ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران یائسگی

2 518

معمولا زنان درحدود سنین 45 تا 55 سالگی علائمی نظیر گرگرفتگی، تغییرات خلق و خو، افسردگی، اختلال در خواب، خشکی واژن، افزایش وزن و ….. تجربه می کنند که به این مرحله پیش یائسگی یا مرحله انتقال به یائسگی گفته می شود. طول مرحله پیش یائسگی و شدت عوارض آن در زنان مختلف با توجه به عواملی نظیر نژاد، سبک زندگی و .. متفاوت است. گاهی شدت این علائم آنقدر افزایش پیدا می کند که فرد مجبور می شود به پزشک مراجعه نماید. ما در این مقاله قصد داریم در مورد ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران یائسگی و کاهش مشکلات این دوره صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

دوران یائسگی برای خانم‌ها یکی از مراحل مهم در زندگی است که با تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی همراه است. این دوره از عمر، معمولاً در سنین 45 تا 55 سال شروع می‌شود و با توقف کامل قاعدگی همراه است. این تغییرات هورمونی می‌تواند تأثیرات منفی بر روی سلامت خانم‌ها داشته باشد، از جمله این علائم می توان به کاهش استحکام استخوان‌ها، افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و تغییرات در پوست و مو، اشاره نمود.

برای پیشگیری و کاهش این عوارض، مصرف مولتی ویتامین‌های مینرال مناسب می‌تواند بهبود وضعیت سلامتی و کاهش عوارض آن را به دنبال داشته باشد. برخی از مولتی ویتامین‌های مناسب برای دوران یائسگی شامل ویتامین D، ویتامین B12، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K هستند. ویتامین D به عنوان یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای سلامت استخوان‌ها شناخته شده است.

ویتامین B12 نیز برای حفظ سلامت عصبی و سلامت مغز بسیار مهم است. ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی شناخته شده است که می‌تواند به حفظ سلامت پوست و افزایش جذب آهن کمک کند. ویتامین E نیز به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی شناخته شده است که می‌تواند به حفظ سلامت پوست و مو کمک کند. و ویتامین K نیز برای حفظ سلامت استخوان‌ها بسیار مهم است.

همچنین، مصرف مکمل‌های معدنی مانند کلسیم، منیزیم و روی نیز می‌تواند بهبود وضعیت استخوان‌ها و سلامت قلب و عروق را به دنبال داشته باشد. کلسیم به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد معدنی برای سلامت استخوان‌ها شناخته شده است. منیزیم نیز به عنوان یک ماده معدنی مهم برای حفظ سلامت عضلات و سلامت قلب و عروق شناخته شده است و روی نیز برای حفظ سلامت پوست و مو بسیار مهم است.

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران یائسگی
ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران یائسگی

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران یائسگی کدامند؟

در ادامه به توضیح مختصر در مورد هر یک از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بانوان در دوران یائسگی می پردازیم.

تاثیر مصرف مکمل آهن برای بانوان یائسه

در دوران یائسگی، مصرف مکمل آهن برای خانم‌ها بسیار مهم است. این مکمل می‌تواند به جذب آهن در بدن کمک کند و کاهش خطر بروز کم‌خونی در این دوره از عمر را به دنبال داشته باشد. همچنین، کمبود آهن در دوران یائسگی می‌تواند باعث کاهش توانایی جسمی و ذهنی، افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و افزایش خطر بروز بیماری‌های مرتبط با سلامت استخوان‌ها شود.

با این حال، مصرف مکمل آهن نباید بدون مشورت با پزشک انجام شود، زیرا مصرف زیاد آهن می‌تواند به جای کمک به سلامت، باعث بروز عوارض جانبی شود. همچنین، برخی از خانم‌ها به دلیل بیماری‌های مرتبط با آهن، مانند هموژنیز دارای مصرف محدود آهن هستند.

به طور کلی، مصرف مکمل آهن در دوران یائسگی باید با مشورت پزشک و با توجه به نیازهای فردی انجام شود. همچنین، بهتر است که با مصرف غذاهای غنی از آهن، مانند گوشت قرمز، ماهی، حبوبات، سبزیجات و میوه‌های خشک، تلاش کنید تا نیاز بدن به آهن را برطرف کنید.

مصرف ویتامین D و تاثیر آن در دوران یائسگی

یکی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران یائسگی ویتامین D است، زیرا باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های استخوانی مانند اوستئوپوروزیس می‌شود. همچنین، ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند.

نیاز روزانه به ویتامین D در دوران یائسگی حدود 800-1000 واحد است. این ویتامین در ماهی چرب، تخم مرغ، قارچ و محصولات لبنی یافت می‌شود.

تاثیر کلسیم برای بانوان یائسه

در دوران یائسگی، مصرف مکمل کلسیم برای حفظ سلامت استخوان‌ها بسیار مهم است. در این دوره از عمر، سطح هورمون‌های جنسی در بدن کاهش می‌یابد و این باعث کاهش جذب کلسیم در بدن می‌شود. به همین دلیل، خانم‌هایی که در دوران یائسگی هستند، نیاز به مصرف بیشتر کلسیم دارند تا از پوکی استخوان هایشان جلوگیری کنند.

به طور کلی، نیاز روزانه به کلسیم در دوران یائسگی برای خانم‌ها حدود 1200 میلی گرم است. با این حال، مصرف مکمل کلسیم باید با مشورت پزشک انجام شود، زیرا مصرف زیاد کلسیم می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی مانند سنگ کلیه و اختلالات گوارشی شود.

همچنین، برخی از خانم‌ها به دلیل بیماری‌های مرتبط با کلسیم، مانند سندرم کلسیم‌افزایی و فشار خون بالا، یا مصرف برخی از داروهای فشار خون، محدودیت در مصرف کلسیم داشته باشند.

بهترین راه برای تامین نیاز بدن به کلسیم، مصرف غذاهای غنی از کلسیم است، مانند شیر و فرآورده‌های لبنی، سبزیجات، ماهی، تخم مرغ و میوه‌های خشک. علاوه بر آن، فعالیت‌های ورزشی منظم و مصرف ویتامین D نیز به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند.

تاثیر ویتامین B12 برای دوران یائسگی

مصرف ویتامین B12 نیز در دوران یائسگی بسیار مهم است زیرا باعث حفظ سلامت عصب‌ها و سیستم عصبی مرکزی می‌شود. این ویتامین همچنین به تولید سلول‌های خونی کمک می‌کند.

نیاز روزانه به ویتامین B12 در دوران یائسگی حدود 2.4 میکروگرم است. این ویتامین در ماهی، گوشت قرمز، تخم مرغ و محصولات لبنی یافت می‌شود.

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران یائسگی
تاثیر ویتامین B12 برای دوران یائسگی

تاثیر ویتامین C در دوران یائسگی

ویتامین C  یکی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوران یائسگی است. زیرا باعث تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت پوست و بافت‌های بدن می‌شود. بعلاوه این ویتامین به جذب آهن از مواد غذایی کمک می‌کند.

نیاز روزانه به ویتامین C در دوران یائسگی حدود 75-90 میلی‌گرم است. این ویتامین در میوه‌ها و سبزیجات تازه، به خصوص نارگیل، پرتقال، ترشی، گلابی، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی و بروکلی یافت می‌شود.

مصرف ویتامین E در دوران یائسگی

مصرف ویتامین E نیز مشکلات دوران یائسگی را کاهش می دهد. زیرا باعث حفظ سلامت پوست و بافت‌های بدن، کاهش التهابات و افزایش سیستم ایمنی می‌شود. بعلاوه این ویتامین در بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی نیز اثر دارد.

نیاز روزانه به ویتامین E در دوران یائسگی حدود 15 میلی‌گرم است. این ویتامین در مواد غذایی مختلفی مانند روغن‌های گیاهی، بادام، فندق، آفتابگردان، زردآلو و آووکادو یافت می‌شود.

بیشتر بدانید : راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز

مصرف ویتامین K در دوران یائسگی

با توجه به نقش ویتامین k در بهبود توده استخوانی، توصیه می شود زنان در دوران یائسگی برای جلوگیری از پوکی استخوان از مکمل های حاوی ویتامین k به همراه سایر مواد مغذی نظیر کلسیم ، منیزیم و ویتامین دی استفاده نمایند.

در کل می توان گفت دوران یائسگی یکی از دوره های مهم زندگی خانم‌هاست که می‌توان با استفاده از مکمل‌های مناسب و مشاوره با پزشک، موجب بهبود وضعیت سلامتی و کاهش عوارض این دوران شد. همچنین، تغییرات سبک زندگی نیز می‌تواند به حفظ سلامت در این دوره کمک کند، از جمله مصرف یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و کاهش استرس.

به هر حال، قبل از مصرف هرگونه مکمل غذایی، بهتر است با پزشک یا داروساز مشورت کنید تا بتوانید بهترین راهکار را برای حفظ سلامت خود پیدا کنید.

معرفی تعدادی از مکمل های دوران یائسگی که به کاهش علائم این دوران کمک می کنند:

قرص اگنوگل گل دارو

قرص اگنوگل گل دارو حاوی عصاره خشک میوه گیاه پنج انگشت می باشد که در بهبود سندرم قبل از قاعدگی (PMS) (سردرد، طپش قلب، سرگیجه، درد پستان)، درمان علائم یائسگی (گرفتگی، تعرق شبانه، افسردگی و …) و اختلالات قاعدگی نقش بسزایی دارد.

قرص منو اَورت کلسیم پلاس یوروویتال

قرص منو اَورت کلسیم پلاس یوروویتال به واسطه دارا بودن ترکیبات مؤثر به حفظ سلامت استخوان‌ها و تنظیم هورمون‌های بدن در دوران یائسگی کمک فراوانی می کند.

قرص منو اورت کلسیم پلاس یوروویتال حاوی ایزوفلاون‌های سویا، کاروتنوئیدها، کلسیم، ویتامین D و سایر ترکیبات مورد نیاز بدن خانم ها بوده که عوارض دوران یائسگی را بهبود بخشیده و از پوکی استخوان که اکثر خانم ها به آن مبتلا می شوند، جلوگیری می‌نماید.

پوکی استخوان یکی از فرآیندهای پیری است که در زنان بعد از یائسگی افزایش می‌یابد. از این رو دریافت روزانه کلسیم و ویتامین دی جهت داشتن استخوان‌هایی محکم لازم و ضروری می باشد.

کپسول سربروم گلد 50+ ناتیریس

کپسول سربروم گلد 50+ ناتیریس با بهره مندی از فرمولاسیون منحصر به فرد، اثرات ویژه ای در خاصیت ضد پیری و سرطان، به تأخیر انداختن تخریب مغز با افزایش سن، بالا بردن میزان ارتباط بین سلول‌های مغزی، جلوگیری از بروز اختلالات خفیف شناختی و خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارد.

این محصول به بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از پیشرفت آلزایمر (تخریب سلول‌های مغز) کمک شایانی می‌کند.

این فرآورده مخصوص افراد بالای 50 سال بوده و موجبات نشاط و شادابی آنها را فراهم می کند.

قرص مولتی وومن آلفا ویتامینز

قرص مولتی وومن آلفا ویتامینز محصولی مؤثر جهت تأمین انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن بانوان بوده و انرژی و سیستم بدنی آن‌ها را نیز تقویت می‌کند.

بانوان به دلیل قرار گرفتن در دوران های مختلف مانند دوران قاعدگی، بارداری، شیردهی و یائسگی بیشتر از آقایان در معرض کمبود ویتامین ها و مواد معدنی قرار می گیرند به همین دلیل لزوم تأمین این مواد مغذی برای بانوان بسیار حائز اهمیت است چرا که کمبود هر یک از مواد مغذی درهر دورانی برای بانوان و رسیدگی نکردن به آن ممکن است صدمات جبران ناپذیری را برای آنها به وجود آورد. قرص مولتی وومن آلفا ویتامینز محصولی مؤثر جهت تأمین ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن است.

قرص مولتی وومن آلفا ویتامینز مکمل دوران یائسگی

قرص ول وُمن اورجینال ویتابیوتیکس

قرص ول وُمن اورجینال ویتابیوتیکس، دارای ترکیبی بی نظیر از قبیل ویتامین ها، مواد معدنی و روغن های گیاهی ضروری برای حفظ سلامتی و شادابی خانم ها می باشد.

همچنین قرص ول وُمن اورجینال ویتابیوتیکس یک منبع غنی از روغن گیاهان حاوی گاما لینولئیک اسید بوده که در رفع مشکلات بیولوژیکی بدن بانوان همگام با سیکل های ماهیانه آنان فوایدی فراتر از یک مولتی ویتامین را به ارمغان می آورد.

این مولتی ویتامین منجربه افزایش توان سیستم ایمنی، کمک به درمان کم خونی، کمک به کاهش عوارض دوران یائسگی می شود.

ول وُمن حاوی ویتامین B6، B12 و آهن است که به انتشار طبیعی انرژی کمک می کند. فولات، اسید پانتوتنیک و ویتامین B12 به کاهش خستگی و ضعف عمومی نیز کمک می کنند.

قرص مولتی ویتامین بایو بیسیکس بانوان نیچرز اونلی

قرص مولتی ویتامین بایو – بیسیکس بانوان نیچرز اونلی؛ غنی شده با 23 نوع ریزمغذی، تأمین کننده ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن بانوان است.

این قرص سلامت عمومی بدن را بهبود بخشیده و به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می کند. با تقویت سیستم ایمنی بدن، ویروس‌ها و بیماری‌ها به راحتی نمی‌توانند به بدن راه یابند. افزایش نشاط و شادابی یکی دیگر از مزایای این مولتی ویتامین است. این محصول یک مکمل معدنی و ویتامینی است که سبب ارتقا سلامت و جبران کمبود ویتامین‌ها و املاح معدنی در بدن می‌شود.

قرص کلیمادینون بیونوریکا

قرص کلیمادینون بیونوریکا یک مکمل منحصر به فرد در درمان مشکلات یائسگی مانند گرگرفتگی، تعریق بیش از حد، اختلالات و تغییرات روحی مورد استفاده قرار می گیرد.

در فرمولاسیون قرص کلیمادینون بیونوریکا از عصاره خشک ریزوم گیاه کوهوش سیاه (سیمی سیفوگا) استفاده شده است. مطالعات نشان می دهند این گیاه دارویی برای بهبود علائم یائسگی بسیار مؤثر می باشد. مواد جانبی به کار رفته در این مکمل لاکتوزمونوهیدرات، منیزیم، استئارات، تالک، ترکیبات رنگ دهنده و غیره هستند.

کپسول منوهالت پلاس ویوا تیون

کپسول منوهالت پلاس ویوا تیون به پیشگیری از پوکی استخوان، سلامت پوست و مو و ناخن و تقویت سیستم ایمنی بانوان یائسه کمک شایانی می کند.

کپسول ژلاتینی منوهالت که دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی از جمله عصاره رازک و شبدر قرمز می باشد، نقش بسزایی در پایین آمدن علائم دوران یائسگی ایفا می کند.

قرص ایزومکس مایر ویتابیوتیکس

قرص ایزومکس مایر ویتابیوتیکس یکی از مکمل های دارویی طبیعی بوده که می تواند در کنترل علائم یائسگی ایفای نقش کند.

این محصول همچنین از بروز پوکی استخوان نیز جلوگیری کرده و در نتیجه به عنوان یکی از مکمل های دارویی مناسب برای مفاصل و استخوان ها نیز کاربرد دارد.

از اثرات دیگر این محصول می توان به کاهش میزان کلسترول خون، بهبود حافظه، افزایش کارایی دستگاه قلبی عروقی، بهبود فعالیت های جسمی و ذهنی و جلوگیری از بروز انواع سرطان ها اشاره نمود.

کوتاه سخن

در مقاله بالا در مورد دوران یائسگی، علائم آن و ویتامین ها و مواد مورد نیاز این دوران صحبت کردیم و شما متوجه شدید که دوران یائسگی یکی از مراحل زندگی زنان است که با علائمی نظیر گرگرفتگی، تعریق شبانه، استرس، افسردگی، خستگی، کاهش میل جنسی، کاهش توده استخوانی، افزایش وزن و …… همراه است. استفاده از مکمل ها در این دوران تا حد زیادی می توانند علائم این دوران را کاهش دهند.

مکمل هایی نظیر کلسیم، ویتامین D، ویتامین K، منیزیم، کوهوش سیاه، روغن گل مغربی، سویا و گیاه پنج انگشتی از مکمل های مفید برای دوران یائسگی هستند که به کاهش علائم و عوارض این دوران کمک می کنند.

2 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    عالی بود

    1. moein می گوید

      سپاس از حسن نظر شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.