کمبود مواد معدنی در بدن چه عوارضی را بدنبال دارند؟

0 477

آیا تا به حال به این نکته فکر کرده اید که بدن به چه نوع مواد معدنی نیاز دارد و مواد غذایی تامین کننده‌ این مواد چه هستند؟

در صورت کمبود مواد معدنی در بدن چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

چگونه ما می‌توانیم بفهمیم که بدنمان دچار کمبود مواد معدنی شده است ؟

آیا کمبود ویتامین ها و مواد معدنی علائمی را در بدن ایجاد می کند؟ پاسخ این سوال مثبت است. به دنبال کمبود ریز مغذی ها در بدن علائم مختلفی ایجاد می شود. اما خبر خوب این است که اگر شما به موقع اقدام نموده و در قدم اول تغذیه سالمی داشته باشید و با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش و مصرف مکمل های غذایی را پیگیری کنید، شما بهبود می یابید و به طور کلی کمبود موادمعدنی در بدن شما برطرف می شود.

مواد معدنی انواع خاصی از مواد مغذی هستند که بدن به منظور داشتن عملکرد صحیح به آن ها نیاز دارند. کمبود مواد معدنی در بدن زمانی اتفاق می افتد که بدن برای به دست آوردن و یا جذب مقدار مورد نیاز هر یک از آنها دچار مشکل شود.

بدن انسان برای سالم ماندن به مقدار مختلفی از هر ماده معدنی نیاز دارد. نیازهای خاص روزانه توصیه شده که با معیار بین المللی (RDA) سنجیده می شود تقریبا در ۹۷ درصد افراد صدق می کند.

کمبود مواد معدنی در بدن اغلب در طول زمان و به آرامی اتفاق می افتد و می تواند توسط دلایل مختلفی ایجاد شود. افزایش نیاز روزانه بدن به مواد معدنی، عدم دریافت مواد معدنی در رژیم غذایی، یا اختلال در جذب مواد معدنی از مواد غذایی برخی از دلایل شایع برای کمبود مواد معدنی می باشند.

کمبود مواد معدنی در بدن می تواند به انواع مشکلات مانند ضعیف شدن استخوان ها، خستگی و یا ضعف سیستم ایمنی را به دنبال داشته باشد.

به عنوان مثال کمبود کلسیم و ویتامین دی می تواند باعث بروز استئوپنیا یا استئوپورز (پوکی استخوان) شود که این دو بیماری با سست شدن و شکستن استخوان همراه است. یا مثلا جذب ناکافی آهن می تواند باعث آنمی (کم خونی) و افت انرژی شود.

همچنین هذیان گویی معمولا اولین علامتی است که نشان دهنده افت یک یا چند ویتامین یا مواد معدنی مهم است.

علائم کمبود مواد معدنی در بدن کدامند؟

در مقاله مواد معدنی مورد نیاز بدن کدامند؟ به شرح کامل در مورد هر نوع ماده معدنی پرداختیم از اینکه یک ماده معدنی چه مزایایی برای بدن دارد و میزان مورد نیاز بدن به هر نوع ماده معدنی به چه مقدار است. کمبود مواد معدنی مختلف در بدن نشانه ها و عوارضی دارند که زنگ خطری برای سلامتی انسان می باشد.

ما در این مقاله تلاش کرده ایم تا تمام علائمی که کمبود مواد معدنی در بدن به وجود می آورند را برای شما بیان نموده و به معرفی تعدادی از مکمل های حاوی مواد معدنی می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

کمبود مواد معدنی در بدن چه عوارضی را به دنبال دارند؟
افراد مبتلا به کمبود کلسیم ممکن است دچار درد عضلانی، گرفتگی و اسپاسم شوند.

علائم کمبود کلسیم

وجود کلسیم در بدن برای قوی نگه داشتن استخوان و کنترل کارکرد عضله و عصب بسیار مهم است.

اکثر بزرگسالان روزانه به 1000 میلی گرم کلسیم نیاز دارند گرچه زنان و مردان بالاتر از 70 سال نیاز به 1200 میلی گرم کلسیم دارند. شما احتمالا کلسیم را دستکم از سه واحد شیر یا ماست در روز بدست می آورید. پنیر منبع خوبی از کلسیم است اما اگر شما لبنیات را به مقدار کافی مصرف نمی کنید، می توانید این ماده مغذی را از طریق سبزیجات برگدار تیره مثل کلم برگ و بروکلی و مکمل های کلسیم و ویتامین دی بدست آورید.

از علائم شایع هیپوکلسمی یا بیماری کمبود کلسیم به موارد ذیل می توانیم اشاره کنیم:

مشکلات عضلانی:

یکی ار علائم کمبود واد معدنی در بدن کمبود کلسیم است. افراد مبتلا به کمبود کلسیم ممکن است دچار درد عضلانی، گرفتگی و اسپاسم شوند. همچنین ممکن است این افراد در هنگام راه رفتن یا حرکت دچار درد در ناحیه ران و بازو شوند. بی حسی و سوزن سوزن شدن دست ها، بازوها، پاها و اطراف دهان از دیگر نشانه های کمبود کلسیم در بعضی از افراد است.

خستگی شدید:

خستگی مفرط، احساس تنبلی و بیخوابی از نشانه های سطح پایین کلسیم می باشد. به علاوه خستگی ناشی از کمبود کلسیم می تواند با احساس سبکی سر، سرگیجه و مه مغزی همراه شده و عدم تمرکز، فراموشی و گیجی را به همراه داشته باشد.

مشکلات ناخن و پوست:

کمبود کلسیم در طولانی مدت منجر به خشکی پوست، شکنندگی ناخن ها، زبری موها، اگزما، التهاب پوست، خارش پوست و پسوریازیس می شود.

پوکی استخوان:

کلسیم در استخوان ها به خوبی ذخیره می شود اما وقتی سطح کلسیم در بدن کم باشد، بدن کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان ها برمی دارد و در نتیجه آنها شکننده و مستعد آسیب می شوند.

سندرم پیش از قاعدگی:

سطح پایین کلسیم در زنان با سندرم پیش از قاعدگی شدید مرتبط است. سطح پایین ویتامین D و کلسیم در نیمه دوم چرخه قاعدگی ممکن است موجب تشدید علائم سندرم پیش از قاعدگی شود.

مشکلات دندانی:

زمانیکه سطح کلسیم بدن پایین باشد، بدن کمبود این ماده مغذی را از طریق دندان ها جبران می کند در نتیجه کمبود کلسیم در دندان ها منجر به مشکلات دندانی مانند پوسیدگی و شکنندگی دندان، تحریک شدن لثه ها و تضعیف ریشه های دندان می شود.

معرفی چند نمونه از مکمل های حاوی کلسیم

پودر سوپراکل 800 میلی گرم نیچرز اونلی

بیشتر افراد از فرآورده های لبنی برای دریافت نیاز روزانه کلسیم‌شان استفاده می کنند اما در صورتی که طعم و مزه شیر را دوست نداشته باشید و یا حتی به آن حساسیت داشته باشید، می توانید از پودر سوپراکل استفاده کنید. پودر سوپراکل 800 میلی گرم نیچرز اونلی حاوی کلسیم و ویتامین D3 به راحتی در دهان حل شده و به سرعت جذب می شود.

کمبود مواد معدنی در بدن چه عوارضی را بدنبال دارند؟

قرص جوشان کلسیم فورت مینو

قرص جوشان کلسیم فورت مینو حاوی مقدار بالای کلسیم المنتال بوده که در دوران کودکی تا جوانی سبب رشد استخوان ها شده و در دوران میانسالی و کهنسالی از پوکی استخوان و از دست رفتن آنها جلوگیری می کند.

کمبود مواد معدنی در بدن چه عوارضی را بدنبال دارند؟

کپسول ژلاتینی بونریچ ابورنز

کپسول ژلاتینی بونریچ ابورنز با دارا بودن کلسیم، منیزیم، زینک و ویتامین D3 سبب تقویت و استحکام استخوان ها و دندان شده و به ساخت بافت استخوان کمک می کند.

کمبود مواد معدنی در بدن چه عوارضی را بدنبال دارند؟

علائم کمبود آهن

آهن ماده‌ معدنی است که برای بسیاری از کارکردهای بدن ضروری است. آهن به انتقال اکسیژن در خون کمک می ‌کند. همچنین، برای رشد و کارکرد صحیح سلول‌ها و تولید بعضی هورمون‌ها و بافت‌ها نیز ضروری است.

کمبود آهن زمانی هنگامی رخ می‌ دهد که آهن کافی در خون وجود نداشته باشد. این مسأله می ‌تواند منجر به علائمی از قبیل خستگی مزمن و گیجی و موارد دیگر شود.

در صورتی که سطح آهن خون خیلی پایین بیاید، ممکن است این کارکردها مختل شده و منجر به کم خونی ناشی از فقر آهن شود. در بیشتر موارد، این عارضه به راحتی قابل درمان است.

علائم فقر آهن بسته به شدت آن و نیز سلامت عمومی بدن متفاوت است. فقر آهن خفیف یا متوسط، ممکن است علائم قابل توجهی از خود نشان ندهد. کم خونی ناشی از فقر آهن زمانی رخ می دهد که بدن گلبول قرمز یا هموگلبین کافی در خون نداشته باشد.

از علائم کم خونی فقر آهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد، گیجی و ضعف
  • سندروم پای بیقرار
  • دشواری در تمرکز
  • احساس خستگی
  • حساسیت به دما
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • تپش قلب 

همچنین نشانه هایی فیزیکی از قبیل موارد زیر نیز وجود دارد که از عوارض کمبود آهن در بدن است:

  • پوست رنگ پریده یا زرد غیرعادی
  • تنفس یا ضربان قلب نامنظم
  • سایر نشانه های کمبود آهن
  • ترک های گوشه دهان
  • ناخن شکننده
  • التهاب زبان
  • ریزش مو

سایر نشانه های کم خونی فقر آهن عبارتند از:

تمایل شدید به خوردن غذاهای عجیب: ویار ناشی از فقر آهن معمولا باعث میل شدید به خوردن یخ، گل، خاک، گچ یا کاغذ می‌شود. این مسأله ممکن است در زمان بارداری اتفاق بیافتد. (به میل شدید به غذاهای عجیب یا خوردنی های غیر غذایی، ویار (پیکا) گفته می شود. )

اضطراب: با پایین آمدن سطح آهن خون، اکسیژن لازم برای بافت های بدن تامین نشده و موجب می شود فرد احساس اضطراب کند. این مشکل در صورت بالا رفتن سطح آهن بهبود یافته یا برطرف می شود.

افزایش عفونت های مکرر: از آنجایی که آهن برای سلامت سیستم ایمنی ضروری است، کمبود آن ممکن است موجب شود شما مرتب بیمار شوید.

سردی دست و پا: فقر آهن بدین معنی است که اکسیژن کمتری به دست ها و پاها می رسد. فقر آهن در برخی افراد ممکن است در کل بیشتر احساس سرما کنند یا دست و پای سرد داشته باشند.

معرفی چند نمونه از مکمل های حاوی آهن

کپسول ایزی آیرون نچرال ورلد

کپسول ایزی آیرون نچرال ورلد جهت کمک به درمان کم خونی ناشی از رژیم های لاغری و گیاه خواری، دوران قاعدگی، دوران بارداری و شیردهی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

کمبود مواد معدنی در بدن چه عوارضی را بدنبال دارند؟

قرص آیرون بیس گلیسینات هلث اید

قرص آیرون بیس گلیسینات هلث اید جدیدترین و در عین حال مؤثرترین فرم آهن است که برای جذب بیشتر، ویتامین C هم به آن افزوده شده است.

کمبود مواد معدنی در بدن چه عوارضی را بدنبال دارند؟

قرص اکتی آیرون لیبرتی سوئیس

قرص اکتی آیرون لیبرتی سوئیس با فرمولاسیون منحصر به فرد خود سطح آهن مورد نیاز بدن را تأمین نموده و نقش مهمی را در ایجاد انرژی از طریق مواد مغذی ایفا می کند.

کمبود مواد معدنی در بدن چه عوارضی را بدنبال دارند؟

شربت فروگلوبین B12 ویتابیوتیکس

شربت فروگلوبین B12 ویتابیوتیکس با ترکیبات خاص خود جهت جلوگیری از ایجاد کم خونی در دوران بارداری و شیردهی و بهبود ضعف عمومی و خستگی مفرط فرموله شده است.

کمبود مواد معدنی در بدن چه عوارضی را بدنبال دارند؟

کپسول فروگلوبین ویتابیوتیکس

کپسول فروگلوبین ویتابیوتیکس حاوی ترکیبات ویژه جهت جلوگیری از ایجاد کم خونی در دوران بارداری و شیردهی، بهبود ضعف عمومی، خستگی مفرط و … مورد استفاده قرار می گیرد.

علائم کمبود زینک

زینک عملکردهای زیادی در بدن انجام می‌دهد. این ماده از عملکرد سلول‌ها پشتیبانی نموده و به حدود ۱۰۰ آنزیم (مولکول‌هایی که واکنش‌های شیمیایی را انجام می‌دهند) کمک می‌کند تا وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

بهبود زخم، تقویت عملکرد سیستم ایمنی، کمک به تقسیم سلولی، حفظ حس بویایی و چشایی و بهبود زخم از نقش های دیگر زینک در بدن می باشد.

همچنین زینک از رشد و تکامل فرد به‌ویژه در سنین رشد حمایت نموده و یک ماده معدنی ضروری برای زنان باردار و کودکان در حال رشد می باشد. به دلیل این که بدن نمی‌تواند زینک تولید کند یا آن را ذخیره کند، دریافت مقدار کافی از این ماده معدنی از مواد غذایی یا مکمل‌ها برای جلوگیری از کمبود زینک مهم است.

عدم دریافت کافی زینک در رژیم غذایی، مصرف بعضی غذاها، شرایط سوء جذب یا بیماری‌های کبدی برخی از جمله دلایل ایجاد کمبود زینک هستند. برخی از شرایط پزشکی مانند بیماری سلول داسی شکل نیز می‌تواند شما را مستعد کمبود زینک کند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که علائم کمبود مکمل زینک تا زمانی که سطح آن به‌طور مداوم و شدید پایین نباشد مشخص نمی‌شوند.

تشخیص کمبود زینک پیچیده است، چرا که هیچ آزمایش مستقیمی برای این مورد وجود ندارد.

برخی از شایع‌ترین علائم کمبود روی عبارت‌اند از:

  • عملکرد ضعیف سیستم ایمنی
  • از دست دادن اشتها
  • آهسته شدن رشد

کمبود شدید روی می‌تواند علائم نگران‌کننده‌ای را برای فرد ایجاد کند. مثلاً:

  • بثورات پوستی به‌ ویژه در اطراف دهان
  • حس دیوانگی و از خود بی‌خود شدن
  • بیماری‌های چشمی و پوستی
  • کاهش سرعت بهبود زخم
  • تأخیر در بلوغ جنسی
  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • تشدید علائم آسم
  • مشکل در تمرکز
  • احساس بی‌حالی
  • ریزش مو
  • افسردگی
  • اسهال

کمبود زینک در مردان و پسران می‌تواند منجر به ناتوانی جنسی و هیپوگنادیسم شود. در این شرایط بدن فرد نمی‌تواند به اندازه کافی تستوسترون تولید کند.

معرفی چند نمونه از مکمل های حاوی زینک

قرص زینک 30 میلی گرم ایکس مارت

قرص زینک 30 میلی گرم ایکس – مارت فرآورده ایی مناسب و کامل جهت حفظ سلامت مو می باشد.

ساشه سویت ایمیون دیرکت هرمس

ساشه سویت ایمیون دیرکت هرمس برای سلامت عمومی بدن بسیار مفید بوده و سبب بهبود رشد ذهنی و جسمی در سنین رشد می شود. بعلاوه تأثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت پوست، مو و ناخن را به همراه دارد. این پودر بدون نیاز به آب در دهان حل شده و از این نظر مصرف آن بسیار راحت و بی دردسر است.

قرص زینک پلاس ساپلکس

قرص زینک پلاس ساپلکس با دارا بودن ترکیبات ویژه از ریزش مو جلوگیری نموده، استحکام ناخن و سطح ایمنی آنها را افزایش داده و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند.

علائم کمبود منیزیم

کمبود منیزم یکی از مشکلات تقریبا نادر است اما بر اساس تحقیقات انجام شده، ما معمولا در طول روز کمتر از مقداری که لازم است، منیزیم مصرف می‌کنیم. کمبود منیزیم ممکن است مدت‌ها تشخیص داده نشود چون نشانه‌های بارز آن زمانی دیده می‌شود که سطح منیزیم بدن بسیار کاهش پیدا می‌کند.

متاسفانه کمبود منیزیم می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات متعددی دیگری باشد؛ مثلا ابتلا به دیابت، جذب نامناسب و ناقص مواد غذایی، اسهال مزمن، بیماری سلیاک، سندروم استخوان گرسنه و… . افرادی که وابسته به نوشیدنی‌های الکلی هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

دلایل متعددی برای ایجاد کمبود منیزیم وجود دارد؛ از رژیم غذایی ناسالم و غیرمتعادل گرفته تا از دست دادن منیزم در بدن.

مهم ترین دلیل کمبود منیزیم در بدن ما عبارتند از :

  • استفاده از فلوراید و کلر در آب لوله کشی که موجب ترکیب این مواد با منیزیم و در نتیجه کاهش منیزیم در آب مصرفی می شود.
  • کاهش میزان منیزیم موجود در خاک و در نتیجه کاهش منیزم در مواد غذایی روزانه
  • افزایش میزان استرس روزانه انسان ها در زندگی ماشینی و پرسرعت امروزی
  • افزایش مصرف روزانه شکر و کافئین در عادات غذایی

همانگونه که ذکر شد، شناسایی کمبود منیزیم توسط آزمایشات تشخیص طبی به سادگی امکان پذیر نیست. کمبود منیزیم معمولا در بدن عوارض و علائمی را ایجاد می کند که به شناخت آن کمک می نماید.

از علائم کمبود منیزیم می توان به این نشانه ها اشاره کرد:

  • بی حسی و گزگز در دست و پا
  • انقباضات و گرفتگی عضلانی
  • کم خوابی و مشکلات خواب
  • مشکلات هورمونی در زنان
  • اسپاسم عروق کرونر قلب
  • خستگی، ضعف، سردرد
  • ریتم غیر طبیعی قلب
  • اضطراب و افسردگی
  • تغییرات شخصیتی
  • فشار خون بالا
  • کاهش اشتها
  • حالت تهوع
  • تشنج
معرفی چند نمونه از مکمل های حاوی منیزم

قرص منیزیم 7 فلکسان

قرص منیزیم 7 فلکسان حاوی منیزیم، تائورین، ویتامین های گروه B، ویتامین D3 می باشد که عملکرد عضلات را حفظ کرده و خستگی عضلات را برطرف می کند.

قرص جوشان منیزیم های هلث

قرص جوشان منیزیم های هلث حاوی ماده معدنی منیزیم می باشد که برای سلامت قلب، عضله و کلیه بسیار مفید بوده و در متابولیسم انرژی و توانایی بیشتر در کشش ماهیچه ها نقش مهمی ایفا می کند.

ساشه منیزیم مگترا نیچرز اونلی

ساشه منیزیم مگترا نیچرز اونلی، جهت سلامت و فعالیت ماهیچه ها، استخوان ها، قلب ، پیشگیری از دیابت، عملکرد عصبی و کمک به بهبود علائم PMS مورد استفاده قرار می گیرد.

کپسول مگنیفورت هولیستیکا

کپسول مگنیفورت هولیستیکا با دارا بودن ترکیبات؛ منیزیم دریایی، ویتامین B1، ویتامین B6، ویتامین D3، ویتامین K2 به عنوان یکی از بهترین مکمل های غذایی، برای داشتن عضلات، استخوان و سیستم عصبی سالم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علائم کمبود فسفر

در بیشتر موارد، کمبود فسفر خیلی رایج نیست، چون این ماده‌ معدنی به مقدار زیادی در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد و به‌طور مصنوعی به بسیاری از محصولات بسته‌بندی شده اضافه می‌شود. فسفر یکی از مواد افزودنی موجود در بسیاری از مواد غذایی فرآوری شده مثل نان، پنیر و سس است.

فسفر به شکل فسفات در مقایسه با بسیاری از مواد معدنی دیگر مثل کلسیم، آهن و منیزیم به‌طور مؤثر جذب روده‌ی کوچک جذب می‌شود که این موضوع به جلوگیری از کمبود این ماده‌ی معدنی کمک می‌کند.

هرچه در رژیم غذایی خود مواد غذایی غنی از پروتئین بیشتری مصرف کنید، بدنتان بهتر می‌تواند سطح فسفر را حفظ کند. افرادی که پروتئین کمی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض کمبود فسفر قرار دارند.

نشانه‌های کمبود فسفر به شرح زیر است:

  • رشد ضعیف استخوان‌ها در کودکان
  • درد مفصلی یا درد استخوان‌ها
  • از دست دادن اشتها
  • کج‌خلقی یا اضطراب
  • خستگی

مصرف بعضی داروها از جمله کورتیکوستروئیدها، انسولین و مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) می‌توانند سطح فسفر را پایین بیاورند. در صورتیکه این داروها را مصرف می‌کنید، در مورد مصرف مکمل های حاوی فسفر از پزشک خود سوال کنید.

علائم کمبود پتاسیم یا هیپوکالمی

علائم و نشانه‌های کمبود پتاسیم همواره قابل توجه نیستند؛ یک تست خون روتین می‌تواند اطلاعات کافی در ارتباط با سطح پتاسیم بدن شما را بدهد. با این حال در ادامه برخی از علائمی که ممکن است نشانه کمبود پتاسیم باشد را بیان کرده ایم:

  • ضعف، خستگی و گرفتگی در ماهیچه‌ها و پاها که ممکن است در نهایت سبب عدم توانایی در حرکت شود.
  • احساس مورمور شدن اندام‌های بدن
  • گرفتگی عضلات
  • ضعف عضلانی
  • خستگی بدن
  • تپش قلب
کمبود مواد معدنی در بدن چه عوارضی را به دنبال دارند؟

علائم کمبود گوگرد

گوگرد سومین ماده معدنی مهم بدن است و از نظر کلسیم و فسفر در رتبه های اول و دوم قرار دارد. گوگرد در قسمت‌های مختلف بدن از جمله ماهیچه‌ها، پوست، استخوان‌ها و حتی مو مانند سایر اعضای بدن یافت می‌شود و همچنین می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و شکل و اندام مناسبی بدهد و کمبود گوگرد در بدن به بافت‌ها آسیب می‌زند. .

کمبود گوگرد جزء یکی از کمبود مواد معدنی در بدن است که می‌تواند با این علائم همراه باشد:

  • اختلال در سیستم ایمنی بدن
  • از دست دادن حافظه
  • التهاب و اختلال ریه
  • شکنندگی ناخن و مو
  • بروز آکنه در پوست
  • مشکلات گوارشی
  • افسردگی
  • آرتروز
  • تشنج
  • کهیر

علائم کمبود سدیم

سدیم نقش مهمی در توزیع آب بدن ایفا می‌کند. این عنصر به حفظ فشار خون و تعادل اسید و باز کمک می‌نماید. جهت تحریک انقباض عضلات وجود آن ضروری است. به‌طوری که سدیم ‌یکی از عناصر و مولفه‌ اصلی اعصاب به حساب می‌آید. کلسیم و دیگر مواد معدنی به سبب وجود سدیم، در فرم محلول نگه داشته می‌شوند.

سدیم همچنین موجب تحریک غدد آدرنال شده و به جلوگیری از گرمازدگی کمک می‌کند. سدیم همراه با کلرید و بی‌کربنات تعادل ذرات باردار الکتریکی در مایعات و بافت‌ها را حفظ می‌نماید.

منابع سرشار از سدیم

سدیم در مواد غذایی که مصرف می‌کنیم، یافت می‌شود، منبع اصلی نمک طعام معمولی که به عنوان چاشنی انواع غذا مورد  استفاده قرار می‌دهیم، همین سدیم می‌باشد. دیگر منابع غذایی سدیم، سس سویا، خیارشور، زیتون و ساورکراوت (کلم‌پیچ خورد شده که نمک می‌زنند و در آب خود می‌جوشانند) می‌باشند

شما حتی نمک را از گوشت شور، ماهی، تنقلات شور، عصاره آبگوشت، پنیر فرآوری شده، سوپ فوری، رشته فرنگی و ….. به‌دست می‌آورید‌.

از میان گروه مواد غذایی طبیعی، سبزیجاتی مانند ساقه خشک شده‌ی نیلوفر آبی، سبزیجات برگ‌دار، بنشن، و حبوبات مواد غذایی سرشار از سدیم می‌باشند. این ماده ی معدنی همچنین در صدف، هویج، چغندر، کرفس، شیر، آرتشیو، گوشت گاو خشک شده، مغز، کلیه یا قلوه و بیکن نیز وجود دارد.

میزان نیاز بدن به سدیم

روزانه ۲۰۰ میلی‌گرم سدیم، حداقل نیاز یک فرد بالغ را برآورده می‌کند. معمولاً افراد خیلی بیشتر از این میزان و به‌طور متوسط ۷ تا ۱۱ گرم در روز، نمک مصرف می‌کنند که از این طریق ۴ گرم سدیم روزانه دریافت می‌شود. مهم‌ترین منبع دریافت سدیم، نمک است، ولی به‌طور طبیعی در بعضی از مواد غذایی مثل گوشت‌ها و سبزیجات نیز موجود است.

غذاهای آماده و کنسرو شده، مقدار زیادی نمک دارند. از این‌رو به افراد دچار فشار خون بالا توصیه می‌شود، مواد غذایی کنسرو و فرآوری شده را مصرف نکنند.

علائم و نشانه های علائم هیپوناترمی یا کمبود سدیم شامل:

  • از دست دادن انرژی، خواب آلودگی و خستگی
  • ضعف عضلانی، اسپاسم یا گرفتگی عضله
  • بی قراری و تحریک پذیری
  • تهوع و استفراغ
  • سردرد
  • گیجی
  • تشنج
کمبود مواد معدنی در بدن چه عوارضی را به دنبال دارند؟

علائم کمبود مس

مس در بدن انسان به مقدار کم وجود دارد و به بدن کمک می کند تا عملکردهای اصلی خود را در مغز، خون و بقیه ارگان ها انجام دهد.

حداقل 12 آنزیم در بدن وجود دارد که پزشکان آنها را “کوپروآنزیم” می نامند. این آنزیم ها برای عملکرد به مس وابسته هستند.

پزشکان کمبود مس در خون را “هیپوکوپرمی” (hypocupremia) می نامند. بر اساس منابع علمی معتبر مثل مجله پزشکی بریتانیا، اغلب موارد این بیماری تشخیص داده نمیشود.

علائم و نشانه های کمبود مس در بدن چیست؟

یکی از علائم کمبود مواد معدنی در کمبود مس در بدن است. تشخیص کمبود این عنصر اغلب برای پزشکان بسیار دشوار است زیرا علائم آن مانند بسیاری از شرایط و بیماری های دیگر است. به عنوان مثال، علائم کمبود مس بسیار مشابه با علائم کمبود ویتامین B12 است.

سطوح پایین این ریزمغذی همچنین ممکن است بر سیستم ایمنی و سطح انرژی فرد تأثیر بگذارد.

بعضی از نشانه های کمبود مس در بدن عبارتند از:

  • به راحتی و مکررا شخص بیمار میشود
  • فرد همیشه احساس سرما می کند
  • استخوان های فرد شکننده میشود 
  • درد عضلانی غیر قابل توضیح
  • التهاب پوست خود به خود
  • کبودی آسان پوست
  • پوست رنگ پریده
  • رشد کم و ضعیف
  • زخم های پوستی
  • خستگی شدید

سطوح بسیار پایین این ماده می تواند باعث ایجاد مشکل در حرکت عضلات نیز شود.

علائم کمبود منگنز

منگنز یک عنصر طبیعی است و یک ماده مفید و مهم معدنی است. این ماده برای حفظ سلامتی شما بسیار مهم است، البته باید حتماً توجه داشته باشید که منگنز در مقادیر بالا می‌تواند باعث مسمومیت شود. کمبود منگنز نادر است اما به ویژه با شرایط پزشکی خاص ممکن است اتفاق بیفتد.

بدن شما دارای پروتئین‌های زیادی به نام آنزیم است. آنزیم‌ها به بیشتر کردن سرعت واکنش‌های شیمیایی در بدن شما تا حدود زیادی کمک می‌کنند. منگنز یک جزء لازم از چندین آنزیم مهم در بدن شماست که برای تنظیم‌های مربوط به کربوهیدرات‌ها، اسیدهای آمینه و کلسترول نقش مهم دارند.

آنزیم‌های دارای منگنز که در سلول‌های بدن شما هستند، سم زدایی کننده اصلی رادیکال‌های آزاد هستند و تا حدود زیادی باعث از بین بردن تاثیرات منفی آن‌ها می‌شوند.

وجود مقدار مناسب و کافی منگنز در بدن برای تولید آنزیم‌هایی که به تولید و شکل گیری استخوان و غضروف‌ها تا حدود زیادی کمک می‌کنند ضروری است.

کمبود منگنز چه علائم و نشانه هایی دارد؟

از آنجا که منگنز در بسیاری از غذاها و خوراکی‌های موجود در رژیم‌های غذایی روزانه ما وجود دارد، کمبود این ماده معدنی مهم در افراد بسیار نادر است.

فردی که کمبود منگنز دارد می‌تواند دچار بعضی از علائم و عوارض منفی شود که در زیر آورده شده است:

  • اختلال در تحمل گلوکز، وضعیت بین نگهداری طبیعی گلوکز و دیابت
  • سوخت و ساز غیر طبیعی کربوهیدرات و چربی‌ها
  • رشد آهسته یا بوجود آمدن اختلال در رشد
  • رشد ضعیف استخوان‌ها یا نقص اسکلتی
  • ضیف شدن باروری افراد
کمبود مواد معدنی در بدن چه عوارضی را به دنبال دارند؟
کمبود برخی از مواد معدنی می توانند منجر به ریزش مو و یا سست و نازک شدن موها شوند.

علائم کمبود کروم

کروم یک ماده معدنی است که نقش اصلی آن کمک به متابولیزم و تنظیم قند می باشد، بدن ما به مقدار بسیار کمی به کروم نیاز دارد و از این جهت کروم جزء مواد معدنی کمیاب محسوب می شود. کروم به حرکت قند خون (گلوکز) از جریان خون به داخل سلولها کمک می کند تا به عنوان انرژی و برای تبدیل چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها به انرژی مورد استفاده قرار گیرد.

کروم می تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. کروم می تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند و نقش مهمی در مدیریت دیابت نوع ۲ ایفا کند. ادعا می شود که مکمل های کروم برای عضله سازی و چربی سوزی مفید هستند و به بدن در استفاده از کربوهیدرات ها کمک می کنند.

همچنین کروم می تواند چشم ها را تحت تاثیر قرار دهد. رابطه ای بین سطح پایین کروم و افزایش خطر ابتلا به گلوکوم وجود دارد.

از سوی دیگر کروم سرعت افت کلسیم را کاهش می دهد، بنابراین می تواند به پیشگیری از پوکی استخوان در زنان در دوران یائسگی کمک کند.

کمبود کروم در بدن، فرد را دچار عوارض جسمی و روحی مختلفی خواهد کرد و با گنجاندن مواد غذایی حاوی کروم، به راحتی می توان از عوارض کمبود کروم در بدن پیشگیری کرد.

علائم و نشانه های کمبود کروم کدامند؟

  • استخوان های ضعیف و حتی از دست دادن استخوان
  • تأخیر در بهبودی پس از جراحی، پس از بازسازی
  • تأخیر در مدت زمان بهبودی زخم
  • خطر بیشتر برای مشکلات قلبی
  • میزان کافی کروم برای بدن
  • خطر بالای کلسترول بالا
  • کنترل ضعیف قند خون
  • کوتاهی رشد و توسعه
  • عدم سلامت پوست
  • تغییر خلق و خوی
  • تغییرات وزن
  • جذب ضعیف
  • حافظه ضعیف
  • مشکلات دید
  • تغییر اشتها
  • انرژی کم
  • تمرکز کم
  • خستگی
معرفی یک نمونه از مکمل های حاوی کروم

قرص کروم + ویتامین B3 یوروویتال

قرص کروم + ویتامین B3 یوروویتال به عنوان یک مکمل ایده آل به تنظیم سطح گلوکز خون، کنترل قند خون، چربی سوزی و لاغری کمک شایانی می کند.

علائم کمبود ید

ید از عناصر شیمیایی مورد نیاز بدن مانند کلسیم روی و آهن است. مهمترین نقش ید شرکت در ساختمان هورمون های تیروئیدی است.

هورمون های تیروئیدی برای رشد، کارکرد دستگاه عصبی، انجام سوخت و ساز بدن و تولید گرما و انرژی به ید نیاز دارند.

کودکان، افراد در سن بلوغ، زنان باردار، زنان شیرده، ساکنین مناطق کوهستانی بیشترین شانس ابتلا به کمبود ید را دارند. بنابراین باید با اتخاذ شیوه صحیح تغذیه از بروز عارضه کمبود ید در این گروه ها پیشگیری شود.

کمبود ید چه علائم و عوارضی را به دنبال دارد؟

کمبود ید، عوارض بسیاری دارد. برخی از این عوارض به شرح زیر است:

  • گواتر، شایع ترین عارضه است و به معنای بزرگ شدن غده تیرویید در جلوی گردن می باشد.
  • کم کاری غده تیرویید باعث عقب ماندگی ذهنی و جسمی در کودکان می گردد.
  • لوچی چشم
  • کری و لالی
  • سقط جنین
  • مرده زایی

پیشگیری از کمبود ید

تامین ید از طریق آب و مواد غذایی، بهترین راه است و بهترین روش رفع کمبود ید، استفاده از نمک ید دار است که البته استفاده از نمک ید دار تصفیه شده توصیه می شود. توجه داشته باشیم که در طول زندگی‌مان، برای حفظ سلامتی و رشد مناسب، تنها به کمتر از یک قاشق چای خوری ید نیاز داریم. از آن‌جا که بدن‌ مان نمی‌تواند ید را ذخیره کند، باید هر روز مقدار بسیار اندکی ید مصرف نمایید.

در مقاله کمبود ویتامین ها در بدن چه عوارضی را به دنبال دارد؟ با عوارض انواع ویتامین و معرفی مکمل های مورد نیاز بیشتر آشنا شوید.

سخن پایانی

همانطور که خواندید کمبود مواد معدنی در بدن دارای نشانه های مختلفی هستند و حتی بعضی از این نشانه ها بین چند نوع ماده معدنی مشترک است. مانند احساس خستگی و ضعف، ضعف استخوان ها، مشکلات ریزش مو و مشکل حافظه .

اما نکته مهم این است که این نشانه می توانند آغازگر کمبود مواد معدنی در بدن شما باشند و در صورتیکه برای رژیم غذایی خود اقدامی نکنید و استفاده از یک رژیم غذایی کامل را در پیش نگیرید احتمال اینکه بیماری شما شدیدتر شود وجود دارد.

پس در اولین قدم بهتر است از نظر غذایی مراقبت کنید و در مرحله بعد مراجعه به پزشک و انجام آزمایش کار را در دستور کار خود قرار دهید تا پزشک با تجویز مناسب و به موقع از پیشرفت بیماری شما جلوگیری کند. سلامتی جسم اولین قدم برای داشتن یک زندگی شاد است.

در پایان در صورتی که در مورد مطالب ذکر شده سوالی داشتید می توانید در ذیل همین مقاله آن را درج نمایید تا پزشکان متعهد داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.