برای هضم بهتر غذا چه کنیم؟

0 73

دستگاه گوارش غذایی را که ما می خوریم تجزیه می کند و آن را به انرژی تبدیل می کند که سلول های ما می توانند از آن استفاده کنند. همچنین باعث از بین بردن سموم و مواد زائد متابولیسم می شود.

هضم از دهان شروع می شود، زمانی که ما غذای خود را می جویم، با عمل آنزیم های موجود در بزاق ما و تا پایان معده و روده کوچک ادامه می یابد و توسط سایر آنزیم های ترشح شده توسط کبد، کیسه صفرا و پانکراس کاتالیز می شود. تمام راه تا روده بزرگ و دفع از رکتوم. اگر به هر دلیلی این روند کند شود و یا مشکلی ایجاد شود، ممکن است یک سری علائم گوارشی مانند باد، نفخ، درد معده، اسهال و یبوست ایجاد شود. ناراحتی گوارشی می تواند تأثیر زیادی بر سلامت عمومی و شادابی ما داشته باشد و عدم کنترل آن می تواند منجر به مشکلات ایمنی، استرس، تمرکز و خواب شود.

بیماریهای دستگاه گوارش انواع مختلفی دارند. برخی از شایع ترین اختلالات گوارشی عبارتند از یبوست، اسهال، تهوع، استفراغ، رفلاکس معده، زخم معده، سندرم روده تحریک پذیر، هموروئید، فیشر، آبسه های پروینال(Pre Anal)، فیستول های مقعدی، عفونت های پروینال، بیماری های دیورتیکولار، کولیت، پولیپ روده بزرگ و سرطان. اما باید به این نکته توجه کنید که بسیاری از این بیماریها را می توان با حفظ یک شیوه زندگی سالم، تغذیه مناسب، ورزش و ارائه غربالگری سرطان، جلوگیری و یا آن را به حداقل رساند.

آیا شما هم وقتی غذا می خورید احساس سنگینی و نفخ می کنید و یا از سوزش سر معده ی خود رنج می برید؟ آیا می خواهید بدانید برای هضم بهتر غذا چه کنیم؟ پس ما را همراهی کنید.

چرا رژیم غذایی سالم و سبک زندگی برای سلامت گوارش مهم است؟

قبل از اینکه به عمق بیشتری در مورد نقش بالقوه گیاهان در کاهش نگرانی های گوارشی بپردازیم، مهم است که توجه داشته باشیم که یک رژیم غذایی سالم برای هضم سالم ضروری است. مقدار زیادی فیبر (از انواع سبزیجات، میوه ها، غلات کامل) و مایعات برای حرکت سالم دستگاه گوارش برای حرکت غذا به جلو مورد نیاز است. مقادیر مصرف بیش از حد شکر سفید، غلات و غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های گازدار می تواند منجر به تحریک و التهاب در دستگاه گوارش شود.

مطالعات همچنین به طور فزاینده ای اثرات استرس بر هضم را نشان می دهد، تنش و اضطراب می تواند جریان آنزیم های گوارشی را کاهش دهد، سطح اسیدیته را افزایش دهد و هضم و جذب مواد مغذی را مختل کند. بنابراین، مدیریت سطوح استرس برای هضم بدون مشکل نیز کلیدی است و مهم است که وعده‌های غذایی خود را در محیط‌های آرام و بدون استرس میل کنید، برای جویدن و لذت بردن از هر لقمه وقت بگذارید.

برای هضم بهتر غذا چه کنیم؟
برای هضم بهتر غذا چه کنیم؟

برای هضم بهتر غذا چه کنیم؟

همه افراد گهگاه علائم گوارشی مانند ناراحتی معده، گاز، سوزش سر دل، حالت تهوع، یبوست یا اسهال را تجربه می کنند. با این حال، هنگامی که این علائم به طور مکرر رخ می دهند، می توانند باعث اختلالات اساسی در زندگی شما شوند. خوشبختانه، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روده و هضم بهتر غذا داشته باشد.

در اینجا روش هایی را جهت بهتر شدن هضم غذا برای شما آورده ایم:

برای جلوگیری از یبوست فیبر بیشتری را مصرف کنید.

این ایده خوبی است که سعی کنید فیبر بیشتری بخورید، زیرا بیشتر مردم به اندازه کافی این ماده غذایی را دریافت نمی کنند. رژیم غذایی سرشار از فیبر می تواند به هضم غذا کمک کند و از یبوست جلوگیری کند. مصرف توصیه شده رژیم غذایی 30 گرم فیبر در روز را هدف قرار دهید.

برای داشتن روده سالم به فیبر از منابع مختلفی نیاز دارید، مانند:

نان سبوس دار

برنج قهوه ای

میوه و سبزیجات

لوبیا

جو دو سر

اگر می بینید که غلات باعث نفخ می شوند فیبر خود را از میوه و سبزیجات دریافت کنید.

برای کمک به هضم بهتر غذا مایعات فراوان بنوشید

به نوشیدن آب، اهمیت دهید. این ماده باعث عبور مواد زائد از سیستم گوارش شما می شود و به نرم شدن مدفوع کمک می کند.

فیبر مانند یک اسفنج عمل می کند و آب را جذب می کند. بدون مایع، فیبر نمی تواند کار خود را انجام دهد و شما دچار یبوست خواهید شد.

یک راه خوب برای اطمینان از دریافت مایعات کافی نوشیدن یک لیوان آب با هر وعده غذایی است. از نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید زیرا می توانند باعث سوزش سر دل شوند.

برای داشتن روده ای سالم مصرف چربی را کاهش دهید

غذاهای چرب مانند چیپس، برگر و غذاهای سرخ شده سخت هضم می شوند و می توانند باعث درد معده و سوزش سر دل شوند. مصرف غذاهای سرخ شده ی چرب را کاهش دهید تا حجم کار معده خود را کاهش دهید.

سعی کنید بیشتر گوشت و ماهی بدون چربی بخورید، شیر بدون چربی یا نیم چرب بنوشید و به جای سرخ کردن غذاها، آنها را کبابی کنید.

مراقب محرک های روده باشید

برخی افراد متوجه می شوند که غذاهای خاص برای آنها مشکل ایجاد می کند. غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی، مرکبات، سس های سالاد و نوشابه های گازدار می توانند باعث سوزش سر دل شوند، در حالی که در بعضی از افراد گندم و پیاز ممکن است باعث سندرم روده تحریک پذیر شوند.

اگر نتوانید لاکتوز (عدم تحمل لاکتوز)، قند موجود در شیر را هضم کنید، پس از نوشیدن شیر یا خوردن لبنیات، از جمله خامه، پنیر، ماست و شکلات، دچار نفخ و اسهال می شوید.

سعی کنید از غذاها و نوشیدنی هایی که علائم گوارشی شما را تحریک می کنند دوری کنید. یک دفتر خاطرات غذایی داشته باشید تا متوجه شوید کدام غذاها باعث علائم شما می شوند.

نوشیدنی های مناسب را برای تسهیل هضم انتخاب کنید

نوشیدنی های گازدار به طور کلی باعث نفخ شکم می شوند که می تواند منجر به سوزش معده نیز شود. برای کاهش احتمال مشکلات گوارشی، نوشیدنی هایی را انتخاب کنید که گازدار نیستند و کافئین ندارند، مانند دمنوش های گیاهی، شیر و آب ساده. اگر نمی توانید بدون قهوه یا چای کار کنید، مصرف خود را به 1 یا 2 فنجان در روز محدود کنید.

استرس خود را مدیریت کنید

استرس می تواند دستگاه گوارش شما را خراب کند. هورمونهای استرس به طور مستقیم بر هضم شما تأثیر می گذارد و هنگامی که بدن شما در حالت جنگ یا استرس است، فکر می کند که وقت استراحت و هضم ندارید. در دوره های استرس، خون و انرژی از دستگاه گوارش شما دور می شوند. همچنین روده و مغز شما به طور پیچیده ای به هم متصل هستند و آنچه مغز شما را تحت تأثیر قرار می دهد نیز ممکن است بر هضم شما تأثیر بگذارد.

مطالعات نشان داده است که مدیریت استرس، مدیتیشن و آموزش آرامش باعث بهبود علائم در افراد مبتلا به IBS (سندروم روده تحریک پذیر) می شود. همچنین درمان شناختی رفتاری، طب سوزنی و یوگا علائم گوارشی را بهبود می بخشند..

برای هضم بهتر غذا چه کنیم؟
برای هضم بهتر غذا چه کنیم؟

با ذهنیت و آرام غذا بخورید

خوردن سریع یا بیش از حد سریع، می تواند منجر به نفخ، گاز و سوء هاضمه شود. اما تمرکز بر غذا خوردن، بدون توجه به اطراف ممکن است علائم گوارشی را در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو و IBS کاهش دهد. متاسفانه بیشتر ما می خواهیم مشکلات خود را در هنگام غذا خوردن و سر سفره ی غذا حل کنیم.

غذای خود را خوب بجوید

هضم غذا از دهان شما شروع می شود. جویدن غذا موجب تولید بزاق می شود و هر چه بیشتر غذا را بجوید، بزاق بیشتر می شود. بزاق با تجزیه مقداری از کربوهیدرات ها و چربی های موجود در وعده غذایی، به شروع هضم در دهان شما کمک می کند. در معده شما، بزاق به عنوان یک مایع عمل کرده و با غذای جامد مخلوط می شود به طوری که به راحتی به داخل روده منتقل می شود.

به طور مرتب ورزش کنید

ورزش منظم یکی از بهترین راهها برای بهبود هضم شماست. ورزش به سفر مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش شما کمک می کند. در نتیجه پیاده روی بعد از غذا ممکن است بر عملکرد دستگاه گوارش شما تاثیر مثبتی بگذارد. یک مطالعه در افراد سالم نشان داد که ورزش متوسط​​، مانند دوچرخه سواری و آهسته دویدن، زمان ترانزیت روده را نزدیک به ۳۰ ٪ افزایش می دهد..

پروبیوتیک ها باکتریهای دوست داشتنی

پروبیوتیک ها که به اصطلاح “باکتری های دوستانه” هستند، به طور طبیعی در روده نیز یافت می شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آنها ممکن است برای برخی از شرایط، از جمله کمک به سندرم روده تحریک پذیر مفید باشند.

پروبیوتیک ها به عنوان مکمل در فروشگاه های مواد غذایی سالم یا در ماست زنده که منبع طبیعی خوبی است در دسترس هستند.

اگر می‌خواهید آن‌ها را امتحان کنید، بهتر است آن‌ها را هر روز به مدت حداقل 4 هفته مصرف کنید تا ببینید آیا برای شما مفید هستند یا خیر. اگر وضعیت سالمی دارید یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید، قبل از مصرف هر گونه مکمل پروبیوتیک با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : پروبیوتیک‌ چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

برای هضم بهتر غذا چه کنیم؟
برای هضم بهتر غذا چه کنیم؟

تاثیر مکمل گیاهی برای دستگاه گوارش

داروهای گیاهی می توانند راه حل های فوق العاده موثر و طبیعی را برای مشکلات گوارشی ارائه دهند. بسیاری از مکمل‌های غذایی و داروهای طبیعی وجود دارد که می‌تواند به دستگاه گوارش شما کمک کند و از ناراحتی‌هایی مانند گرفتگی، حالت تهوع، نفخ، اسهال و یبوست جلوگیری کند. در زیر به توضیح کامل یکی از بهترین مکمل های گیاهی برای دستگاه گوارش پرداخته ایم.

قرص دایجستیو اید گلدن لایف قرصی برای نفخ، اسپاسم و رفلکس معده

قرص دایجستیو اید گلدن لایف یک مکمل گیاهی برای دستگاه گوارش است که به درمان سوء هاضمه کمک کرده و هضم غذا را آسان می‌کند. با مصرف این قرص اسپاسم دستگاه گوارش و نفخ کاهش یافته و سوزش معده نیز تسکین پیدا می کند.

مکانیسم اثر ترکیبات قرص دایجستیو:

شیرین بیان یا Glycyrrhiza glabra (L.)

ریشه شیرین بیان حاوی گلیکوزید گلیسیریزین است که به عنوان یک عامل دارویی در مدیریت زخم معده استفاده می شود. ریشه شیرین بیان برای مشکلات گوارشی مانند زخم معده، سوء هاضمه، قولنج و گاستریت مزمن استفاده می شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد شیرین بیان ممکن است بهبود زخم معده را تسریع کند. به نظر می رسد که متابولیسم پروستاگلاندین های E و F2-alpha را مسدود می کند که نشان دهنده یک اثر مفید احتمالی بر زخم معده است. همچنین دارای اثر ضد اسپاسم، ضد التهابی و ملین است.

گل ختمی یا Althaea offcinalis

هم ریشه و هم برگهای گل ختمی حاوی پلی ساکاریدهای موسیلاژی هستند که می توانند با تشکیل لایه محافظ از غشای مخاطی معده در برابر تحریک موضعی محافظت کرده و به تسکین التهاب خفیف کمک کنند. مطالعات اخیر اثربخشی این گیاه را در بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو تایید کرده است. از برگ و ریشه گل ختمی برای التهاب مخاط معده، سوء هاضمه، زخم معده و یبوست استفاده می شود.

رازیانه یا Foeniculum vulgare

از دانه های رسیده و روغن خشک شده رازیانه برای تهیه دارو استفاده می شود. رازیانه برای مشکلات گوارشی مختلف از جمله سوء هاضمه، نفخ، از دست دادن اشتها و قولنج در نوزادان استفاده می شود.

برای هضم بهتر غذا چه کنیم؟
برای هضم بهتر غذا چه کنیم؟

گیاه جنتیانا با Gentian

ریشه خشک شده جنتین حاوی جنتیسین و جنتیمارین و گلوکوزیدهای تلخ است. جنتیان برای مشکلات گوارشی مانند بی اشتهایی، سیری، سوء هاضمه، گاز روده، اسهال، ورم معده و استفراغ استفاده می شود.

بادیان یا Pimpinella anisum

بادیان یه انیسون گیاهی معطر است، ترکیبات مهم اسانس انیسون دارای خاصیت محرک و بادشکن است که آن را برای نفخ و قولنج مفید می کند.

نعناع فلفلی یا Mentha piperita

قسمت قابل استفاده نعناع قسمت هایی است که روغن دارند. این روغن ترکیبی از منتیل استر، لیمونن، پینن، فلاندرن و کادینن است.

نعناع فلفلی برای مشکلات گوارشی از جمله سوء هاضمه، سوء هاضمه، حالت تهوع، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، اسهال، گرفتگی عضلات فوقانی دستگاه گوارش (GI) و گاز استفاده می شود.

زنجبیل یا Zingiber offcinale

ریزوم و ریشه زنجبیل به عنوان ادویه و همچنین به عنوان دارو استفاده می شود. زنجبیل حاوی ترکیبات فعالی به نام جینجرول، جینجردیون و شوگاول است.

زنجبیل معمولا برای درمان انواع مختلف مشکلات معده از جمله سوء هاضمه، تهوع صبحگاهی، قولنج، ناراحتی معده، نفخ شکم، اسهال، حالت تهوع و از دست دادن اشتها استفاده می شود. همچنین به عنوان یک محرک گوارشی عمل می کند.

ویژگی های قرص دایجستیو :

  • التهاب خفیف مخاط را تسکین می دهد و به تسکین IBS کمک می کند
  • هضم غذا را تحریک می کند و سوء هاضمه را برطرف می کند
  • ترشح صفرا و آنزیم های گوارشی را تحریک می کند
  • جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد
  • گرفتگی و نفخ را برطرف می کند
  • رفع بوی بد دهان

چگونه قرص دایجستیو را مصرف کنیم؟

روزانه یک قرص 30 دقیقه قبل از هر وعده غذایی مصرف شود.

آیا منع مصرفی برای قرص دایجستیو وجود دارد؟

هیچ گونه منع مصرفی تا به امروز در مورد این قرص گزارش نشده است. اما افرادی که فشار خون بالا، ادم ریه و آریتمی دارند باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند. همچنین استفاده از این محصول برای زنان باردار یا شیرده بی خطر است. اما این افراد نیز باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.

عوارض جانبی احتمالی قرص دایجستیو:

هیچ گونه عوارض جانبی تا به امروز گزارش نشده است. اما ممکن است به ندرت برخی از موارد ذیل در برخی از افراد بروز کند:

شیرین بیان ممکن است موجب هیپوکالمی، هیپومنیزمی، فشار خون بالا، سردرد، آریتمی و احتباس آب شود.

رازیانه ممکن است باعث تهوع، تشنج و ادم ریه شود.

بادیان ممکن است باعث واکنش های آلرژیک در پوست، تنفس و دستگاه گوارش شود.

گیاه جنتیانا ممکن است باعث تهوع یا استفراغ شود.

نعناع فلفی: استفاده از روغن نعناع فلفلی رقیق نشده می تواند باعث واکنش آلرژیک شود.

زنجبیل ممکن است سوزش سر دل رخ دهد.

آیا قرص دایجستیو تداخلی دارویی دارد؟

هیچ تداخلی با سایر فرآورده های دارویی تا به امروز گزارش نشده است. اما ممکن است به ندرت در موارد ذیل تداخل دارویی ایجاد شود.

مصرف همزمان نیتروفورانتوئین با شیرین بیان باعث می شود مقدار بیشتری از دارو از طریق ادرار دفع شود.

گل ختمی پوشش داخلی معده را می پوشاند بنابراین ممکن است در جذب سایر داروها یا گیاهان اختلال ایجاد کند. بهتر است یک ساعت قبل یا بعد از سایر داروها مصرف شود.

اگر وارفارین مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف همزمان زنجبیل با وارفارین زمان خونریزی را افزایش می دهد. همچنین مصرف همزمان آسپرین با زنجبیل توصیه نمی شود.

برای هضم بهتر غذا چه کنیم؟
برای هضم بهتر غذا چه کنیم؟

کوتاه سخن :

مشکلات گوارشی خفیف ممکن است به درمان‌های خانگی پاسخ خوبی بدهند. مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر، چربی های سالم و مواد مغذی، از جمله این اقدامات مفید هستند. از سوی دیگر غذا خوردن آگاهانه، کنترل استرس و فعالیت بدنی، از دیگر اقداماتی هستند که در بهبود سیستم گوارش موثر می باشند.کنار گذاشتن عادات بدی همچون سیگار کشیدن و یا مصرف نکردن مشروبات الکلی نیزکمک خواهند کرد.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید هر کسی که مشکلات گوارشی جدید یا غیرمنتظره ای را تجربه می کند باید با یک متخصص پزشک مشورت کند تا تشخیص و درمان مناسب برای علائم خود دریافت کند.

در صورتی که در مورد مقاله” برای هضم بهتر غذا چه کنیم؟ ” پرسشی دارید می توانید ذیل همین مقاله آنرا درج نمایید تا دکترداروساز داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشند. (پیروز و سربلند باشید)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.