آیا کرم ضد آفتاب به کاهش لکه های تیره کمک می کند؟

0 67

هایپرپیگمانتاسیون، ملاسما و لکه های تیره از بیماری های شایع پوستی هستند که هم مردان و هم زنان آن را تجربه می کنند. لکه های ناشی از افزایش سن یا تغییر رنگ پوست می تواند بر اعتماد به نفس فرد تأثیر بگذارد، اما چگونه ما می توانیم لکه های پوستی را کاهش دهیم؟ آیا کرم ضد آفتاب به کاهش لکه های تیره کمک می کند؟ این سوالی است که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد. در جواب این پرسش باید بگوییم بله! یکی از روش های جلوگیری از لک های پوستی استفاده از کرم ضد آفتاب است.

کرم های ضد آفتاب به جلوگیری از بدتر شدن هایپرپیگمانتاسیون، ایجاد رنگدانه های جدید، ملاسما و لکه های تیره کمک می کند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با ملاسما یا لکه های پوستی، دلایل ایجاد آن و استفاده از کرم های ضد آفتاب جهت پیشگیری از ملاسما آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

تفاوت هایپرپیگمانتاسیون و ملاسما چیست؟

هایپرپیگمانتاسیون شامل انواع بیماری های پوستی می شود که لکه های تیره ایجاد می کنند، این معمولاً به دلیل تولید بیش از حد ملانین رخ می دهد. آفتاب و آلودگی محیطی از عوامل اصلی هیپرپیگمانتاسیون هستند.

ملاسما یکی از انواع هایپرپیگمنتاسیون می باشد و ممکن است گاهی ظاهری مشابه با سایر اشکال هایپرپیگمنتاسیون داشته باشد. ملاسما یک بیماری پوستی است که با لکه های قهوه ای مایل به خاکستری یا لکه های کک و مک مشخص می شود. لکه‌های نامطلوب یا لکه‌های تیره می‌توانند به دلایل مختلفی ایجاد شوند.

علت ملاسما چیست؟

برای پاسخ کامل به این سوال به تحقیقات بیشتری نیاز است. محققان کشف کرده‌اند که وقتی فردی ملاسما دارد، سلول‌هایی که به پوست رنگ می‌دهند (ملانوسیت‌ها) فعال‌تر هستند. ولی دقیقاً این که چرا این اتفاق می افتد به خوبی درک نشده است.

ممکن است ملاسما زمانی ایجاد شود که چیزی باعث تحریک این سلول های پوستی شده و باعث می شود آنها بیش از حد فعال شوند.

لیست محرک های احتمالی ملاسما شامل موارد زیر هستند:

نور خورشید:

هنگامی که نور خورشید به پوست ما برخورد می کند، بدن را تحریک می کند تا ملانین بیشتری تولید کند. به نظر می رسد این توضیح می دهد که چرا ملاسما در پوستی که بیشترین نور خورشید را دریافت می کند مانند پوست صورت، گردن و بازوها بیشتر ایجاد می شود.

آیا کرم ضد آفتاب به کاهش لکه های تیره کمک می کند؟
آیا کرم ضد آفتاب به کاهش لکه های تیره کمک می کند؟

بارداری:

افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون که در دوران بارداری اتفاق می افتد، ممکن است باعث ایجاد ملاسما شود.

برخی از داروها:

داروهای ضد تشنج، قرص های ضد بارداری و داروهایی که پوست شما را به نورخورشید حساس‌تر می‌کنند (شامل رتینوئیدها، برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و برخی از داروهای فشار خون) ممکن است باعث ایجاد ملاسما در برخی افراد کند.

استرس:

در حالی که این موضوع بحث برانگیز است، برخی از یافته های تحقیقات نشان می دهد که استرس می تواند ملاسما را تحریک کند. استرس باعث می شود بدن هورمون کورتیزول بیشتری بسازد. افزایش کورتیزول ممکن است باعث ایجاد ملاسما شود.

تخت برنزه کننده:

تخت برنزه کننده یا لامپ آفتابی تمایل به تولید اشعه ماوراء بنفش (UV) قوی تری نسبت به نور خورشید دارد. وقتی پوست خود را در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می دهید، بدن را تحریک می کند تا رنگدانه بیشتری تولید کند. گاهی اوقات، این رنگدانه به طور ناهموار ظاهر می شود و باعث ایجاد لکه ها و کک و مک مانند ملاسما می شوند.

بیماری تیروئید:

تیروئید غده ای است که در گردن شما قرار دارد و هورمون هایی را می سازد که به بدن شما در کارهای مهم کمک می کنند، از جمله تجزیه غذایی که خورده اید و تنظیم سرعت ضربان قلب شما. اگر غده تیروئید شما دچار مشکل شود، ممکن است خطر ابتلا به ملاسما را افزایش دهد. گاهی اوقات، درمان مشکل تیروئید ملاسما را از بین می برد.

آیا کرم ضد آفتاب به کاهش لکه های تیره کمک می کند؟
آیا کرم ضد آفتاب به کاهش لکه های تیره کمک می کند؟

برخی از افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ملاسما هستند

اینکه چرا یک محرک باعث ایجاد ملاسما در برخی افراد می شود اما در برخی دیگر نه، کاملاً مشخص نیست. ما می دانیم که برخی از افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ملاسما هستند. اگر:

زنان بین 20 تا 40 سال: ملاسما در زنان بسیار بیشتر از مردان است. به نظر می رسد هورمون ها در ایجاد ملاسما نقش دارند.

رنگ پوست متوسط ​​یا تیره داشته باشید: ملاسما در این رنگ‌های پوست بیشتر از پوست‌های روشن‌تر ایجاد می‌شود. در زنانی با اصالت لاتین، آسیایی، سیاه پوست یا بومیان آمریکایی، احتمال ابتلا به ملاسما بیشتر است.

داشتن یک خویشاوند خونی مبتلا به ملاسما: مطالعات متعدد نشان داده است که بیماران مبتلا به ملاسما اغلب یک یا چند خویشاوند خونی دارند که به ملاسما نیز مبتلا بوده اند.

در یک مطالعه روی 324 بیمار ملاسما در سراسر جهان، 48٪ گزارش کردند که یکی از بستگان خونی آنها مبتلا به ملاسما است. مطالعات دیگر اعداد مشابهی را گزارش کرده اند.

اگر چیزی باعث ایجاد ملاسما شود، ممکن است خود به خود برطرف شود. این اغلب پس از زایمان یا قطع مصرف دارویی که باعث ایجاد ملاسما می شود، اتفاق می افتد.

گاهی اوقات ملاسما سال ها در افراد باقی می ماند. اگر ملاسما شما را آزار می دهد، متخصص پوست می تواند در مورد گزینه های درمانی با شما صحبت کند. در سال های اخیر پیشرفت های زیادی در درمان این بیماری ایجاد شده است.

تفاوت بین هایپرپیگمانتاسیون و لکه های تیره

همه “لکه های تیره” هیپرپیگمانتاسیون در نظر گرفته نمی شوند، اگرچه مناطق پرپیگمانته ممکن است به عنوان لکه های تیره در نظر گرفته شوند. لکه های تیره زمانی ایجاد می شوند که ملانین بیش از حد تولید شود. هایپرپیگمانتاسیون باعث ایجاد لکه های تیره صاف پوست می شود که قهوه ای روشن تا سیاه هستند و شکل و اندازه متفاوتی دارند. در حالی که ملانین عامل اصلی هایپرپیگمانتاسیون است، اما در واقع توسط بدن به عنوان دفاع طبیعی پوست ما در برابر اشعه های خورشید تولید می شود.

لکه‌های ناشی از افزایش سن و لکه‌های کبدی اساساً بی‌ضرر هستند، اما می‌توانند از نظر زیبایی برای اکثر زنان غیرقابل تحمل باشند. لکه های پیری توسط سلول های رنگدانه بیش فعال ایجاد می شوند که در آن نور ماوراء بنفش (UV) تولید ملانین را سرعت می بخشد و باعث ایجاد لکه های تیره می شود. سالها قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث شود ملانین در پوست شما در غلظت های بالا تولید شود. در نتیجه، لکه های افزایش سن شروع به ظاهر شدن می کنند.

آیا کرم ضد آفتاب به کاهش لکه های تیره کمک می کند؟
آیا کرم ضد آفتاب به کاهش لکه های تیره کمک می کند؟

چگونه بهترین ضد آفتاب را برای برطرف شدن ملاسما انتخاب کنیم؟

اگر شما ملاسما دارید و شنیده اید که باید هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا از بدتر شدن این بیماری مزاحم پوستی جلوگیری کنید این را بدانید که ما در این مقاله به تمام سوالاتی که اغلب در مورد کرم ضد آفتاب برای ملاسما ممکن است ذهن شما را  درگیر کند پاسخ داده ایم. اما اگر پاسخی برای سوال خود در این راهنما پیدا نکردید، لطفا با داروخانه آنلاین داروکار تماس بگیرید. ما خوشحال خواهیم شد که به شما کمک کنیم.

ضد آفتاب چیست و چگونه کار می کند؟

کرم ضد آفتاب همانطور که از نامش پیداست، اشعه های مضر فرابنفش را از رسیدن به پوست شما محافظت می کند (یا مسدود می کند). به عبارت دیگر، کرم ضد آفتاب مانند سایه ای است که با خود روی پوست خود حمل می کنید.

از آنجایی که اشعه ماوراء بنفش یک محرک شناخته شده برای ملاسما است و می تواند هایپرپیگمانتاسیون را تیره تر کند، استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند به جلوگیری از شعله ور شدن ملاسما و بدتر شدن هایپرپیگمانتاسیون کمک کند.

کدام نوع ضد آفتاب برای ملاسما بهتر است؟

کرم های ضد آفتاب در دو نوع اصلی وجود دارند:

مسدود کننده های فیزیکی ضد آفتاب هایی هستند که به طور فیزیکی مانع از رسیدن اشعه های خورشید به پوست شما می شوند. اگر عکس‌های قدیمی افرادی را در ساحل با موادی شبیه رنگ سفید روی بینی‌شان دیده‌اید، این یک مسدودکننده فیزیکی بوده است.

از طرف دیگر مسدود کننده های شیمیایی از نانوذراتی استفاده می کنند که اشعه های مضر UV را جذب کرده و انرژی را به صورت گرما آزاد می کنند.

کدام یک را باید استفاده کنید؟ اگرچه هر دو در متوقف کردن اشعه ماوراء بنفش موثر هستند، اما مسدود کننده های فیزیکی برای افراد مبتلا به ملاسما یا هایپرپیگمانتاسیون توصیه می شود. این به این دلیل است که مسدود کننده های فیزیکی از رسیدن اشعه UV بیشتر به پوست شما نسبت به مسدود کننده های شیمیایی جلوگیری می کنند.

انتخاب “بهترین” ضد آفتاب برای ملاسما یا هایپرپیگمانتاسیون شما یک سوال دشوار است. پوست هر کس متفاوت است، به این معنی که کرم ضد آفتابی که برای پوست های چرب طراحی شده است، لزوما برای افرادی که پوستشان به طور طبیعی خشک است، کار نمی کند. به همین ترتیب، افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است نتوانند از کرم ضد آفتاب با مواد مصنوعی خاصی استفاده کنند.

اگرچه نمی‌توانیم «بهترین» ضدآفتاب را توصیه کنیم که برای همه مفید باشد، در اینجا سه ​​نکته وجود دارد که هنگام انتخاب ضد آفتاب باید به خاطر داشته باشید تا به بازیابی سریع‌تر پوست روشن و صاف خود کمک کنید.

استفاده آسان: اولین نکته برای انتخاب یک ضد آفتاب خوب استفاده آسان آن است. اینکه چند ساعت دوام داشته باشد و در صورت تعریق زیاد زود اثر خود را از دست ندهد و دارای عوامل محافظ در برابر نورخورشید یا اس پی اف ۱۵ یا بالاتر برای موقعیت های بیرون از منزل باشد.

راحت بتوانید آن را بخرید: آیا می توانید این مارک کرم ضد آفتاب را در داروخانه محلی خود یا از یک فروشگاه آنلاین تهیه کنید، یا باید یک ساعت دورتر به فروشگاه خاصی بروید؟ کلید درمان موثر هر نوع هایپرپیگمانتاسیون ثبات است، بنابراین مطمئن شوید که هر برندی که انتخاب می کنید به راحتی به دست می آید.

مقرون به صرفه باشد: این فاکتور ممکن است برای همه مهم نباشد، اما هنوز هم در هنگام خرید باید آن را در نظر گرفت. به هر حال، شما هر روز از کرم ضد آفتاب خود استفاده می کنید و حذف یک یا دو روز از یک برنامه می تواند باعث بدتر شدن هایپرپیگمانتاسیون شما شود. هر چیزی را که می خواهید انتخاب کنید، فقط به یاد داشته باشید: گران تر همیشه بهتر نیست.

آیا کرم ضد آفتاب به کاهش لکه های تیره کمک می کند؟
آیا کرم ضد آفتاب به کاهش لکه های تیره کمک می کند؟

آیا کرم ضد آفتاب به کاهش لکه های تیره کمک می کند؟

حال به این سوال بزرگ می پردازیم! آیا کرم ضد آفتاب برای هایپرپیگمانتاسیون خوب است؟ پاسخ مثبت است! کرم ضد آفتاب برای پوست هایپرپیگمانته ضروری است زیرا از پوست شما در برابر آسیب بیشتر خورشید محافظت می کند. اگر شما هر نوع هایپرپیگمانتاسیون مانند لکه های ناشی از افزایش سن، هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب یا ملاسما دارید، استفاده از کرم ضد آفتاب از پوست شما در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت می کند.

آیا کرم ضدآفتاب به تنهایی می تواند هایپرپیگمانتاسیون را درمان کند؟ یک مطالعه نشان می دهد که ضد آفتاب به تنهایی می تواند هایپرپیگمانتاسیون را درمان کند. با این حال، ما دریافتیم که ترکیب ضد آفتاب با سایر درمان‌ها می‌تواند به بهبود سریع‌تر پوست کمک کند.

بیشتر بخوانید : فواید استفاده از ضد آفتاب برای پوست

آیا می توانم از ضد آفتاب با درمان های دیگر استفاده کنم؟

بله، تو میتوانی. با این حال، ما دوست داریم به شما بگوییم که این بستگی به نوع پوست شما و مواد تشکیل دهنده سایر درمان هایی که استفاده می کنید دارد. مخلوط کردن داروها همیشه ایده خوبی نیست زیرا ممکن است یک واکنش آلرژیک داشته باشید و تشخیص علت آن دشوار است.

بهترین ضد آفتاب برای انواع پوست چیست؟

نوع پوست بر اثربخشی ضد آفتاب تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر پوست چرب دارید، باید از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که علاوه بر تنظیم کنندگی چربی پوست باعث نشود احساس کنید منافذ پوست شما بسته شده و نمی تواند نفس بکشد. درمان هایپرپیگمانتاسیون با ضد آفتاب زمانی که پوست شما با کرم ضد آفتاب مناسب مطابقت داشته باشد به خوبی کار می کند. برای این کار ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسید و سپس بدانید که کدام ضدآفتاب با آن می آید.

برخی از ترکیبات رایج در کرم ضد آفتاب چیست؟

کرم ضد آفتاب دارای ترکیبات فعال و غیر فعال است. بهترین ضد آفتاب برای هایپرپیگمانتاسیون دارای ترکیبی از مواد فعال و مواد غیر فعال است که به کاهش لکه های تیره کمک می کند.

مواد فعال به کرم ضد آفتاب کمک می کند تا کاری را که قرار است انجام دهد، یعنی جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش. مواد فعال ممکن است ذرات آلی، معدنی یا آلی باشند. اینها اشعه های خورشید را به روش های مختلفی مسدود می کنند، از جمله مسدود کردن فیزیکی اشعه ها، جذب اشعه ها یا انعکاس آنها.

مواد غیرفعال به تقویت پوستی سالم و مرطوب کمک می کنند، اما اشعه UV را مسدود نمی کنند. اینها ممکن است شامل مواد گیاهی، ویتامین ها و سایر مواد برای تغذیه پوست سالم باشد.

اگر کرم ضد آفتابی می‌خواهید که مسدودکننده فیزیکی باشد، برچسب مواد تشکیل دهنده را برای اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم که دو ماده رایج در این نوع ضد آفتاب هستند، بررسی کنید.

آیا کرم ضد آفتاب به کاهش لکه های تیره کمک می کند؟
آیا کرم ضد آفتاب به کاهش لکه های تیره کمک می کند؟

آیا کرم ضد آفتاب می تواند باعث هایپرپیگمانتاسیون و ملاسما شود؟

این یک سوال بزرگ دیگر است! اول، ضروری است که بفهمیم چه چیزی باعث هایپرپیگمانتاسیون می شود. دو چیز باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون می شود: اثرات فیزیکی استرس زا بر پوست و اثرات هورمونی.

ضدآفتاب اگر یکی از این اثرات را داشته باشد باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون می شود. اگر کرم ضد آفتابی که استفاده می کنید به پوست شما استرس وارد می کند (برخی ضد آفتاب های شیمیایی می توانند این کار را انجام دهند)، ممکن است باعث تیره شدن پوست شود. ثانیاً، اگر از ضد آفتابی استفاده کنید که دارای مواد فعال هورمونی است (مانند اکسی بنزون)، می تواند باعث تیره شدن پوست هورمونی شود.

آیا می توانم در دوران بارداری از کرم ضد آفتاب استفاده کنم؟

اگر باردار هستید، ممکن است تعجب کنید که آیا می توانید از ضد آفتاب برای ملاسما و هایپرپیگمانتاسیون استفاده کنید. بله، می‌توانید در دوران بارداری از ضد آفتاب استفاده کنید، مخصوصاً برای جلوگیری از ملاسما. با این حال، مواد موجود در کرم ضد آفتابی که استفاده می کنید اهمیت دارد. به عنوان یک قاعده کلی، پزشکان توصیه می کنند از مسدود کننده های فیزیکی به جای مسدود کننده های شیمیایی استفاده کنید.

دلیل ساده این است که مسدود کننده های فیزیکی روی پوست شما باقی می مانند در حالی که مواد شیمیایی ممکن است جذب پوست شما شوند. توصیه می کنیم با پزشک خود صحبت کنید، که می تواند بهترین ضد آفتاب ایمن بارداری را برای ملاسما و هایپرپیگمانتاسیون توصیه کند.

کرم ضد آفتاب و ضد لک اسکن اسکین یکی از بهترین ضد آفتاب های حاوی ضد لک

کرم ضد آفتاب و ضد لک اسکن اسکین با SPF50 با ایجاد یک سپر محافظتی یکپارچه از پوست در برابر طیف گسترده ای از اشعه های UVA-UVB محافظت می کند.

ترکیبات موثر ضد لک و روشن کننده در فرمولاسیون کرم ضد آفتاب و ضد لک اسکن اسکین باعث شده است این ضدآفتاب به عنوان یک مکمل درمان برای انواع لک های قهوه ای دست و صورت و دکلته ناشی از تابش آفتاب، پیری، ملاسما، لک ناشی از جوش مورد استفاده قرار گیرد.

کرم ضد آفتاب و ضد لک اسکن اسکین از بافت بسیار سبک، پخش عالی و جذب سریعی برخوردار است و همین ویژگی ها باعث شده تا این محصول برای انواع پوست مناسب باشد.

آیا کرم ضد آفتاب به کاهش لکه های تیره کمک می کند؟
آیا کرم ضد آفتاب به کاهش لکه های تیره کمک می کند؟

چگونه کرم ضد آفتاب و ضد لک اسکن اسکین با SPF50 را مصرف کنیم؟

نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب، کرم را بر روی پوست تمیز صورت ماساژ دهید تا جذب شود. هر 2 ساعت یک بار آن را تمدید نمایید. در صورت مشاهده هرگونه التهاب یا آلرژی مصرف کرم ضد آفتاب و ضد لک اسکن اسکین را متوقف نمایید و با پزشک خود مشورت نمایید. کرم را در دمای زیر 25 درجه، دور از رطوبت و نور مستقیم و دور از دسترس کودکان نگهداری شود. از تماس با سطوح مخاطی، چشم ها و زخم های باز خودداری نمایید.در صورت تماس کرم ضد آفتاب با چشم ها آنها را با آب فراوان شستشو دهید.

کوتاه سخن :

ما در مقاله ” آیا کرم ضد آفتاب به کاهش لکه های تیره کمک می کند؟ ” در مورد ملاسما و لکه های پوستی و استفاده از ضد آفتاب برای کاهش ملاسما توضیح دادیم. زمانی که ضد آفتاب به دقت استفاده شود، می تواند برای پوست شما معجزه کند. از التهاب و لکه های پس از التهاب جلوگیری می کند. به کاهش زخم آکنه کمک خواهد کرد. حتی به کاهش ملاسمای بارداری کمک می کند. بزرگترین چالش برای درمان هایپرپیگمانتاسیون با کرم ضد آفتاب، یافتن کرم مناسب برای پوست و نوع شرایط شما است.

در صورتی که درمورد مقاله بالا پرسشی دارید ذیل همین مقاله آن رادرج نمایید تا کارشناسان پوست و مو و یا دکتر داروساز داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشند. (پیروز و سربلند باشید.)

منابع :

https://www.aad.org/public/diseases/a-z/melasma-causes
https://www.kirschderm.com/how-to-choose-the-best-sunscreen-for-your-melasma-hyperpigmentation-needs/
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.