نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو

0 306

ریزش مو چیست؟

قبل از اینکه به نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو بپردازیم در ابتدا بهتر است ببینم ریزش مو چیست و چه عواملی در ایجاد آن تاثیرگذار هستند. همه‌ ما در هر شبانه روز به طور متوسط ۵۰ تا ۱۰۰ تار از موهای سرمان را از دست می‌دهیم. موهای ریخته شده در حالت عادی با تارهای موی جدید جایگزین شده و تراکم مو ثابت می‌ماند. اما در صورتی که تعادل بین رشد و ریزش مو به هم بخورد، یعنی ریزش موها بیشتر شود یا رشد موها توقف یابد، گفته می‌شود که فرد دچار ریزش مو شده است.

بیشتر اوقات ریزش مو به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد و تا زمانی که تراکم موهای سر تا حد قابل توجهی کم نشود، متوجه آن نمی‌شویم. در جلوگیری از ریزش مو زمان شروع درمان اهمیت زیادی دارد. یعنی هرچه زودتر برای درمان ریزش موی خود اقدام کنیم، درمان بیشتر تاثیرگذار می شود.

شایع ترین نشانه‌ها و علائم ریزش مو کدامند؟

·         کنده شدن راحت موها به هنگام کشیدنشان
·         تجمع مقدار زیادی مو در برس یا شانه و یا هنگام استحمام
·         جدا شدن مقدار زیادی مو هنگام بستن یا شانه‌ کردن موها
·         ریختن تعداد زیادی مو بر روی بالشت بعد از خواب شبانه
در صورتی که به این شرایط دچار شده اید بهتر است به پزشک مراجعه نمایید چرا که گاهی ریزش مو نشانه یک بیماری زمینه ایی می باشد.

آیا ریزش مو و طاسی سر فقط یک مشکل مردانه است؟

با اینکه ریزش مو و طاسی در خانم‌ها کمتر از مردان اتفاق می‌افتد اما ریزش مو تنها یک مشکل مردانه نیست و تقریبا شاید همه‌ ما در مقطعی ریزش مو را تجربه کرده‌ایم. باید بدانید که ریزش مو نه تنها در موی سر بلکه ممکن است برای کل بدن نیز اتفاق بیفتد و این ریزش می‌تواند موقت یا دائمی باشد.

الگوی ریزش مو در آقایان و خانم ها که آندروژنیک آلوپسیا هم نامیده می شود در مردان بالای50 و خانم ها پس از سنین یائسگی مشاهده می شود.

ژنتیک، سرطان، عملکرد تیروئید، داروها، کمبودهای تغذیه ای، سطح بالای هورمونهای آندروژن از جمله دلایل مختلف الگوی ریزش مو مردانه می باشد.

از سوی دیگر احتمال طاسی کامل در خانم ها خیلی کم است اما ریزش مو در خانم ها ممکن است از نازک شدن قسمتی از تار مو باشد تا نازک شدن تمام تار مو. بیشترین شیوع ریزش مو در خانم ها از دهه40 و 50 زندگی شروع می شود.

دلایل ریزش مو چیست؟

ریزش مو معمولاً به یک یا چند عامل زیر مربوط است:

وراثت:

شایع‌ترین علت ریزش مو ارثی است که در اثر افزایش سن رخ می‌دهد. این حالت معمولاً به تدریج و با الگویی قابل پیش‌بینی اتفاق می‌افتد که به صورت کم پشت شدن خط جلوی سر در مردان و وسط سر در زنان نمود پیدا می‌کند.

تغییرات هورمونی:

شرایط مختلفی باعث ریزش مو به صورت دائمی و موقت می‌شود که یکی از این شرایط تغییرات هورمونی هنگام بارداری، زایمان، یائسگی و مشکلات تیروئیدی است.

مصرف دارو:

یکی دیگر از علت‌های ریزش مو می‌تواند عارضه‌ جانبیِ مصرف داروهای خاص مانند داروهای درمان سرطان، آرتروز، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرص و فشار خون باشد.

پرتودرمانی:

رادیوتراپی یا پرتودرمانی نیز از دلایلی است که باعث ریزش موها شده و ممکن است بعد از انجام آنها موها مانند گذشته رشد نکنند.

استرس:

به هر حال در شرایط امروزی ممکن است افراد به دلایل مختلف با موقعیت‌های استرس‌زا مواجه شوند که همین ممکن است باعث ریزش مو شود البته بد نیست بدانید که این نوع ریزش مو موقتی است.

روش نگهداری از مو :

نگهداریِ نامناسب و نادرست از مو و بستن دائم مدل موهایی که باعث شود موی شما محکم کشیده شود به مرور باعث ریزش مو خواهند شد.

حال که با دلایل مختلف ریزش مو آشنا شدید در ادامه به معرفی بیوتین و بررسی اثر آن بر ریزش مو می‌پردازیم.

نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو
نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو

بیوتین چیست و چه نقشی در درمان ریزش مو دارد؟

احتمالاً هنگامی که در اینترنت شروع به جستجو برای درمان‌های موجود برای ریزش مو می‌کنید به کلمه‌ بیوتین برخورده‌اید و می‌دانید که این ویتامین به عنوان روش طبیعی برای بهبود ریزش مو معرفی شده است و امروزه در محصولات مو و درمان‌های مربوط به آن بسیار محبوب است.

برای درمان ریزش مو راه‌های مختلفی توصیه می‌شود که یکی از این را‌ه‌ها مصرف مکمل‌های خوراکی است. اما مصرف این قرص‌ها تا چه حد موثر است؟ ما در این مقاله به یکی از این مکمل‌ها یعنی بیوتین اشاره خواهیم کرد و اثر آن بر روی ریزش مو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آیا بیوتین به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند؟

شواهد زیادی در این رابطه وجود ندارد اما برخی مطالعات کاهش ریزش مو توسط مصرف مکمل بیوتین را گزارش کرده اند که البته این اثر در افرادی که کمبود بیوتین دارند مشاهده می شود.

نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو :

نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو شناخته شده است چرا که کمبود بیوتین می تواند موجب ریزش و نازک شدن مو ها شود. اینگونه به نظر می رسد که استفاده از مکمل های حاوی ویتامینB (ویتامینB7) ، به صورت قرص یا کپسول، یا شامپوها و محصولات مراقبت مو می تواند سبب افزایش ضخامت و رشد مو و جلوگیری از ریزش آن و هم چنین رشد ناخن شود.

از سایر فواید احتمالی بیوتین می توان به کمک در درمان ناخن های شکننده، دیابت و درد عصبی در دیابت اشاره نمود.

مکانیسم عمل بیوتین چگونه است؟

بیوتین به عنوان یک کوآنزیم در واکنش های کربوکسیلاسیون، ترانس کربوکسیلاسیون و دکربوکسیلاسیون در گلیکوژنز، لیپوژنز، سنتز اسید های چرب، متابولیسم پروپیونات و کاتابولیسم لوسین نقش دارد.

بیوتین موجب تحریک ساخت کراتین مو و افزایش سرعت رشد فولیکول مو می شود. این ویتامین به مدت طولانی در بدن ذخیره نمی شود و بایستی روزانه توسط بدن دریافت شود.

عوارض جانبی احتمالی مصرف بیش از اندازه بیوتین

مصرف بیش از حد مکمل های بیوتین می تواند سبب برخی از مشکلات شود. این عوارض جانبی، ممکن است شامل خارش پوست، مشکل در هضم، مشکل در ترشح انسولین و برخی از مشکلات کلیوی باشد.

طبق گزارش علمی منتشر شده در ژورنال پزشکی New England، روش های درمانی با بیوتین، با ایجاد تداخل در نتیجه آزمایش های پزشکی، سبب نتیجه مثبت کاذب برای بیماری “گریوز” می شود. مانند بیشتر مکمل ها، خطر های مصرف بیش از حد یا بلند مدت آن، به طور دقیق مشخص نیست.

نحوه مصرف قرص بیوتین برای رشد مو

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA)، هنوز برنامه مصرف پیشنهادی (RDA) برای مصرف قرص بیوتین ارائه نکرده است. طبق جدول غذا و مکمل در سازمان دارو آمریکا، مصرف روزانه ۳۰ میکروگرم بیوتین، برای افراد بالای ۱۹ سال پیشنهاد می شود. این مقدار معمولاً در یک رژیم غذایی عادی بدون نیاز به مکمل های غذایی تأمین می شود.

در کنار اینکه هیچ سقفی برای مصرف قرص بیوتین مشخص نشده است در موارد مصرف برای درمان مشکلات مو و تقویت ساقه آن، پیشنهاد می شود که بین ۲ تا ۵ میلی گرم (۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میکروگرم) بیوتین در روز مصرف شود. با وجود اینکه بیوتین یک ویتامین محلول در آب بوده و مقادیر اضافی آن از طریق ادرار یا مدفوع دفع می شود، اما همچنان هیچ مدرک معتبری در مورد وجود یا عدم وجود حدود ایمن برای مصرف آن در دسترس نیست.

نوزادان و کودکان چه میزان بیوتین در روز باید دریافت کنند؟

تولد تا ۳ سال: ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم
سنین ۴ تا ۶ سال: ۲۵ میلی گرم
سنین ۷ تا ۱۰ سال: ۳۰ میلی گرم

افرادی که باردار یا شیرده هستند ممکن است به سطوح بالاتری از بیوتین نیاز داشته باشند. با پزشک خود در مورد مصرف روزانه مناسب خود صحبت کنید. میزان بیوتین توصیه شده برای خود را می توانید از طریق رژیم غذایی یا با مصرف مکمل بیوتین برآورده کنید.

عوارض جانبی احتمالی بیوتین

مصرف بیش از حد مکمل های بیوتین می تواند سبب برخی از مشکلات شود. این عوارض جانبی، ممکن است شامل خارش پوست، مشکل در هضم، مشکل در ترشح انسولین و برخی از مشکلات کلیوی باشد.

طبق گزارش علمی منتشر شده در ژورنال پزشکی New England، روش های درمانی با بیوتین، با ایجاد تداخل در نتیجه ی آزمایش های پزشکی، سبب نتیجه ی مثبت کاذب برای بیماری “گریوز” می شود. مانند بیشتر مکمل ها، خطر های مصرف بیش از حد یا بلند مدت آن، به طور دقیق مشخص نیست.

عوارض احتمالی بیوتین

اکثر افراد می توانند از مکمل های بیوتین بدون هیچگونه اثر منفی استفاده کنند، اما عوارض جانبی جزئی نیز ممکن است با مصرف این ویتامین رخ دهد. این عوارض شامل:

  • حالت تهوع
  • گرفتگی
  • اسهال

بهتر است این مکمل به همراه غذا مصرف شود تا خطر ابتلا به عوارض جانبی را کاهش دهید.

عوارض کمبود بیوتین چیست؟

کمبود بیوتین می تواند در افرادی که بیش از حد الکل مصرف می کنند، یا از مقادیر زیاد سفیده خام تخم مرغ (شامل آویدین پروتئینی که مانع جذب بیوتین می شود) در رژیم غذایی روزانه استفاده می کنند، اتفاق می افتد. افرادی که به مدت چندین ماه، به طور روزانه حداقل دو سفیده خام تخم مرغ مصرف کرده اند، غالباً به این بیماری مبتلا شدند.

مشکلات ژنتیکی، منجر به کمبود بیوتین (مثل کمبود بیوتینیداز) می شود. همچنین، دیالیز کلیوی و مصرف سیگار می تواند نیاز بدن به بیوتین را بالا ببرد. از آنجایی که بیوتین در روده ها ساخته می شود، افرادی که مبتلا به بیماری ورم معده یا سایر بیماری های روده که باعث مشکل در سطح باکتری روده می شود، هستند، احتمالاً قادر به ترشح مقادیر کافی از این ویتامین نیستند.

اگر متوجه این علائم مربوط به کمبود بیوتین شدید، به پزشک مراجعه کنید:

  • ناحیه های خارش قرمز و تکه ای (مخصوصاً در اطراف چشم ها، بینی و دهان)
  • بی حسی یا گز گز در دست و پا
  • نازک شدن مو
  • شکنندگی ناخن
  • خشکی پوست
  • ورم ملتحمه
  • خستگی
  • افسردگی
  • توهم

بیوتین در چه مواد غذایی وجود دارد؟

احتمالاً با مصرف غذای روزانه به طور عادی، بیوتین مورد نیاز شما تأمین می شود. کمبود بیوتین یک بیماری نادر بوده و باکتری های درون روده، در بیشتر موارد مقادیری بیش از حد نیاز بدن از بیوتین را تأمین می کنند. بیوتین در بسیاری از غذاهای پر مصرف وجود دارد.

اکثر افراد، به طور روزانه از مواد غذایی حاوی بیوتین استفاده کرده و نیاز بدنشان را به این بیماری تأمین می کنند. این مواد غذایی شامل؛ موز، هویج، زرده پخته تخم مرغ، آجیل، آبجو، سالمون، قارچ، ماهی ساردین، حبوبات، مخمرهای خوراکی، جگر و گل کلم می باشد.

فواید بیوتین به طور کلی چیست؟

اگرچه تحقیقات بیشتری برای ارزیابی تأثیرات بیوتین در رشد مو لازم است اما بیوتین چندین مزیت اثبات شده دارد. به عنوان مثال، بیوتین یکی از چندین ویتامین B است که از متابولیسم های بدن پشتیبانی می کند. بیوتین گلوکز را از کربوهیدرات ها به انرژی مورد نیاز بدن تبدیل کرده و به اسیدهای آمینه در انجام عملکردهای طبیعی بدن کمک می کند.

همچنین تصور می شود که بیوتین تاثیرات زیر را در بدن داشته باشد:

  • افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد (LDL)
  • کمک به کاهش قند خون در افراد دیابتی
  • بهبود عملکرد ذهنی
  • کاهش التهاب
نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو
نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو

مکمل های حاوی بیوتین

1– کپسول هیربرست و معجزه آن برای رشد موها : ساخت انگلستان

ترکیبات هیربرست (HAIRBURST) :

این مکمل رشد مو حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی متعددی از جمله کلاژن ، MSM ، سیلیکا ، روی ، سلنیوم ، بیوتین ، ویتامین A, C, D ، ویتامین های گروه B، آمینو اسیدهای ضروری شامل چندین زیر گروه مختلف و تخصصی‌تر است. تمام ترکیبات بکار رفته در این محصول، قادر به تقویت سلامت مو هستند، اما برای مشاهده اثرات ان حداقل به مدت 3 ماه بایستی مصرف شود.

شاخصه های کپسول هیربرست :

  • حاوی کلاژن ، MSM ، سیلیکا ، روی ، سلنیوم ، بیوتین ، ویتامین A, C, D ، آمینو اسیدهای ضروری
  • کمک ویژه به رشد و سلامت مو، پوست، ناخن
  • افزایش رشد مجدد و تقویت کننده موها
  • افزایش مقاومت و انعطاف پذیری موها
  • افزایش لطافت و درخشندگی موها
  • افزایش حجم و ضخامت تارهای مو
  • جلوگیری از ریزش موها
نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو
نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو

2- کپسول رویال بیوتی یوروویتال: تحت لیسانس آلمان

ویژگی های کپسول رویال بیوتی یوروویتال

  • کند کردن روند پیری سلول‌های پوست و رفع چین و چروک‌های پوستی
  • سلامت و شادابی پوست و کمک به درمان بیماری‌های پوستی
  • تسکین دردهای پستانی و عوارض ناشی از یائسگی در زنان
  • سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی جهت ساخت کلاژن
  • حفظ استحکام ناخن‌ها و جلوگیری از شکنندگی آن‌ها
  • ترمیم سریع‌تر زخم‌ها و آسیب‌های پوستی
  • تحریک کلاژن‌سازی و حفظ رطوبت پوست
  • حفظ سلامت پوست و مو و ناخن ها
  • تامین انرژی روزانه و حفظ شادابی
  • کمک به ترمیم سریع تر پوست
  • تقویت سیستم ایمنی
نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو
نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو

3- قرص اسکین هیر اند نیل نوتری ویتا : ساخت مهبان دارو ایران

ویژگی های قرص اسکین هیر اند نیل نوتری ویتا

  • افزایش ضخامت تارهای مو و جلوگیری از ریزش آن ها.
  • افزایش رشد مو و درخشندگی آن ها .
  • کلاژن سازی و جوان سازی پوست .
  • سلامت پوست، مو و ناخن ها .
نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو
نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو

4- کپسول بیوتی هلث : ساخت انگلستان

شاخصه های کپسول بیوتی هلث

  • کمک به کاهش ریزش مو، ضخیم شدن موهای نازک شده، افزایش حجم و درخشندگی آنها
  • کمک به افزایش استقامت ناخن‌ها و جلوگیری از شکسته شدن آنها
  • حفاظت از سلامت سلول های پوست، مو و ناخن
  • کمک به حفظ سلامت پوست
  • افزایش انرژی بدن.
نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو
نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو

5- کپسول هیرویت هلث اید: ساخت انگلستان

شاخصه های کپسول هیرویت هلث اید :

  • کاهش ریزش مو بعد از مصرف داروهای خاص و استرس و افسردگی
  • منبع غنی از ویتامین‌های گروه B و اسیدهای آمینه‌های ضروری
  • فراهم کردن طیف وسیعی از مینرال‌ها برای رشد و سلامت موها
  • کمک به تغذیه فولیکول مو برای تقویت و درخشندگی مو
  • فاقد هرگونه رنگ مصنوعی، طعم دهنده و نگهدارنده
  • تامین کننده مواد معدنی مورد نیاز مو
  • کاهش ریزش مو در خانم‌ها و آقایان
  • افزایش دهنده ضخامت تارهای مو
  • تقویت کننده سیستم ایمنی
  • تامین کننده سلامت پوست
  • بهبود دهنده زخم‌ها
نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو

6- قرص یونی زینک لیبرتی سوئیس : تحت لیسانس شرکت لیبرتی سوئیس (Liberty Swiss)

شاخصه های قرص یونی زینک لیبرتی سوئیس :

  • تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلای مکرر به بیماری ها.
  • حفظ سلامت، جوانی و شادابی پوست ، مو و ناخن ها.
  • ضد سرطان به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی.
  • کمک به تسریع در روند بهبود زخم‌های پوستی.
  • افزایش سطح انرژی و کمک به رفع خستگی.
  • کمک به کلاژن سازی و جوان‌ سازی پوست.
  • تقویت مو و جلوگیری از سفید شدن آن.
  • بهبود سطح هوشیاری و میزان تمرکز.
  • کمک به برطرف کردن کم خونی.
  • کمک به درمان درماتیت و اگزما.
  • بهبود حافظه و افزایش تمرکز.
نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو
نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.