مقاله راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز عنوان شد می‌توانید گامی موثر در بهبود حافظه خود بردارید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که مکمل های تقویت حافظه، کامل کننده رژیم غذایی روزانه بوده و میتوانند کم و کاستی های ریز مغذی ها که در وعده های غذایی دریافت نشده اند را تامین کنند.

از سوی دیگر قرصهای تقویتی و ویتامینه مانند داروها نیستند که در طی یک تا 12 ساعت به شما نتیجه را نشان دهند. مثلا یک قرص مسکن و ضد درد در عرض نیم ساعت تا 40 دقیقه درد شما را تسکین میدهد و شما نباید چنین انتظاری را از مکملهای تقویت حافظه داشته باشید. شما باید قرصهای مکمل را بصورت مرتب، روزانه طی چند ماه مصرف کنید تا تاثیرات آنها پایدارتر بماند.

در صورتی که در مورد مقاله بالا پرسشی دارید در ذیل همین مقاله آن را درج نمایید تا پزشک داروساز دارخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشد. (پیروز و سربلند باشید.)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.