بهترین مکمل های بدنسازی کدامند؟

0 364

ورزش‌های تناسب اندام در سال‌های اخیر بسیار رونق پیدا کرده است. ورزش بدنسازی یکی از ورزش‌های پرورش و تقویت عضلات برای رسیدن به اندامی قدرتمند و همچنین زیبا است.

این ورزش در سال های اخیر بسیار تخصصی‌تر شده است و نتایج خوبی را برای علاقه‌مندان به تناسب اندام ارائه کرده است. در این مقاله قصد داریم شما را با ورزش بدنسازی آشنا کرده و بهترین مکمل های بدنسازی و زمان مصرف آنها را به شما معرفی کنیم:

بدنسازی چیست؟

بدنسازی یک ورزش بسیار کاربردی است که علاوه بر اینکه یک ورزش است باعث می شود فرد به اندامی عضلانی و قدرتمند دست پیدا کند. در حقیقت ورزش بدنسازی، بدن را عضلانی و به شکل دلخواه در می‌آورد. در این ورزش با تلفیق تمرینات ورزشی و تغذیه مناسب، عضلاتی قدرتمند و اندامی ورزیده خواهید داشت.

به فردی که تمرینات سخت ورزش بدنسازی را انجام می‌دهد، بدنساز گفته می شود. بدن سازان حرفه ایی فیگورهای مشخصی را انجام می‌دهند. به همین ترتیب رتبه بدنسازان بر اساس تقارن عضلانی، حجم توده عضلانی، اندازه و سایز عضلات، فیگورها و ژست‌ها رتبه بندی می‌شوند. بدنسازی رشته‌های مختلفی دارد و در هر رشته سبک تمرین و نوع عضله ‌سازی متفاوت است.

تاریخچه ورزش بدنسازی

ورزش بدنسازی از زمان‌های بسیار دور رواج داشته و فقط شکل آن متفاوت بوده است. در زمان‌ مصر باستان، بلند کردن سنگ‌های سنگین (به‌‌عنوان وزنه) رواج زیادی داشت. وزنه‌بردارهای قدرتمند در نمایش‌های عمومی ظاهر شده و یکدیگر را به چالش می‌کشیدند. البته در آن زمان تمرکز بر روی پرورش اندام نبود. حتی اغلب آن‌ها اندامی پر چربی، ولی صرفا درشت و قوی هیکلی داشتند.

این نمایش‌ها تا اواخر قرن نوزدهم میلادی ادامه داشت. در همان زمان یوجین ساندو (Eugene Sandow) عنوان قوی‌‌ترین مرد را به دست آورد. یوجین ساندو (پدر بدنسازی مدرن) در نمایش‌ « قوی‌ترین مرد جهان» به تماشاچی‌ها اجازه داد اندام زیبا و عضلانی او را نظاره گر باشند.

پس از آن به سرعت ورزیدگی، زیبایی، قدرت و عضلات پرورش یافته او مشهور شد. همچنین سبک او معروف و وسایل تمرینی (هالترها، وزنه‌ها و دمبل‌) او پر فروش شد.

به همین ترتیب کم‌کم ورزش بدنسازی با هدف «ساختن اندام عضلانی، ورزیده و قدرتمند» بین مردم و ورزشکاران جا باز کرد. امروزه شاهد مسابقات جهانی زیبایی اندام با جوایز میلیون دلاری هستیم.

بیشتر بدنسازان در کنار ورزش بدنسازی به دنبال مکمل‌ها هستند تا زودتر به هدف ورزشی برسند. مصرف مکمل رایج و ایمن است؛ اما مهم تر از آن مقدار و زمان مصرف این مکمل‌ها است. اگر بدنساز تازه‌ کاری هستید احتیاجی به مصرف مکمل ندارید.

انواع مکمل‌های بدنسازی

از مکمل های غذایی برای افزایش حجم و کالری برای انجام حرکات ورزشی استفاده می شود. این مکمل ها سرشار از ویتامین ها و ریز مغذی ها هستند که در ادامه فعالیت های ورزشی بسیار مؤثر است. انواع مکمل بدنسازی شامل موارد زیر است:

  • مکمل‌های افزایش حجم توده‌های عضلانی
  • مکمل های افزایش قدرت
  • مکمل های چربی سوزی

طبق تقسیم بندی که بالا ذکر شد، مکمل بدنسازی انواع گوناگونی دارد و در حین ورزش‌های سنگین، برای کمک به عضله سازی و یا برای کمک به درمان سریع‌تر آسیب‌های بافتی مصرف می‌شوند. در حقیقت هنگامی که فردی با هدف عضله سازی، شروع به ورزش می‌کند، برای اینکه بدن او بتواند نیازهای تغذیه‌ای خود به انواع کربوهیدرات ها و پروتئین های عضله سازی را تامین کند، ممکن است نیازمند مصرف مکمل غذایی داشته باشد.

البته مصرف مکمل بدنسازی در شرایطی که فرد بخواهد به‌طور آهسته و پیوسته پیش برود و عجله‌ای برای عضله سازی نداشته باشد، لزومی ندارد. همچنین در شرایطی که افراد در ورزش، آسیب‌های جزئی می‌بینند، ممکن است نیازمند مصرف مکمل های و مولتی ویتامین‌ ها باشند تا بدن آن‌ها بتواند سریع‌تر سلامت خود را به‌دست آورد

بهترین مکمل های بدنسازی شامل، بهترین پروتئین برای عضله سازی (مثل کربو پروتئین یا پروتئین وی (whey))، مکمل کراتین، مکمل آمینواسید و مکمل گلوتامین هستند. البته کاربرد این مکمل‌ها با یکدیگر متفاوت است؛ برای مثال مکمل کراتین برای تاثیر روی سوخت‌وساز و مکمل آمینواسید برای عضله سازی استفاده می‌شود.

بهترین مکمل های بدنسازی
بهترین مکمل های بدنسازی

بهترین مکمل های بدنسازی کدامند؟

از بهترین مکمل های بدنسازی مکمل‌های گینر هستند که به دو نوع تقسیم می‌شوند. پودرهای وزن گیر و پودرهای مس گینر. البته بستگی به هدف شما برای ورزش بدنسازی دارد و باید هر یک از این مکمل ها را انتخاب کنید. اگر خیلی لاغر هستید، پس به سراغ افزایش دهنده های وزن بروید و اگر هدف شما افزایش حجم عضلانی است، پس به سراغ مکملهای افزایش دهنده حجم بروید. این مکمل ها با تمام مواد مغذی درشت و ریزمغذی ضروری که می توانند از اهداف بدنسازی شما حمایت کنند، فرموله شده اند.

انواع زیادی از این مکمل‌ها در حال حاضر در داروخانه ها موجود است و افراد ورزشکار با توجه به سطح تمرینات و نیاز بدنی خودشان اقدام به خرید مکمل بدنسازی می‌کنند. در واقع می‌توان گفت مکمل‌های بدنسازی جزء ضروریات مهم برای ورزشکاران و بدن‌سازان هستند. این مکمل‌ها حاوی مواد ضروری برای تأمین نیازهای بدن یک ورزشکار و سرشار از انرژی و ریزمغذی‌های مفید برای بدن هستند. در ادامه مقاله بهترین مکمل های بدنسازی در مجله داروکار، انواع مکمل‌های ورزشی به‌طور مختصر شرح داده خواهد شد:

انواع مکمل های بدنسازی کدامند و کاربرد آنها چیست؟

مکمل‌ بدنسازی مکمل‌هایی غذایی هستند که به‌صورت روزانه توسط ورزشکاران برای رفع کمبودهای کالری رژیم غذایی و عضله سازی بدن مورداستفاده قرار می‌گیرند. مکمل‌های بدنسازی در یک حجم کم حاوی مواد مغذی و پروتئین‌های زود جذبی هستند که باعث افزایش حجم عضلات، افزایش وزن و بهبود عملکرد ورزشی می‌شوند.

انواع مکمل‌ بدنسازی شامل پروتئین‌ها، آمینواسیدهای شاخه‌ای، گلوتامین، اسیدهای چرب ضروری، جایگزین‌های وعده غذایی، کراتین، چربی سوزها و افزایش‌دهنده‌های سطح تستوسترون هستند.

در ادامه مقاله برخی از بهترین مکمل های بدنسازی همچون مکملهای پروتئین و کراتین و… را برای شما معرفی می کنیم:

مکمل های پروتئین

مکمل پروتئین جزء مهم‌ترین و بهترین مکمل های بدنسازی هستند زیرا پروتئین‌ها به عنوان بلوک‌های ساختمانی عضلات شما برای افزایش توده عضلانی و همچنین ریکاوری بعد از تمرینات سنگین ضروری هستند. مکمل‌های پروتئینی انواع مختلفی دارند و عبارت‌اند از:

1- مکمل پروتئین وی

پروتئین وی از معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین مکمل‌های بدنسازی است که برای عضله سازی و تقویت عضلات موردنیاز است. آمینواسیدهای موجود در این مکمل زود جذب و زودهضم بوده و علاوه بر مفید بودن برای ورزشکاران باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی، کاهش فشارخون، کاهش استرس و بهبود عملکرد کبد می‌شود.

2-  پروتئین ایزوله

این مکمل نسبت به پروتئین وی حاوی آمینواسیدهای زود جذب‌تری است و برای مواقعی که ورزشکار نیاز مبرم به منبع پروتئینی دارد بسیار مفید است. این مکمل بعد از تمرینات سخت و برای ریکاوری بسیار مناسب است.

3-  پروتئین کازئین

مکمل کازئین از پروتئین شیر ساخته شده است و برای عضله سازی در طول مدت استراحت و خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروتئین در طول استراحت با ایجاد یک جریان دائمی از آمینواسیدها در خون باعث عضله سازی می‌شود.

بهترین زمان مصرف مکمل های پروتئین برای ورزشکاران

بهترین زمان مصرف پروتئین برای حجم و عضله‌سازی، بعد از تمرین ورزشی است. درست بعد از یک ورزش سخت و نفس‌گیر، بدن شما به‌شدت به پروتئین نیاز دارد تا بلافاصله بافت‌های آسیب دیده را ترمیم کند. بلافاصله بعد از اتمام تمرین تا 45 دقیقه بعد فرصت دارید تا پروتئین لازم را به بدن برسانید.

معرفی چند نمونه از مکمل های پروتئین

پودر وی پروتئین نوتریمد

پودر وی پروتئین نوتریمد یکی از اصلی‌ترین مکمل‌های مورد استفاده ورزشکاران در رشته بدنسازی می باشد که به حفظ بافت و ریکاوری عضلات حین تمرینات سنگین بدنسازی کمک می نماید.

به کمک این مکمل و اسیدآمینه‌های موجود در آن روند تخریب عضلات حین تمرینات بدنسازی، بهبود می‌یابد. در صورت عدم دریافت این مکمل، عضلات تخریب شده حین تمرین، ترمیم نشده و با کاهش حجم مواجه خواهند شد.

بهترین مکمل های بدنسازی

پودر متا پروتئین یوتام رایا آتیس آریا

پودر متا پروتئین یوتام رایا آتیس آریا با دارا بودن مقادیر فراوانی پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا، می تواند به خوبی جذب بدن شده و باعث بالا رفتن سنتز پروتئین در بدن و در نتیجه افزایش وزن مصرف کننده گردد.

تیامین موجود در پودر متا پروتئین یوتام نقش مهمی در متابولیسم بدن دارد. بدین گونه که سبب ورود اسید پپروویک به چرخه کربس می شود که منجر به تولید ATPو آزاد شدن انرژی مواد خوراکی مصرف شده می گردد.

بهترین مکمل های بدنسازی

پودر پروتئین وی 100 گلد کر لاین ترک نوتریشن

پودر پروتئین وی 100 گلد کر لاین ترک نوتریشن با دارا بودن ترکیبات مؤثری همچون پروتئین هیدرولیز شده، کنسانتره و ایزوله با تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز بدن به حفظ و سلامت عضلات کمک شایانی می‌کند.

بهترین مکمل های بدنسازی

پودر پروتئین وی دلیشس وی کیو ان تی

پودر پروتئین وی دلیشس وی کیو ان تی سرشار از پروتئین های طبیعی می باشد که به حفظ عضلات و حجم آن ها کمک می کند.

3 نوع پروتئین ایزوله، هیدرولایز و کنسانتره موجود در پودر پروتئین وی دلیشس وی کیو ان تی می تواند همه آمینواسیدهای ضروری برای رشد عضلات را فراهم کند.

بهترین مکمل های بدنسازی

پودر کازئین پرو یوروویتال 1000 گرم

پودر کازئین پرو یوروویتال با دارا بودن منبع پروتئین غنی و با کیفیت بالا در شرایطی که بدن در حال تخریب عضلات به دلیل عوامل مختلف است به حفظ عضلات و افزایش حجم عضلانی کمک شایانی می نماید.

پودر کازئین پرو یوروویتال حاوی کازئین میسلار است که به راحتی در بدن هضم و جذب می‌شود.

بهترین مکمل های بدنسازی

پودر پروتئین وی گلد رانتک 2270 گرم

پودر پروتئین وی گلد رانتک حاوی ۸۰ درصد پروتئین وی کنسانتره و مواد معدنی می باشد که به افزایش حجم عضلات، جلوگیری از کوفتگی عضلات و کاهش خستگی عضلانی کمک شایانی می نماید.

ترکیبات پودر پروتئین وی گلد رانتک به گونه ایی فرموله شده است که از کوفتگی عضلات جلوگیری کرده و به کاهش خستگی عضلانی کمک موثری می‌کند و زمان ریکاوری را پایین می‌آورد.

بهترین مکمل های بدنسازی

مکمل های کراتین

مکمل کراتین یکی از معروف‌ترین مکمل‌های مورد استفاده در بدنسازی است. این مکمل با دارا بودن نیتروژن باعث افزایش تولید عضله و تسریع ریکاوری بعد از تمرینات سخت می‌شود.

کراتین مولکولی است که به طور طبیعی در بدن شما تولید شده و انرژی را برای ماهیچه‌ها و سایر بافت‌ها تامین می‌کند. با این حال، مصرف آن به‌عنوان یک مکمل بدنسازی می‌تواند حجم کراتین ماهیچه‌ای را تا ۴۰ درصد فراتر از سطح طبیعی آن افزایش دهد. این بر روی سلول‌های عضلانی و عملکرد ورزشی شما تأثیر می‌گذارد و باعث افزایش عضله می‌شود.

کراتین همچنین می‌تواند محتوای آب را در سلول‌های ماهیچه‌ای شما افزایش دهد. این امر باعث می‌شود سلول‌های ماهیچه‌ای شما کمی متورم شوند و سیگنال‌هایی برای رشد عضلانی تولید کنند. علاوه بر این، این مکمل ممکن است سطوح هورمون‌های دخیل در رشد عضلانی، مانند IGF-1 را افزایش دهد و حتی کراتین می تواند تجزیه پروتئین‌ها را در عضلات شما کاهش دهد.

به طور کلی، مطالعات نشان می‌دهند کراتین بهترین مکمل برای عضله سازی است می‌تواند به افزایش توده عضلانی کمک کند. از این رو اگر به دنبال مکملی برای کمک به عضله سازی هستید، ابتدا کراتین را در نظر بگیرید.

بهترین زمان مصرف مکمل های کراتین برای ورزشکاران

برای اینکه کراتین تاثیر فوری در عملکرد ورزشی شما داشته باشد، بهترین زمان مصرف کراتین بدنسازی را ۳۰ دقیقه قبل از شروع تمرینات ورزشی در نظر بگیرید. بهتر است از کراتین مونوهیدرات استفاده کرده و پودر این مکمل را در ترکیب با آب مورد استفاده قرار دهید.

معرفی چند نمونه از مکمل های کراتین :

پودر سوپر کراتین پی ان سی 300 گرم

مصرف پودر سوپر کراتین پی ان سی به دلیل افزایش نفوذ کراتین در سلول‌های عضلانی، در کاهش خستگی و همچنین تقویت سیستم ایمنی، موثر بوده و به افزایش رشد و افزایش حجم توده عضلانی کمک شایانی می‌کند.

فرمولاسیون این محصول به گونه ایی طراحی شده است که مصرف آن موجب می شود تا از تحلیل عضلات جلوگیری شود، عملکرد قلب بهتر شده و در نتیجه خون‌رسانی به اندام‌ها نیز بهتر صورت گیرد.

بهترین مکمل های بدنسازی

پودر کراتین سی ام 3 گلد کر لاین ترک نوتریشن 250 گرم

پودر کراتین سی ام ۳ گلد کر لاین ترک نوتریشن با ترکیبات منحصر به فرد خود منجر به افزایش عملکرد فیزیکی در تمرینات کوتاه مدت و مقاومتی می‌شود.

پودر کراتین CM3 گلد کور حاوی تری کراتین کریستالی خالص از جمله مالات و بتا آلانین می باشد که به بالا بردن قدرت و انرژی و حفظ عضلات ورزشکاران کمک می‌کند.

مصرف پودر کراتین سی ام 3 گلد کر لاین ترک نوتریشن باعث می‌شود که توده‌های عضلانی افراد ورزشکار در مدت زمان کوتاه تری تقویت و بازسازی شده و عضله سازی با فرم و روند بهتری پیش برود.

بهترین مکمل های بدنسازی

پودر کراتین مونو هیدرات کارن

پودر کراتین مونو هیدرات کارن با افزایش ذخایر کراتین و کراتین فسفات (CP) علاوه بر بالا بردن سطح استقامت و عملکرد بدن موجب افزایش قدرت و حجم عضلانی بدن نیز می شود.

پودر کراتین مونو هیدرات کارن (پی ان سی- PNC) در بهبود عملکرد در ورزش‌های توام با شروع سریع مانند وزنه برداری، کشتی، دو و… موثر بوده و موجب تحریک ساخت پروتئین عضلانی می‌شود.

کراتین در بدن از سوختن پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه آرژینین، گلیسین و متیونین بدست می‌آید. این ماده به طور طبیعی در گوشت قرمز و ماهی یافت می‌شود.

بهترین مکمل های بدنسازی

پودر کراتین 3000 آپوویتال 250 میلی گرم

پودر کراتین 3000 آپوویتال با دارا بودن مقدار مناسب و کاملا ایمن کراتین علاوه بر افزایش قدرت و استقامت به عضله سازی بدن نیز کمک نموده و باعث افزایش راندمان تمرینات ورزشی ورزشکاران می‌شود.

تغذیه از اصلی‌ترین موارد برای رسیدن به نتیجه مطلوب و دلخواه در رشته بدنسازی برای ورزشکار است. در این میان کراتین یکی از مواد مورد نیاز برای بالا بردن طاقت تمرینی و تا حدودی عضلانی است؛ این ماده در سیر، دانه آفتابگردان، سیب زمینی، ماهی سالمون و پیاز وجود دارد که البته برای تاثیر گذاری مقادیر زیادی از مواد غذایی یاد شده استفاده کرد.

بهترین مکمل های بدنسازی

مکمل های گینر

مکمل گینر جزء مکمل‌های کربوپروتئین دسته‌بندی می‌شود که حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات همراه با پروتئین است. مکمل گینر برای افزایش حجم عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً در کنار مکمل کراتین مصرف می‌شود.

گینر یک نوع مکمل بدنسازی است که برای افرادی با اختلاف وزن شدید توصیه می‌شود. این نوع مکمل عضله‌ساز کالری بسیار بالایی دارد که در دو نوع: گینر عضله‌ساز و گینر افزایش وزن وجود دارد. این مکمل بدنسازی در برندها و مواد مختلفی وجود دارد که به شکل پودر برای ورزشکاران تجویز می شود.

تفاوت این دو مکمل گینر عضله‌ساز و گینر افزایش وزن به محتویات تشکیل دهنده آن‌ها و تاثیرشان روی فرد برمی‌گردد. در گینر افزایش وزن نسبت کربوهیدرات به پروتئین بیشتر است درحالی که در گینر عضله ساز نسبت پروتئین به کربوهیدارت غالب است.

بهترین زمان مصرف مکمل های گینر برای ورزشکاران

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که بهترین زمان مصرف گینر برای افزایش حجم قبل از شروع و بعد از اتمام تمرین می باشد. سعی کنید مکمل کربوهیدراتی را انتخاب کنید که محتوای کربوهیدرات آن بالا باشد ، اما مقدار چربی آن نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد. فعالیت سریع محتوای کربوهیدرات در این نوشیدنی ها به چرخه انسولین کمک کرده و به نوبه خود آمینو اسیدها را به سمت عضلات فرستاده و در نتیجه به روند عضله سازی و ریکاوری بعد از اتمام تمرین کمک شایانی می کند.

همچنین شما می توانید مکمل های گینر را در روزهای استراحت نیز استفاده نمایید ، زیرا باید مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان فعالیت شما در این روزها کم بوده و باید میزان کالری روزانه خود را تنظیم کنید.

معرفی چند نمونه از مکمل های گینر :

پودر گینر اس ان ان

پودر گینر اس ان ان یک مکمل ویژه جهت افزایش توده عضلانی برای ورزشکارانی است که می خواهند کالری و پروتئین دریافتی خود را افزایش داده و سریع وزن خود را افزایش دهند

پودر گینر اس ان ان محصولی مناسب جهت افزایش وزن و تا حدی عضله سازی می باشد.

گینرها معمولا در مرحله اول وزن افراد را تا حد قابل توجهی بالا می‌برند و البته تا حدی هم باعث بیشتر شدن حجم ماهیچه‌های بدن می‌شوند. علت این موضوع آن است که گینرها بیشتر کربوهیدرات دارند تا پروتئین؛ به همین دلیل بیشتر حجم کلی بدن را بالا می‌برند.

بهترین مکمل های بدنسازی

پودر گینر پرو نوتریشن پلاس وی آی آر

پودر گینر پرو نوتریشن پلاس با دارا بودن حلالیت بالا، جذب سریع و کیفیت فوق العاده، برای افرادی که به دنبال افزایش وزن، حجم عضلات و رفع خستگی بعد از تمرین هستند، بسیار مناسب است.

پودر گینر پرو نوتریشن پلاس یک مکمل با کالری بالا بوده که به ساخت و افزایش قدرت عضلات کمک شایانی می‌کند. مصرف پودر گینر بلافاصله بعد از اتمام تمرین منجر به آبرسانی بدن شده و علاوه بر آن سطح گلیکوژن بدن را نیز حفظ می‌کند.

بهترین مکمل های بدنسازی

مکمل‌های آمینو اسید

آمینو اسیدهای شاخه دار (BCAA) از سه آمینو اسید مجزا تشکیل شده اند: لوسین، ایزولوسین و والین. آنها در بیشتر منابع پروتئینی، به ویژه منابع حیوانی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و ماهی یافت می‌شوند. BCAA ها برای رشد ماهیچه‌ها بسیار مهم هستند و حدود ۱۴ درصد از اسیدهای آمینه ماهیچه‌های شما را تشکیل می‌دهند. تقریباً همه افراد هر روز BCAA را از غذا مصرف می‌کنند، اما مصرف BCAA به عنوان مکمل نیز بسیار محبوب است.

مطالعات نشان داده است که BCAA ها می‌توانند افزایش عضله را بهبود بخشند یا از دست دادن عضله را کاهش دهند. با این حال، تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که BCAA ها ممکن است افزایش توده عضلانی بیشتری را در افرادی که برنامه منظم تمرینی دنبال می‌کنند؛ ایجاد نکنند. از این رو این احتمال وجود دارد که مکمل‌های BCAA تنها زمانی برای شما مفید باشد که پروتئین با کیفیت بالا در رژیم غذایی خود به اندازه کافی مصرف نکنید.

مصرف آمینو اسید های ضروری نقش به سزایی در عضله سازی دارد و این موضوع برای بدنسازان بسیار حائز اهمیت است. زیرا پروتئین، رشته های به هم پیوسته از آمینو اسید هاست و مصرف آمینو اسید های ضروری می تواند فرآیند رشد عضلات را چندین برابر کند. آمینواسیدها بلوک ساختمانی پروتئین‌ها هستند که به دودسته ضروری و غیرضروری تقسیم می‌شوند. دسته اول باید از طریق رژیم غذایی تأمین شود و دسته دوم در بدن ساخته می‌شود. مکمل آمینو اسید بهترین روش برای تامین آمینو اسیدهای ضروری بدن هستند.

بهترین زمان مصرف مکمل‌های آمینو اسید برای ورزشکاران

در حالت کلی بهترین زمان مصرف آمینو قبل از تمرین، بعد از تمرین و صبح ها پس از بیدار شدن از خواب است. با مصرف این مکمل قبل از تمرین، توان و استقامت عضلات افزایش یافته و بدن برای یک تمرین با شدت بالا آماده می شود. همچنین مصرف آن پس از تمرین نیز سبب ریکاوری بهتر بدن می شود و به عضله سازی کمک می کند.

در زیر به توضیح مختصر انواع مکمل های آمینو اسید می پردازیم:

1-  مکمل بی سی‌ای‌ای

مکمل بی سی ای ای از معروف‌ترین مکمل‌های ورزشی و شامل آمینواسیدهای والین، لوسین، ایزولوسین است که برای عضله سازی بسیار مفید است. این آمینواسیدها باید توسط منابع غذایی تأمین شوند زیرا بدن قادر به سنتز آن‌ها نیست.

پودر بی سی ای ای های اسپید گلد کر لاین ترک نوتریشن 300 گرم

پودر بی سی ای ای های اسپید گلد کر لاین ترک نوتریشن با سرعت تاثیرگذاری مطلوب و حل شوندگی بالا، علاوه بر تامین اسیدهای آمینه شاخه دار، از تحلیل عضلانی ورزشکاران نیز جلوگیری می‌نماید.

بهترین مکمل های بدنسازی

2- مکمل گلوتامین

این مکمل با تأمین آمینواسید گلوتامین به افزایش حجم سلول‌های عضلانی و کاهش دردهای عضلانی و تسریع فرایند ریکاوری کمک می‌کند. مکمل گلوتامین با افزایش خون‌رسانی به اندام‌های مختلف بدن قدرت و عملکرد ورزشی فرد را افزایش می‌دهد.

پودر گلوتامین مگنوم

پودر گلوتامین مگنوم مکملی بسیار با کیفیت می باشد که در افزایش حجم سلول‌ها و تشدید سنتز پروتئین در عضلات نقش مهمی را ایفا می‌کند.

مصرف این مکمل افزایش بازتوانی و رشد حجم ماهیچه‌ها را به دنبال داشته، خستگی را به تأخیر انداخته و موجب تقویت سیستم ایمنی نیز می‌شود.

بهترین مکمل های بدنسازی

پودر ال گلوتامین نوتریمد

پودر ال گلوتامین نوتریمد محصولی مناسب برای تمامی ورزشکاران در همه سطوح می باشد که به سلولهای عضلانی کمک می کند تا هم از پروتئین و هم از کربوهیدرات ها استفاده کنند.

این مکمل حجم سلول را افزایش می دهد، سطح مایعات سارکوپلاسمی را بالا می برد، پمپ عضله را بهبود می بخشد و به سنتز پروتئین عضله کمک می کند. ال گلوتامین فراوان ترین آمینو اسید موجود در بدن می باشد که بیشتر از 60 درصد آمینوهای آزاد و بیش از 20 درصد کل آمینو اسیدهای موجود در بدن را تشکیل می دهد.

بهترین مکمل های بدنسازی

پودر ال گلوتامین میکرونایز اس ان ان

پودر ال گلوتامین میکرونایز اس ان ان بهترین مکمل جهت استفاده پس از تمرینات ورزشی است که با تسریع بازتوانی، تاخیر در بروز خستگی و جلوگیری از تحلیل عضلانی در افزایش عملکرد ورزشکاران موثر است.

بسیاری از ورزشکاران بعد از انجام تمرینات سنگین به دلیل کاهش غلظت گلوتامین در بدن دچار کوفتگی در عضلات می‌شوند. مصرف پودر ال گلوتامین اس ان ان Glutamine و مکمل‌های حاوی آن می‌تواند بهترین راه حل برای ترمیم سریع عضلات و همچنین ریکاوری مجدد عضلات باشد.

بهترین مکمل های بدنسازی

پودر ال گلوتامین 5000 یوروویتال 300 گرم

پودر ال گلوتامین 5000 یوروویتال نقش مؤثری در ذخیره سازی گلیکوژن در عضلات، افزایش سرعت ریکاوری، بازسازی عضلات و تاخیر در احساس خستگی ورزشکاران ایفا می کند.

پودر ال گلوتامین 5000 یوروویتال در عملکردهای بیوشیمیایی زیادی که شامل سنتز پروتئین، تنظیم بالانس اسید و تولید انرژی سلولی می‌شود، نقش دارد.

بهترین مکمل های بدنسازی

3- مکمل آرژنین

قرص ال آرژنین تأمین‌کننده اسید نیتریک است و باعث افزایش سنتز پروتئین در عضلات می‌شود. آرژنین با افزایش خون‌رسانی به اندام‌های مختلف توان ورزشی فرد را افزایش می‌دهد.

4- مکمل آلانین

سطح آمینواسید آلانین در عضلات بسیار بالاست و مصرف مکمل بتا آلانین باعث افزایش تولید پروتئین و گلیکوژن در عضلات می‌شود. گلیکوژن سوخت ذخیره عضلات است که در حین تمرینات سخت با تبدیل به گلوکز نیاز بدن به انرژی را برطرف می‌کند.

5- مکمل تائورین

تائورین آمینواسید دیگری است که باعث افزایش سطح انرژی در بدن می‌شود. این آمینواسید عملکردی شبیه به انسولین دارد و یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از بدن محافظت می‌کند.

6مکمل لوسین

این مکمل باعث افزایش سنتز پروتئین، افزایش حجم عضلات و بهبود ریکاوری پس از تمرینات سخت می‌شود.

بهترین مکمل های بدنسازی
بهترین مکمل های بدنسازی

مکمل پمپ

مکمل‌های بدن‌سازی با مکانیسم‌های مختلف باعث افزایش توده عضلات و کاهش چربی‌های ذخیره‌شده در بدن می‌شوند. برخی از این مکمل‌ها با افزایش خون‌رسانی به بدن توان ورزشی فرد را افزایش می‌دهند و درنهایت هدف همه آن‌ها افزایش قدرت و استقامت فرد ورزشکار و تسریع ریکاوری عضلات پس از تمرینات سخت است.

بهترین زمان مصرف این مکمل‌ها دو تا سه بار در هفته می‌باشد و حتما باید قبل از تمرین مصرف شود.

مکمل‌های پمپ در انواع و اقسام مختلف در حال حاضر در بازار وجود دارند و ورزشکاران برحسب نیاز خودشان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

پودر پمپ بیوکراتین کمپلکس پی ان سی کارن

پودر پمپ بیوکراتین کمپلکس پی ان سی کارن علاوه بر کراتین دارای گلوتامین، تورین، متیونین و لینولئیک اسید می باشد که با افزایش خون رسانی به عضلات بدن ورزشکاران، قدرت انفجاری و توان عضلانی آنها را افزایش می‌دهد.

ورزشکاران برای انجام فعالیت های ورزشی خود و افزایش حجم عضلات، علاوه بر استفاده از مواد غذایی مناسب و ورزش در زمان بندی های مناسب به برخی از مکمل های غذایی نیز احتیاج دارند. پمپ بیوکراتین کمپلکس پی ان سی یکی از مکمل های مناسب برای ورزشکاران است که برای افزایش قدرت و حجم عضلات ورزشکاران، تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از تحلیل عضلات و کاهش خستگی بسیار مناسب است. این محصول موجب افزایش قدرت و حجم عضلات ورزشکاران و کاهش خستگی آنها می شود.

بهترین مکمل های بدنسازی

مکمل مولتی‌ویتامین

مولتی ویتامین بدنسازی برای پیشگیری از کمبود احتمالی ویتامین‌ها در بدن مورد مصرف ورزشکاران قرار می‌گیرد. بدن ما برای انجام واکنش‌های بیوشیمیایی نیازمند ویتامین‌های محلول در آب و چربی است و کمبود این ریزمغذی‌ها ممکن است باعث خستگی زودرس و نارسایی بدن شود. لازم به ذکر است که بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی درست پس از یکی از وعده‌های اصلی غذا است.

مکمل کربوهیدرات

مکمل کربوهیدرات یکی از بهترین مکمل های بدنسازی می باشد.کربوهیدرات‌ها برای تأمین انرژی در بدن مورد مصرف قرار می‌گیرند. کربوهیدرات کمبود کالری رژیم غذایی را برای ورزشکار برطرف کرده و برای افزایش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کربوهیدرات‌ها یک منبع انرژی خوب و مؤثر برای بدن هستند. مصرف مکمل کربوهیدرات برحسب وزن ورزشکار و سطح تمرینات او متفاوت است. هرچقدر تمرینات سخت‌تر باشند نیاز به کربوهیدرات جهت تأمین انرژی افزایش می‌یابد.

اگر چه پودر پروتئین به عنوان یک مکمل به طور گسترده‌ای محبوب است، اما پودرهایی که سایر مواد مغذی مانند کربوهیدرات ها را فراهم می‌کنند نیز می‌توانند برای افزایش حجم عضلات و چربی سوزی موثر باشند. مکمل کربوهیدرات می‌تواند طیف گسترده‌ای از فواید را برای فعالیت‌های ورزشی ارائه دهد، زیرا کربوهیدرات‌ها منبع انرژی اولیه بدن شما هستند.

با این حال، همه اثرات مکمل کربوهیدرات برای تمام اهداف ورزشی مفید نیستند. صرف نظر از فواید، قبل از استفاده از مکمل کربوهیدرات یا هر مکمل دیگری باید با پزشک مشورت کنید. پایدار کردن سطح تستوسترون، کاهش کالری سوزی و بهبود ریکاوری عضلات از مهمترین تاثیرات مصرف مکمل کربوهیدرات است.

استفاده از مکمل کربوهیدرات ورزشی قبل یا در حین تمرین می‌تواند به حفظ گلیکوژنی که به عضلات شما سوخت می‌دهد و برای استفاده فوری در دسترس نگه دارد کمک کرده و همچنین به جبران گلیکوژن از دست رفته در هنگام مصرف آن بعد از تمرین کمک کند. مانند همه مکمل‌ها، هر مکمل کربوهیدراتی یکسان نیست.

بهترین زمان مصرف مکمل کربوهیدرات برای ورزشکاران

بهترین زمان مصرف مکمل کربوهیدرات در بدنسازی می‌تواند قبل، در حین یا بعد از تمرینات باشد. در این صورت مکمل کربو فقط به تامین سوخت کمک نمی‌کند بلکه ذخایر گلیکوژن در بدن را بازیابی می‌‎نماید. بنابراین بافت ماهیچه‌ها به راحتی دچار تجزیه و تخریب نخواهد شد و به تناسب اندام کمک می‌شود.

پودر کربوهیدرات نوتریمد

پودر کربوهیدرات نوتریمد، فرموله شده با مالتودکسترین و دکستروز می باشد که می‌تواند به تأمین انرژی و افزایش وزن و رشد عضلات بدن ورزشکار کمک کند.

این مکمل از افت قند خون ورزشکاران جلوگیری کرده، به ترمیم سلول‌ها کمک نموده و از تجزیه و تحلیل عضلات جلوگیری خواهدکرد.

این منبع غنی از پروتئین و چربی به علت داشتن کالری بالا، به افزایش وزن بدن کمک می‌کند. به دلیل داشتن این ویژگی مصرف این مکمل به ورزشکاران و افرادی که از کمبود وزن رنج می‌برند، توصیه می‌شود. این مکمل عملکرد آنزیم‌های هضم و اشتها را افزایش داده و در نتیجه فرایند جذب را در بدن بهتر خواهدکرد.

بهترین مکمل های بدنسازی

مکمل چربی سوز

مکمل‌های چربی سوز با مکانیسم‌های مختلف به کاهش چربی‌های بدن و کاهش وزن افراد کمک می‌کنند. مکمل چربی سوز باعث افزایش متابولیسم، کاهش اشتها، کاهش سطح هورمون کورتیزول و افزایش تولید گرما در بدن یا ترموژنز به سوختن چربی‌های ذخیره‌شده در بدن و تبدیل آن‌ها به انرژی کمک می‌کنند.

این مکمل‌ها توسط ورزشکاران و افرادی که در پی کاهش وزن هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند و بدون هیچ ماده محرک و ممنوعه‌ای به کاهش وزن افراد کمک می‌کنند. بهترین زمان مصرف قرص لاغری برای شما می‌تواند ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از شروع تمرینات ورزشی باشد.

کپسول سی اِل اِی 1600 میلی گرم کارن، کاهش وزن

کپسول سی اِل اِی 1600 میلی گرم کارن با کاهش میزان چربی ذخیره شده بعد از غذا خوردن، سبب افزایش تجزیه چربی در سلول‌های چربی می شود.

این محصول با افزایش میزان متابولیسم چربی و کاهش تعداد سلول‌های چربی در بدن به کاهش وزن و توده‌های چربی کمک می‌نماید.

کپسول CLA کارن یا (اسید لینولئیک کنژوگه) یکی از محصولات چربی سوز بدون کافئین است که همانند محصولات دارای کافئین عمل نمی کند و در نتیجه بسیاری از افراد از این محصول برای سوزاندن چربی‌ها و رسیدن سریع به نتایج بهتر استفاده می‌کنند. سی اِل اِی یک آنتی اکسیدان، ضد سرطان و آنتی کاتابولیک بسیار قوی است که سبب ارتقاء سیستم ایمنی بدن می شود.

بهترین مکمل های بدنسازی

بهترین زمان شروع مصرف مکمل بدنسازی

بهترین زمان شروع مصرف مکمل بدنسازی، برای همه افراد یکسان نیست و به شرایط مختلفی همچون سن فرد، نوع تغذیه، نوع و هدف ورزش بستگی دارد. به همین دلیل نمی‌توان زمان دقیقی برای آن مشخص کرد؛ اما این مسئله می‌تواند به صلاحدید مربی و پزشک فرد بستگی داشته باشد؛ اما در حالت کلی، چنانچه افراد به‌صورت حرفه‌ای ورزش نمی‌کنند و به سلامت خود اهمیت می‌دهند؛ بهتر است از مصرف مکمل های بدنسازی خودداری کنند و اجازه دهند در زمانی طولانی‌تر و به کمک تغذیه مناسب به هدف خود دست پیدا کنند.

سن مصرف مکمل بدنسازی معمولا ذکر نمی‌شود و افراد فکر می کنند که در هر سنی می‌توانند از این مکمل‌ها استفاده کنند. درست این است که یک نوجوان که در سن رشد و بلوغ قرار دارد و به همین دلیل هورمون‌های کافی در بدن وی تولید می‌شود که می‌تواند پاسخگوی نیز وی برای عضله سازی باشد، از مصرف مکمل بدنسازی اجتناب کند و با انجام مداوم تمرینات و تغذیه مناسب به هدف عضله خود را تقویت کند.

با توجه به این توضیحات می‌توان گفت سن مصرف مکمل بدنسازی، بزرگسالی است. افراد بزرگسال، هورمون‌های کمتری تولید می‌کنند و همچنین ممکن است جذب مواد غذایی در بدن آن‌ها به‌خوبی صورت نگیرد؛ پس می‌توانند از مکمل‌ها استفاده کنند. البته این قضیه برای مولتی ویتامین ها صادق نیست و سن مصرف مکمل بدنسازی مولتی ویتامین، به صلاحدید پزشک بستگی دارد و ممکن است در سنین پایین نیز تجویز شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سن برای شروع بدنسازی چه زمانی است؟

عوارض مکمل بدنسازی

عوارض مکمل بدنسازی ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد؛ به همین دلیل نمی‌توان این عوارض را برای تمام مکمل‌ها ذکر کرد. با این‌حال تصور پیدا کردن سالم‌ ترین مکمل بدنسازی نیز مقداری غیرواقعی است.

در برخی شرایط ممکن است ورزشکاران برای تقویت ماهیچه خود حین تمرین، نیازمند مصرف مکمل بدنسازی باشند، اما حساسیت دارویی بدن آن‌ها یا ضعیف بودن کبد یا کلیه، ممانعت ایجاد کند. بنابراین چنانچه از این دسته عوارض مکمل بدنسازی بگذریم، عوارض عمومی شامل موارد زیر هستند:

آسیب به کلیه: اغلب به دلیل مصرف مکمل پروتئینی همچون بهترین پروتئین برای عضله سازی وی به وجود می‌آید. مصرف پروتئین به مدت طولانی با میزان زیاد، می‌تواند عملکرد کلیه‌ها را با مشکل روبه‌رو کند. به همین دلیل انجام مداوم آزمایشات و کنترل مصرف آن، ضروری است.

آسیب به کبد: مشکلات کبدی در مصرف داروها، مولتی ویتامین ها و مکمل های ورزشی می‌تواند به وجود بیاید و این نه‌تنها به توانایی کبد فرد، بلکه به میزان و نحوه مصرف مکمل بدنسازی نیز بستگی دارد.

مشکلات گوارشی: نفخ و درد شکمی ممکن است برای برخی از افراد که به آن مکمل حساسیت دارند، ایجاد شود و یا با مصرف مکمل‌های تقلبی، برای ورزشکاران ایجاد شود.

دیگر عوارض مکمل بدنسازی می‌تواند: اضافه وزن شدید، آلرژی و حساسیت، التهاب مجرای تنفسی، گرفتگی عضلات، افزایش قند و چربی خون و همچنین آسیب به قلب به دلیل فشار بیش‌از حد فرد به خود، باشد.

مکمل بدنسازی تقلبی

برای بسیاری از مکمل‌های بدنسازی همچون بهترین پروتئین برای عضله سازی وی، مکمل کراتین، مکمل گینر و… ممکن است محصولات تقلبی در بازار وجود داشته باشد که چنانچه نتوانید از اصل آن را تشخیص دهید، آسیب زیادی به بدن شما وارد می‌کند. برای جلوگیری از عوارض مکمل بدنسازی تقلبی، باید با نحوه تشخیص اصل از تقلبی آشنا باشید. شما می توانید مکمل های خود را از سایت داروخانه آنلاین داروکار تهیه نمایید.

کوتاه سخن

در این مقاله ما در مورد بدنسازی، مکمل های بدنسازی و معرفی چند نمونه از بهترین مکمل های بدنسازی در بازار پرداختیم. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که زمان و دوز مصرفی مکمل بدنسازی اهمیت زیادی دارد. اگر قصد حجم گرفتن یا استفاده حداکثری از مکمل‌ها را دارید، باید در بهترین زمان و در اندازه استاندارد مکمل مصرف کنید.

از سوی دیگر نیز باید به این نکته دقت داشته باشید که در ورزش بدنسازی، تغذیه اهمیت زیادی دارد و هرچه بخواهید با مصرف مکمل به تناسب اندام و ماهیچه سازی برسید؛ بدون تغذیه سالم نمی‌توانید به‌طور کامل به هدف خود دست پیدا کنید. به همین دلیل است که در صورت داشتن اضافه وزن و یا کمبود وزن، باید یک رژیم غذایی اصولی و سالم را پیگیری کنید تا بتوانید به وزن مناسب برسید و سپس حجم عضلانی خود را افزایش دهید. در صورتی که در مورد مقاله بهترین مکمل های بدنسازی کدامند؟ سوالی ذهن شما را درگیر کرده است می توانید آن را ذیل همین مقاله درج کنید تا کارشناسان توانمند داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما همراهان باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.