چگونه با بیماری های روماتیسمی زندگی کنیم؟

0 128

آرتریت و سایر بیماری های روماتیسمی از جمله عواملی هستند که باعث درد، تورم و محدودیت حرکت می شوند. آنها مفاصل و بافت های همبند اطراف بدن را تحت تأثیر قرار می دهند. در واقع آرتریت به معنای قرمزی و تورم (التهاب) مفصل است. مفصل جایی است که دو یا چند استخوان به هم می رسند. بیش از 100 بیماری مختلف آرتریت وجود دارد. در کل می توان گفت به هر وضعیتی که باعث درد، سفتی و تورم در مفاصل، ماهیچه ها، تاندون ها، رباط ها یا استخوان ها می شود، بیماری های روماتیسمی می گویند.

در این مقاله ما قصد داریم در مورد اینکه چگونه با بیماری های روماتیسمی زندگی کنیم؟ صحبت کرده و همچنین به معرفی تعدادی از مکمل های دارویی پرداخته که به شما به کاهش دردهای خسته کننده کمک می کند. پس ما را همراهی کنید.

دو شکل رایج آرتریت عبارتند از:

آرتروز: این شایع ترین نوع آرتریت است. آرتروز یک بیماری مزمن مفاصل، به ویژه مفاصل تحمل کننده وزن یعنی زانو، لگن و ستون فقرات است. ارتروز پوشش انتهای استخوان ها (غضروف) را از بین می برد و فضای مفصل را باریک می کند. همچنین می تواند باعث رشد بیش از حد استخوان، خار استخوانی و کاهش عملکرد شود. این بیماری در بیشتر افراد با افزایش سن بروز می کند. همچنین ممکن است در افراد جوان به دلیل آسیب دیدگی یا استفاده بیش از حد مفصل و فشار بر آن رخ دهد.

روماتیسم مفصلی: این یک بیماری التهابی پوشش های مفصلی است. التهاب ممکن است تمام مفاصل را تحت تاثیر قرار دهد. حتی می تواند اندام هایی مانند قلب یا ریه ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

چگونه با بیماری های روماتیسمی زندگی کنیم؟
چگونه با بیماری های روماتیسمی زندگی کنیم؟

سایر اشکال آرتریت یا اختلالات مرتبط عبارتند از:

نقرس: این وضعیت باعث می شود که کریستال های اسید اوریک در مفاصل کوچک مانند انگشت شست پا جمع شوند که باعث درد و التهاب می شود.

لوپوس: این یک اختلال خودایمنی مزمن است که باعث دوره‌هایی از التهاب و آسیب در مفاصل، تاندون‌ها و اندام‌ها می‌شود.

اسکلرودرمی: بیماری «اسکلرودرمی» (Scleroderma) نوعی بیماری نادر و پیشرونده روماتیسمی است که پوست بیماران ضخیم، سفت و خشک شده و گاه در انتهاهای اندامها زخم ایجاد می‌شود. تجمع کلاژن و سایر فیبرها در این بیماری، پوست صورت و اندامها، مفاصل دست و پا، ریه، کلیه و دستگاه گوارش به خصوص مری را گرفتار و فرد را ناتوان می‌کند.

اسپوندیلیت آنکیلوزان: این یک بیماری روماتیسمی التهابی در مفاصل کوچک مهره‌ای است. این بیماری مزمن به گروه اسپوندیلوآرتریت مانند آرتریت پسوریاتیک یا بیماری کرون تعلق دارد. نام اسپوندیلیت آنکیلوزان یک کلمه یونانی باستانی به معنای بیماری سفت کننده ستون فقرات است.

در این بیماری مفاصل مهره‌ای به طور دائم ملتهب می‌شوند که به نوبه خود منجر به استخوانی شدن اتصالات مفصلی می‌شود. اشتباهاتی که سیستم ایمنی مرتکب می‌شود مشابه اشتباهات آرتریت پسوریاتیک است. کنار ستون فقرات و اتصالات به دنده‌ها، مفاصل لگن به‌ویژه تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. علاوه بر این، تمام مفاصل، بزرگ و کوچک، می‌توانند تحت‌تأثیر این التهاب به واسطه ایمونولوژیک قرار گیرند. با پیشرفت بیماری، التهاب‌های بیشتری ایجاد می‌شود که به بافت استخوانی و مفاصل حمله می‌کند.

آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان (JIA) یا آرتریت روماتوئید نوجوانان (JRA): این نوعی آرتریت در کودکان است که باعث التهاب و سفتی مفاصل می شود و می تواند بر رشد استخوان در یک کودک در حال رشد تأثیر بگذارد.

چگونه با بیماری های روماتیسمی زندگی کنیم؟
چگونه با بیماری های روماتیسمی زندگی کنیم؟

چه چیزی باعث آرتریت می شود؟

علت به وجود آمدن آرتریت بستگی به نوع آن دارد. استئوآرتریت یا آرتروز به دلیل ساییدگی مفصل در طول زمان یا به دلیل استفاده بیش از حد از مفصل ایجاد می شود. آرتریت روماتوئید، لوپوس و اسکلرودرمی در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به بافت‌های بدن ایجاد می‌شوند. نقرس در اثر تجمع کریستال ها در مفاصل ایجاد می شود. برخی از اشکال آرتریت را می توان با ژن ها مرتبط کرد. افراد دارای نشانگر ژنتیکی HLA-B27 در معرض خطر ابتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان هستند و برای برخی دیگر از اشکال آرتریت، علت مشخصی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: آرتروز بیماری خاموش

چه کسانی در خطر ابتلا به آرتریت هستند؟

برخی از عوامل خطر برای آرتریت که قابل اجتناب یا تغییر نیستند عبارتند از:

سن: هر چه سن شما بیشتر باشد، احتمال ابتلا به آرتروز بیشتر می شود.

جنسیت: زنان بیشتر از مردان به آرتروز مبتلا می شوند.

وراثت : برخی از انواع آرتریت با ژن های خاصی مرتبط هستند.

عوامل خطری که ممکن است بتوان از آنها اجتناب کرد یا آنها را تغییر داد، عبارتند از:

وزن: اضافه وزن یا چاقی می تواند به مفاصل زانو آسیب برساند. این می تواند آنها را بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز قرار دهد.

جراحت: مفصلی که در اثر جراحت آسیب دیده است، در برخی مواقع بیشتر احتمال دارد به آرتریت مبتلا شود.

عفونت: آرتریت واکنشی می تواند مفاصل را پس از عفونت تحت تاثیر قرار دهد.

شغل: کارهایی که شامل خم شدن یا چمباتمه زدن مکرر است می تواند منجر به آرتریت زانو شود.

چگونه با بیماری های روماتیسمی زندگی کنیم؟
چگونه با بیماری های روماتیسمی زندگی کنیم؟

علائم آرتریت چیست؟

علائم هر فرد ممکن است متفاوت باشد. شایع ترین علائم عبارتند از:

درد در یک یا چند مفصل که از بین نمی رود یا عود می کند.

گرمی و قرمزی در یک یا چند مفصل.

تورم در یک یا چند مفصل.

سفتی در یک یا چند مفصل.

مشکل در حرکت یک یا چند مفصل به صورت عادی.

البته شما باید برای تشخیص قطعی به پزشک خود مراجعه کنید.

چگونه با بیماری های روماتیسمی زندگی کنیم؟

هیچ درمان قطعی برای آرتریت یا بیماریهای رماتیسمی وجود ندارد. اما کمک به کارکرد مفاصل با کاهش درد و التهاب بسیار مهم است. روی یک برنامه درمانی با پزشک خود کار کنید که شامل دارو و درمان است. روی تغییرات سبک زندگی که می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد، کار کنید. تغییرات سبک زندگی عبارتند از:

کاهش وزن: وزن اضافی فشار بیشتری بر مفاصل تحمل کننده وزن مانند لگن و زانو وارد می کند.

ورزش: برخی از تمرینات ممکن است به کاهش درد و سفتی مفاصل کمک کند. اینها شامل شنا، پیاده روی، تمرینات هوازی کم تاثیر و تمرینات دامنه حرکتی است. تمرینات کششی نیز ممکن است به انعطاف پذیری مفاصل کمک کند.

فعالیت و استراحت: برای کاهش استرس روی مفاصل خود، بین زمان فعالیت خود یک تایم زمانی برای استراحت مفاصل خود قراردهید. اگر شغل شما به گونه ایی است که مرتب باید بایستید سعی کنید گاهی مابین کارتان بنشینید و به مفاصل خود استراحت بدهید. اگر خانه دار هستید تمام کارهای خانه را به یکباره انجام ندهید گاهی میان فعالیتتان یک دمنوش آرامبخش برای خودتان درست کنید و بنشینید و آن را میل کنید تا هم خستگیتان از بین برود و هم مفاصلتان کمی استراحت کنند. این تغییرات می توانند به محافظت از مفاصل و کاهش علائم شما کمک کند.

استفاده از وسایل کمکی: عصا و واکر می‌توانند به جلوگیری از استرس مفاصل خاص و بهبود تعادل به شما کمک کنند.

چگونه با بیماری های روماتیسمی زندگی کنیم؟
چگونه با بیماری های روماتیسمی زندگی کنیم؟

مصرف مکملهای دارویی: انواع مکمل ها و ویتامین های مفید برای آرتروز وجود دارند که به راحتی می توانید با استفاده از این مکمل ها و ویتامین ها، علائم آرتروز را درمان کنید. اما به شما توصیه می کنیم قبل از استفاده از این مکمل ها و ویتامین ها برای درمان آرتروز خود حتما با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

گلوکزامین و کندرویتین، اسیدهای چرب امگا 3، SAM-e و کورکومین تنها برخی از مکمل‌های مناسب برای درمان و پیشگیری از آرتروز هستند که محققان اثرگذاری آن‌ها را اثبات کرده‌اند.

برخی از این مکمل‌ها ممکن است علائم آرتروز را تسکین دهند، به‌ویژه زمانی که آنها را همراه با درمان‌های سنتی استفاده می‌کنید. در ادامه ی مقاله قصد داریم به معرفی بهترین مکمل‌های مناسب برای درمان آرتروز و پیشگیری از آرتروز بپردازیم؛ بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید .

بیشتر بخوانید : 5 راهکار برای جلوگیری از پوکی استخوان

پیشنهاد داروخانه آنلاین داروکار استفاده از بهترین مکمل های دارویی برای درمان بیماری آرتریت است.

در دنیای پزشکی انواع و اقسام داروها و مکمل های غذایی و دارویی وجود دارند که می توانند به کاهش علائم بیماری کمک کنند. شما قبل از استفاده از این مکمل ها باید در مورد آنها اطلاعات کافی داشته باشید. در زیر به معرفی تعدادی از مکمل های دارویی برای کاهش علائم بیماری آرتریت می پردازیم. در صورتی که در مورد هر کدام از این مکمل ها و نحوه ی استفاده آنها پرسشی دارید می توانید سوالات خود را با دکترداروساز داروخانه آنلاین داروکار درمیان بگذارید.

1- قرص آلفلکسیل آلفا ویتامینز

قرص آلفلکسیل آلفا ویتامینز با دارا بودن ترکیبات منحصر به فردی همچون ام اس ام (متیل سولفونیل متان)،کلاژن, کندرویتین, گلوکوزامین به عنوان غضروف ساز و بهبود دهنده ورم مفاصل موجب ترمیم غضروف، کمک به سلامت مفاصل و کاهش دردهای مفصلی می شود.

استفاده از قرص آلفلکسیل آلفا ویتامینز علاوه بر محافظت از مفاصل ورزشکاران و مهار تخریب آنها، در بهبود مفاصل آسیب دیده، افزایش انعطاف پذیری غضروف های اطراف آن و کاهش تدریجی درد و التهاب تأثیر گذار می باشد.

2- قرص یونی فلکس لیبرتی، پیشگیری از آرتریت

قرص یونی فلکس لیبرتی با بهره‌مندی از ترکیباتی همچون کلسیم، MSM، ویتامین D3، منیزیم، روی و ویتامین K1، به پیشگیری از آرتریت و کاهش دردهای ناشی از آن کمک می‌نماید.

3- قرص گلوکزامین نکستایل یک مکمل خوب برای کاهش دردهای آرتروز

قرص گلوکزامین نکستایل یک مکمل بسیار خوب ایرانی است که با داشتن کندروئیتین و ام اس ام به بهبود مفاصل و سلامت استخوان کمک موثری می‌کند. افراد مبتلا به بیماری آرتروز و یا کسانی که دچار ضعف استخوان و دردهای مفصلی هستند می‌توانند از فواید این مکمل جهت کاهش دردهای مفصلی استفاده کنند.

4- قرص سیمو تری فلکس سیمرغ دارو 60 عدد

قرص سیمو تری فلکس سیمرغ دارو با دارا بودن ترکیبات منحصر به فرد، موجب سلامت استخوان‌ها، بهبود حرکت و انعطاف پذیری مفاصل شده و به بازسازی و ترمیم مفاصل کمک خواهد کرد.

این قرص برای افرادی که از آرتروز و درد ناشی از آن رنج می‌برند بسیار مناسب است.

5- پودر ساشه کلاژن الاستومِگ، تقویت مفاصل

پودر ساشه کلاژن الاستومِگ با دارا بودن کلاژن، امگا3، ویتامین D3، روی و منیزیم نقش چشمگیری در حفظ سلامت و تقویت مفاصل و استخوان و حفظ سلامت پوست و بهبود ریزش مو ایفا می کند.

استفاده از پودر کلاژن الاستومگ بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک پوست می باشد که در حفظ سلامت پوست، مو و ناخن مؤثر می‌باشد.

این محصول به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد برای افراد مبتلا به بیماری های مرتبط با التهاب مفاصل مانند آرتروز و روماتیسم بسیار مفید می باشد.

6- قرص فول فلکس پلاس نچرال ورلد

قرص فول فلکس پلاس نچرال ورلد ترکیبی ویژه از چندین ماده گلوکزآمین، کندروئیتین و MSM (متیل سولفونیل متان) بوده که سبب بهبود و افزایش انعطاف پذیری مفاصل می‌شود.

کندرویتین، کلاژنی را که جهت استحکام بافت مفصلی الزامی است، می سازد. این ترکیب با جلوگیری از فعالیت آنزیم‌های لیزوزومی و کاهش مواد التهاب زا از بروز آسیب‌های احتمالی به غضروف جلوگیری می‌کند. متیل سولفونیل متان درالتهاب مفاصل و کاهش درد بیماران مبتلا به آرتروز مؤثر است.

7- قرص جوینت کامپلیت برونسون، 60 عدد، درمان آرتروز

قرص جوینت کامپلیت برونسون با دارا بودن هیالورونیک اسید به عنوان یک مکمل عالی و کامل برای مفاصل و بافت همبند، جهت محافظت از مفاصل و غضروف ها و تسکین درد مفاصل و پیشگیری و درمان آرتروز مورد استفاده قرار می گیرد.

8- قرص منیزیم 7 فلکسان، کاهش انقباضات عضلانی

قرص منیزیم 7 فلکسان (Flexan Mg7) حاوی منیزیم، تائورین، ویتامین های گروه B، ویتامین D3 می باشد که عملکرد عضلات را حفظ کرده و خستگی عضلات را برطرف می کند.

9- قرص فلکس اویت آپوویتال

قرص فلکس اویت آپوویتال شامل انواع ویتامین‌ها از جمله گلوکزامین، کندرویتین، عصاره زنجبیل، کلاژن، روی، سلنیوم، کلسیم، منگنز، مس، ویتامینD، ویتامین E، ویتامین C، ویتامین B12 و فولیک اسید می باشد که می توان گفت تمام املاح و مواد معدنی مورد نیاز، جهت سلامتی و حفافظت استخوان ها را دارا می باشد.

10- قرص کارتیژن مکس نیچرز اونلی

قرص کارتیژن مکس نیچرز اونلی حاوی گلوکزآمین سولفات کلرید پتاسیم می باشد که موجب به تعویق افتادن پیر شدن سلولی می گردد و به درمان آرتروز و استئوآرتریت کمک می کند. همچنین دردهای ناشی از تخریب یا از بین رفتن غضروف را کاهش می دهد و بعد از مدتی از بین می برد.

11- قرص کارتیژن فورت نیچرز اونلی

قرص کارتیژن فورت نیچرز اونلی حاوی ترکیبات ویژه ایی از جمله : گلوکرامین سولفات پتاسیم کلراید، کندروئین سولفات سدیم، متیل سولفونیل متان(MSM)، ویتامین D3، ویتامین E، ویتامین C، سلنیوم، روی، منگنز، کروم، مس و بور می باشد که درکمک به درمان آرتروز و پیشگیری از حادتر شدن شرایط بیماری تأثیر بسزایی دارد.

12- قرص جوینت آر ایکس انرکس، 36 عددی

قرص جوینت آر ایکس انرکس با ترکیباتی همچون سولفات گلوکزامین، متیل سولفونیل متان، MSM، سیلیکای ارگانیک (برگرفته از بامبو) و ویتامین C فرموله شده است که می تواند مؤثرترین مکمل غذایی جهت تندرستی مفاصل و بهبود استئوآرتریت باشد. این مکمل سبب تسکین درد استخوان و مفاصل شده و به ترمیم غضروف و مفاصل می پردازد.

13- قرص استئوپلاس یوروویتال

قرص استئوپلاس یوروویتال از ترکیبات گلوکزامین، کندرویتین، عصاره زنجبیل، کلسیم، منیزیم، روی، ویتامین D، سلنیوم، منگنز، مس و ویتامین C تشکیل شده است که گزینه مناسبی جهت مقابله با بیماریهای شایع مفاصل من جمله  استئوآرتریت (OA) و استئوپروز (پوکی استخوان) می تواند باشد.

14- قرص جوینتیس کلاژن ویتابیوتیکس

قرص جوینتیس کلاژن ویتابیوتیکس سرشار از کلاژن، گلوکزامین، کندروئیتین و ویتامین های C، E، D3، B12 ، مواد معدنی و زنجبیل می باشد. این فرآورده، علاوه برتأمین سلامت و محافظت از مفاصل، به دلیل فرمولاسیون منحصر به فرد، درد را کاهش داده و ناراحتی در این نواحی را از بین می برد.

15- قرص استئو فیت آپوویتال

قرص استئو فیت آپوویتال سرشار از گلوکزامین، کندرویتین، عصاره زنجبیل، کلسیم، ویتامینD، منیزیم، سلنیوم، روی، منگنز، مس و ویتامین C می باشد که تأثیر بسزایی در عملکرد استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و غضروف‌ها دارد.

16- کپسول کارتیدنس هلث برست

کپسول کارتیدنس هلث برست حاوی گلوکزامین، کندرویتین و ام اس ام است که جهت سلامت استخوان ها و بهبود انعطاف مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد.

17- قرص رابونکس رها

قرص رابونکس رها حاوی کلاژن ( نوع II ) مقدار 10 میلی گرم ، سدیم هیالورونات 3.5 میلیگرم و بور ( به صورت سدیم بورات ) 5 میلی گرم می باشد که در جهت کمک به محافظت از مفاصل ورزشکاران و بهبود مفاصل آسیب دیده و همچنین کمک به افزایش انعطاف پذیری غضروف‌های اطراف آن و کاهش تدریجی درد و التهاب آن نقش بسزایی ایفا می کند.

18- ساشه کلاژن سمانیک، 30 عدد

ساشه کلاژن سمانیک با دارا بودن ترکیبات موثری همچون کلاژن پپتید و ویتامین C ، به حفظ سلامت پوست، مو و ناخن کمک نموده و بر کاهش نشانه‌های پیری مفید خواهد بود.

یکی از پروتئین‌های اصلی و حیاتی بدن، پروتئین کلاژن است که در پوست، مو، ناخن، مفاصل، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها، رگ‌های خونی، عاج دندان، قرنیه‌ی چشم، دیواره‌ی روده و … وجود دارد که حدود ۳۰ درصد از پروتئین‌های بدن و ۸۰ درصد از وزن خشک پوست را تشکیل‌ می‌دهد. افزایش سن، تغییرات هورمونی، قرار گرفتن بیش از اندازه زیر تابش نورخورشید و تغذیه نامناسب در کاهش کلاژن تاثیر می گذارد.

فرمولاسیون خاص ساشه کلاژن سمانیک نگرانی‌های اصلی در مورد نشانه‌های پیری از قبیل؛ کاهش خاصیت کشسانی و استحکام پوست، کاهش چین و چروک و سلولیت پوستی و همچنین نازک و شکننده بودن مو و ناخن را برطرف می‌نماید.

19- پودر کلاژن کلاژینو

کلاژن پروتئینی است که ترکیب اصلی سازنده غضروف، عضلات، استخوان ها، پوست و تاندون ها را تشکیل می دهد و در تمام بدن وجود دارد

می توان گفت که کلاژن یک چسب طبیعی در بدن است که باعث چفت و بست شدن بدن می شود. خاصیت ارتجاعی پوست ناشی از کلاژن است و به کمک همین پروتئین است که سلول های پوست جایگزین شده و جوانی اش را حفظ می کند.

اگر کلاژن مورد نیاز بدن تأمین نشود علاوه بر پوست، ناخن ها، دندان ها، غضروف ها و حتی روده ها نیز ضعیف و آسیب پذیر می شوند.

پودر کلاژن کلاژینو نوع منحصر به فرد با قابلیت جذب بسیار بالا از کلاژن ماهی است که با نام پودر کلاژن ماهی نیز شناخته می‌شود.

کلاژینو با تأمین کلاژن که اصلی ترین پروتئین تشکیل دهنده غضروف، رباط و استخوان‌ها محسوب می شود به غضروف سازی بدن کمک می‌کند. کلاژن با افزایش جذب کلسیم از پوکی استخوان و دیگر صدمات وارده به مفاصل و رباط‌ ها جلوگیری می‌کند.

کوتاه سخن :

آمارها نشان می‌دهد که تغییر سبک زندگی تأثیر قابل توجهی در کاهش دردهای مفصلی دارد. کاهش وزن، اصلاح عادت‌های نادرست حرکتی، تغذیه مناسب و اجتناب از مصرف دخانیات از جمله این موارد به شمار می‌روند. تقویت عضلات با حرکات ورزشی، مدیریت استرس و اضطراب و بهبود خواب را نیز می‌توان به موارد مذکور اضافه کرد. از سوی دیگر داروهای مورد استفاده جهت درمان این بیماری معمولا داروهای ضد درد و ضد التهاب مانند بروفن و ناپروکسن هستند که خود دارای عوارض زیادی می باشند. امروزه استفاده از مکمل های دارویی در درمان بیماری های رماتیسمی تا حدودی جایگزین مسکن های شیمیایی شده اند .

در صورتی که در مورد مقاله” چگونه با بیماری های روماتیسمی زندگی کنیم؟ “پرسشی دارید ذیل همین مقاله آن را درج نمایید تا دکتر داروساز داروخانه آنلاین داروکار پاسخگوی شما عزیزان باشد. (پیروز و سربلند باشید)

منابع : https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/arthritis

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.