کلسیم یکی از مهمترین عناصر حیاتی بدن

0 169

کلسیم پنجمین عنصر فراوان در بدن است که بخش عمده‌ی آن، ساختار استخوان را تشکیل می‌دهد. همچنین کلسیم در عملکرد عضلات، انتقال سیگنال‌های عصبی، فعالیت آنزیم‌ها و حفظ تعادل اسید و باز در بدن نقش دارد. بدون کلسیم، بدن نمی‌تواند به خوبی کار کند و ما مشکلات مختلفی مانند ضعف استخوان‌ها، ریزش دندان‌ها، کاهش عملکرد عضلات و اختلال در فعالیت آنزیم‌ها را تجربه خواهیم کرد. در واقع می توان گفت کلسیم یکی از مهمترین عناصر حیاتی بدن است که در ساختار استخوان‌ها و دندان‌ها و سلامت بدن نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

بسیاری از مواد غذایی حاوی کلسیم هستند که مصرف آنها به حفظ سطح کلسیم در بدن شما کمک می‌کند. لبنیات، ماهی، سبزیجات و مغزهای روغنی از جمله منابع غذایی سرشار از کلسیم هستند. در این میان افرادی هستند که به دلیل مشکلات گوارشی نمی توانند لبنیات مصرف کنند در این صورت، این افراد می‌توانند از منابع دیگری مانند ماهی، سبزیجات و مغزهای روغنی استفاده نمایند.

همچنین برخی از مواد غذایی دیگر مانند نان، آرد، آجیل، سبوس و تخم مرغ نیز حاوی کلسیم هستند. با این حال، برای بهبود جذب کلسیم، مصرف ویتامین D نیز بسیار مهم است. کلسیم و ویتامین D دو عنصر مهم برای حفظ سلامت استخوان‌ها هستند. ویتامین D به عنوان یک هورمون، به جذب کلسیم از روده کمک نموده و کلسیم را به استخوان‌ها منتقل می‌کند. بدون ویتامین D، کلسیم در بدن به خوبی جذب نمی‌شود و از بدن دفع می‌شود. ویتامین  Dعلاوه بر نور خورشید در بسیاری از مواد غذایی مانند شیر، آرد، تخم مرغ و ماهی یافت می‌شود.

در کل، کلسیم و ویتامین D دو عنصر مهم برای حفظ سلامت استخوان‌ها هستند که باید به صورت همزمان مصرف شوند. با مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D و همچنین ورزش منظم، می‌توان به حفظ سطح کلسیم در بدن و سلامت استخوان ها کمک نمود.

در کنار مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم، ورزش نیز می‌تواند به حفظ سطح کلسیم در بدن کمک کند. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن، شنا و تنیس به حفظ سلامت استخوان‌ها و افزایش جذب کلسیم کمک می‌کنند.

اما اگر به هر دلیلی نتوانیم از منابع غذایی کلسیم استفاده کنیم، می‌توانیم به مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین D فکر کنیم. با این حال، بهتر است قبل از مصرف هرگونه مکمل، با پزشک یا داروساز مشورت کنیم.

آیا بدون کلسیم زنده می مانیم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت نه، کلسیم یکی از عناصر اساسی برای سلامت استخوان و عضلات است و بدون آن نمی توانیم به درستی حرکت کنیم و به طور کلی عملکرد بدن دچار اختلال می شود. کمبود کلسیم می تواند منجر به بیماری های استخوانی مانند اوستئوپروز (کاهش چگالی استخوان) شود. بنابراین، مصرف کافی کلسیم از طریق غذا یا مکمل های حاوی کلسیم بسیار ضروری است.

کلسیم یکی از مهمترین عناصر حیاتی بدن
کلسیم یکی از مهمترین عناصر حیاتی بدن

قرص کلسیم 600 میلی گرم نکستایل منبع غنی از کلسیم!

قرص کلسیم 600 میلی گرم نکستایل، یک مکمل غذایی است که حاوی کلسیم و ویتامین D3 می‌باشد. این قرص برای حفظ سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از کاهش دانسیته استخوانی به افرادی که دارای کمبود کلسیم هستند، توصیه می‌شود. هر قرص حاوی 600 میلی گرم کلسیم و 400 واحد ویتامین D3 می‌باشد.

این محصول برای افرادی که نمی‌توانند از طریق مواد غذایی به مقدار کافی کلسیم و ویتامین D3 دریافت کنند، بسیار مناسب است. همچنین، افراد با سنین بالا، زنان در دوران بارداری و شیردهی، افراد با کمبود ویتامین D و کسانی که دچار بیماری‌های استخوانی هستند، می توانند با مصرف این قرص نیاز بدن خود به کلسیم و ویتامین دی را برطرف نمایند.

قرص کلسیم چه مقدار در تامین کلسیم بدن تاثیر دارد؟

قرص کلسیم 600 میلی گرم نکستایل، حاوی کربنات کلسیم است که در مواقعی که مقدار کلسیم مصرفی در رژیم غذایی کافی نباشد، مورد استفاده قرار می گیرد. قرص کلسیم نکستایل برای سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، سیستم عصبی و قلب مورد نیاز بدن است. همچنین این قرص سرشار از ویتامین D، زینک، مس، منگنز، منیزیم و بور است.

ویتامین D در ترکیب این قرص موجب افزایش جذب کلسیم در بدن شده و به تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با عوامل بیماری‌زا کمک می‌ نماید. زینک نیز برای فعالیت حدود 100 آنزیم حیاتی در بدن مورد نیاز است. زینک علاوه بر حفظ سلامت استخوان‌ها، در ساخت پروتئین‌ها، بهبود زخم‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بروز سرماخوردگی موثر بوده و در حس بویایی و چشایی نیز نقش دارد.

وجود مس در ترکیب قرص کلسیم 600 میلی گرم نکستایل، از آسیب سلول‌های بدن جلوگیری نموده و می‌تواند در پیشگیری از بروز پوکی استخوان موثر باشد. از سوی دیگر منگنز در ترکیب این مکمل، به بدن کمک می‌کند تا بافت همبند، استخوان‌ها، عوامل لخته شدن خون و هورمون‌های جنسی را تشکیل دهد. همچنین منگنز علاوه بر نقش مهمی که در متابولیسم چربی و کربوهیدرات، جذب کلسیم و تنظیم قند خون دارد، برای عملکرد طبیعی مغز و اعصاب ضروری است.

چه زمانی قرص کلسیم را مصرف کنیم؟

مصرف قرص کلسیم 600 میلی گرم نکستایل باید بر اساس دستور پزشک یا متخصص تغذیه باشد. عموماً این قرص روزانه یکبار و در زمان‌هایی که بدن به کلسیم نیاز دارد، مانند صبح یا شب قبل از خواب، مصرف می‌شود.

کلسیم یکی از مهمترین عناصر حیاتی بدن
کلسیم یکی از مهمترین عناصر حیاتی بدن

این قرص را با چه مواد غذایی دیگر به طور همزمان مصرف نکنیم؟

بهتر است قرص کلسیم 600 میلی‌گرم نکستایل را با مواد غذایی حاوی فیبر بالا، نان گندم کامل و سبزیجات تازه به طور همزمان مصرف نکنیم، زیرا فیبر می‌تواند جذب کلسیم را کاهش دهد. همچنین، مصرف همزمان با مواد غذایی حاوی آهن، مثل گوشت قرمز و جوانه گندم، نیز توصیه نمی‌شود، زیرا آهن می‌تواند جذب کلسیم را مختل کند.

آیا کودکان می توانند این قرص را مصرف کنند؟

مصرف قرص کلسیم 600 میلی‌گرم نکستایل برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی‌شود. بهتر است از مکمل های مخصوص کودکان در این زمینه استفاده نمود.

هشدار مصرف قرص کلسیم :

مصرف قرص کلسیم 600 میلی‌گرم نکستایل برای بیماران با افزایش سطح کلسیم در خون، سنگ کلیه، اختلالات کلیوی، هیپرپاراتیروئیدیسم و هیپرکلسمی غیرقابل توجیه توصیه نمی‌شود.

از مصرف همزمان این قرص با قرص‌های آهن، تتراسایکلین‌ها، آنتی بیوتیک‌ها، کینون‌ها، بیس فسفونات‌ها، داروهای تیروئیدی و دیورتیک‌های تیازیدی خودداری کنید.

آیا مصرف قرص کلسیم عوارض جانبی دارد؟

قرص کلسیم نکستایل ممکن است بندرت موجب ناراحتی دستگاه گوارش مثل تهوع و استفراغ، یبوست، واکنش‌های آلرژیک مثل راش، خارش، قرمزی و سردرد شود.

کوتاه سخن

افزایش تراکم استخوان، پیشگیری و درمان پوکی استخوان و تامین کلسیم مورد نیاز بدن از مهم‌ترین فواید مصرف قرص کلسیم به شمار می‌آید. افرادی که به هر دلیل نمی‌توانند منابع غنی از کلسیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنند و یا با وجود خوردن خوراکی‌های حاوی کلسیم همچنان دچار کمبود این ماده معدنی هستند، باید از مکمل‌های کلسیم استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.