چگونه جلوی چرب شدن صورتم را بگیرم؟

0 44

تولید بیش از حد سبوم یکی از مشکلات پوست های چرب است. سبوم ترشح چربی از سلول های پوست شما است و سطوح طبیعی پوست شما را از خشکی و عفونت محافظت می کند. اما زمانی که سبوم بیش از حد تولید شود، می تواند منجر به مسدود شدن منافذ، لک و عارضه های پوستی همچون اکنه شود.

آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که چگونه جلوی چرب شدن صورتم را بگیرم؟ یا اینکه چگونه باید چربی پوست چرب خود را کنترل کنم و یا چگونه از شر چربی پوستم خلاص شوم، اینها سوالاتی است که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا به پاسخ این پرسش ها برسید.

چه چیزی باعث چرب شدن پوست می شود؟

دلایل زیادی برای چرب شدن پوست وجود دارد که برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

1-  ژنتیک

اگر والدین یا خواهر و برادرتان پوست چرب دارند، احتمال زیادی وجود دارد که شما هم این نوع پوست را داشته باشید! ژنتیک بر نحوه تولید چربی و اینکه پوست شما بیشتر یا کمتر از حد متوسط چربی ​​تولید کند، تأثیر می گذارد.

2- استرس

استرس واکنش جنگ یا گریز بدن را تحریک می کند که باعث افزایش تولید هورمون های کورتیزول می شود و به دنبال آن باعث تولید چربی در منافذ شما می شود. این تغییر هورمونی منجر به افزایش تولید سبوم می شود و پوست شما را چرب و براق می کند.

3- هورمون ها

تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، بارداری و مرحله یائسگی می تواند باعث افزایش تولید چربی توسط غدد چربی شود که منجر به چرب شدن پوست می شود. در دوران بلوغ، بدن شما هورمون های آندروژنی بیشتری تولید می کند که باعث تحریک تولید چربی توسط غدد چربی می شود.

هر چه هورمون های آندروژنی بیشتری در بدن شما تولید شود، پوست شما چرب تر خواهد بود. به همین دلیل است که بسیاری از نوجوانان با پوست چرب دست و پنجه نرم می کنند چرا که بدن آنها در دوران بلوغ بیش از حد معمول آندروژن تولید می کند.

4- رژیم غذایی

رژیم غذایی نقش مهمی در میزان روغن تولیدی بدن شما دارد، بنابراین اگر غذاهای چرب زیادی مانند همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و چیپس مصرف می کنید، به دلیل تولید بیش از حد روغن توسط بدن، احتمالاً روی صورت خود لکه ها و جوش هایی خواهید داشت. علاوه بر این، غذاهای سرشار از کربوهیدرات و قند می توانند باعث شعله ور شدن آکنه شوند، زیرا باعث می شوند سطح قند خون شما در نوسان باشد، و به این معنی است که هورمون های شما به هم ریخته است.

5- محیط زیست

دما، سطح رطوبت و کیفیت هوا می تواند بر میزان چربی تولید شده پوست و سرعت جذب مجدد آن به منافذ تأثیر بگذارد.

6- داروها

برخی از داروها می توانند پوست شما را وادار به تولید چربی اضافی کنند، به ویژه قرص های ضد بارداری، استروئیدها و داروهای جایگزین هورمون.

7- محصولات مراقبت از پوست

برخی از لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست حاوی روغن هایی هستند که ممکن است مشکلات پوست چرب را با مسدود کردن منافذ یا مسدود کردن عملکرد طبیعی آنها، مانند عرق کردن  و دفع سموم از بدن، تشدید کنند!

چگونه جلوی چرب شدن صورتم را بگیرم؟
چگونه جلوی چرب شدن صورتم را بگیرم؟

مزایا و معایب پوست های چرب

پوست چرب می تواند آزاردهنده باشد، اما مزایایی هم دارد. در زیر برخی از مزایای داشتن پوست چرب ذکر شده است:

برخلاف پوست های خشک که تمایل به ظاهری کدر و بی روح دارند، پوست های چرب دارای درخشندگی سالمی هستند که باعث شادابی و درخشندگی افراد می شود.

صورت چرب ممکن است نسبت به انواع پوست های خشک یا حساس کمتر دچار چین و چروک زودرس شود، زیرا دارای مرطوب کننده ها و روغن های طبیعی بیشتری برای نرم و لطیف نگه داشتن آن است.

پوست های چرب معمولا ضخیم تر از پوست های خشک یا معمولی هستند. این ویژگی به این معنی است که نسبت به سایر انواع پوست می تواند آسیب و سوزش بیشتری را تحمل کند.

اگر پوست چرب دارید، ممکن است مجبور باشید با برخی از معایب که در زیر آورده شده است مبارزه کنید.

منافذ را بیشتر نشان می دهد

به راحتی کثیفی را جذب می کند

آرایش تا زمانی که باید روی پوست چرب باقی نمی ماند

نیاز به شستشوی مکرر نسبت به پوست خشک یا مختلط دارد

بیشتر مستعد جوش های سرسیاه، جوش های آکنه، لکه ها و التهاب است

چگونه جلوی چرب شدن صورتم را بگیرم؟
چگونه جلوی چرب شدن صورتم را بگیرم؟

چگونه جلوی چرب شدن صورتم را بگیرم؟

نگران نباشید با اینکه درمان پوست چرب می تواند مشکل باشد، اما می توانید برای حفظ تعادل پوست خود اقدامات لازم را انجام دهید. در اینجا هشت راه برای خلاص شدن از شر چربی صورت آورده شده است.

1- به طور منظم بشویید

ممکن است ساده به نظر برسد، اما شستشوی منظم صورت کمک می‌کند منافذ پوستتان را شفاف نگه دارید و از مسدود شدن آنها جلوگیری کنید. دو بار در روز، شستن با آب گرم و یک پاک کننده ملایم چربی و کثیفی اضافی را از صورت شما پاک می کند. مطمئن شوید که پوست خود را خیلی محکم مالش ندهید، زیرا این کار می تواند باعث تحریک پوست شود و باعث شود که چربی بیشتری تولید کند. از محصولاتی که دارای الکل هستند استفاده نکنید که باعث خشکی پوست و تولید چربی بیشتر می شود.

2- روزانه مرطوب کنید

پس از شستن، صورت خود را به آرامی با حوله خشک کنید و بلافاصله پس از شستشو از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید، سعی کنید از مرطوب کننده صورت بدون چربی استفاده کنید که بدون عطر باشد تا پوست شما را بیشتر تحریک نکند.

بیشتر بخوانید : آیا پوست های چرب به مرطوب کننده نیاز دارند؟

3- از محصولات بدون روغن استفاده کنید

 اگر پوست چرب دارید، به محصولاتی نیاز دارید که با افزودن روغن بیشتر، چهره شما را بدتر نکنند. محصولاتی را انتخاب کنید که دارای ترکیبات غیر کومدوژنیک هستند. این محصولات نسبت به سایر لوازم آرایشی کمتر باعث بسته شدن منافذ و ایجاد لک می شوند. از مرطوب‌کننده‌های حاوی روغن‌های سنگین که ممکن است علائم شما را با جذب باکتری‌ها و کثیفی اضافی روی صورتتان بدتر کنند و همچنین می‌تواند منجر به جوش‌ها و جوش‌های سرسیاه شود، اجتناب کنید.

4- یک پاک کننده فرموله شده برای پوست های چرب را انتخاب کنید

به دنبال موادی مانند اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک و بنزوئیل پراکسید در پاک‌کننده‌هایی باشید که صراحتاً برای انواع پوست‌های چرب برچسب‌گذاری شده‌اند. موادی مانند این ها سلول های مرده پوست را از بین می برند، بنابراین منافذ مسدود شده و جوش های پوستی را نخواهید داشت. اگر مطمئن نیستید که محصولی برای شما مناسب است، قبل از استفاده از پزشک یا متخصص پوست خود بپرسید.

5- یک یا دو بار در هفته لایه برداری کنید

لایه برداری یکی از راه های خوب برای از بین بردن سلول های مرده پوست و باز کردن منافذ پوست است، به خصوص اگر پوست چرب دارید. فقط یادتان باشد، زیاده روی نکنید. استفاده از نیروی بیش از حد در هنگام لایه برداری به پوست شما آسیب می رساند و آن را مستعد جوش های آکنه می کند. از فشار کافی استفاده کنید تا به آرامی سلول های مرده پوست را بدون شکستن مویرگ ها یا ایجاد قرمزی یا سوزش از بین ببرید.

جهت خرید محصولات لایه بردار داروخانه آنلاین داروکار کلیک کنید.

6- روغن را در طول روز کنترل کنید

در صورت نیاز از کاغذهای لکه دار استفاده کنید. در صورت لزوم، از یک پودر جاذب روغن در بالای کرم مرطوب کننده یا کرم پودر خود استفاده کنید تا در تمام طول روز درخشش خود را حفظ کنید! علاوه بر این، دست های خود را از صورت خود دور نگه دارید. دست زدن به صورت با پخش باکتری ها، کثیفی ها و روغن ها به رشد آکنه کمک می کند.

کاغذهای بلاتینگ اشکال مختلفی دارند، برخی از کاغذ ساخته شده اند و برخی دیگر از سلولز به عنوان ماده اصلی خود استفاده می کنند. اما همه آنها با جذب روغن اضافی روی سطح صورت شما به طور مشابه عمل می کنند. همچنین می‌توانید ورقه‌های بلاتینگ را پیدا کنید که به‌طور خاص برای درمان آکنه ساخته شده‌اند، که حاوی موادی مانند روغن درخت چای یا فندق جادوگر است که به مبارزه با جوش‌ها کمک می‌کند.

7- مراقب آنچه می خورید باشید

خوردن غذاهای سالم و آبرسانی با آب فراوان به سلامت پوست شما کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که همیشه غذاهای سرخ شده، شیرینی ها و فست فودها را مصرف نکنید زیرا این غذاها می توانند منافذ شما را مسدود کرده و باعث ایجاد آکنه شوند.

چگونه جلوی چرب شدن صورتم را بگیرم؟
چگونه جلوی چرب شدن صورتم را بگیرم؟

استفاده از کرم های ضد آفتاب مخصوص پوست چرب

معمولا افرادی که پوست چرب دارند علاقه ای به مصرف ضد آفتاب ندارند زیرا تصور می‌کنند که ضد آفتاب پوست آنها را بیش از قبل چرب می‌کند. اما این دسته از افراد باید بدانند یکی از مهمترین روتین های روزانه مراقبت از پوست چرب استفاده از کرم های ضد آفتاب مناسب این نوع پوست است. در ادامه مقاله برآن شدیم تا به شما نحوه استفاده از ضد آفتاب و بهترین کرم‌های ضد آفتاب مناسب پوست چرب را معرفی کنیم و یکبار برای همیشه این باور غلط را در شما از بین ببریم.

نحوه استفاده کرم ضد آفتاب برای پوست چرب

بعد از انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب برای پوست چرب، باید نحوه استفاده از آن را نیز بیاموزید. استفاده نادرست از کرم ضد آفتاب برای پوست چرب باعث ایجاد جوش و کدر‌شدن پوست می‌شود. قبل از مصرف ضد آفتاب، پوست را با شوینده‌ مخصوص پوست چرب تمیز کنید. استفاده از آبرسان و سرم‌های پوستی موجب حفظ شادابی و تقویت کلاژن‌های پوست می‌شود. بعد از این‌که سرم و آبرسان کاملاً جذب پوست شد، دو بند‌انگشت ضد آفتاب مخصوص پوست چرب که فاقد چربی است، مصرف کنید.

ضد آفتاب باید هر ۲ تا ۳ ساعت یک‌بار تمدید شود. برای تمدید ضد آفتاب لازم نیست حتماً پوست خود را با آب و شوینده مخصوص بشویید. برای تمیز‌کردن پوست می‌توانید از دستمال مرطوب مخصوص صورت استفاده کنید سپس ضد آفتاب را روی پوست بزنید.

چگونه جلوی چرب شدن صورتم را بگیرم؟
چگونه جلوی چرب شدن صورتم را بگیرم؟

معرفی چند نمونه از بهترین کرم های ضد آفتاب پوست چرب

1- کرم ضد آفتاب رنگی فاقد چربی واگنر با SPF50 مناسب پوست چرب و معمولی،50 میلی لیتر

کرم ضدآفتاب رنگی فاقدچربی واگنر تمام طول موج های اشعه ماورا بنفش خورشید (UVA &UVB) را فیلتر کرده و با توجه به ساختار سبک و فاقد چربی برای افراد با پوست معمولی، چرب و مستعد به جوش و آکنه بسیار مناسب است .

کرم ضد آفتاب فاقد چربی رنگی واگنر دارای پوشش بالا، غیر چرب و فاقد چسبندگی می باشد و از انواع لک و چین و چروک پوست نیز پیشگیری می کند. این کرم در برابر آب و تعریق مقاوم بوده و بسیار سبک است.

2- کرم ضد آفتاب فاقد چربی ام کیو با SPF50

کرم ضد آفتاب فاقد چربی ام کیو بالاترین میزان حفاظت از پوست در برابر اشعه های مضر نور خورشید را دارد و با ساختاری نرم و سبک باعث لطافت و نرمی پوست نیز می گردد.

کرم ضد آفتاب فاقد چربی ام کیو با SPF50 با بهره مندی از عناصر کنترل کننده چربی و از بین برنده آکنه و جوش، به محافظت از پوست در برابر اشعه آسیب زای نورخورشید می پردازد. همچنین این محصول در کنترل چربی پوست های مستعد آکنه عملکردی مانند بهترین انواع ماسک صورت را دارد.

از مزیت های این کرم ضد آفتاب، سبک بودن آن روی پوست است و پس از استفاده هیچ گونه سنگینی احساس نخواهید کرد. ساختار این محصول به گونه ای است که به سرعت جذب پوست می شود و بیشترین میزان محافظت از پوست در مقابل اشعه های UVA و UVB را دارد.

همچنین ضد آفتاب ام کیو به عنوان یک مرطوب کننده مناسب پوست های چرب نیز عمل نموده و باعث نرمی و لطافت این نوع پوست ها می گردد و از خواص ضدچروکی نیز بهره مند است.

3- کرم ضد آفتاب فاقد چربی اریکه با SPF50 مناسب پوست های چرب و جوش دار، 50 میلی لیتر

کرم ضد آفتاب فاقد چربی اریکه با SPF50 مناسب پوست های چرب و جوش دار، بیشترین میزان محافظت را در برابر اشعه UVA و UVB تضمین نموده و با ساختاری سبک و در عین حال به دلیل داشتن مواد مرطوب‌کننده و ضد چروک، پوست را نرم و لطیف می‌کند.

کرم ضد آفتاب فاقد چربی اریکه بدون بر جای گذاشتن اثر چربی به راحتی روی پوست پخش می‌شود و به دلیل ساختار سبکی که دارد به سرعت جذب پوست می‌شود. 

4- کرم ضدآفتاب رنگی فاقد چربی سلوسیا SPF50

کرم ضدآفتاب رنگی فاقد چربی سلوسیا با ساختار سبک و لطیف خود به سرعت جذب پوست شده و از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB به بهترین نحو محافظت می کند.

این ضد آفتاب بر روی پوست چربی اضافی و احساس سنگینی ایجاد نمی کند، به همین دلیل افراد با پوست های چرب و مختلط می توانند با استفاده از این ضد آفتاب با تعادل چربی پوست خود از پوست خود در برابر اشعه ای مضر نورخورشید مراقبت کنند.

کرم ضدآفتاب رنگی فاقد چربی سلوسیا دارای دو رنگ50 و +50 است که کرم ضدآفتاب رنگی فاقد چربی سلوسیا SPF50 دارای یک پوشانندگی مینرال است اما کرم ضدآفتاب رنگی فاقد چربی سلوسیا SPF50+،  دارای یک پوشانندگی بالا و خوب است.

5- کرم ضد آفتاب کانبیو مناسب پوست چرب و مختلط SPF50

کرم ضد آفتاب کانبیو مناسب پوست چرب و مختلط SPF50 با دارا بودن فاکتورهای محافظتی از پوست در برابر اشعه های مضر UVA و UVB محافظت نموده و با تنظیم چربی پوست، جوش و آکنه را از بین برده و از بروز جوش های جدید نیز جلوگیری می کند.

کرم ضد آفتاب کانبیو مناسب پوست چرب و مختلط بافت بسیار سبکی دارد و با ترکیبات آبرسان بی‌نظیر خود پوست را نرم و لطیف می‌کند. کرم ضد آفتاب بی رنگ کانبیو مناسب پوست چرب و مستعد آکنه پوست را مرطوب کرده و حداکثر آبرسانی را برای آن به ارمغان می‌آورد.

6- کرم ضدآفتاب پوست چرب نستور SPF50

کرم ضدآفتاب پوست چرب نستور SPF50 با بالاترین فاکتورهای حفاظتی ضد اشعه های UVA ,UVB ، دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی نیز بوده و بدین ترتیب از ایجاد و تشدید اکنه و بزرگ شدن روزنه های پوست جلوگیری می‌کند.

کرم ضد آفتاب نستور مخصوص پوست های چرب و مختلط حاوی ویتامین Eبوده و با پوشش بالای کرم پودری خود و ماندگاری بسیار بالا پوست را مرطوب و آبرسانی می‌کند.

7- کرم ضد آفتاب بی رنگ اسکن اسکین با SPF50 مناسب پوست های چرب و مستعد آکنه

کرم ضد آفتاب بی رنگ اسکن اسکین با SPF50 با کنترل ترشح چربی پوست علاوه بر محافظت پوست در برابر اشعه های مضر نور خورشید از ایجاد آکنه بر روی پوست جلوگیری نموده و برای پوست های چرب و مستعد آکنه مناسب است.

8- فلوئید ضد آفتاب رنگی پوست چرب درماتیپیک SPF50

فلوئید ضد آفتاب رنگی پوست چرب درماتیپیک SPF50 از پوست در برابر اثرات زیانبار نورخورشید محافظت می کند.

این محصول با دارا بودن بازتابنده های فیزیکی و جاذب های پرتوهای فرا بنفش مؤثر و فرموله شده بر اساس آخرین دستاوردهای علمی و ایجاد فاکتور حفاظتی بالا از پوست در برابر کلیه طول موج های اشعه ماورای بنفش UVB به طور کامل و طولانی مدت و تا حداکثر 4 ساعت محافظت می نماید.

9- کرم ضدآفتاب رنگی پوست چرب و جوشدار رزالیا SPF50

کرم ضدآفتاب رنگی پوست چرب و جوشدار رزالیا SPF50 با دارا بودن فرمولاسیون ویژه پوست را در برابر اشعه های زیانبار UVAو UVB خورشید محافظت می کند.

این کرم دارای خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی پوست بدون بر جای گذاشتن حس زیاد چربی می باشد. این محصول با آبرسانی خوبی که دارد قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشیده و با محافظت پوست در برابر رادیکال های آزاد مانع از تخریب بافت پیوندی پوست می شود.

10- ضد آفتاب کرم پودری پوست چرب و حساس فیتووان SPF40

ضد آفتاب کرم پودری پوست چرب و حساس فیتووان SPF40 از پوست در برابر تشعشعات مضر خورشید UVA و UVB محافظت نموده و به افزایش قوام و کشسانی پوست کمک شایانی می کند.

این محصول با دارا بودن خاصیت ضدالتهابی و آنتی باکتریال بر طیف باکتری های مولد موجود بر روی پوست اثر گذاشته و به حفظ سلامت پوست کمک می کند.

11- کرم ضدآفتاب پوست چرب لایسل سانسل SPF50

کرم ضدآفتاب پوست چرب لایسل سانسل با SPF50 ، بواسطه دارا بودن فیلترهای ویژه از پوست در برابر اشعه های UVA/UVB، مادون قرمز و نور مرئی محافظت می نماید.

بعلاوه این کرم حاوی ترکیبات خاص ضد آلودگی و آنتی اکسیدان است که از پوست در مقابل آسیب‌های هوای آلوده و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

12- کرم ضد آفتاب رنگی بیکن، مناسب پوست چرب با SPF50

کرم ضد آفتاب رنگی بیکن، مناسب پوست چرب با SPF50 یک ضد‌آفتاب قوی دارای خاصیت آنتی باکتریال برای محافظت از پوست در برابر اشعه آفتاب می‌باشد.

این محصول با کیفیت با دارا بودن ۴% هیالورونیک اسید، پوست را تا 24 ساعت آبرسانی می کند. بعلاوه با داشتن آنتی اکسیدان قوی مانع از جذب آلودگی می شود.

کوتاه سخن:

در حالی که نمی توانید به طور کامل غدد چربی خود را خاموش کنید، اما می توانید علائم پوست چرب را با یک روتین روزانه مراقبت از پوست چرب کنترل کنید. این فرآیند ممکن است چندین هفته طول بکشد تا نتایج را مشاهده کنید، اما پیروی از مراحل بالا به کنترل پوست چرب در طولانی مدت کمک می کند. برای داشتن پوستی صاف و سالم، رسیدگی به ظاهر پوست کافی نیست. رعایت رژیم غذایی سالم، خواب کافی و ورزش روزانه در کنار روتین پوست، اهمیت بالایی دارند.

یکی از مهمترین مراقبت های روزانه پوست چرب، استفاده از کرم های ضد آفتاب فاقد چربی می باشد که می تواند از پوست شما در برابر اشعه های مضر نورخورشید محافظت نماید.

در صورتی که در مورد مقاله ی ” چگونه جلوی چرب شدن صورتم را بگیرم؟ “پرسشی دارید ذیل همین مقاله آن را درج نمایید تا کارشناسان پوست و مو و یا دکتر داروساز داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشند. (پیروز و سربلند باشید)

منبع : https://www.hiltonheadplasticsurgery.com/how-to-treat-and-prevent-oily-skin

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.