پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

0 1,770

پروبیوتیک‌ نامی است که بسیاری از ما آن را شنیده ایم اما با مزایا وکارایی آن زیاد آشنایی نداریم. از طرفی دیگر هم بسیاری از ما فکر می کنیم پروبیوتیک ها فقط برای دستگاه گوارش ما مفید هستند و خواص دیگر آن را نمی شناسیم. ما در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟ صحبت کنیم. پس همراه ما باشید.

پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ایی هستند که وقتی در مقادیر کافی مصرف می شوند، موجب افزایش سلامت فرد می شود. در اصطلاح کلمه پروبیوتیک، به باکتری های سودمندی که در دستگاه گوارش زندگی می کنند، گفته می شود. این باکتری ها به حفظ یا بازگرداندن تعادل طبیعی بین باکتری های مفید و باکتری های مضر در بدن کمک می کنند. این تعادل می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت بدن و عملکرد آن داشته باشد.

پروبیوتیک‌ها از باکتری‌های زنده خوب و یا مخمرهایی ساخته می‌شوند که به صورت طبیعی در حدود نرمال داخل بدن شما وجود دارند و زندگی می‌کنند. همه باکتری‌های موجود در بدن خوب نیستند و باکتری‌های بد نیز در بدن شما وجود دارند. هنگامی که تعادل بین باکتری‌های بد و خوب برقرار باشد بدن شما در سلامت به سر می‌برد؛ اما زمانیکه دچار عفونت می‌شوید به این معناست که تعداد باکتری‌های بد افزایش پیدا کرده و تعادل سیستم ایمنی به هم خورده است.

باکتری‌های خوب با از بین بردن باکتری‌های بد تعادل را به سیستم بدن برگردانده و سبب بازگشت سلامت به بدن می‌شوند. ما می توانیم با مصرف مکمل‌ها و مواد غذایی حاوی پروبیوتیک‌ و بالا بردن سطح باکتری‌های خوب بدن موجب افزایش سلامتی بدنمان شویم.

منابع طبیعی پروبیوتیک‌ها عموما لبنیات و میوه‌ها هستند، ولی امروزه به صورت پودر مکمل، کپسول مکمل یا درون برخی از مواد غذایی فرآوری شده مانند ماست نیز یافت می شوند. در بخش‌های بعدی بیشتر با مکمل های حاوی پروبیوتیک آشنا می شوید.

روده انسان حاوی انواع زیادی از باکتری ها (مفید، مضر یا خنثی) و مجاری ادراری و واژن نیز حاوی گونه های خاص از باکتری های مفید می باشند. برای پیشگیری از بیماری ها، برقراری توازن باکتری ها به ویژه در مجاری گوارشی حائز اهمیت هستند. طبق تحقیقات مجامع معتبر علمی و پزشکی از جمله کلینیک کلیولند آمریکا، مصرف پروبیوتیک ها یکی از بهترین روش ها جهت پیشگیری از عوارض گوارشی متعاقب مصرف آنتی بیوتیک ها می باشد.

چند نوع باکتری‌ پروبیوتیک‌ داریم؟

باکتری‌های پروبیوتیک انواع مختلفی دارند و هریک دارای خواص و عملکردهای خاص خود می باشند. مثلا برخی ازباکتری‌های پروبیوتیک تنها سبب کاهش وزن می‌شوند، برخی التهابات داخلی را از بین می‌برند، برخی از بروز عفونت و بیماری جلوگیری می‌کنند و بعضی دیگر در حفظ سلامت دستگاه گوارش و قلب موثر هستند.

چه غذاهایی حاوی پروبیوتیک‌ هستند؟

بسیاری از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک هستند. خوشبختانه طیف این مواد غذایی آنقدر متنوع و گسترده است که شما می‌توانید با هر نوع رژیم غذایی مواد پروبیوتیکی را به بدن خود برسانید و تعادل بین باکتری‌های بد و خوب بدن خود را حفظ کنید. شما می‌توانید پروبیوتیک‌ها را از طریق سبزیجات تخمیر شده یا مواد لبنی دریافت کنید یا مکمل مصرف کنید.

از جمله معروف‌ترین محصولات پروبیوتیکی می‌توان به مکمل‌های پروبیوتیکی، چای کمبوچا، تمپه ( تمپه یک غذای حاصل از تخمیر سویا است. البته انواع دیگری نیز از حبوبات بدست می آید. غذای تمپه سویا جایگزین محبوب گوشت برای افراد گیاهخوار محسوب می شود.

در واقع در صورت گیاهخوار بودن (یا حتی گیاهخوار نبودن) تمپه یک افزودنی مغذی با ارزش غذایی بالا و خواص سلامت بسیار برای رژیم غذایی خواهد بود. تمپه کاربرد فراوان و خواص سلامتی متعددی به همراه دارد. این ماده غذایی سرشار از پروتئین، پری بیوتیک ها و طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی است.)

کیمچی(کیمچی یک غذای تخمیر شده سنتی کره‌ ای است که با استفاده از سبزیجات تازه به ویژه کلم و چاشنی هایی مانند شکر، نمک، پیاز، سیر، زنجبیل و فلفل های چیلی تهیه می شود. همچنین می توان از سبزیجات دیگری مانند  تربچه، کرفس، هویج، خیار، بادمجان، اسفناج، پیازچه و چغندر هم برای تهیه کیمچی استفاده شوند. از آنجا که کیمچی یک غذای تخمیر شده است، دارای پروبیوتیک های بیشماری می باشد.

این میکروارگانیسم های سالم ممکن است فواید زیادی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن، مبارزه با التهاب و حتی کاهش روند پیری بدن داشته باشند.) ، کلم ترشی، پنیر‌های پروبیوتیکی، شیرهای غنی شده با پروبیوتیک، خیارشور، ماست کفیر، ماست پروبیوتیک، پنیر لاکتیکی، گودا، چدار، موزارلا، شکلات تلخ و ترشی‌های خانگی اشاره کرد.

پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟
پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

بعد از آشنایی با محصولات پروبیوتیک و مواد غذایی حاوی آن بهتر است به خواص و فواید این باکتریهای مفید بدن بپردازیم:

پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های مفیدی هستند که از طریق خوردن غذاهای تخمیر شده وارد بدن می‌شوند. البته شما می‌توانید با مصرف مکمل نیز پروبیوتیک مورد نیاز بدن را تامین کنید. این میکروارگانیسم‌ها خواص زیادی برای حفظ سلامت و تعادل بدن دارند که ما به تعدادی از مهم‌ترینشان اشاره نموده و در کنار آن به معرفی تعدادی از محصولات پروبیوتیک می پردازیم:

اگر آنتی بیوتیک می‌خورید پروبیوتیک مصرف کنید

در مورد مصرف آنتی بیوتیک ها حقایق بسیار تامل برانگیزی وجود دارد. سالانه ۲۶۹۰۴ میلیون دوره درمانی آنتی بیوتیک در کلینیک ها تجویز می‌شود. در آمریکا، حدود ۳۵ درصد از بزرگسالان دچار عوارض گوارشی و حدود ۲۵ درصد از زنان دچار عوارض واژینال پس از مصرف آنتی بیوتیک می‌شوند. روش ساده پیشگیری از عفونت‌ به دنبال مصرف آنتی بیوتیک، مصرف همزمان پروبیوتیک به همراه آنتی بیوتیک برای حفظ فلور طبیعی روده، واژن و سایر مخاط درونی بدن می باشد.

مصرف پروبیوتیک، بیماری‌های اعصاب و روان را بهبود می‌بخشد

تحقیقات نشان می‌دهند که پروبیوتیک‌ چه به صورت مصرف غذایی و چه در قالب مکمل می‌تواند سبب بهبود بسیاری از بیماری‌های اعصاب و روان شود. افرادی که دچار بیماری‌های اعصاب و روان هستند اگر در یک بازه زمانی یک تا سه ماهه مواد غذایی و مکمل‌های حاوی پروبیوتیک مصرف کنند، حتماً شاهد علائم بهبودی در خود خواهند بود.

پروبیوتیک می‌تواند بیماری‌ها و اختلالات جدی همچون اوتیسم، اختلال وسواس، اضطراب و افسردگی و عدم تمرکز و فراموشی را بهبود ببخشد. اگر شما مبتلا به استرس زیاد باشید با مصرف روزانه یک کپسول مکمل پروبیوتیک و یا ۱۰۰ گرم ماست غنی شده با پروبیوتیک خواهید دید که چقدر از سطح استرس و نگرانیتان کاسته می‌شود.

پروبیوتیک ها، پاسخ به استرس فیزیکی و روانی را بهبود می بخشند، به این معنی که آنها بسیار شبیه یک adaptogen عمل می کنند. این نشان می دهد که ممکن است بر انتقال دهنده های عصبی و هورمون های بدن تاثیر گذاشته و عملکرد خلق و خوی مغز را افزایش دهند. مطالعه ی انجام شده توسط محققان ایرلندی نشان داد که موش های دریافت کننده پروبیوتیک خاص دارای سطوح پایین کورتیزول و رفتارهای اضطراب و افسردگی کمتر بودند. دو مطالعه توسط محققان فرانسوی نیز نتایج مشابهی را در انسان نشان داده است.

کاهش فشار خون، کلسترول و سلامت قلب با مصرف پروبیتک ها

اگر می‌خواهید مبتلا به چربی و فشارخون بالا نشوید؛ لازم است پروبیوتیک‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. پروبیوتیک‌ها از ابتلای شما به فشارخون بالا جلوگیری می‌کنند و درضمن عامل ضد کلسترول بد یا LDL هستند. اسید لاکتیک یکی از انواع پروبیوتیک‌هاست که به عنوان یک باکتری تولید کننده می‌تواند با کاهش صفرا در روده، چربی خون بد را هم کاهش دهد.

اما ارتباط صفرا با کلسترول چیست؟ مایع صفرا در حقیقت از کلسترول ساخته می‌شود و وجود این ماده عامل هضم غذاهاست. پروبیوتیک‌ها صفرا را کاهش می‌دهند و از دوباره جذب شدن آن به روده و بافت بدن جلوگیری می‌کنند. اگر شما مبتلا به کلسترول باشید و به مدت دو ماه هر روز ماست پروبیوتیک مصرف کنید، کلسترول بد خون حدوداً ۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. در عوض کلسترول خوب افزایش پیدا می‌کند و سلامت قلب تضمین می‌شود. مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک ضمن اینکه سبب کاهش کلسترول می‌شوند از ابتلای به فشارخون بالا نیز جلوگیری می‌کنند، بنابراین ریسک سکته قلبی و مغزی به حداقل می‌رسد.

پروبیوتیک ها آسم و آلرژی را بهبود می‌بخشند

بعضی از باکتری‌های پروبیوتیک سبب کاهش شدت عوارض و علائم آسم می‌شوند، این مورد بخصوص در نوزادان تایید شده است. مطالعات نشان می‌دهند نوزادانی که شیر خشک غیرپروبیوتیکی می‌خورند، بیشتر از نوزادانی که با شیر خشک پروبیوتیکی تغذیه می‌شوند دچار آسم می‌شوند.

جالب است بدانید که اگر مادر باردار در طول نه ماه بارداری مواد غذایی پروبیوتیکی بخورد، احتمال اینکه نوزادش در دو سال نخست تولد دچار آسم شود، تا حدود ۸۳ درصد کاهش پیدا می‌کند. بزرگسالانی که دچار حساسیت ناشی از مصرف محصولات لبنی می‌شوند، اگر مواد غذایی پروبیوتیکی مصرف کنند، شاهد کاهش التهاب ناشی از این حساسیت‌ها خواهند بود.

درمان اسهال با مصرف پروبیوتیک ها

اگر مقدار کافی پروبیوتیک در طول روز مصرف کنید امکان اینکه دچار اسهال شوید خیلی ضعیف است. بیشتر افرادی که داروهای آنتی بیوتیکی مصرف می‌کنند دچار اسهال می‌شوند. به همین علت است که پزشک توصیه می‌کند برای برگرداندن تعادل باکتری‌های خوب و بد از بدن حتماً این گروه مواد غذایی پروبیوتیکی بیشتری مصرف کنند.

جالب است بدانید که مصرف مواد غذایی و مکمل‌های پروبیوتیک به کسانی که قصد سفر دارند نیز توصیه می‌شود، چراکه خیلی از افراد در طول سفر دچار اسهال مسافرتی می‌شوند و اگر پروبیوتیک مصرف کنند، احتمال اینکه در طول سفر درگیر این مشکل شوند، بسیار کاهش می یابد.

در زیر به معرفی چند نمونه از مکمل های حاوی پروبیوتیک می پردازیم:

قرص ویتالاکت زیست تخمیر

قرص ویتالاکت زیست تخمیر به عنوان یک ترکیب پروبیوتیک و پری بیوتیک (سین بیوتیک) ویژه همه اعضای خانواده تهیه و تولید شده است.

قرص ویتالاکت زیست تخمیر حاوی مقادیر بالایی از 3 سویه باکتری سودمند (لاکتوباسیل ها، بیفیدوباکترها)، انواع ویتامین ها و املاح ضروری بدن می باشد. قرص ویتالاکت زیست تخمیر در برطرف کردن اختلالات گوارشی نقش مؤثری داشته و با تقویت سیستم ایمنی به پیشگیری و بهبود بیماری های مختلف کمک می نماید.

بعلاوه وجود پری بیوتیک فروکتوالیگوساکارید در قرص ویتالاکت زیست تخمیر به رشد و فعالیت پروبیوتیک ها کمک نموده و خود نیز به تنهایی باعث بهبود سیستم ایمنی و عملکرد سیستم گوارشی می‌ شود.

کپسول فَمی لاکت زیست تخمیر

کپسول فَمی لاکت زیست تخمیر یک ترکیب سین بیوتیک (پروبیوتیک + پری بیوتیک) ویژه همه اعضای خانواده (افراد 10 تا 50 سال) فرموله شده است و حاوی مقادیر بالایی از 9 سویه باکتری سودمند و ایمن به همراه فروکتوالیگوساکارید به عنوان پری بیوتیک می باشد.

کپسول فَمی لاکت زیست تخمیر شدت انواع اسهال همچون اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک، اسهال ناشی از کلستریدیوم دیفیسل، اسهال مسافرتی و اسهال ناشی از روتاویروس را کاهش داده و سبب کاهش طول دوره درمان و همچنین پیشگیری از بروز اسهال نیز می شود.

پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟
پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

کپسول لاکتوکِر زیست تخمیر

کپسول لاکتوکِر زیست تخمیر یک مکمل پروبیوتیک ویژه افراد با نیاز سیستم ایمنی قوی تهیه و تولید شده است. این کپسول یک ترکیب سین بیوتیک حاوی مقادیر بالایی از 7 سویه باکتری سودمند و ایمن به همراه فروکتوالیگوساکارید به عنوان پری بیوتیک می باشد.

پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟
پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

تقویت سیستم ایمنی با مصرف پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها با تقویت سیستم ایمنی بدن، اجازه رشد و تکثیر به باکتری‌های بد را نمی‌دهند و از التهاب و تحریک پذیری روده جلوگیری می کنند. بعضی از انواع پروبیوتیک‌ها سبب سرعت گرفتن تولید آنتی بادی می‌شوند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. کسانی که در رژیم غذایی خود پروبیوتیک بیشتری مصرف می‌کنند معمولاً نسبت به سایر افراد خیلی کمتر دچار عفونت‌های ادراری و تنفسی می‌شوند.

قرص ویتالاکت زیست تخمیر

قرص ویتالاکت زیست تخمیر به عنوان یک ترکیب پروبیوتیک و پری بیوتیک (سین بیوتیک) ویژه همه اعضای خانواده تهیه و تولید شده است.

قرص ویتالاکت زیست تخمیر حاوی مقادیر بالایی از 3 سویه باکتری سودمند (لاکتوباسیل ها، بیفیدوباکترها)، انواع ویتامین ها و املاح ضروری بدن می باشد. قرص ویتالاکت زیست تخمیر در برطرف کردن اختلالات گوارشی نقش مؤثری داشته و با تقویت سیستم ایمنی به پیشگیری و بهبود بیماری های مختلف کمک می نماید.

بعلاوه وجود پری بیوتیک فروکتوالیگوساکارید در قرص ویتالاکت زیست تخمیر به رشد و فعالیت پروبیوتیک ها کمک نموده و خود نیز به تنهایی باعث بهبود سیستم ایمنی و عملکرد سیستم گوارشی می‌ شود.

برطرف شدن مشکلات گوارشی با مصرف پروبیوتیک

اصلی ترین ویژگی پروبیوتیک ها برطرف شدن مشکلات گوارشی است. پروبیوتیک‌ها التهاب‌های روده‌ای را مهار نموده و برای بهبود بیماری کرون مفید هستند و عوارض و علائم بیماری کولیت اولسراتیو را کم می‌کنند. باکتری‌هایی که سبب بهبود کولیت اولسراتیو می‌شوند، بیفیدو و لاکتوباسیلوس نام دارند.

در زیر به معرفی چند نمونه از مکمل های حاوی پروبیوتیک می پردازیم:

کپسول بایو آی بی اس تک ژن فارما

کپسول بایو آی بی اس تک ژن فارما به دلیل ترکیبات پروبیوتیکی که داراست باعث افزایش تعداد و توده باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش می شود. این محصول با تولید اسید لاکتیک PH روده را کاهش داده و موجب بهبود سد دفاعی اپی تلیوم روده و تثبیت لایه‌های مخاطی آن می‌شود. بایو ای بی اس تولید اسید بوتیریک به عنوان منبع اصلی غذایی انتروسیت‌ها و ترکیبات ضد میکروبی همانند دیفنسین و باکتریوسین را به دنبال دارد.

پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟
پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

کپسول سابولار فرابیوتیک، 30 عدد

کپسول سابولار فرابیوتیک با دارا بودن مخمر ساکارومیسس بولاردی و به عنوان یک محصول پروبیوتیک به بهبود وضعیت فلور میکروبی روده بزرگ و کوچک کمک نموده و برای پیشگیری در برابر میکروارگانیسم های بیماریزا در میزبان مورد استفاده قرار می گیرد.

مکمل سابولار در درمان بیماری های گوارشی مانند اسهال حاد عفونی بکارگرفته می شود و همچنین در پیشگیری و درمان اسهال  ناشی از مصرف آنتی بیوتیک سودمند خواهد بود.

کپسول ژری لاکت توپلاس زیست تخمیر

کپسول ژری لاکت توپلاس زیست تخمیر با بهره مندی از فرمولاسیون جدید دارای مقادیر بالایی از 6 سویه باکتری مفید به همراه پری بیوتیک فروکتوالیگوساکارید می باشند که بهترین گزینه جهت بازسازی فلور نرمال گوارشی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تعدیل سیستم ایمنی سالمندان می باشد.

این فرآورده در رفع یبوست های مزمن، نفخ و دردهای شکمی در سالمندان بسیار مفید بوده و در کنترل فشار خون و چربی خون بالا و کاهش قند خون ناشتا و مقاومت به انسولین نقش مهمی ایفا می کند.

کپسول بایو فلورا تک ژن فارما، پروبیوتیک

کپسول بایو فلورا تک ژن فارما یک نوع پروبیوتیک مفید برای سلامت دستگاه گوارش است که موجب تقویت و حفظ فلور طبیعی دستگاه گوارش شده و مشکلات گوارشی، یبوست، اسهال و عدم تحمل لاکتوز را بهبود می‌بخشد.

ساشه پروبیوتیک لاکتول نیچرز اونلی

ساشه پروبیوتیک لاکتول نیچرز اونلی حاوی پروبیوتیک های مفید برای سیستم گوارش بدن ، کمک به درمان سندرم روده تحریک پذیر و اسهال های عفونی وکاهش ریسک ابتلای مجدد و افزایش مقاومت بدن در برابر باکتری های عفونی مناسب کودکان فرموله شده است.

ساشه پروبیوتیک لاکتول نیچرز اونلی به صورت پودر و قابل حل در دهان می باشد و برای کودکانی که در بلع قرص مشکل دارند و یا با خوردن دارو مشکل دارند، می‌توانند از این محصول استفاده کرده و از طعم لذیذ آن لذت ببرند.

با مصرف پروبیوتیک وزن خود را کاهش دهید

پروبیوتیک‌ها با روش‌های گوناگون سبب کاهش وزن شما می‌شوند. به طور مثال بعضی از انواع پروبیوتیک جذب چربی را در روده متوقف می‌کنند، برخی از آن‌ها شما را برای ساعات طولانی‌تر سیر نگه می‌دارند و برخی نیز سبب افزایش کالری سوزی بدن می‌شوند.

جالب است بدانید که اگر مکمل پروبیوتیک را به مدت سه ماه مصرف کنید، حدوداً ۸.۵ درصد از چربی دور شکمتان برطرف می‌شود. از جمله پروبیوتیک‌هایی که سبب لاغری می‌شوند می‌توان به لاکتوباسیلوس گسری اشاره کرد.

هنگامی که افراد چاق وزن کافی را از دست می دهند، فلور میکروبی روده آن ها نیز به فراخر آن تغییر می کند. این تحقیق نشان می دهد که میکروب های روده ای در افراد چاق به آنها این اجازه را می دهد که مواد مغذی بیشتری از غذا استخراج کنند تا مواد مغذی و کالری بیشتری جذب شده و درصد کمتری از آن از طریق مدفوع در مقایسه با افراد لاغر دفع گردد.

پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟
پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

فواید استفاده از محصولات پروبیوتیک برای بانوان

مکمل‌های پروبیوتیک برای خانم‌ها مخصوصاً برای بهبود سلامت واژن طراحی‌شده‌اند. مصرف مکمل‌های پروبیوتیک روزانه، باعث کاهش خطر ابتلا به عفونت مخمر واژن یا BV می‌شود و با افزایش میزان باکتری سالم در مهبل (واژن) باعث کاهش سطح PH واژن می‌شود.

چگونه پروبیوتیک ها سلامت دستگاه تناسلی-ادراری زنان را تأمین می‌کنند؟

برخی از سویه‌های پروبیوتیک موجود در مکمل های پروبیوتیک برای زنان توانایی عبور از دستگاه گوارش و جذب در واژن را دارند و در آنجا رشد کرده و کلونیزه می شوند و با تولید اسیدلاکتیک و اسید استیک به حفظ اسیدیته صحیح در مهبل (واژن) کمک می‌کنند تا از مخمر و باکتری‌ها در برابر گسترش و ایجاد عفونت جلوگیری شود. همچنین موجب حذف مخمر، پاتوژنها و قارچ‌های بیماری‌زا از واژن شده و با تقویت سیستم ایمنی به مبارزه با پاتوژنها می پردازند.

در زیر به معرفی چند نمونه از مکمل های پروبیوتیک بانوان می پردازیم:

کپسول بایو فم تک ژن فارما، 30 عدد

کپسول بایو فم تک ژن فارما به عنوان یک محصول پروبیوتیک موجب تقویت و بازسازی میکروفلور واژن شده و از رشد میکروب‌ها و مخمرهای بیماری زا ممانعت می‌نماید.

کپسول بایو فم تک ژن فارما حاوی باکتری‌های پروبیوتیک است. این سری باکتری‌ها بعد از عبور از روده و رسیدن به رکتوم، قادر به بالا رفتن به سمت واژن هستند. آن‌ها به شرایط دستگاه گوارش شامل اسید معده، نمک‌های صفراوی و .. مقاوم بوده و با دوز موثر به روده می‌رسند. بعد از رسیدن این باکتری‌ها به دستگاه تناسلی، اثر دهی آن‌ها آغاز می‌شود.

البته در این کپسول خوراکی نسبت به دیگر محصولات واژینال، زمان بیشتری برای اثر گذاری لازم است. استفاده از محصولات پرو بیوتیک که به صورت مستقیم به کار گرفته می‌شوند، تاثیر دهی سریع‌تری دارند. اما در نظر داشته باشید که کپسول‌های خوراکی به واسطه کاهش جابه جایی باکتری‌های بیماری زا و قارچ‌ها از رکتوم به واژن و در نهایت کاهش خطر ابتلا به عفونت بیشتر توصیه می‌شوند. این محصول پروبیوتیک ارمغانی جهت سلامت بانوان است.

کپسول لاکتوفِم زیست تخمیر

کپسول لاکتوفِم زیست تخمیر دارای مقادیر بالایی از 7 سویه باکتری سودمند و ایمن به همراه فروکتوالیگوساکارید به عنوان پری بیوتیک می باشد که به عنوان یک ترکیب سین بیوتیک (پروبیوتیک + پری بیوتیک) ویژه دخترخانم ها و بانوان تهیه و تولید شده است.

مطالعات علمی نشان می دهند، لاکتوباسیلوس ها پس از ورود و تکثیر در دستگاه گوارش، از طریق میاندوراه به محیط واژن راه یافته و در آنجا تکثیر می شوند.

این محصول به درمان عفونت قارچی و باکتریایی واژن کمک نموده و اثر آنتی بیوتیک ها و ضد قارچ ها را افزایش می دهد. همچنین با متعادل کردن فلور طبیعی واژن از عود کردن عفونت نیز جلوگیری می کند. ترشحات طبیعی واژن را افزایش داده و برای کسانی که مقاربت دردناک دارند مناسب است.

پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟
پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

آیا پروبیوتیک‌ برای کودکان مفید است؟

پروبیوتیک‌ها همانطور که برای حفظ سلامت بزرگسالان مفید هستند در ارتقا و حفظ سلامت کودکان نیز موثر خواهند بود. پروبیوتیک‌ها عملکرد گوارشی نوزادان را تنظیم نموده، عفونت‌های داخلی بخصوص دستگاه ادراری کودک را بهبود بخشیده و با تقویت سیستم ایمنی بدن کودک از ابتلایش به بیمار‌ی‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند.

در زیر به معرفی چند نمونه از پروبیوتیک های ویژه کودکان می پردازیم:

ساشه پروبیوتیک لاکتول نیچرز اونلی

ساشه پروبیوتیک لاکتول نیچرز اونلی حاوی پروبیوتیک های مفید برای سیستم گوارش بدن ، کمک به درمان سندرم روده تحریک پذیر و اسهال های عفونی وکاهش ریسک ابتلای مجدد و افزایش مقاومت بدن در برابر باکتری های عفونی مناسب کودکان فرموله شده است.

این محصول به صورت پودر و قابل حل در دهان می باشد و برای کودکانی که در بلع قرص مشکل دارند و یا با خوردن دارو مشکل دارند، بسیار مناسب بوده و از طعم لذیذ آن لذت می برند.

پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟
پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

ساشه کیدی لاکت زینک زیست تخمیر

ساشه کیدی لاکت زینک زیست تخمیر با دارا بودن چندین نوع از پروبیوتیک های ویژه کودکان جهت تقویت سیستم ایمنی و رفع اسهال ناشی از ویروس یا باکتری کودکان بالای ۲ سال تهیه و تولید شده است.

این محصول حاوی مقادیر بالایی از ۷ سویه باکتری سودمند از جمله سویه خاص کودکان بیفیدوباکتریوم اینفنتیس به همراه پری بیوتیک فروکتوالیگوساکارید می باشد. این مکمل غذایی برای تقویت سیستم گوارش کودکان و تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان فرموله شده است که به آسانی می توانند آن را مصرف نمایند.

پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟
پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

ساشه بایوژن تک ژن فارما

ساشه بایوژن تک ژن فارما به عنوان یک محصول پروبیوتیک، به حفظ و تقویت فلور طبیعی دستگاه گوارش، پیشگیری و بهبود یبوست، کاهش سطح چربی خون، کاهش خطر ابتلا به یبوست و فشار خون بالا و کنترل قند خون کمک شایانی می‌کند.

از کاربردهای این محصول، بهبود سلامت گوارش از طریق ایجاد تعادل مناسب بین باکتری‌های مفید و مضر و تحریک رشد باکتری‌های مفید است. همچنین این محصول به افزایش جذب کلسیم بدن از طریق اینولین و بهبود تراکم مواد معدنی در استخوان و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک می‌کند.

ساشه پروبیوتیک بایوژن از طریق کاهش پاسخ اندیس گلایسمی به ساکارز و مالتوز به دلیل کاهش فعالیت آنزیم‌های دی ساکارید از دستگاه گوارش به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت و پری دیابت کمک می‌کند.

این مکمل از طریق کاهش دریافت مقدار کالری کل روزانه به دلیل داشتن کالری کمتر، در کاهش وزن و لاغری نیز ایفای نقش می کند.

ساشه کیدی لاکت زیست تخمیر، 15 عدد

ساشه کیدی لاکت زیست تخمیر به عنوان یک محصول پروبیوتیک از نفخ و یبوست کودکان، اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک، اسهال ناشی از ویروس یا باکتری در کودکان جلوگیری می‌کند. این محصول برای کودکان ۲ تا ۱۰ سال مناسب است.

ساشه کیدی لاکت زیست تخمیر ویژه کودکان بالای ۲ سال فرموله شده است که حاوی مقادیر بالایی از ۷ سویه باکتری سودمند از جمله سویه خاص کودکان بیفیدوباکتریوم اینفنتیس به همراه پری بیوتیک فروالیگوساکارید (کمک کننده به رشد و فعالیت پروبیوتیک‌ها) است.

ساشه سابولار فرابیوتیک، 10 عدد

ساشه سابولار فرابیوتیک به عنوان یک محصول پروبیوتیک به بهبود وضعیت فلور میکروبی روده بزرگ و کوچک کمک نموده و برای پیشگیری در برابر میکروارگانیسم های بیماری زا در میزبان مورد استفاده قرار می گیرد.

ساشه سابولار فرابیوتیک محصولی مناسب برای درمان اسهال حاد عفونی است. همچنین، استفاده از ساشه سابولار برای پیشگیری و درمان اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک مفید است. کسانی که در مسافرت دچار اسهال می شوند نیز می توانند از این ساشه استفاده کنند. این ساشه حاوی پروبیوتیک هاست و همین امر آن را به محصولی ارزشمند تبدیل کرده است. به این نکته توجه داشته باشید که مصرف این ساشه برای کودکان بالای 2 سال مناسب است و کودکان کمتر از 2 سال نباید از این ساشه استفاده کنند.

بهترین زمان برای مصرف پروبیوتیک‌ چه موقعی است؟

متخصصین همیشه توصیه می‌کنند که افراد دقیقاً قبل از غذا خوردن یا حین غذا خوردن مکمل‌های پروبیوتیکی را مصرف کنند. به این ترتیب آنها راحت‌تر می‌توانند وارد روده و دستگاه گوارش شوند.

بهتر این است که وقتی ناشتا هستید پروبیوتیک مصرف نکنید، چرا که وقتی ناشتا هستید و معده شما خالیست، PH  معده به دو یا سه می‌رسد، بنابراین اسیدیته معده بیشتر می‌شود. اگر شما در آن زمان پروبیوتیک‌ مصرف کنید؛ بیشتر باکتری‌های خوب از بین خواهند رفت بدون اینکه جذب روده شوند.

عوارض پروبیوتیک ها

به طور کلی مصرف غذاهای حاوی پروبیوتیک برای بیشتر افراد جامعه بی خطر هستند، ولی افراد دارای مشکلات ایمنی یا بیماری‌های حاد یا خاص نیاز به مشورت با پزشک و بررسی دقیق‌تری دارند.

از عوارض عمومی پروبیوتیک ها می‌توان به احساس ناراحتی در معده، اسهال و نفخ روده در روزهای نخست شروع مصرف اشاره نمود. افرادی که داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (Warfarin) مصرف می کنند، باید با پزشک خود در مورد مصرف پروبیوتیک مشورت نمایند.

کوتاه سخن

ما در مقاله ی ” پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟ ” سعی کردیم شما را با پروبیوتیک‌ ها و فواید آن برای بدن آشنا کنیم. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که پروبیوتیک‌ها انواع گوناگونی دارند و همه ی آن‌ها تمام خواص و مزایایی که در بالا ذکر شده است، را ندارند. به عنوان نمونه، ممکن است یک نوع پروبیوتیک‌ کارکرد خاصی داشته باشد و فواید آن تنها برای یک عضو از بدن باشد.

اگرچه مکمل‌های پروبیوتیک هم مفید هستند، اما باید به برخی نکات هنگام تهیه و مصرف آن‌ها توجه کنیم:

  • مطمئن شویم پروبیوتیک مربوطه برای رفع مشکل سلامتی مورد نظرمان مناسب است.
  • شرایط نگهداری مندرج روی بسته‌بندی آن را مطالعه کنیم. برخی پروبیوتیک‌ها باید در یخچال نگهداری شوند.
  • تاریخ انقضای مکمل پروبیوتیک اهمیت زیادی دارد و با گذشت زمان از تاریخ تولید، تعداد پروبیوتیک زنده موجود در مکمل کاهش می‌یابد.

در صورتی که در مورد مقاله بالا پرسشی دارید در ذیل همین مقاله آن را درج نمایید تا پزشک داروساز دارخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشد. (پیروز و سربلند باشید.)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.