عارضه های پوستی

0 121

عارضه های پوستی شرایطی هستند که پوست را تحت تأثیر قرار داده و باعث بروز علائمی همچون جوش، آکنه، کک و مک، لک های تیره،  اگزما، روزاسه و…. در سطح پوست می شوند. عوامل به وجود آورنده بیماریهای پوستی ممکن است خارجی باشند مانند نور خورشید، آلودگی ها، مواد شیمیایی، مواد آرایشی و بهداشتی نامناسب و یا عوامل درونی باشند مانند بیماریها، هورمون ها، ژنتیک و … .

عارضه های پوستی را می توان به شرح ذیل دسته بندی کرد:

1- جوش (آکنه)

2- چروک و افتادگی

3 – لک، کک و مک، جای جوش

4 – بیماریهای پوستی(پسوریازیس، اِگزما، روزاسه، بیماری پروانه‌ای و …. )

آکنه (Acne) به عنوان یک عارضه چیست و چگونه ایجاد می شود؟

آکنه یا جوش نوعی اختلال است که با تأثیر گذاشتن بر روی غده‌های چربی پوست و فولیکول‌های مو به وجود می آید. در میان انواع پوست، پوست های چرب و مختلط نسبت به سایر پوست ها بیشتر مستعد جوش و آکنه می باشند.

جوش ها غالبا قبل از 40 سالگی و خصوصاً در زمان بلوغ ظاهر می شوند و بیشتر در ناحیه صورت، گردن، بازوها، سینه و پشت شانه دیده می شوند. البته بسیاری از افراد در سنین بالای 40 سال نیز به دلایل مختلف ژنتیکی، هورمونی، استرس و یا سبک زندگی درگیر عارضه های پوستی جوش های مقاوم می شوند که در مورد درمان آنها راهکارهای مشخصی وجود دارد.

ترشح چربی توسط غدد سبوم موجود در پوست یکی از مهم ترین اقداماتی است که پوست برای سلامتی خود انجام می دهد چرا که چربی پوست علاوه بر رطوبت رسانی طبیعی پوست به عنوان یک سد دفاعی اجازه ورود میکروب ها را به پوست نمی دهد.

فاکتور های طبیعی مرطوب کننده پوست که به آن NMF گفته می شود با حفظ آب در لایه اپیدرم و درم از خشک شدن سطح پوست و عارضه های پوستی جلوگیری کرده و از بروز چروک های سطحی پوست تا حد زیادی پیشگیری می کنند به همین دلیل است که پوست های چرب به دلیل چربی و رطوبتی که دارند نسبت به پوست های خشک دیرتر دچار چین و چروک می شوند. از طرفی چربی ترشح شده توسط پوست خاصیت حفاظت در مقابل اشعه مضر آفتاب را نیز دارد.

چرا پوست چرب جوش می زند؟

هنگامی که ترشح چربی توسط غدد سبوم بیش از حد معمولی شود چربی اضافه، منافذ پوست را که محل خروج مو هستند را مسدود نموده و باکتریهای بی هوازی که مولد جوش هستند شروع به تکثیر کرده و ایجاد جوش های کیستی یا ملتهب می کنند.

کومدون(دانه های سرسیاه و سرسفید) چیست و چگونه به وجود می آید؟

این جوش ها یا دانه های زیر پوستی (سر سفید) و رو پوستی (سرسیاه) به دلیل قرار گرفتن چربی روی سطح پوست و تمیز نشدن به موقع پوست ایجاد می شوند.

کومدون ها در واقع همان چربیهایی هستند که یا در سطح پوست اکسیده شده و دانه های سر سیاه را ایجاد می کنند و یا پس از اکسید شدن و با بسته شدن منافذ پوست، دانه های سر سفید را می سازند. این جوش ها ظاهر پوست را نازیبا می کنند و اغلب تمایل داریم با فشار دادن آنها را خارج کنیم.

منافذ باز پوست گذرگاهی هستند که از طریق آنها به پوست اکسیژن رسانی می شود و از سوی دیگر سموم بدن مانند عرق و چربی زیاد نیز از آن تخلیه می شود. پاکسازی نکردن پوست در طول روز یا به صورت هفتگی و در کل رعایت نکردن پاکسازی پوست چرب به صورت روتین از جمله عوامل ایجاد جوش در سطح پوست می باشند. بعضی از افراد بعد از مدتی که پوستشان ضخیم و منافذش باز شد و طراوت و لطافت خود را از دست داد به دنبال درمان آن هستند. در حالی که پاکسازی روتین روزانه کمک زیادی به سالم ماندن پوست نموده و در دراز مدت عارضه های پوستی را به شدت کنترل می کند.

چگونه پوست چرب خود را به صورت روتین پاکسازی کنیم؟

1- استفاده از شوینده مناسب

2- استفاده از تونر و میسلار پوست چرب

3- استفاده از آبرسان بدون چربی و یا چربی کنترل شده

4- استفاده از ضد آفتاب های فاقد چربی یا حاوی عوامل کنترل کننده جوش

5- روتین هفتگی : اسکرابها و ماسک های مناسب برای کنترل چربی و پاکسازی پوست

موارد ذکر شده می توانند یک روتین ساده باشند که با پاکسازی روزانه منافذ پوست از عارضه های باز شدن منافذ و کومدون ها پیشگیری نموده و پوست شما را سالم و شاداب نگه می دارد.

منافذ باز قابل مشاهده سطح پوست :

ترشح زیاد چربی یا سبوم موجب می شود اندازه منافذ خروجی چربی بزرگتر شده و به مرور زمان این منافذ باز بر روی سطح پوست مانند نواحی اطراف بینی، چانه، پیشانی و سایر نقاط صورت قابل مشاهده می شوند که خود عارضه های پوستی نازیبایی را به وجود می آورند.

چه عواملی باعث می شوند منافذ پوست بزرگ شوند؟

علاوه بر چربی بیش از حد پوست عوامل دیگری همچون نورخورشید، افزایش سن، کاهش تولید کلاژن و الاستین، افزایش حجم فولیکول مو، رژیم غذایی نامناسب، نوسانات هورمونی و استفاده از محصولات آرایشی و مراقبتی نامناسب سبب گشاد شدن منافذ در انواع پوست می شوند. از بین عوامل بالا تأثیر نورخورشید از بقیه موارد بیشتر است. در نتیجه استفاده از ضدآفتاب جهت کاهش سایز منافذ باز پوست و پیشگیری از پیری پوست به شدت تأکید می شود.

کراتینه شدن پوست چگونه ایجاد می شود ؟

در لایه خارجی پوست سلول هایی وجود دارند که مرتبا در حال تکثیر هستند و خود را به سطح پوست می رساند. پس از مدتی سلول ها از سطح پوست جدا شده و سلول های جدید جای آنها را می گیرند.

این روند به صورت طبیعی هر 28 روز یکبار انجام می شود و با جایگزین شدن سلولهای جدید به جای سلولهای قدیمی پوست تمیز و لطیف می ماند.

با ترشح بیش از حد چربی، رطوبت پوست کاهش یافته و از سوی دیگر سرعت تکثیر سلولهای لایه زاینده پوست بیشتر می شود. در این میان مشکلات هورمونی، بیماریهای نقص ایمنی، استرس و …. موجب می شوند چربی، آلودگی ها و سلول های مرده در سطح پوست به هم بچسبند و لایه ضخیمی در سطح پوست ایجاد شود که به دنبال آن منافذ پوست بسته شده و تنفس سلولها و اکسیژن رسانی به آنها مختل شود.

با بسته شدن منافذ خروجی چربی، جوش های زیر پوستی پدیدار شده و چیزی که از ظاهر پوست می بینیم عارضه های پوستی از جمله تیرگی، منافذ باز، ضخیم شدن پوست، چربی اضافه سطح پوست و خستگی پوست است. و کم کم این عارضه های پوستی پدیدار شده و احساس می کنید کرم پودر و ضد آفتاب کاملا روی پوست پخش نمی شود، پوست طراوت و شادابی خود را از دست داده و حالت پوست پرتقالی پدیدار می شود و خلاصه این که نمی دانید چطور این لایه تیره شده که پر از منافذ باز،  چربی و جوش و التهاب هست را به حالت اولیه خود برگردانید؟

پاکسازی و لایه برداری پوست چیست؟

یکی از راهکارهای بسیار خوبی که می تواند عارضه های پوستی را کنترل نموده و از ضخیم شدن و کراتینه شدن پوست جلوگیری کند، استفاده از شوینده ها، اسکراب ها، تونرها و خصوصاً لایه بردارهای مناسب که حاوی گلایکولیک اسید، سالیسیلیک اسید و آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) هستند، می باشد.

در صورتی که پوست شما چرب است و جوش و آکنه شما را اذیت می کند استفاده روزانه از شوینده ها و میسلار مناسب و به صورت هفتگی استفاده از اسکراب و لایه بردار مناسب به شما کمک می کند تا از تجمع سلول های مرده و کراتینه شدن پوست خود جلوگیری کنید.

موارد ذکر شده از نیازی های اساسی پوست چرب و مختلط هستند، در واقع کمک کننده هایی هستند که سلول های مرده را از سطح پوست جدا کرده و اجازه نمی دهند روی هم جمع شوند و پوست را کراتینه و ضخیم سازند. در کل می توان گفت: پاکسازی پوست چرب و مختلط به صورت روتین از مراقبت های اولیه و اساسی این نوع پوست می باشد و از بروز عارضه های پوستی این نوع پوست جلوگیری می کند.

اکنون به معرفی برخی از محصولاتی که کاهش جوش و آکنه موثر می پردازیم:

تونر پاک کننده مناسب پوست چرب درمایونیک :

تونر پاک کننده مناسب پوست چرب درمایونیک علاوه بر پاکسازی پوست از بروز جوش و آکنه های پوستی جلوگیری نموده و از پوست محافظت می کند.

ویژگی های تونر پاک کننده مناسب پوست چرب درمایونیک :

  • دارای عصاره چای سبز، عصاره بابونه، سالیسیلیک اسید، پنتنول.
  • لایه برداری بسیار ملایم سلول‌های سطحی پوست.
  • کاهش براقیت صورت و ایجاد چهره‌ای مات.
  • رفع کامل آلودگی‌ها و آرایش.
  • حفظ pH طبیعی پوست.
  • پیشگیری از بروز آکنه .
  • قابض منافذ باز پوست.
  • بدون نیاز به آبکشی.
عارضه های پوستی

سرم ضد جوش و آکنه متد :

سرم ضد جوش و آکنه متد به دلیل فرمولاسیون ویژه ایی که دارد، جهت پاکسازی منافذ پوست، التهاب زیر پوست و در کاهش جوش بسیار مؤثر است.

ویژگی های سرم ضد جوش و آکنه متد :

  • تقویت سیستم دفاعی پوست جهت جلوگیری از رشد باکتری های مولد جوش.
  • دارای مواد مرطوب کننده جهت پیشگیری از خشکی پوست.
  • برطرف کننده جوش های سر سیاه و سفید .
  • کاهش التهاب قرمزی پوست (رزاسه).
  • پیشگیری از ایجاد جوش های جدید.
  • کاهش چین چروک و پیری زودرس.
  • کمک به از بین بردن جای جوش.
  • برطرف کننده لک و ملاسما.
  • التیام بخش و ضد التهاب.
عارضه های پوستی

کرم لایه بردار AHA 10% درماتیپیک :

کرم لایه بردار AHA 10% درماتیپیک با ترکیبی از آلفا هیدروکسی اسیدهای معروف، در غلظت مناسب و PH متعادل، ضمن تضمین سازگاری با هر نوع پوست، کاهش چشمگیری در علائم قابل رویت پیری ایجاد می‌کند.

شاخصه های کرم لایه بردار AHA 10% درماتیپیک :

  • از بین برنده علائم پیری زودرس، افزایش سنتز کلاژن و الاستین.
  • دارای ترکیبات ضد التهاب، التیام بخش و آنتی اکسیدان.
  • بهبود کلی بافت پوست، سفت کننده و استحکام بخش.
  • دارای حداکثر اثربخشی و سازگاری با پوست.
  • کمرنگ شدن و درمان لک های پوست.
  • ضد چروک عمقی و رفع خطوط.
  • رفع جای جوش و شفاف کننده.
  • مناسب خانم ها و آقایان.
  • مناسب انواع پوست.
  • با حداقل حساسیت.
عارضه های پوستی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.