علت بزرگ شدن پروستات چیست؟

0 1,153

پروستات بخشی از دستگاه تناسلی مردان است که شامل آلت تناسلی، پروستات، وزیکول‌های منی و بیضه‌ها می‌شود. پروستات درست زیر مثانه و جلوی راست روده قرار دارد. اندازه آن به اندازه یک گردو است و مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از مثانه تخلیه می کند) را احاطه کرده است و مایعی تولید می کند که بخشی از مایع منی را تشکیل می دهد.

اگر در سن بالای 50 سال قرار گرفته اید باید بیشتر به سلامت پروستات خود اهمیت بدهید، این موضوع مهمی است زیرا 90 درصد مردان تا سن 70 سالگی دچار نوعی مشکل در پروستات خود می شوند که یکی از این مشکلات التهاب پروستات است. ما دراین مقاله قصد داریم درمورد علت بزرگ شدن پروستات و داروهای گیاهی که میتواند به بهبود علائم پروستات کمک کند، صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

انواع بیماری های پروستات

حالا که دانستید پروستات چیست باید بدانید که بیماری‌های پروستات ۳ نوع شایع دارد که به شرح زیر است:

التهاب پروستات (پروستاتیت)

بزرگ شدن غیر سرطانی پروستات (هایپرپلازی خوش خیم پروستات یا  BPH)

سرطان پروستات

التهاب پروستات یا پروستاتیت چیست؟

پروستاتیت یک بیماری شایع است که شامل التهاب یا عفونت غده پروستات می شود. تخمین زده می شود که علائم پروستاتیت 35 تا 50 درصد از مردان را در طول زندگی خود تحت تاثیر قرار می دهد و بر خلاف بزرگی پروستات و سرطان پروستات که معمولاً مردان مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهند، پروستاتیت مردان را در هر سنی، به‌ ویژه افراد بین 20 تا 40 سال، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

شدت علائم این بیماری متفاوت است، اما اکثر مردان مبتلا به پروستاتیت از ادرار دردناک رنج می برند. درد در ناحیه لگن، کشاله ران و کمر، علائم شبه آنفولانزا و مشکلات حین مقاربت، مانند انزال دردناک و اختلال نعوظ از جمله علائم شایع این بیماری هستند.

خوشبختانه، راه های طبیعی و ایمن از جمله استفاده از آنتی بیویتک ها و مسکن ها برای تسکین علائم پروستاتیت وجود دارد که به شما کمک می کند دوباره احساس کنید که خودتان هستید.

علت بزرگ شدن پروستات چیست؟ 

هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) وضعیتی است که در آن اندازه پروستات شما بزرگ می شود. همانطور که در بالا گفتیم پروستات شما غده ای است که در زیر مثانه و جلوی راست روده قرار دارد. به همین علت است که اگر اندازه پروستات شما بزرگ شود، می تواند از دفع ادرار و انزال از مجرای ادرار شما جلوگیری کند. هیپرپلازی سرطانی نیست با این حال، علائم BPH ممکن است نشان دهنده شرایط جدی تر، از جمله سرطان پروستات باشد.

هیپرپلازی خوش خیم پروستات یک بیماری شایع در بین افراد بالای 50 سال است و تحقیقات فعلی راه روشنی برای پیشگیری از آن را نشان نمی دهد. با این حال، چندین گزینه درمانی در دسترس وجود دارد که می تواند بزرگی پروستات را کاهش دهد، به خصوص اگر زود تشخیص داده شود. نادیده گرفتن علائم هشدار دهنده اولیه می تواند آسان باشد و صحبت با پزشک در مورد علائم شما ممکن است خجالت آور باشد، اما هر چه زودتر بتوانید BPH خود را با پزشک خود بررسی کنید، به زودی می توانید بهبود پیدا کنید.

علت بزرگ شدن پروستات
علت بزرگ شدن پروستات

آیا داشتن هیپرپلازی خوش خیم پروستات خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد؟

تحقیقات نشان می دهد که داشتن BPH خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش نمی دهد. با این حال، BPH  و سرطان پروستات علائم مشابهی دارند. اگر BPH دارید، ممکن است همزمان سرطان پروستات شناسایی نشده داشته باشید.

برای کمک به تشخیص سرطان پروستات در مراحل اولیه آن، هر فرد مبتلا به پروستات باید در سنین 55 تا 69 سالگی هر سال غربالگری پروستات انجام دهد. اگر سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پروستات دارید، خطر ابتلا به سرطان پروستات در شما افزایش می یابد. در این صورت، باید غربالگری پروستات را از 40 سالگی شروع کنید.

چه چیزی باعث هیپرپلازی خوش خیم پروستات می شود؟

علت هیپرپلازی خوش خیم پروستات به خوبی شناخته نشده است. با این حال، عمدتا در مردان مسن رخ می دهد. هیپرپلازی خوش خیم پروستات در مردانی که بیضه های آنها قبل از بلوغ برداشته شده است ایجاد نمی شود. به همین دلیل، برخی از محققان بر این باورند که عوامل مرتبط با افزایش سن و بیضه ها ممکن است باعث هیپرپلازی خوش خیم پروستات شوند.

مردان در طول زندگی خود تستوسترون، هورمون مردانه و مقدار کمی استروژن، هورمون زنانه تولید می کنند. با افزایش سن، میزان تستوسترون فعال در خون مردان کاهش می‌یابد که نسبت بیشتری از استروژن را بر جای می‌گذارد. مطالعات علمی نشان داده اند که هیپرپلازی خوش خیم پروستات ممکن است رخ دهد زیرا نسبت بالاتر استروژن در پروستات فعالیت موادی را افزایش می دهد که باعث رشد سلول های پروستات می شود.

نظریه دیگری بر دی هیدروتستوسترون (DHT)، یک هورمون مردانه که در رشد پروستات نقش دارد، تمرکز دارد. برخی تحقیقات نشان داده اند که حتی با کاهش سطح تستوسترون خون، مردان مسن به تولید و تجمع سطوح بالای DHT در پروستات ادامه می دهند. این تجمع DHT ممکن است سلول های پروستات را به ادامه رشد تشویق کند. دانشمندان اشاره کرده اند که مردانی که DHT تولید نمی کنند، دچار هیپرپلازی خوش خیم پروستات نمی شوند.

هیپرپلازی خوش خیم پروستات چقدر شایع است؟

هیپرپلازی خوش خیم پروستات شایع ترین مشکل پروستات برای مردان بالای 50 سال است. در سال 2010، حدود 14 میلیون مرد در ایالات متحده دارای علائم دستگاه ادراری تحتانی بودند که نشان دهنده هیپرپلازی خوش خیم پروستات بود.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات هستند؟

مردانی که عوامل زیر را دارند بیشتر در معرض هیپرپلازی خوش خیم پروستات هستند:

  • سن 40 سال و بالاتر
  • سابقه خانوادگی هیپرپلازی خوش خیم پروستات
  • شرایط پزشکی مانند چاقی، بیماری قلبی و گردش خون و دیابت نوع 2
  • عدم ورزش بدنی
  • اختلال در نعوظ

علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات چیست؟

علائم دستگاه ادراری تحتانی که حاکی از هیپرپلازی خوش خیم پروستات است ممکن است شامل موارد ذیل شود:

  • تکرر ادرار – دفع ادرار هشت بار یا بیشتر در روز
  • فوریت ادرار – ناتوانی در به تاخیر انداختن ادرار
  • مشکل در شروع جریان ادرار
  • جریان ادرار ضعیف یا قطع شده
  • چکیدن در انتهای ادرار
  • شب ادراری – تکرر ادرار در طول دوره های خواب
  • احتباس ادرار
  • بی اختیاری ادرار – رها شدن تصادفی ادرار
  • درد بعد از انزال یا در هنگام ادرار
  • ادراری که رنگ یا بوی غیر معمول دارد
علت بزرگ شدن پروستات
علت بزرگ شدن پروستات

داروی گیاهی برای بهبود علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات

داروهای گیاهی وجود دارند که ممکن است برای مبارزه با علائم بزرگ شدن پروستات مفید باشند. در زیر به چند نمونه از این داروهای گیاهی اشاره می کنیم:

نخل اره

نخل اره ای یکی از داروهای گیاهی برای بهبود علائم پروستات است که از میوه یک نوع درخت خرما به دست می آید. قرن ها است که در طب جایگزین برای تسکین علائم ادراری، از جمله علائم ناشی از بزرگ شدن پروستات، استفاده می شود. با توجه به منبع مورد اعتماد موسسه ملی بهداشت (NIH)، چند مطالعه در مقیاس کوچک نشان داده اند که نخل اره ای ممکن است برای تسکین علائم BPH موثر باشد.

پیجیوم آفریکانوم یا   Pygeum africanum

پیجیوم آفریکانوم از پوست درخت آلو آفریقایی به وجود می آید و از زمان های قدیم در طب سنتی برای درمان مشکلات ادراری استفاده می شده است و اغلب برای درمان علائم BPH به ویژه در اروپا استفاده می شود.

طبق مجله Canadian Journal of Urology، برخی مطالعات کوچک نشان داده اند که این مکمل می تواند به تخلیه مثانه و جریان ادرار کمک کند. با این حال، مطالعات بررسی شده متناقض بودند. استفاده از Pygeum بی خطر به نظر می رسد، اما می تواند باعث ناراحتی معده و سردرد در برخی افراد شود. هیچ مطالعه ای در مورد ایمنی طولانی مدت وجود ندارد.

عصاره گرده چمن چاودار

عصاره گرده چمن چاودار از سه نوع گرده چمن به دست می آید: چاودار، تیموتی و ذرت. مروری بر مطالعات گیاهی منتشر شده در BJU International Trusted Source  نشان داد که در یک مطالعه، مردانی که عصاره گرده چمن چاودار مصرف کردند نسبت به افرادی که دارونما مصرف می کردند، بهبودی در علائم خود گزارش کردند. با این حال، این مطالعه تنها 6 ماه به طول انجامید و توجهی به عملکرد این مکمل در مقایسه با داروهای تجویزی نشده است.

گزنه

اگر به طور تصادفی گزنه رایج اروپایی را لمس کرده اید، متوجه خواهید شد: موهای روی برگ های آن می توانند باعث تکان شدید درد شدید شوند. اما گزنه ممکن است زمانی که به عنوان دارو استفاده می شود فوایدی داشته باشد.

تصور می شود ریشه گزنه برخی از علائم BPH را بهبود می بخشد و معمولاً در اروپا استفاده می شود. استفاده از گزنه در کاهش شدت تکرر ادرار، شب ادراری (نیاز مکرر به ادرار کردن در شب) و فوریت، در صورت استفاده در ترکیب با درمان‌های پزشکی معمولی مؤثر است.

گاهی اوقات گزنه در ترکیب با سایر درمان های طبیعی BPH، مانند پیژوم یا نخل اره ای استفاده می شود. عوارض جانبی گزنه معمولاً خفیف است، از جمله ناراحتی معده و بثورات پوستی.

معرفی چند نمونه از مکمل های علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات :

کپسول پروستافیت یوروویتال

کپسول پروستافیت یوروویتال با دارا بودن روغن دانه کدو و ویتامین E در رفع علائم ناشی از بزرگ شدن خوش خیم غده پروستات موثر است و به تقویت عملکرد مثانه و درمان اختلالات در رفع ادرار کمک می‌کند.

کپسول پروستافیت یوروویتال حاوی ترکیبات موثری چون روغن دانه کدو و ویتامین E است. روغن ارزشمند دانه کدو تنبل سرشار از ویتامین‌ها، عناصر کمیاب و اسیدهای چرب اشباع شده و غیر اشباع است که برای حفظ سلامت پروستات فواید بیشماری دارد. همچنین وجود ویتامین E در قرص پروستافیت یوروویتال در محافظت از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو موثر است.

حقیقت در مورد تخمه کدو تنبل و بهبود علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات

دانه کدو تنبل و روغن تخم کدو یکی از داروهای گیاهی برای بهبود علائم پروستات است که به عنوان یکی از درمان های محبوب برای کاهش بزرگی پروستات تبدیل شده است. تخمه کدو تنبل سرشار از مواد مغذی است و ثابت شده است که از سلامت پروستات حمایت می کند. این به سه دلیل است.

1- تخمه کدو تنبل سرشار از روی هستند و از آنجا که عملکرد طبیعی پروستات به سطوح بهینه روی متکی است. به همین دلیل، استفاده از مکمل های حاوی روغن تخمه کدوتنبل می تواند سلامت پروستات شما را بهبود بخشد.

2- تخمه کدو تنبل ممکن است بزرگی پروستات را محدود کنند. تخم کدو حاوی فیتوسترول است که یک ترکیب محافظ است که ممکن است مسئول کاهش بزرگی پروستات باشد.

3- روغن دانه کدو تنبل به طور بالقوه علائم BPH را کاهش می دهند و می تواند به جلوگیری از تکثیر سلول های پروستات بیش از حد تحریک شده و سطح هورمون ها کمک کند.

چگونه کپسول پروستافیت یوروویتال مصرف کنیم؟

روزانه یک کپسول با میزان کافی آب میل شود.

قرص پروستیکا گلدن لایف 30 عدد

قرص پروستیکا گلدن لایف با دارا بودن ترکیبات مؤثر باعث بهبود علائم التهاب خوش خیم پروستات مانند تکرر ادرار و جریان ضعیف ادرار می شود.

قرص پروستیکا از سلول های پروستات در مقابل صدمات رادیکالهای آزاد محافظت کرده و به حفظ سلامتی پروستات کمک شایانی می کند.

همچنین قرص پروستیکا گلدن لایف به عملکرد طبیعی کبد کمک نموده تا سلول های کبدی در بدن بازسازی شوند و از بدن و به ویژه کبد در مقابل آلودگی ها و سموم ناشی از آن مراقبت می کند.

از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به افزایش توان باروری مردان، ایجاد و تحرک اسپرم، کاهش ریزش موی مردانه، کمک به عملکرد طبیعی کبد و بازسازی سلول‌های کبدی اشاره کرد.

سافت ژل پروستا هلث دانا

سافت ژل پروستا هلث دانا حاوی گیاه کدو تنبل و ویتامین E به عنوان یک مکمل جهت بهبود عملکرد پروستات و بهبود وضعیت جنسی آقایان و همچنین بهبود اختلالات ادراری در کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول برای افراد دیابتی بسیار مناسب است.

کپسول نرم ساوپالمتو کمپلکس ویتامین لایف

کپسول نرم ساوپالمتو کمپلکس ویتامین لایف با دارا بودن عصاره میوه نخل اره ای و با مهار آنزیم ۵-آلفاردوکتاز و جلوگیری از تشکیل دی هیدروتستسترون از رشد خوش خیم غده پروستات پیشگیری کرده و همچنین به درمان ریزش موی ناشی از هورمون مردانه کمک می کند.

وجود جینسینگ قرمز کره ای، سیر سیاه و عنصر ارزشمند زینک این فرآورده را به محصولی منحصر به فرد و موثر تبدیل کرده است.

کپسول نرم ساوپالمتو کمپلکس ویتامین هاوس می تواند در درمان پاره ای از علائم بیماری BPH نظیر تکرر ادرار در شب، احساس سوزش هنگام دفع ادرار و احساس عدم تخلیه کامل مثانه موثر عمل کند.

کوتاه سخن :

در این مطلب در مورد علت بزرگ شدن پروستات چیست؟ و داروی گیاهی برای بهبود علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات صحبت کردیم و به چند نمونه از مکمل های علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات پرداختیم. اما نکته قابل توجه در این است که با دیدن اولین علائم  برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و بررسی وضعیت خود در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. در مواردی که درمان دارویی پاسخ ندهد و شدت علائم بیماری در فرد متوسط یا رو به شدید باشد، ممکن است پزشک تصمیم بگیرد تا عمل جراحی انجام دهد.

در صورتی که در مورد مقاله بالا پرسشی دارید در ذیل همین مقاله آن را درج نمایید تا پزشک داروساز دارخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشد. (پیروز و سربلند باشید.)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.