چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟

0 41

موهای خشک رطوبت کافی برای حفظ بافت و درخشندگی خود را جذب یا حفظ نمی کنند. معمولا در این نوع مو، رطوبت لازم برای حفظ بافت و درخشندگی وجود ندارد. به همین دلیل موی خشک همواره مات، شکننده و آسیب‌پذیر است. با اینکه موهای خشک به نظر ناسالم می‌آیند، اما لزوما بیماری‌ها و اختلالات سلامتی بدن، باعث خشکی مو نمی‌شوند.

به طور کلی، مو از سه لایه تشکیل شده است. وقتی مو سالم باشد، سبوم طبیعی در لایه بیرونی به محافظت از لایه‌های داخلی کمک می‌کند. این کار به براقی و درخشندگی هر چه بیشتر مو کمک می‌کند. این در حالی است که هنگامی که مو دچار خشکی شود، این لایه بیرونی از بین می‌رود و در نتیجه باعث می‌شود تا موها کدر و ناسالم به نظر برسند.

راه های غلبه بر جلوگیری از خشکی مو شامل استفاده از درمان هایی مانند انواع روغن های خانگی، ایجاد تغییرات در رژیم غذایی، مصرف مکمل ها و انتخاب محصولات متناسب با نوع مو مانند انواع ماسک ها، شامپوها و سرم ها می باشد. آیا این پرسش که چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟ ذهن شما را درگیر کرده است پس در ادامه مقاله ما را همراهی کنید تا در ادامه به علل خشکی موی سر و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از خشکی مو می پردازیم.

خشکی مو می تواند ناشی از عوامل زیر باشد:

کمبودهای تغذیه ای

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

تماس با آب کلر

شستشوی بیش از حد مو

استفاده از محصولات و ابزارهای حالت دهنده مو مانند سشوار، اتو مو و…

استفاده از محصولات موی دارای مواد شیمیایی ناملایم و مضر

از سوی دیگر برخی از دلایل خشکی مو ممکن است ریشه پزشکی داشته باشند مانند: بی اشتهایی عصبی، بیماری منکس، کم کاری پاراتیروئید، کم کاری تیروئید و سایر اختلالات هورمونی.

عوارض ناشی از خشکی مو چیست؟

اگرموهای شما رطوبت نداشته باشد و خشکی موهایتان را برطرف نکنید موهای شما شکننده شده و به راحتی آسیب می‌بینند.

در اکثر موارد خشکی مو می‌تواند به طور موثر با تغییرات ساده در شیوه زندگی بهبود یافته و برطرف می‌شود. از جمله مهم‌ترین عوارض خشکی مو را می‌توان به دو مورد ریزش مو و موخوره تقسیم کرد که در ادامه آنها را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

خشکی مو و ریزش مو چه ارتباطی با هم دارند؟

در حالتی که خشکی مو شدید باشد، رطوبت مو به شدت کاهش پیدا کرده و باعث شکنندگی انها می‌شوند. در این شرایط موها ضعیف شده و شخص شاهد ریزش مو خواهد شد. اگر به دلیل خشکی شدید موها دچار ریزش مو شده‌اید، باید به پزشک مراجعه کنید تا خشکی درمان شود. معمولا با آبرسانی و حفظ رطوبت موها می‌توان مشکل ریزش را برطرف کرد.

خشکی مو باعث موخوره می‌شود؟

یکی از علائم اصلی خشک موها شکنندگی و ایجاد موخوره است. موخوره به حالتی گفته می‌شود که پایین موها دو یا سه شاخه می‌شود. عدم آبرسانی به ساقه مو باعث می‌شود، بافت مو شکننده شود. بافت شکننده به راحتی جدا شده و ممکن است موها دچار موخوره شوند. در موارد شدید نیز موها از وسط شکسته شده و در رشد آنها مشکل ایجاد می‌شود.

چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟
چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟ 

چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟

در صورت خشک و شکننده شدن مو، افراد می توانند از راه حل های زیر کمک بگیرند:  

1-استفاده از روغن های تقویت کننده موی سر

روغن زیتون یکی از محبوب ترین درمان برای موهای خشک است. روغن زیتون را میتوانیم به صورت مستقیم بر روی مو استفاده کنیم یا از محصولاتی که حاوی این روغن هستند کمک بگیریم. علاوه بر روغن زیتون، می توان از موارد زیر نیز با نتایج خوبی استفاده کرد:

روغن نارگیل

روغن بادام

روغن کرچک

روغن جوجوبا

روغن ذرت

همه این روغن ها سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان هستند و به مهر و موم شدن لایه بیرونی مو یا کوتیکول مو با رطوبت رسانی خوب کمک می کنند و در نتیجه آسیب مو را ترمیم می کنند.

برای استفاده از این روغن ها در خانه باید کارهای زیر را انجام دهید:

حدود نصف فنجان روغن را گرم کنید اما نجوشانید.

چند دقیقه به آرامی روی موها ماساژ دهید.

موها را با یک حوله گرم بپوشانید.

بگذارید 30 تا 45 دقیقه یا یک شب بماند.

سپس موها را شامپو زده و آبکشی کنید.

این درمان باعث تقویت و درخشندگی موهای خشک می شود.

2- تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد کنید

تغذیه سالم و گنجاندن امگا 3 و آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی افراد می تواند موها را سالم تر و درخشان تر نشان دهد.

محصولات زیر سرشار از این ترکیبات مفید هستند و افراد می توانند آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانند:

ماهی های چرب، از جمله سالمون، ماهی خال مخالی، ساردین و تن

بلوبری

گوجه فرنگی

گردو

کلم بروکلی

لوبیا

چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟
چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟ 

3- مکمل مصرف کنید

مصرف مکمل های مناسب می تواند به بازگرداندن درخشندگی مو کمک کند. مکمل های مفید عبارتند از:

امگا 3: این یک اسید چرب است که برای مرطوب نگه داشتن مو مفید است. افراد می توانند با مصرف یک تا سه کپسول 250 میلی گرمی (میلی گرم) روغن گل گاوزبان، روغن بذر کتان یا روغن گل مغربی، یک تا سه بار در روز، امگا 3 دریافت کنند. مکمل های امگا 3 ممکن است به کاهش خشکی مو کمک کنند.

ویتامین ها: مصرف ویتامین A و C، بیوتین (گاهی اوقات ویتامین H نامیده می شود) و مکمل های آهن می تواند به سالم تر و درخشندگی مو کمک کند.

برای خرید مکمل های پوست و مو از داروخانه آنلاین داروکار کلیک کنید.

4- اقدامات پیشگیرانه انجام دهید

ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی و انجام اقدامات پیشگیرانه می تواند به کاهش خشکی مو کمک کند. به نکات زیر دقت کنید:

از استفاده بیش از حد از محصولات حالت دهنده مو، از جمله رنگ مو و ابزارهای حالت دهنده دارای حرارت مانند سشوار، اتو فر کننده و اتوی صاف خودداری کنید.

از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید خودداری کنید. برای محافظت از مو در برابر آفتاب از کلاه و روسری استفاده کنید.

از تماس زیاد با آب کلردار در استخرهای شنا خودداری کنید.

به جای دم اسبی تنگ از مدل موهای گشاد استفاده کنید.

با لوازم جانبی در مو نخوابید.

هفته ای یک ماسک مو مرطوب کننده بزنید.

از لوازم جانبی موی نرم و بالشتک شده استفاده کنید و از گیره های فلزی و سایر لوازم فلزی خودداری کنید.

از شستن بیش از حد موها خودداری کنید، فقط هر چند روز یکبار آن را بشویید.

از شامپوهای ملایم مانند شامپوهای گیاهی یا بدون سولفات استفاده کنید.

هنگام شستن موها به جای آب گرم از آب سرد یا ولرم استفاده کنید. آب سرد به مهر و موم شدن کوتیکول ها و کاهش رطوبت کمک می کند.

از شامپوها و نرم کننده های مرطوب کننده استفاده کنید، مانند آنهایی که دارای روغن های نرم کننده هستند که می تواند شامل بادام شیرین، روغن آرگان، آفتابگردان و سویا باشد.

موها را مرتباً کوتاه کنید تا از موخوره جلوگیری کنید.

مقدار زیادی آب بنوشید و از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید، زیرا آنچه که فرد مصرف می کند مستقیماً بر سلامت موهای او تأثیر می گذارد.

اگر بعد از شستن، موهای شما شکننده است و حالت دادن به آنها دشوار است، ممکن است در طول فرآیند خشک کردن، رطوبت زیادی از دست داده اند. سعی کنید بعد از شستن موهای خود به جای خشک شدن در هوا، آن ها را با یک پارچه یا حوله بپیچید.

اگر با موهای خیس می خوابید، از روبالشی ابریشمی استفاده کنید تا رطوبت موهایتان جذب بالش نشود. اگر موهایتان را برای مدت طولانی خیس رها کنید، مانند حالتی است که آنها را سشوار زده باشید.

بیشتر بخوانید : نقش موثر بیوتین در درمان ریزش مو

5- استفاده از ماسک روغن نارگیل

ماسک روغن نارگیل وقتی روی موها مالیده می شود اثر تسکین دهنده و مرطوب کنندگی دارد.

افراد می توانند با جوشاندن برگ های کاری با روغن نارگیل به مدت 2 تا 3 دقیقه و گذاشتن آن در جای خنک برای چند روز یک ماسک موی ساده تهیه کنند.

هنگامی که مخلوط خنک شد، می توان آن را به آرامی با نوک انگشتان به مو و پوست سر مالیده و با یک حوله گرم پوشانید. بعد از گذشت نیم ساعت موهای خود را بشویید.

چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟

ماسک آبرسان مو چیست؟

ماسک آبرسان مو دارای مواد مغذی مانند ویتامین A  است که به تولید سبوم (ماده ترشح‌شده از غدد چربی) کمک می‌کند. در نتیجه موها مرطوب و سالم می‌ماند. زمانی که از ماسک آبرسان مو استفاده می‌کنید، بافت موی آسیب‌دیده تغذیه و آبرسانی می‌شود. بهتر است پس از شستشوی موها با شامپو در انتها از ماسک آبرسان مو استفاده کنید. به‌خصوص اگر موهای خود را رنگ کرده یا خشکی موها خیلی شدید است، این روش می‌تواند موثر باشد.

معرفی 7 نمونه از بهترین ماسک های مناسب موی خشک و شکننده

1- ماسک موی ایلاول مناسب موهای خشک (با آبکشی)

ماسک موی ایلاول مناسب موهای خشک با دارا بودن ترکیبات موثر جهت آبرسانی موهای خشک فرموله شده است. این محصول آبرسانی را از ساقه موها برای کمک به تقویت موها شروع می کند.

ماسک موی ایلاول مناسب موهای خشک، یک تقویت کننده و یک نرم کننده مو است و می تواند با این خواص شانه پذیری موها را افزایش دهد. همچنین در ترکیبات ماسک موی خشک ایلاول از ترکیبات مضری چون سولفات و سیلیکون استفاده نشده است.

کره شی باتر موجود در ترکیبات این محصول، دارای خواص مرطوب کنندگی قوی برای مو و پوست سر خشک است. همچنین شی باتر دارای خواص ضد التهابی برای کاهش التهاب پوست سر است.

چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟
چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟

2- ماسک مو رطوبت رسان لافارر مخصوص موهای خشک و زبر

ماسک مو رطوبت رسان لافارر مخصوص موهای خشک و زبر بر پایه عصاره‌های گیاهی تهیه و تولید شده است و موجب رطوبت‌رسانی عمیق موها شده و در رفع وزشدگی مو و بهبود شانه پذیری آن بسیار مؤثر است.

این ماسک مو ساخته شده بر پایه عصاره‌های گیاهی بوده و در تهیه این ماسک از عصاره های گیاهی همچون روغن زیتون، روغن آووکادو و روغن جوجوبا و عصاره آلوئه ورا استفاده شده است.

این محصول موها را در برابر حرارت مقاوم نموده و به هنگام سشوار یا اتوی مو آسیب کمتری به موها خواهد رسید. موخوره از مشکلاتی است که بر اثر خشکی مو ایجاد می‌شود. عوامل مختلفی همچون افزایش سن، رنگ و دکلره کردن موجب خشک‌تر شدن موها شده و احتمال بروز موخوره را افزایش می‌دهند. با کمک ماسک مو لافارر می‌توان از ایجاد موخوره جلوگیری نمود.

چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟
چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟

3- ماسک مو چهل گیاه ردیست مناسب موهای خشک و ضعیف

ماسک مو چهل گیاه ردیست مناسب موهای خشک و ضعیف موها را شاداب و خوش حالت می کند و با ایجاد لایه ای محافظ،  سبب استحکام و مقاوم شدن موها در برابر عوامل آسیب زا می شود.

وجود عصاره چهل گیاه در این ماسک باعث می شود موها تغذیه شده و مواد پروتئینی مورد نیاز موها تأمین شود.

ماسک مو چهل گیاه ردیست لطافت و شادابی را برای موهای شکننده و آسیب دیده به ارمغان می آورد.

چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟
چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟

4- ماسک مو با آبکشی آدرا آرگانیک حاوی روغن آرگان

ماسک مو با آبکشی آدرا آرگانیک حاوی روغن آرگان سرشار از روغن آرگان می باشد که از مو در برابر آسیب های محیطی محافظت نموده و با ترمیم موهای خشک و آسیب دیده درخشندگی و لطافت را به مو باز می‌گرداند.

این محصول به ویژه برای انواع موهای خشک و آسیب پذیر مناسب است.

همچنین این ماسک ساقه مو خشک و آسیب دیده را ترمیم می‌کند و از شکنندگی موها و همچنین ایجاد موخوره جلوگیری می‌کند.

روغن آرگان یک منبع غنی از ویتامین‌های A، E و امگا 6 و امگا 9 می باشد که ضمن رطوبت رسانی عمیق، سبب ترمیم موهای آسیب دیده، رفع وز و شانه کردن آسان مو می‌شود.

همچنین ماسک مو با آبکشی آدرا با تغذیه ریشه مو سبب سفت شدن ریشه و جلوگیری از ریزش موها می‌شود. از دیگر ویژگی های روغن آرگان می توان به این نکته اشاره کرد که روغن ارگان با تقویت پیاز مو سبب تقویت و رشد موهای ریز شده و به مرور زمان موها پر پشت‌تر خواهند شد.

چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟

5- ماسک مو حاوی جوانه گندم و شکلات ماسینکس بدون آبکشی

ماسک مو حاوی جوانه گندم و شکلات ماسینکس با دارا بودن ویتامین های خانواده B ، موجب حجم دهندگی کاملاً مناسب موهای خشک و آْسیب دیده می شود و غشای سلولی این گونه تارهای مو را ترمیم می کند.

ماسک مو حاوی جوانه گندم و شکلات ماسینکس هماهنگی کامل با تارهای موی خشک، آسیب دیده و موهایی که برروی آنها اعمال شیمیایی مانند رنگ، فر و یا دکلره انجام شده را دارا می باشد.

با توجه به وجود پایه های گیاهی با خلوص بالا در این ماسک، نفوذ کامل مواد در تارهای مو بسرعت انجام پذیرفته، ترمیم سلولی مو آغاز گشته و فلس های مو که در اثر تغییرات محیط PH  موی سر و متورم شدن ساقه مو از حالت منظم خود خارج گشته و بصورت فلس های شاخی شکل درآمده است به شکل منظم  خود بازگردانده شده و تورم ساقه مو را التیام می بخشد.

چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟

6- ماسک مو پروکراتین بایوریچ با آبکشی، 300 میلی لیتر

ماسک مو پروکراتین بایوریچ با آبکشی سرشار از روغن های با ارزش مانند؛آواکادو و آرگان است که باعث تقویت و آبرسانی عمیق موها می‌شود و حالت ابریشمی و درخشندگی به موها می‌بخشد.

ترکیبات فوق العاده ای همچون پروتئین هیدرولیز شده سویا،کراتین و شی‌باتر در فرمولاسیون ماسک مو پروکراتین بایوریچ با آبکشی سبب تغذیه و تقویت و استحکام ساقه مو شده و یک لایه پوشاننده روی مو ایجاد کرده که باعث حالت پذیری هرچه بیشتر مو می‌گردد. این ماسک فاقد نمک و پارابن می‌باشد و به مو هیچگونه آسیبی وارد نمی‌کند.

چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟

7- ماسک مو پروکراتین بایوریچ بدون آبکشی، ۲۳۰ میلی‌لیتر

ماسک مو پروکراتین بایوریچ بدون آبکشی با دارا بودن پروتئین هیدرولیز شده و کراتین از حالت وز و شکنندگی مو جلوگیری نموده و نرمی و درخشندگی را به موی شما هدیه می دهد.

ماسک مو پروکراتین بایوریچ بدون آبکشی حاوی عصارهای روغن نارگیل، عصاره مریم گلی و عصاره دم اسبی و روغن آرگان می باشد که برای نرمی و بازسازی موهای آسیب دیده مانند موهای کراتینه، پلاتینه، ریباندینگ و دکلره شده مناسب می باشد.

چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟
چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟

کوتاه سخن :

خشکی مو نشانه‌ای از آسیب به مو است که در صورت عدم درمان به موقع آن، موهایتان شکننده شده و یا حتی دچار ریزش می‌شوند. همان ‌طور که اشاره شد، در اکثر موارد خشکی مو را می‌توان با تغییر سبک زندگی به طور مؤثر درمان کرد. در صورتی که خشکی موهایتان ادامه پیدا کرد، به پزشک مراجعه کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا علت خشکی موهایتان را مشخص کنید و در نهایت، درمان‌هایی را به شما توصیه کنند.

در صورتی که در مورد مقاله چگونه از خشک شدن موهایم جلوگیری کنم؟ پرسشی دارید ذیل همین مقاله آن را درج نمایید تا کارشناسان پوست و مو و یا دکتر داروساز پاسخگوی شما عزیزان باشند. (پیروز و سربلند باشید.)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.