ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز افراد دیابتی

0 408

یکی از رایج ترین بیماری های جهان که ممکن است صدمات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد، دیابت است. دیابت که به زبان عامیانه با نام  مرض قند یا بیماری قند نیز شناخته می شود، یک بیماری مزمن است که روند سوخت و ساز قند در بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دیابت متاسفانه بیماری است که اگر در زمان مناسب و به طور جدی پیگیری نشود عوارض جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

ما در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه دیابت چیست و چگونه بروز پیدا می کند؟ عوارض آن، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز افراد دیابتی،  معرفی بهترین مکمل ها برای افراد دیابتی و حتی اینکه چه کسانی در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند؟ صحبت کنیم. پس ما را همراهی کنید.

دیابت چیست و چگونه بروز پیدا می کند؟

به بیان ساده اگر بخواهیم در مورد دیابت صحبت کنیم، دیابت یک اختلال یا بیماری مزمن محسوب می‌شود. افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، بدنشان دچار اختلال عدم مصرف گلوکز است. گلوکز ماده‌ای است که از مصرف غذاها دریافت می‌کنیم و سلول‌های بدن با استفاده از آن انرژی کافی برای زنده ماندن و فعالیت را پیدا می‌کنند.

زمانی این بیماری بروز پیدا می کند که سلول‌های عضلانی، سلول‌های کبدی و سلول‌های چربی نسبت به انسولین موجود در گردش خون بی‌تفاوت شده و حساسیت خود را از دست می‌دهند. در نتیجه، مقدار انسولین موجود در خون جواب‌گوی انتقال گلوکز کافی به داخل سلول‌ها نیست و بدن به مقادیر بیشتری از انسولین برای اثرگذاری بر سلول‌ها نیاز دارد.

در ابتدا پانکراس یا لوزوالمعده سعی می‌کند با تولید انسولین بیشتر نقص به وجود آمده را پوشش دهد که تا حدودی در این کار موفق عمل می‌کند اما در ادامه، روند بی‌تفاوتی سلول‌های بدن نسبت به انسولین قوی‌تر می‌شود به‌طوری‌که پانکراس نیز قادر نخواهد بود که با فعالیت بیشتر این اختلال را برطرف کند. بی‌تفاوتی سلول‌های بدن به انسولین زمانی رخ می‌دهد که شاخص توده بدنی یا BMI بالا باشد و فرد دچار اضافه‌وزن و چاقی شود.

در واقع می توان گفت چاقی یکی از دلایل عمده بروز عدم پاسخگویی سلول‌ها به هورمون انسولین است. به این پدید مقاومت به انسولین گفته می‌شود و هرچه چاقی بیشتر باشد این مقاومت نیز قوی‌تر خواهد بود. هنگامی‌که انسولین کارکرد خود را به دلیل مقاومت انسولینی از دست دهد به‌تدریج سطح قند خون افزایش می‌یابد و به مراحل دیابتی می‌رسد.

چه کسانی در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند؟

تا اینجای مطلب در مورد اینکه دیابت چیست و چگونه بروز پیدا می کند صحبت کردیم حال ببینیم چه افرادی احتمال دارد به این بیماری مبتلا شوند؟

افراد مبتلا به چاقی به ‌ویژه چاقی شکمی

یکی از عوامل مهم در ابتلا به دیابت چاقی است. سبک زندگی فرد تأثیر بسزایی در افزایش شاخص توده بدنی و بروز چاقی دارد. افراد کم‌تحرک به دلیل انباشتگی کالری در بدن بسیار مستعد ابتلا به چاقی و دیابت هستند. اگر کالری جذب‌شده از مواد غذایی مصرف نشود مازاد آن به شکل چربی، به‌ویژه در ناحیه شکم تجمع پیدا می‌کند که خود عامل مهمی در ابتلا به دیابت است.

افراد دارای زمینه ژنتیکی

عامل دیگری که ابتلا به دیابت را تسریع می‌کند وجود بعضی ژن‌ها در ذخیره ژنتیکی فرد است. در این دسته از افراد، این ژن‌ها بروز مقاومت به انسولین را تسریع می‌کنند. از سویی دیگر برخی‌ها به دلایل ژنتیکی بیشتر مستعد اضافه‌وزن و چاقی هستند. این افراد به دلیل سوخت‌وساز آهسته‌تر، تمایل کمتری به سوزاندن کالری‌های جذب‌شده دارند و به همین دلیل کالری مازاد به‌صورت چربی در بدن آنها ذخیره می شود که خود زمینه ساز بروز دیابت است.

افراد مبتلا به اضطراب بلندمدت

در هنگام استرس تولید هورمون کورتیزول در بدن افزایش می‌یابد. این هورمون یکی از عوامل دخیل در بروز مقاومت انسولینی به شمار می‌رود. زمانی که به دلیل اضطراب یا استرس بلندمدت کورتیزول به‌صورت پیوسته در بدن ترشح گردد سلول‌های بافت چربی و کبد حساسیت خود را به انسولین موجود در خون از دست می‌دهند. علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که کورتیزول نقش بسزایی در کاهش سوخت‌وساز و افزایش جذب کالری از طریق مواد غذایی دارد که همگی آن‌ها در ابتلا به دیابت نقش قابل‌توجهی دارند.

افرادی که بلندمدت برخی داروها را مصرف می‌کنند

مصرف بلندمدت برخی داروها به سلول‌های بتای پانکراس که تولیدکننده انسولین هستند ضربه زده و بعضی داروها نیز منجر به مقاومت انسولینی می‌شوند.

بعضی از داروهای ادرارآور، داروهای ضد تشنج و ضدافسردگی، تعدادی از داروهای مورد استفاده برای درمان ایدز، داروی برطرف‌کننده پنومونی (پنتامیدین)، داروهای کورتونی برای درمان بیماری‌های التهابی، داروی جلوگیری از رد پیوند اعضا و داروهای کاهنده LDL خون (استاتین‌ها) امکان ابتلا به دیابت را افزایش می دهند.

در کل می توان گفت: امکان ابتلای هر کسی به دیابت وجود دارد ولی افرادی که سابقه خانوادگی دیابت دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. مواردی نظیر چاقی، کلسترول بالا، فشار خون بالا و عدم تحرک بدنی از دیگر شاخص های خطر ابتلا به دیابت محسوب میشود. با افزایش سن، خطر ابتلا به دیابت بیشتر میشود. احتمال ابتلای افراد بالای ۴۰ سال که اضافه وزن دارند به دیابت بیشتر است.

علائم بیماری دیابت

برخی از افراد ممکن است سالیان طولانی به دیابت مبتلا شده باشند ولی از آن اگاه نشده باشند و با یک آزمایش ساده و به صورت اتفاقی پی می برند که به دیابت مبتلا شده اند. آیا فکر می کنید شما هم ممکن است به دیابت مبتلا شده باشید. درصورتی‌که فکر می‌کنید هر یک از علائم زیر در شما وجود دارد بهتر است آزمایش چکاپ قند خون را در دستور کار خود قرار دهید. علائم عمومی دیابت شامل موارد زیر است:

  • زخم‌هایی که به‌کندی بهبود می‌یابند
  • ابتلای بیش‌ازحد معمول به عفونت
  • بی‌حسی یا گزگز دست و پا
  • ادرار زیاد به‌خصوص در شب
  • احساس خستگی مزمن
  • پوست بسیار خشک
  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • گرسنگی زیاد
  • تشنگی زیاد
  • تاری دید

بیماری دیابت چه عوارضی دارد؟

متاسفانه دیابت یا بیماری قند جزء ان دسته از بیماریهایی است که زمینه ساز بسیاری از بیماریهای دیگر می باشد. چرا که با بالا رفتن سطح قند خون به‌ مرور زمان ارگان‌های داخلی بدن دچار آسیب می‌شوند. یکی از دلایل عمده آسیب به اعضای بدن تخریب گسترده رگ‌های بدن است. تخریب رگ‌های کوچک و بزرگ، علاوه بر صدمه به ارگان‌های داخلی منجر به حمله قلبی، سکته، نارسایی کلیه، آسیب به شبکیه چشم، تخریب لثه‌ها و درنهایت آسیب به سیستم عصبی مرکزی و اعصاب محیطی به‌ویژه در پا می‌شود. به‌طور کلی عوارض دیابت شامل موارد زیر است:

  • افزایش خطر سکته قلبی و مغزی
  • بروز آسیب‌های دهانی و پوستی
  • افزایش ریسک ابتلا به آلزایمر
  • مشکلات چشمی (رتینوپاتی)
  • مشکلات کلیوی (نفروپاتی)
  • بروز بیماری قلبی و عروقی
  • بروز آسیب در اعصاب
  • تخریب کلیه و کبد
  • بروز کمای دیابتی
  • زخم پای دیابتی
  • نوروپاتی دیابتی
ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز افراد دیابتی
ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز افراد دیابتی

انواع دیابت

علم پزشکی این بیماری را بر چهار دسته طبقه‌بندی و جداسازی می‌کند:

  • دیابت نوع یک
  • دیابت نوع دو
  • دیابت بارداری
  • پیش دیابت

هریک از این چهار نوع بیماری ممکن است در مواردی مشترک باشند، اما شدت و ضعفشان متفاوت است و هر کدام روند درمانی و پرهیزات خاص خود را دارند. بهتر است به ‌صورت مجزا به معرفی هر کدام از این چهار نوع دیابت بپردازیم.

دیابت نوع یک

افراد مبتلا به دیابت نوع یک، تولید هرگونه انسولین در بدنشان کاملاً متوقف شده است. انسولین یک هورمون در بدن است که به‌صورت طبیعی در یک سطح متعادل ترشح می‌شود. بدن با استفاده از انسولین می‌تواند گلوکز را تبدیل به انرژی کند و به فعالیت طبیعی خود ادامه دهد. متأسفانه افرادی که دچار دیابت نوع یک هستند باید حتماً در طول روز تزریق انسولین داشته باشند.

بهتر است بدانید که متاسفانه این نوع دیابت در نوجوانان و کودکان شایع‌تر است، اما به‌صورت کلی تمام رده‌های سنی ممکن است دچار این بیمار شوند. دوز تزریق انسولین و تعداد دفعات تزریق توسط پزشک متخصص و بررسی آزمایشات تجویز می‌شود. افرادی که به نوع یک دیابت مبتلا هستند در صورت عدم دریافت انسولین ممکن است فوت کنند.

افراد مبتلا به دیابت نوع یک غالباً حالت تهوع، استفراغ یا معده درد مداوم دارند. علائم دیابت نوع ۱ در طی چند هفته یا چند ماه ظاهر می‌شود. نوع ۱ این بیماری معمولاً از دوران کودکی، نوجوانی یا جوانی شروع می‌شود اما ممکن است در هر سنی رخ دهد.

دیابت نوع دو

دیابت نوع دو کمی خفیف تر از دیابت نوع یک است. در این نوع دیابت انسولین به حد کافی ترشح نمی شود و بیمار تحت درمان دارویی قرار می‌گیرد. البته باید به خاطر سپرد که اگر مبتلا به این بیماری باشید و رعایت دارویی و غذایی نداشته باشید حتماً به نوع یک نیز مبتلا خواهید شد.

بیشتر کسانی که دچار این بیماری می‌شوند در رده سنی ۴۰ سال به بالا قرار می‌گیرند. سابقه خانوادگی در بروز این نوع دیابت بسیار مؤثر است و البته چاقی، اضافه‌وزن و عدم تغذیه سالم نیز از دیگر دلایل بروز این بیماری هستند.

متاسفانه امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی و کم تحرکی حتی گروه‌های سنی جوان و نوجوان نیز در تعداد بالا با این بیماری دست ‌و پنجه نرم می‌کنند. درمان دارویی و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم می‌تواند قند خون مبتلایان به این نوع از دیابت را تحت کنترل بگیرد؛ بنابراین نباید صرف اینکه این بیماری خطر مرگ ندارد آن را به حال خود رها کرد.

بروز علائم دیابت نوع ۲ اغلب چندین سال طول می‌کشد. بسیاری از افراد در ابتدای بیماری هیچ‌گونه علائمی ندارند اما با پیشروی آن به‌تدریج علائم نیز بروز می‌کنند. از آنجایی‌که تشخیص علائم دیابت نوع ۲ دشوار است آگاهی به عوامل زمینه‌ساز این بیماری اهمیت دارد. در صورت دارا بودن هر یک از عوامل خطرساز مانند اضافه وزن، کم‌تحرکی و رژیم غذایی نامناسب حتماً به پزشک مراجعه کنید.

دیابت بارداری

نوع دیگری از دیابت نوع یک، دیابت بارداری است که ۷ درصد کل دیابت‌ها را شامل می‌شود. جالب است بدانید که بیشتر بانوان باردار مبتلا به آن پیش از بارداری سابقه این بیماری را نداشتند. اما مهمترین نکته در اینجا این است که در صورت عدم کنترل به ‌موقع این اختلال، بر روی سلامت و رشد جنین نیز تأثیرگذار خواهد بود.

این نوع از دیابت حتی علائم پیش‌زمینه‌ای ندارد و ناگهان در سه‌ماهه دوم و یا سوم بارداری خود را نشان می‌دهد. زایمان پیش از موعد طبیعی، اختلالات تنفسی، معلولیت جنین و زایمان سخت از جمله عوارض آن است و مادرانی که دیابت بارداری در آن‌ها درمان نمی‌شود، پس از زایمان دچار دیابت نوع دو خواهند شد.

دیابت بارداری معمولاً هیچ علامتی ندارد. اگر باردار هستید، پزشک در هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ آزمایش دیابت بارداری را برای شما تجویز می‌کند. در صورت مبتلا بودن به دیابت بارداری، پزشک راهکارهای مراقبتی جهت کاهش قند خون را به شما گوشزد خواهد کرد.

پیش‌دیابت

یکی دیگر از انواع دیابت، پیش‌دیابت است. به این معنا و مفهوم است که قند خون از حالت نرمال خارج شده و افزایش پیدا کرده است. پیش‌دیابت این معنا را به همراه دارد که قند خون بالاست اما بیمار هنوز دچار بیماری نشده است. سبک غلط زندگی، رژیم غذایی ناسالم، عدم تحرک و مصرف دخانیات از جمله دلایلی است که افزایش قند خون را به دنبال دارد و افراد در معرض خطر ابتلا به این نوع دیابت قرار می‌دهد.

خوب است بدانید که اغلب مبتلایان به پیش‌دیابت دچار مشکلات قلبی و عروقی می‌شوند و تخریب شدید کلیوی را تجربه می‌کنند که حتی از آن خبر هم ندارند. شما می‌توانید با در پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم، ورزش کردن، آزمایش و چکاپ‌های دوره‌ای منظم، پرهیز از غذاهای چرب و شیرین، پیش‌دیابت را درمان کنید و از انواع آن کاملاً فاصله بگیرید.

تشخیص دیابت

پزشک بعد از معاینه و سوالاتی که از بیمار می پرسد آزمایشاتی را برای تشخیص دیابت تجویز می کند. این آزمایشات ساده هستند و نتایج به‌سرعت در دسترس شما قرار می‌گیرد.

آزمایش  FBS

در آزمایش FBS قند خون شما پس از چند ساعت ناشتا بودن اندازه‌گیری می‌شود. سطح قند خون ناشتا اگر ۹۹ میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا کمتر باشد طبیعی به حساب می‌آید. اگر  ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد نشان‌دهنده پیش دیابت و ۱۲۶ میلی‌گرم در دسی‌لیتر و بالاتر نشان‌دهنده ابتلا به دیابت است.

تست تحمل گلوکز

در آزمایش OGTT سطح قند خون قبل و بعد از نوشیدن مایع حاوی گلوکز اندازه‌گیری می‌شود. قبل از آزمایش باید به مدت چند ساعت ناشتا باشید تا برای سنجش قند از شما خون گرفته شود. پس از نوشیدن مایع، سطح قند خون ۱ ساعت، ۲ ساعت و ۳ ساعت پس‌ از آن بررسی می‌شود. در آزمایش ۲ ساعته، سطح قند خون ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا کمتر طبیعی در نظر گرفته می‌شود، ۱۴۰ تا ۱۹۹ میلی‌گرم در دسی‌لیتر نشان‌دهنده پیش دیابت و ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بالاتر نشان‌دهنده دیابت است.

استفاده از دستگاه تست قند خون

شما میتوانید به آسانی با داشتن یک دستگاه تست قند خون آزمایش FBS را به راحتی و چند بار در روز انجام دهید. همچنین این دستگاه ها این قابلیت را دارند که نتایج را برای افراد مختلف ذخیره و نگهداری کنند.

آیا دیابت درمان دارد؟

همه افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و برخی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ برای تنظیم سطح گلوکز خون نیاز به انسولین دارند. مدیریت موثر قند خون در کاهش خطر ابتلا به عوارض بلندمدت دیابت بسیار حائز اهمیت است و انسولین ممکن است مناسب‌ترین گزینه درمانی برای پیشگیری از این عوارض باشد.

برای درمان دیابت نوع 1 بهترین روش استفاده از پمپ‌های انسولین است و برای درمان دیابت نوع ۲ علاوه بر تغییر سبک زندگی برای کمک به مدیریت سطح قند خون به دارو نیز احتیاج دارید. رایج‌ترین قرص برای درمان دیابت نوع ۲ متفورمین است و انواع مختلفی دارد. بعضی از داروها مانند سولفونیل اوره، پانکراس را برای تولید انسولین تحریک می‌کنند. در صورت صلاحدید پزشک داروهایی نیز ممکن است برای کمک به کاهش وزن تجویز شوند.

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز افراد دیابتی
تغذیه مورد نیاز افراد مبتلا به دیابت

افراد مبتلا به دیابت چه بخورند؟

افراد مبتلا به این بیماری باید از مواد غذایی استفاده کنند که سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی باشد. فیبر نقش مهمی در تنظیم سطح قند خون و احساس سیری زودرس دارد. برنامه غذایی مناسب دیابتی‌ها باید طوری تنظیم شود که اجرا کردن آن آسان و پیوسته باشد. این برنامه غذایی باید حاوی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، چربی‌های سالم و … باشد.

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز افراد دیابتی کدامند؟

مطالعات نشان می‌دهد که دیابت نوع 2 منجر به افزایش از دست رفتن ریزمغذی های مهم می شود که نمونه آن غیرطبیعی بودن سطوح عناصر کمیاب در ادرار و پلاسما در مقایسه با افراد سالم است. همچنین از طرفی کمبود مواد معدنی مانند منیزیم و زینک فرد را مستعد عدم تحمل گلوکز می‌کند و باعث ایجاد عوارض دیابت می‌شود. متابولیسم سایر ریزمغذی‌ها مانند کروم، سلنیوم و ویتامین A در دیابت تغییر می‌کند، اما مطالعات بیشتری برای روشن شدن تأثیر آنها در دیابت مورد نیاز است.

در کل لازم است بدانید مصرف مولتی ویتامین مینرال که حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی اند به افراد مبتلا به دیابت توصیه میشود.

نقش زینک یا روی (Zn)در دیابت

زمانی که سطح قند خون بالا می رود، زینک از طریق ادرار خارج و دفع میگردد؛ در نتیجه به مرور سطح زینک در بدن کاهش پیدا می کند و فرد دچاد کمبود زینک و عوارض ناشی از آن مانند ریزش مو، پروستات و… میشود. زینک جز مواد معدنی است که نقش مهمی در تولید انسولین بدن دارد. حال در نظر بگیرید که دچار کمبود زینک شوید، پس میزان قند خون در بدن بهم ریخته و افزایش بی رویه ای پیدا می کند چون انسولینی وجود ندارد که بتواند قند خون را کنترل کند. روی (زینک) به اشخاص مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند تا سطح قند خون در بدن خود را بهبود بخشند.

نکته دیگری که در مورد زینک در زندگی افراد مبتلا به دیابت باید بدانید، نقش ترمیم کنندگی زینک در پوست است. یکی از دلایلی که زخم های دیابتی خیلی دیر بهبود پیدا می کنند میتواند کمبود زینک باشد.

اثر کلسیم (Ca)بر دیابت

مطالعات اخیر نشان داده است که کلسیم و ویتامین D نه تنها برای سلامت اسکلتی مورد نیاز هستند، بلکه ممکن است در بهبود عملکرد ایمنی و ترشح و عملکرد انسولین پانکراس نیز نقش داشته باشند. مصرف روزانه توصیه شده بسته به سن فرد و در زنان و مردان متفاوت است. در حال حاضر، هیچ دلیلی برای مصرف بیشتر از مقادیر توصیه شده کلسیم و ویتامین D برای افراد مبتلا به دیابت در مقایسه با گروه هم سن و سال غیر دیابتی وجود ندارد.

تاثیر دیابت بر منیزیم (Mg)

با افزایش قند خون در بدن، حفظ سطح منیزیم در بدن کاهش می یابد و در نتیجه افراد با مشکل دیابت نوع 1 و 2 اغلب دچار کمبود منیزیم هستند. کاهش سطح منیزیم در بدن باعث افزایش مقاومت بدن به انسولین میگردد. در نتیجه زمانیکه منیزیم در سطح نرمالی قرار داشته باشد، قند خون نیز تنظیم می گردد.

همچنین به نظر میرسد که سطح منیزیم پایین نیز بر بروز عوارض دیابت مانند رتینوپاتی تأثیر داشته باشد. از طرفی دلیل کمبود منیزیم در افراد دیابتی هنوز نامشخص است که اختلال در جذب روده‌ای ممکن است یکی از دلایل کمبود باشد. یافته‌های کلی نشان داده‌اند که غلظت‌های پایین منیزیم پلاسما در بیماران دیابتی نوع 2 رایج است. غلظت کم منیزیم پلاسما ممکن است منجر به تغییر در کنترل قند خون شود که نشان دهنده اهمیت این عنصر کمیاب در ترشح و عمل انسولین است.

نقش کروم (کرومیوم) بر انسولین

کروم یک ماده معدنی کمیاب است که نقش بسیار مفیدی برای افراد دیابتی و یکی دیگر از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز افراد دیابتی دارد. کرومیوم می تواند حساسیت انسولین را در بدن بهبود بخشد و متابولیسم پروتئین، کربوهیدرات و لیپید را تقویت کند. همچین کروم دارای ویژگی کنترل کنندگی اشتها و افزایش توده عضلانی شده و بافت چربی را کاهش می دهد.​ کروم بر دیابتهای نوع 1 و 2 موثر است. کمبود این ماده در بدن باعث افزایش قند خون، تری گلیسیرید و آسیب‌های عصبی نیز خواهد شد. منابع غذایی مانند پنیرها، نان گندم کامل، انواع ادویه حاوی ماده معدنی کرومیوم هستند.  

ارتباط مس (Cu) و دیابت

استرس اکسیداتیو عامل مهمی در پاتوژنز دیابت شیرین است. عدم تعادل در مکانیسم اکسیداسیون تولید گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) را افزایش می‌دهد و استرس اکسیداتیو را در سلول‌های جزایر ایجاد می‌کند. مس همراه با روی، برای مکانیسم‌های متعادل اکسیدان-آنتی اکسیدان ضروری است. عدم تعادل در مس و روی ممکن است منجر به افزایش حساسیت به آسیب اکسیداتیو به بافتها شود و در نتیجه منجر به پاتوژنز دیابت یا عوارض دیابت شود.

اثر سلنیوم (Se) بر انسولین

سلنیوم یک عنصر کمیاب ضروری و یک جزء کلیدی از چندین سلنوپروتئین عملکردی است که از بافتها و غشاها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. سلنیوم در آزمایشات in vivo و in vitro با افزایش حساسیت به انسولین نشان داده است که دارای اثرات مشابه انسولین است. گزارش شده است که سلنیوم با اعمال عملکرد شبه انسولین در موشهای صحرایی دیابتی باعث بهبود هموستاز گلوکز می‌شود.

نقش کنترل کنندگی ویتامین‌های گروهB بر قند خون

ویتامین‌های گروه B به کنترل سطح قند خون کمک می کنند و این گروه از ویتامینها میتوانند با افزایش سطح گلبول سفید در بدن باعث سرعت تشدید و پیشروی بیماری را کندتر کنند.

با توجه به محلول بودن این گروه از ویتامین‌ها در آب، کنترل ضعیف دیابت می‌تواند منجر به دفع بیش از حد آب شود که به طور بالقوه می‌تواند نیاز به ریز مغذی‌ها را تغییر دهد.

اثر ویتامین C بر دیابت

این ویتامین میتواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. میزان قند مضر تشکیل شده در چشم را کاهش می دهد و از احتمال بروز کم بینایی یا نابینایی در آن ها جلوگیری می کند. از طرفی ویتامین ث با کمک خاصیت آنتی اکسیدانی خود باعث افزایش تولید کلاژن در پوست می گردد و میتواند زخمهای دیابتی را سریعتر درمان کند.

ویتامین E

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که به طور موثر رادیکال آزاد را در غشای سلولی از بین می‌برد. به عنوان یک آنتی اکسیدان برای کاهش اکسیداسیون لیپید عمل می‌کند. مطالعات نشان داده است که خطر ابتلا به دیابت در افراد مبتلا به کمبود ویتامین ای 4 برابر افراد عادی است.

مکمل روغن ماهی

مصرف روغن ماهی یعنی ALA و  GLA باعث کاهش مقاومت انسولینی میگردد و در نتیجه سطح قندخون تنظیم میگردد.

معرفی تعدادی از بهترین مکمل ها برای افراد دیابتی

قرص دیابتون ویتابیوتیکس

قرص دیابتون ویتابیوتیکس حاوی کروم، ویتامین های گروه B، منگنز، مس، ویتامینA، ویتامین C، ویتامین D، منیزیم، روی، ید، سلنیوم و آهن یک مولتی ویتامین مینرال ویژه، برای بیماران دیابتی جهت حفظ سلامت عمومی بدن فرموله شده است.

کپسول آلپیک (آلفا لیپوئیک اسید) رها

یکی از بهترین مکمل ها برای افراد دیابتی کپسول آلپیک (آلفا لیپوئیک اسید) رها است که با دارا بودن 300 میلی گرم آلفا لیپوئیک اسید به عنوان یک آنتی اکسیدان شبه ویتامین برای درمان دیابت و بهبود بیماری‌های قلبی و عروقی و کبد مورد استفاده قرار می گیرد.

آلفا لیپوئیک اسید برای کمک به بیماران دیابتی سال‌هاست که در اروپا استفاده می‌شود. این نوع اسید در پایین آوردن قند خون مؤثر بوده و با توجه به توانایی آن در مبارزه با رادیکال‌های آزاد، می‌تواند در کاهش درد، سوزش، خارش و بی‌حسی‌های ناشی از دیابت که بر اثر آسیب دیدن عصب‌های مربوطه رخ می‌دهد، بسیار مؤثر باشد.

قرص کوآنزیم کیوتن 30 میلی گرم یو بی دی کارنون گلدن لایف

مصرف قرص کوآنزیم کیوتن 30 میلی گرم یو بی دی کارنون گلدن لایف برای جلوگیری از علائم پیری در بدن، بهبود قدرت بدنی و رفع خستگی‌های مزمن و تقویت سیستم ایمنی بسیار مؤثر است. مطالعات نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های غذایی حاوی کوآنزیم کوکیوتن برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی – عروقی ایسکمیک مؤثر است.

کپسول سینابتیک ساج پاد دارو

کپسول سینابتیک ساج پاد دارو با هدف کمک به تنظیم قند خون و متابولیسم کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها در بدن تهیه و تولید شده است.

کپسول خوراکی شوگِرهیل سمانیک

کپسول خوراکی شوگِرهیل سمانیک یکی از بهترین مکمل ها برای افراد دیابتی است که با دارا بودن ترکیباتی خاص جهت درمان و کاهش قند خون در بیماران دیابت نوع ۲ مورد استفاده قرار می گیرد.

کپسول خوراکی شوگِرهیل سمانیک بر اساس وجود فلاونوئید های تام (معادل mg ۸۰±۸ روتین در هر کپسول) استاندارد شده است و حاوی عصاره گیاهان کبر، نسترن، عدس الملک، خارمریم، گزنه، شنبلیله، قره قاط می باشد.

پودر خوراکی اینوفولیک لو لی فارما

پودر خوراکی اینوفولیک لو لی فارما حاوی میو اینوزیتول و اسید فولیک بوده که نیاز روزانه بدن را به این دو ترکیب برطرف می کند، این محصول علاوه بر اینکه برای درمان برخی از بیماریها مانند تنبلی تخمدان استفاده می شود، برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 (جهت کنترل قند خون) و برای شرایط مقاومت به انسولین نیز کاربرد دارد.

کپسول موتا دورست هوم

کپسول موتا دورست هوم حاوی پودر خشک عصاره بذر گیاه شنبلیله به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) کمک شایانی می کند و عوارض این بیماری را کنترل می کند.

شنبلیله یک گیاه شبیه شبدر و بومی نواحی مدیترانه ای، جنوب اروپا و نواحی غربی آسیا می باشد. شنبلیله دارای اثرات درمانی زیادی می باشد من جمله، رفع مشکلات گوارشی مثل کاهش اشتها، ناراحتی معده، یبوست، التهاب معده، دیابت، قاعدگی دردناک، سندروم تخمدان پلی کیستیک و چاقی مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه جهت مشکلات قلبی- عروقی مثل سخت شدن جداره عروق و بالا رفتن چربی خون شامل کلسترول و تری گلیسرید نیز استفاده می شود.

سوالات متداول

بهترین مکمل برای افراد دیابتی شامل چه ترکیباتی است؟

بهترین مکمل های تقویتی برای افراد دیابتی معمولا شامل مواد معدنی منیزیم، کروم و زینک و ویتامین های گروه B (خصوصا B1، B3، B6، B12 و فولیک اسید) و نیز ویتامین D، ویتامین E و ویتامین C است که در کنترل قند خون در افراد دیابتی و کاهش التهاب ناشی از قند خون بالا نقش دارند.

آیا آمپول نوروبیون برای دیابت مضر است؟

نوروبیون برای افراد مبتلا به دیابت، نه تنها عوارضی ندارد، بلکه یکی از بهترین انواع داروی تقویتی برای افراد دیابتی محسوب می‌شود. این آمپول تقویتی شامل ویتامین‌های ب۱، ب۶ و ب۱۲ است که افراد دیابتی به شدت به آن‌ها نیاز دارند. در موارد بسیار نادری نوروبیون ممکن است عوارضی را چه در افراد عادی چه در دیابتی‌ها داشته باشد.

کوتاه سخن :

طبق مطالب بالا پی بردید که برخی از انواع ویتامین ها و املاح معدنی می تواند بر کاهش سطح قند خون موثر باشند. در نتیجه بهتر است در صورت ابتلا به بیماری قند از مولتی ویتامین بهره گرفت.

همچنین برخی از مولتی ویتامین‌ها در بازار به طور ویژه برای اشخاصی که دیابتی هستند، فرموله شده‌اند اما به طور جداگانه نیز می‌توان از ویتامین‌ها و مواد معدنی به منظور کنترل قند خون استفاده کرد. اما باید دقت داشته باشید که بدون مشورت پزشک مصرف هیچ نوع مولتی ویتامینی را آغاز نکنید چرا که ممکن است حاوی موادی باشند که با داروهای دیگر شما ایجاد تداخل کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.